Autoradio met teveel wattage boxen, gaat dit goed?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benurk!
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 11:24
Hallo,

Ik heb zo wat audio spullen bij vrienden kunnen regelen, maar nu is mijn vraag: Blaas is de speakers of de radio op? omdat de wattages niet overheen komen.

Autoradio:
Pioneer DEH-P4900IB
http://www.pioneer.eu/nl/...ive/DEH-P4900IB/page.html

Speakers:
Pioneer: TS-A6923I
http://www.pioneer.eu/nl/.../201/TS-A6923I/specs.html

Subwoofer: deze heeft van zich zelf al een versterker dus dat moet geen probleem zijn denk ik.
Caliber CA 2000B Racing mono
http://webshop.caliber.nl/products/view/details/pack12d.html

Heb ik nu een versterker nodig voor mijn speakers?
Aangezien mijn speakers: Nominaal ingangsvermogen 60 Watt & Maximum vermogen 400 Watt zijn.
En de autoradio geeft slechts 50W

Of gaat dit gewoon werken? want 50W per speaker vind ik ook al aardig wat (sowieso een flinke vooruitgang met eerst :).)

Graag hoor ik jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
correctie .. autoradio is maximaal 50w ;) nominaal zal rond de 15 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zolang je speakers dezelfe impedantie hebben en een hoger wattage aankunnen, gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"Slechts" 50 watt in een auto (rms) is kneiterhard
Vermogen is helaas geen indicatie voor kwaliteit, maar jij kent de situatie beter. dus er zal ongewtwijfeld wel beter worden.

De valkuil is dat de radio kan gaan clippen. en daarmee kun je je ALLE wel slopen. met een te zware versterker kan dat ook btw. daar moet je gewoon rekening mee houden.
Met een verkeerde impedatie heb je moet ej ook wel een beetej opletten

Maar ja je hebt jezelf een beetje rijk gelezen. in de spec voor de speakers staat 400w maximaal en 60 nominaal.

Je moet je geen zorgen maken het is gewoon een aardig setje
KillerAce_NL schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:04:
Zolang je speakers dezelfe impedantie hebben en een hoger wattage aankunnen, gebeurt er niks.
Ga maar eens googlen wat voor gevolgen clipping voor de speaker kan hebben

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 20-05-2014 17:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehh ja, maar dan zul je je versterker moetne overbelasten, en dat doe je toch echt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Die autoradio levert RMS ongeveer 10 watt. Dat is geen probleem voor de speakers. Clippen is ook geen probleem. Tegen de tijd dat dat een gevaar gaat vormen heb jij al lang je radio zachter gezet omdat het nergens naar klinkt.

En trouwens: meer watt =/= meer geluid. Dat hangt af van de db/w/m waarde (gevoeligheid) van de speaker.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb hiervoor een pioneer radio gehad (8200?), die kan je niet eens half open zetten voordat je al gek wordt van geluidsvervorming/te hard geluid.

Heeft ruim 3 jaar probleemloos gewerkt, je zet je radio toch amper zo hard. (en wil je zo hard, moet je toch al aan een aparte versterker).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

KillerAce_NL schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:09:
Ehh ja, maar dan zul je je versterker moetne overbelasten, en dat doe je toch echt zelf.
Jup

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benurk!
Bedankt voor jullie reactie's, het setje moet ook aardig hard kunnen.
De situatie is een beetje apart, het set komt in een boot (kruiser 9x3m).
Als wij op het dek gaan zitten willen we wel goed en hard geluid.
En onder het varen staat onze motor (Peugeot 60PK vollaan) en dat zorgt voor aardig wat Decibel.
De radio moet hard kunnen onder het varen, en als we gaan zwemmen rondom de boot zodat je bijv. op een ligbed 5m van de boot afligt nog gewoon kan meegenieten.

Als ik een versterker voor de speakers zal nemen welke raden jullie dan aan?
Want de versterker voor de subwoofer is perfect, dit is 1 set, maar helaas kun ik hier geen speakers op aan sluiten :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het kan wel 'hard', maar of het dan nog een beetje klinkt is vraag 2.

Het verschil van mijn Pioneer naar een ClassD versterker was enorm, die kan ik niet eens op de helft zetten en het staat al te hard :P

Maar ik zou gaan voor een klasse D variant, zijn relatief klein, doordat het geluid digitaal wordt versterkt is het wat minder dan een A/B klasse, maar verbruikt een stuk minder, is stuk koeler en kleiner.

http://www.pimtensen.nl/c...ers/9790d-crunch-gto4120/
Deze heb ik, zal geen supermodel zijn, maar werkt wel netjes.

Plus je kan gewoon bv je telefoon als 'muziekspeler' gebruiken, jack naar tulp. (ik heb mijn PC erop zitten).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zo'n dure radio zal ook wel bluetooth hebben hoor.

edit:

ok in een open ruimte. en je wil hem hard hebben.
Als je ook een goeie bas wil hebben moet je mischien wel naar meer vermogen kijken. ook dit soort speakers zijn gemaakt met een bepaald volume in gedachten (gemiddelde kofferbak). afhankelijk waar je de "in"bouwd kunnen ze toch een ander geluid geven dan je verwacht

[ Voor 76% gewijzigd door Fish op 21-05-2014 12:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
heeft zn boot niet gewoon een stopcontact waarbij je een PA setjes op kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 23:14

xleeuwx

developer Tweakers Elect
redbullet schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:35:
heeft zn boot niet gewoon een stopcontact waarbij je een PA setjes op kan aansluiten?
Standaard niet dan zal je een omvormer er bij moeten nemen. Tenzij dit er natuurlijk al in zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
Ik heb geen boot wel een auto dus vandaar :P
maar PA setjes zijn beter geschikt voor open air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn er wel specifiek voor grotere ruimtes gemaakt, je bent minder afhankelijk waar je ze wil inbouwen omdat ze eigen klankkast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benurk!
De boot heeft helaas alleen 12V er staan 2 of 3 accu's in van 125Amp stuk.
We hebben wel gewoon 230V maar tot een max van +/- 150W door middel van een omvormer.
Helaas heb ik deze radio incl. speakers en subwoofer al, en vind het dus zonde als ik over moet gaan op een PA setje.
Is dit niet de perfecte versterker voor mij?: http://www.pimtensen.nl/c.../12099d-pioneer-gm-a3602/

Zoals je ziet komt de radio die nu op de foto staat uit het stenentijdperk, en de speakers ook.

Hier wat foto's van hoe de situatie er uit komt te zien:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/7b8k757vz/DSC_1685.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/vdpe20oj3/DSC_1688.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/3swkar6zz/Naamloos.png

[ Voor 5% gewijzigd door benurk! op 21-05-2014 14:57 ]

Pagina: 1