Geschiktheid dimmer voor LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 16:39
Ik heb een duo dimmer gekocht met daarin 2 aparte 20-300 watt dimmers in één behuizing (dit is hem).

Voordat ik deze ook werkelijk monteer wil ik even weten of ik deze dimmer wel kan gebruiken als ik op den duur over ga op LED verlichting. Op de verpakking staat niet in zoveel woorden dat de dimmer geschikt is voor LED (maar indirect wel) en de verkoper gaf ook aan dat je er LED lampen mee kan dimmen (mits het dimbare LED's zijn natuurlijk), maar ik maak me zorgen om het 20 watt minimum.

Achter één dimmer zitten twee E27 lampen en achter de andere drie GU10 spots. Dimbare E27 LED lampen van IKEA zijn 10 watt, dus als ik er daar twee van achter één dimmer plaats kan ik deze dan wel dimmen? Dit aangezien de dimmer begint bij de 20 watt. Corrigeren de LED lampen hier dan voor of zullen ze met de dimmer op zijn laagste stand gewoon maximaal branden?

Voor de G10 lampen geldt dat ze 7 watt zijn en dus met drie stuks zit je op 21 watt, wat ook strak tegen het minimum aan zit.

Enkele topics die ik via Google konden vinden gaven me ook geen antwoord op mijn vraag, hoop dat iemand hier ervaring mee heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Mijn ervaring is dat op het moment het minimale vermogen van de dimmer niet gehaald wordt, dan komen er rare bijwerkingen. 1 de led zal maar gedimd kunnen worden tot een bepaald minimum, dit kan dus nog steeds een bak licht zijn. 2. er kunnen bijwerkingen komen als flikkeren, met 50hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet hij vandaar dat hij vraagt of dat wat hij beschrijft wel gaat werken en of iemand er ervaring mee heeft.

Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar want ik heb weinig behoefte om alle dimmers in huis te gaan vervangen. Duurt even voordat ik dat met led heb terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 16:39
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:24:
Dat weet hij vandaar dat hij vraagt of dat wat hij beschrijft wel gaat werken en of iemand er ervaring mee heeft.

Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar want ik heb weinig behoefte om alle dimmers in huis te gaan vervangen. Duurt even voordat ik dat met led heb terugverdient.
Ik investeer liever meteen in een dimmer die toekomst geschikt is inderdaad, als ik bij de aanschaf van LED lampen weer een nieuwe dimmer kan kopen zullen die LED's zich helemaal traag terug verdienen (schiet nu al niet op).

Dus, mochten er mensen zijn die ervaring hebben met een (soortgelijke) dimmer en LED verlichting dan hoor ik heel graag hoe dat gaat :).