Vandaag heb ik voor het eerst zo gekeken!
Helemaal niet moeilijk op de computer.
Livestream loopt altijd achter op radio.
Dus je opent de radio 1 stream erbij. -->
http://www.radio1.nl/popup/luisterlive
- Luister even naar de stream en ze vertellen wat er op dat moment gebeurt op het veld.
- Zet de radiostream om pauze
- Kijk naar je beeld tot je ziet gebeuren wat net beschreven werd op de radio ... en druk op het juiste moment op play op de radio stream.
Klaar! (uiteraard geluid op de videostream uitzetten)
Commentaar met Jack van Gelder maakt echt zo een verschil ... die gast is zo lekker enthousiast.
Ik kan me het Dennis Berg-kramp gebeuren nog goed herinneren.
Ik was 13 en we waren met de hele familie aan de kant van pa bij elkaar in Zeewolde om voetbal te kijken. Het team van "Zeg maar Willy" tegen het team van "Hij is gâââk", maar dat wisten we toen in '98 natuurlijk nog niet. Kleine wazig tv'tje ... 'n klop op de zijkant en hij deed het prima.
Behalve het geluid ... radio dan maar aan. Liep wel een paar seconden voor op het beeld maar onze familie is altijd al langzaam van begrip geweest dus dat kwam prima uit.
De ukkies zaten op de grond (stuk of negen)... de tieners op de bierkratten (stuk of zeven ... en vijf tieners erop waaronder ik) .... de ouders op de stoelen. De vaders allemaal een flesje bier en de moeders keken verveeld. Dan nog de oudere ooms (jongere broers van opa) en tantes aan de tafel want daar stond de Jan Wandelaar. En ten slotte nog oma en opa op de lig-en-zit-bank . Oma sliep (deed ze altijd) en opa wist niet waar hij was (wist ie nooit).
Het hele huis was oranje versierd .. .wat zeg ik ... de hele vinexwijk was oranje. Ik durf te wedden dan Nederland er die dag uitzag als een sinaasappel ... vanuit de ruimte gezien.
Het woord vinexwijk komt trouwens van de "Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra", maar dat even terzijde.
Als je het in een van deze vinexhuizen het voetbal niet volgde wist je toch precies wanneer Nederland scoorde. Daar was niet onderuit te komen. Behalve dan voor oma.
Stand 1 - 1 .... nog een paar minuten te gaan .... doodse stilte .... iedereen is geconcentreerd. Zelfs de moeders hadden in de gaten dat dit niet het moment was om hun mond te openen .... zulke momenten zijn zeldzaam in het leven van een man ... maar de appreciatie van zo'n moment wordt volledig gemist door de spanning.
Aandachtsnichtje maakte van de gelegenheid gebruik om haar rampzalige gevoel voor timing te testen en nog maar eens te bevestigen:
Papa ... ik moet ....
-KIND, HOU JE MOND
-STIL
-ZWIJG
-SSSSHHHHTTTT
-HEEEEEEEY
-GRRRRRRRRRR
Simultaan in 5.1 THX surround sound.
Jack van Gelder is aan het verdrinken in zijn eigen spraakwaterval:
Komt die bal voor, is het -ooooh batistuta net niet, nee niks aan de hand *frt* Frank de boer had er goed het oog op, nederland, nederland gaat in de halve finale komen, ik heb opeens zo'n GEVOEL
dat we in de halve finale gaan komen, met euh bal bezit voor Frank de Boer
Plots ... Frank de Boer met een schitterende lange dieptepass op Bergkamp ... ooooooooooooh
Frank de boer, speelt de bal, heel goed naar Dennis bergkamp
... bier flesjes stopen hun opwaartse beweging
DENNIS BERGKAMP,
... chips stopt met kraken
DENNIS BERGKAMP NEEMT DE BAL AAN,
... monden zuigen zich open
DENNIS BERGKAMP
*weuh*
... voor bijna 5 seconden dat die pas van Frank door de lucht vloog en de 2 seconde die Bergkamp nodig had om te controleren en binnen te schieten was Nederland even stil en vredig als een overkleurde technicolor Disney film waar bambi net een wietplantage is binnen gehuppeld en ontdekt heeft dat niet elk groen blaadje gelijkwaardig is. Nu ja, geestelijk gezien dan.
DENNIS
BERGKAAAMP
*weuh*
DEEENIS
BERGKAMP
*weuh*
DEEENIS
BERGKAMP
*weuuh*
DEEENIS
BERGKAMP
,*weuuuh*
WHOOOHOHOHO
*weuh*
FRANK DE BOER SPEELT DE BAL NAAR DENNIS BERGKAMP
*weuh*
DIE NEEMT DE BAL FEILLOOS AAN *weuh*
EN DIE SCHIET DE BAL ERIN *weuh*
WE SPELEN NOG OFFICIEEL 20 SECONDEN
*weuuh*
DENNIS BEERGKÂÂÂMP TWEE ÉÉN
Zelfs Oma werd wakker en de lig-en-zit-bank werd sinds die dag hernoemd naar de spring-en-schreeuw-bank. Opa dacht opeens weer te weten waar ie was maar zijn verwarde geest scheen "voetbal is oorlog" en zijn herinneringen aan de tweede wereldoorlog niet goed van elkaar te kunnen scheiden. Ik bedoel ... in Zeewolde ging er in die tijd met oud en nieuw makkelijk een paar ton guldens aan vuurwerk door heen ... per straat. Dat was nog voor "nine eleven" toen we onze moslimmedemens nog aanboden om het lont aan te steken. "Hey Ali" "Nee, doet u maar" "BOEM" "HAHAHAHA" Maar wanneer oranje scoort dan lijkt zo een Chinese rol met een miljoen rotjes, als je vooral van lawaai houdt, in terug blikkende nostalgie toch een beetje een slechte investering.
Die avond keerde de rust weder in de vinexwijk en dus ook in huize Bos.
Tot de ukkies naar bed gebracht werden.
Het duurde maar een minuut of 10 tot er uit de eerste logeerkamer een geluid kwam:
Dennis Bergkaaamp, Deeenis Bergkamp
Kamer twee viel bij in canon:
DEENIS BERGKAMP, DEENIS BERGKAMP
Ik begon ook maar mee te schreeuwen:
WHOOOHOHOHO
FRANK DE BOER SPEELT DE BAL NAAR DENNIS BERGKAMP
DIE NEEMT DE BAL FEILLOOS AAN
EN DIE SCHIET DE BAL ERIN
WE SPELEN NOG OFFICIEEL 20 SECONDEN
DENNIS BEERGKÂÂÂMP TWEE ÉÉN
En ik zweer het je .. een van de schreeuwers was oom Jan.
Volgende morgen bij het ontbijt, een uur of 10. Iedereen zag er een beetje moe uit en ik heb nog nooit zo veel snotneusjes thee met honing zien drinken. The lady folks where not amused
Neefje 1 kijkt rond de tafel, op zoek naar iets om op zijn boterham te smeren.
Hey neefje 2 mag ik de*neefje 3 valt in*
ennis Bergkaaamp, Deeenis Bergkamp, DEENIS BERGKAMP,DEENIS BERGKAMP, DENNIS BEERGKÂÂÂMP. Moeders beginnen klappen uit te delen.
Tijdens terugreis van de vijf leden van ons gezin:
Pa tegen ma:
Ik heb zo'n gevoel dat ...
Een van de drie paggaders op de achterbank:
DAT WE IN DE HALVE FINALE GAAN KOMEN
Alle drie:
Dennis Bergkaaamp, Deeenis Bergkamp, DEENIS BERGKAMP,DEENIS BERGKAMP, DENNIS BEERGKÂÂÂMP
Enfin dat was dus de laatste keer dat we de twee-en-half uur durende reis naar Nederland (we woonde in Belgie) maakten om samen met de hele familie voetbal te kijken.
Het gebeuren staat bij ons bekend als
"Het Dennis Berg-kramp gebeuren".
En elke keer als er nu iemand in onze familie ergens een beetje te enthousiast over wordt dan merkt de leukste thuis droogjes op : "Zie maar niet dat je in een Dennis Berg-kramp schiet!"
En ons gezin is er daarna nooit meer bij geweest. Wat zonde was want tijdens één van de wedstrijden van het Nederlands elftal bij euro 2000 is oma permanent in slaap gevallen en werd, naar horen zeggen, de spring-en-schreeuw-bank voor de laatste keer hernoemd. En dat verhaal had ik ook graag met jullie gedeeld. Maar helaas pinkdakaas. Mijns persoontje was die dag niet aanwezig.
Bedankt, Jack van Gelder. Eikel
[
Voor 125% gewijzigd door
Kain_niaK op 14-06-2014 16:55
]