Wat te doen met een 30GB SSD

Pagina: 1
Acties:

• paidur
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06-2025
Ik heb nog een 30GB SSD (OCZ Vertex) liggen en zit me te bedenken of ik die nog nuttig kan gebruiken. Ik heb drie opties kunnen bedenken en zou graag van jullie horen wat het meest nuttig is:

Optie 1: SRT disk voor secundaire schijf
Mijn main systeem heeft een 128gb Samsung 830 SSD voor Windows boot en programma's, en een Seagate Barracuda Green 2TB als opslag schijf voor soms vrij grote files als photoshop/video/3d bestanden, etc. Deze wordt vrij vaak aangesproken maar is met 5900 rpm niet bijster snel.
Ik dacht de 30GB SSD in deze opstelling als cache disk te gebruiken voor de 2TB schijf (Intel SRT).

Optie 2: boot disk voor homeserver
Ik ben van plan binnenkort een homeserver in elkaar te zetten, OS wordt Linux, FreeBSD of FreeNAS. Nu dacht ik deze schijf misschien als bootdisk te kunnen gebruiken, volgens bronnen die ik heb gelezen moet 30GB groot genoeg zijn voor Linux? Of is dit echt krap en kan ik beter voor wat groters gaan? Daarbij is de schijf ook al gedateerd en zijn de huidige SSD's sneller

Optie 3: Cache disk voor opslagschijven in homeserver
De nog te bouwen homeserver zal waarschijnlijk 3x3TB in RAID-Z gaan bevatten. Nu heb ik gelezen dat je in Linux ook cacheschijven kan gebruiken, heet daar BCache. Nu lees ik veel complexe dingen over BCache icm. ZFS, en gezien ik nauwelijks Linux ervaring heb wordt ik daar niet veel wijzer van. Heb geen idee of het mogelijk is en of het uberhaupt veel voordeel oplevert voor pure opslag schijven. Nu ben ik ook van plan om met torrents te gaan downloaden en weet dat intensief is voor hardeschijven, wellicht is het dan ook nog een idee om hem als soort torrent cache schijf te gebruiken? Of cache je torrents liever in het geheugen?

Nu zal je denken wat een gedoe voor een ouderwets 30GB SSDtje, maarja zou toch leuk zijn als hij nog ergens van pas komt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Optie 1 gaat vrij nutteloos zijn: Een cache heeft nut voor vaak opgevraagde kleine bestanden, voor grote bestanden gaat het niets helpen of misschien zelfs tegenwerken.

Optie 2 gaat behoorlijk nuttig zijn: Als je je OS op de SSD zet, heb je geen harde schijf meer nodig. Dat bespaart stroom, en zorgt ervoor dat het sneller gaat. 30 GB moet ook zat genoeg zijn: Een server met Debian, voorzien van aardig wat software en alleen /home niet op de SSD (dingen als je webroot wel), doet dit:
marco@Patatje-SERVER:~$ df -h
Bestandssysteem                                        Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
rootfs                                                     28G      11G   16G  42% /

Die heeft trouwens geen GUI.

De laatste kan ook nuttig zijn, maar als je ZFS gaat gebruiken, heeft die zelf allerlei leuke dingen om je SSD af te laten handelen. ZFS houdt volgens mij een log bij waarin alles staat wat met je bestanden gebeurt, en als je die op een SSD zet kan het snelheidswinst opleveren. Ook is er een ander soort cache, ik weet alleen niet meer precies wat die doet, ik ben verder ook geen ZFS gebruiker. Informatie daarover kun je zeker in het ZFS topic vinden :)

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:01
Ik zou zeker gaan voor optie 2. Snelheid verschil met nieuwe SSDs ga je niet merken in de praktijk. Je kan dan inderdaad een zeer energiezuinig en stil systeem maken, wat ook in een paar seconden van 0 opgestart is.

Overigens kan het nog kleiner:
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1       9.5G  6.3G  2.8G  70% /

Ubuntu server, met XBMC, sabnzbd, sickbeard, spotweb, couchpotato, apache, php, mysql en wat andere kleinere daemons. Zo kaal mogelijk die installatie.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zie vooral optie #2 als een zinnige optie.
Voor ZFS (dat eigen ssd-caching gebruikt, dus geen b-cache) heb je de optie om hem als schrijfcache te gebruiken (SLOG aka ZIL), maar gezien de matige betrouwbaarheid en gebrek aan bescherming tegen stroomuitval is dat niet aan te raden. Als leescache (L2ARC) kan wel, daarmee loop je geen risico's, maar is eigenlijk alleen nuttig bij grote systemen die veel kleine leesacties (random reads) doen, en daar komt nog bij dat je bij gebruik van L2ARC ook weer meer geheugen wilt hebben in een ZFS systeem.

Kortom, optie 2 ligt het meeste voor de hand.

Voor je torrents heb je goede punten. Ik zelf heb mijn transmission op mijn NAS zo geconfigureerd dat actieve torrents eerst op de OS schijf/ssd gedownload worden, als ze klaar zijn gaan ze pas naar de harddisks. Zo belast je die niet met al die kleine writes, en kunnen de 3,5" harddisk mooi in spindown blijven.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• paidur
Bedankt voor jullie duidelijke reacties. 30GB moet dus wel makkelijk gaan lukken als boot disk en de cache oplossingen zijn minder nuttig. Ik zal nog eens na gaan denken hoe ik dat ga oplossen voor de torrents. Ik vraag me af of de vrije 20GB genoeg is voor actieve torrents? Af en toe wil ik nog wel eens een torrent van 20GB+ downloaden.

Verwijderd

Een dergelijk oude SSD heeft geen goede controller en is dus 'onveilig'. Ik zou hem niet als boot/systeemdisk gebruiken en ook niet als Intel SRT cache. Daarvoor vind ik de SSD niet veilig genoeg. Het kan leiden tot allerlei problemen, corruptie, gegevensverlies, etcetera.

Wel kun je de SSD prima gebruiken voor ZFS L2ARC caching. Dit omdat ZFS intelligent is en corruptie op de SSD kan detecteren. In dat geval wordt de data van de HDD pool gelezen. Dit werkt niet zo met Intel SRT; dat is onbeveiligde cache. ZFS L2ARC is veilig te gebruiken, ook al is je SSD nog zo ruk. Prima om die oude Indilinx/Sandforce prutSSDtjes te verbrassen. Hebben die toch iets nuttigs gedaan. :P

• paidur
Ok, gegevensverlies is niet iets waar je op zit te wachten in een server. Wellicht schuif ik mn Samsung 830 dan door naar mn server en koop ik iets nieuws voor mn desktop.

Nu was ik van plan 16GB RAM te nemen dus weet niet of L2ARC caching dan nog heel veel voordelen oplevert maar kan nooit geen kwaad neem ik aan. Beter iets dan niets.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb mijn homeserver tijden met 4GB flash gedraait, en 2 GB hoeft doorgaans ook geen probleem te zijn.

• paidur
gewoon usb drive? is dat aan te raden?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
je kunt een "onveilige" SSD prima als boot/systemdisk gebruiken. Werkt sneller dan een USB drive.
In ergste geval, naar mijn idee is de kans erg klein, moet je het systeem opnieuw installeren. Desnoods maak je nog een image van je systeem zo gauw dat naar teveredenheid draait dan heb je na een crash je systeem ook zo weer hersteld.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

paidur schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:28:
Ik heb nog een 30GB SSD (OCZ Vertex) liggen en zit me te bedenken of ik die nog nuttig kan gebruiken. Ik heb drie opties kunnen bedenken en zou graag van jullie horen wat het meest nuttig is:

Optie 1: SRT disk voor secundaire schijf

Optie 2: boot disk voor homeserver

Optie 3: Cache disk voor opslagschijven in homeserver

Nu zal je denken wat een gedoe voor een ouderwets 30GB SSDtje, maarja zou toch leuk zijn als hij nog ergens van pas komt.
Optie 4: pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart
En dan volstoppen met veelgebruikte iso's.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Raven schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:13:
[...]

SSD voor draagbare massaopslag? Niet heel nuttig.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
schokbestendigheid SSD kan voor mobiel gebruik wel nuttig zijn

[ Voor 8% gewijzigd door BartNL op 20-05-2014 21:29 ]

• paidur
Raven schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:13:
[...]

Die heb ik, maar ben niet echt van plan 500gb terug te brengen naar 30. Gebruik hem zowel voor ISO's als data.
Pagina: 1