Toon posts:

Windows 8.1U1 hangt bij starten, kapot RAM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:50

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Hallo :w

Gisteravond had ik een update van Visual Studio, die heb ik geïnstalleerd. Die mislukte helaas, en ik moest de computer wel opnieuw opstarten om het nog een keer te kunnen proberen. Toen hij uit was is hij eigenlijk nooit meer aan gegaan :'(
Hij bleef eeuwig (de hele nacht!) hangen op het Windows start-ronddraaiding, vóór de OSkeuze (ik heb multiboot, maar vóór de multibootkeuze blijft ie al hangen). De spinner draait nog wel, maar hij doet verder gewoon niets. HDDLED is ook gewoon uit.

Na een aantal keer proberen heb ik het maar gelaten voor wat het is, en ik ben gaan slapen. Vanmiddag probeerde ik het nog een keer en toen ging de computer "Automatisch herstel" doen, mooi! Helaas bleef het daar ook bij, hij ging "Zoeken naar problemen" en bleef daar ook +- 1 uur mee bezig toen ik hem maar heb uitgezet. Toen ging ik debuggen.
Allereerst minimaal opgestart: 1 reepje RAM, GPU, CPU, HDD. Zelfde probleem. Andere 3 reepjes RAM geprobeerd, allemaal zelfde probleem. Lijkt mij niet aan RAM te liggen, of 4 reepjes moeten allemaal tegelijk kapot zijn (2 reepjes van 4GB, 2 van 8GB. Die van 4GB heb ik een paar maanden geleden vervangen door het vermoeden dat ze kapot waren, bleek niet zo te zijn).

Toen opgestart met een Windows Installatie USBstick, om daar Automatisch Herstel te starten, en zowaar, na 1 minuut ging hij Herstellen. Dit duurde een dik kwartier, toen werd het scherm kort blauw (leek mij meer op de blauw van het herstelmenu dan een BSoD) en startte de computer opnieuw op, en toen werd het scherm volledig oranje met dunne, verticale witte strepen. Ik zag linksboven nog steeds het commandline-streepje knipperen, en ik kon de computer met een klik op de knop (ipv lang ingedrukt houden) opnieuw opstarten. Hij was Windows nog niet in concludeer ik maar. Na de herstart weer op dezelfde plek blijven hangen bij het booten. Nog een herstart, BIOSUEFI weer in om weer te booten van de USB en ik kreeg vóór de UEFI weer dat oranje scherm. Toen uiteindelijk in de UEFI gekomen en van de USB geboot, daar systeemherstelpunt geprobeerd. Het startte, en toen bleef het scherm blauw. Er gebeurde niets.

Ook heb ik geprobeerd in de Command Line van de stick Windows te forceren in safe mode op te starten met dit commando:
bcdedit /set {default} safeboot minimal

Ik krijg echter de melding dat het opgegeven bestand niet gevonden kon worden. Elke bcdedit set die ik probeerde draaide daar op uit.

Mijn vermoedens nu:
- SSD kapot, of boot partitie kapot
- GPU kapot
- RAM kapot

Ik heb nog geen memtest gedraaid, of een HDD analyzer, dat zal ik zo nog doen (memtest laat ik vannacht draaien).

Wel waren er eerder al rare dingen bezig met mijn computer:
- Windows gebruikte enorm veel geheugen terwijl er niets open stond (9GB (vd 16GB))
- Windows had een random BSoD die ik nooit meer terugzag (was toen ik weg was, geen error message gezien)
- Kon niet meer uit S3 komen, mobo brandde wel het oranje "aan" lampje, maar verder gebeurde er niets. Ik moest systeem van de stroom halen om weer op te starten (vanaf de SSD) (dit had ik vandaag ook soms als ik de pc gewoon probeerde op te starten, er gebeurde gewoon niets)
- Als ie wel uit S3 kwam soms GPU driver problemen die resulteerden in een BSoD (wél laatste drivers)
- Herkende al mijn Samsung apparaten niet meer, mijn HTC One nog steeds wel
- Windows ging enorm veel geheugen gebruiken toen ik probeerde een certificaat te installeren (bleven maar GB's bijkomen)
- Windows Updates hebben lange tijd niet geïnstalleerd (rapporteerde niets, maar waren gewoon mislukt)

Dit alles eigenlijk sinds de update naar 8.1.

Mijn systeem (zie ook sig.):
- Intel Core i7 2600K
- EVGA P67 FTW
- 16GB Corsair Vengeance RAM
- Corsair AX750
- Club3D HD6790 Coolstream
- Samsung 830 128GB SSD
- Samsung HD204J 2TB HDD (uit mijn hoofd)
- Windows 8.1U1 op de SSD
- Legacy Windows 7 op de HDD (die liet ik staan om alles over te kunnen zetten toen ik naar W8 ging, nooit getest of die nog werkt)

Iemand enig idee? Alvast bedankt :)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Volgens mij heb ik wel eens een soortgelijk probleem gehad en toen was de HDD waar het OS op stond kaduuk, zou hier dus ook zo kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Dat zou me wel héél erg slecht uitkomen. Qua geld & timing.
* F.West98 gaat voor de zekerheid even Ubuntu Live CD maken en alle voorkeuren voor programma's e.d. veiligstellen.
Andere data is wel allemaal in de backup, dit niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 14:58
Beginnen bij het begin.
Eerst memtest laten lopen en net zo belangrijk je je OS drive testen.
Voeding kan je testen op de juiste spanningen (onder belasting).
Sata kabels kontroleren of de goed zitten.
Maar ook ik vermoed eigenlijk een probleem met OS drive.

[Voor 1% gewijzigd door SlowDown op 20-05-2014 21:35. Reden: Typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Waarschijnlijk idd de OS drive. Ook als ik de bootpartitie benader via de Command Prompt op de herstelUSB is die leeg als ik dir doe. Er staan geen bestanden in, maar hij neemt wel ruimte in (x bytes van de x beschikbaar).
Ik zoek nu even een goed bootable SMART tooltje en dan ga ik even kijken hoe het met mijn drive gesteld is, en ik ga dan zsm mijn FF profiles e.d. veiligstellen.

Anoniem: 292447

Als ik het zo hoor denk ik videokaart door dat je grafische anomalien hebt. Kan ook de drivers zijn van je videokaart of bios die corrupt zijn.

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Dat staat ook zeker op het volgende punt, aangezien die dus ook al een aantal BSoD's heeft veroorzaakt. Maar ik wil eerst Windows weer bootend hebben, en aangezien de recoverUSB en het eerste deel van de boot wel gewoon goed beeld geven (maar doen verder niets) lijkt mij dat dat het booten niet verhindert.

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Ik denk inderdaad een kapotte schijf, maar niet de OS Drive :+

Situatie: Win7 volledig op de HDD. Toen kreeg ik een SSD, Win8 op de SSD geïnstalleerd en de Win7 installatie behouden als bleek dat ik het niet lekker vond werken. Win7 (+ boot!) laten staan op de HDD, nu wil boot niet meer :+

De HDD heeft idd een boel gare sectors (F.West98 in "Check je SMART") en ik vermoed in het opstartdeel.
De SSD heeft ook geen bootpartitie.

Net op een rare manier in Win7 gekomen, geen idee hoe. Maar ik ben daar nu in en kan bij mijn bestanden, de belangrijkste staan al in de backup.

edit:
Toch géén rare sectors.... Raar.

edit2:
Ik ga morgen proberen de bootloader te repareren via de Command Line. Dat er problemen mee zijn blijkt ook al uit het feit dat ik veilige modus niet kon activeren (met bcdedit). Dat zou ook verklaren waarom Windows 7 nog wel gewoon opstart met de oude bootloader, omdat windows 8 een nieuwe heeft.
Als dat niet werkt kan ik altijd nog Windows 7 weer opstarten en dan daarin de benodigde dingen doen (Visual Studio installeren en doorprogrammeren).

Als het dan weer werkt ga ik in de zomervakantie eens een full format doen en alles goed regelen. Het is al een tijdje raar aan het doen, deze Win7 install is ook brakjes, en dan wil ik het goed doen.

[Voor 36% gewijzigd door F.West98 op 22-05-2014 00:55]

• SlowDown
Normaal gesproken zit de bootloader op je OS drive dat hij bij jou op de HDD zit komt waarschijnlijk
omdat je tijdens de installatie van Windows 8.x je HDD aangesloten had met Win7 waar al reeds
een bootloader aanwezig was.
Je hoeft geen defecte sectors te hebben ook bestanden kunnen corrupt zijn en die problemen komen
met SMART niet boven water.
Ik weet dat het op dit moment niet uitkomt maar het beste is een herinstallatie.
En pas je op met de CLI, je kan de boel verder slopen en daar sta je een beetje om bekent 8)

[Voor 0% gewijzigd door SlowDown op 23-05-2014 16:27. Reden: fikse typo]

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Breakthrough. Soort van.
Het bleek dat de bcd nog op orde was, ook met bcdedit kon ik beide entries nog zien, en correct.
Ik had een paar vermoedens van de oorzaak:
1 - in de Boot Loader van W8 staat een property resumeObject. Ik dacht dat die eventueel kapot was, maar ook na het verwijderen van die property start het niet juist op.
2 - er is gewoon iets mis met verdere bootbestanden.

Verder heb ik wel de bootmenupolicy op legacy kunnen zetten, waardoor ik nu vóór W8 ook maar iets kan doen al een OS-keuze heb, op de 'oude' manier. Ook kan ik daaruit W8 in Veilige Modus, of welke andere modus ook opstarten, werkt ook allemaal niet overigens.
Wat me wel bij alle manieren opvalt is dat tijdens het booten alle USB-apparatuur geen signaal & stroom meer krijgt. Mijn toetsenbordverlichting is uit bijvoorbeeld. Ik gok dus op een driverprobleem o.i.d., of een geïnfecteerde driver, die Windows probeert te herstellen (die optie is er ook, om dat uit te schakelen).

Maar ik kan dus nu altijd W7 nog opstarten, en als ik W8 opnieuw ga installeren is dat pas volgende week i.v.m. tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlowDown
Beetje laat van deze kant, maar je laatste alinea is het beste.
Zodra je tijd hebt een verse installatie.
Wat ik wel vreemd vind is het USB gedeelte, reageert je toetsenbord wel op toetsaanslagen ?
En je muis blijft die wel werken want die moeten zonder drivers ook blijven werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Inmiddels al format C: en reïnstall gedaan, maar wat het was is dat backlight van tobo uitging, that's it. Alsof de PC uit was. Wel stroom aan mijn telefoon e.d., maar verder niets.
Hij bleef overigens hangen bij het laden van oem33.inf, VirtualBox Adapterding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlowDown
Inmiddels al format C: en reïnstall gedaan
De beste oplossing denk ik zo, maar
Hij bleef overigens hangen bij het laden van oem33.inf, VirtualBox Adapterding.
Waarschijnlijk had je alleen maar VBox opnieuw moeten installeren 8)
En het backlight van tobo is inderdaad driver gestuurd.
Maar als het goed zou alles weer prima moeten werken al zal je nog wel wat tijd hebben
moeten steken in je ontwikkel omgeving denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Ja dat kon dus niet hè ;)

Maar wat bedoel je met het laatste? Alles werkt inmiddels weer prima

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlowDown
Tuuuuuttttt, lekker slim van me, het hele zaakje kon niet meer booten 8)7
Met het laatste bedoelde ik dat je na de installatie van Windows ook nog VS en misschien nog meer
moest installeren, ik wist niet dat je al helemaal klaar was. :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
Ja :+
Windows 8, updaten, Windows 8.1, updaten, 8.1U1, updaten, drivers, firefox, VS, Android Studio, PHPStorm, LINQPad, IIS Server, SQL Server, MySQL, WAMPServer, Office en nog allerlei kleine tooltjes. Gelukkig had ik nog een backup van AppData kunnen maken, dus alleen wat registersettings kwijt (VS doet alles in register 8)7 )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Biersteker
  • Laatst online: 20-05 22:28
F.West98 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 20:24:
Ja :+
Windows 8, updaten, Windows 8.1, updaten, 8.1U1, updaten, drivers, firefox, VS, Android Studio, PHPStorm, LINQPad, IIS Server, SQL Server, MySQL, WAMPServer, Office en nog allerlei kleine tooltjes. Gelukkig had ik nog een backup van AppData kunnen maken, dus alleen wat registersettings kwijt (VS doet alles in register 8)7 )
* Biersteker kuch kuch....linux, probeer het eens als dev omgeving. (dual boot voor VS, maar de rest linux, zelfs AndroidStudio) (Aanrader, Elementary OS, alleen niet gaan gamen via steam met je AMD kaart, want dan krijg je issues met catalyst experimental drivers)

Lijkt me wel wat voor je. Sowieso een goed idee, om je dev omgeving compleet los te houden met al het andere wat je doet.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Topicstarter
* F.West98 kuch kuch... nee
VS is primaire taal waarin ik programmeer, Office gebruik ik ook vaak en ik haat herstarten :+
AS enkel voor builden van apps die andere developer maakt, en evt. voor kleine UI dingetjes.
PHPStorm voor legacy dingen
IIS/SQL Server voor .NET dingen testen
MySQL voor legacy
WAMP uit gewoonte, niet echt nodig :+ Ik doe eigenlijk alles op mijn VPS

• SlowDown
* Slowdown kuch ....
Hou ik juist mijn mond over OSX / Freepascal - Linux / Freepascal komt Biersteker langs _/-\o_
Volgens mij zijn deze combinaties bijna F.West98 bestendig. 8)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee