[WK voetbal] De geschiedenis en mooie anekdotes

Pagina: 1
Acties:
  • 3.549 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Zomaar een ideetje, gebaseerd op de filmpjes en stukjes die ik op de BBC Sport pagina lees. Die hebben namelijk vanaf dag 100 voor het WK iedere dag een filmpje met een hoogte- of dieptepunt uit de geschiedenis van het WK voetbal. In het Engels en de filmpjes zijn niet te bekijken in Nederland of Belgie, maar toch leuke verhaaltjes.

Vandaar hier de mogelijkheid om anecdotes te plaatsen, speciale WK-filmpjes e.d. :)

TS trapt af: O Maracanaço: Brazilie-Uruguay 1-2 (1950)
Wikipedia: Wereldkampioenschap voetbal 1950
Wikipedia: Finale wereldkampioenschap voetbal 1950

Vaak opgevoerd als de finale van het WK1950 in Brazilie, maar officieel de laatste groepswedstrijd van de finalepoule in het Maracana stadion. Brazilie had genoeg aan een gelijkspel, Uruguay moest winnen. De Brazilianen gingen er vanuit dat ze gingen winnen, hadden in de andere twee groepswedstrijden de tegenstanders verpletterd (7-1 en 6-1) terwijl Uruguay met moeite 2-2 en 3-2 had gespeeld. En Brazilie kwam met 1-0 voor, maar Uruguay kwam terug en won met 1-2, goal 11 minuten voor het einde. Het stukje gaat over de enige nog levende speler van dat Uruguay team, de goalscorer Ghiggia. Het verlies werd als een nationale ramp gezien en heet nu "O Maracanaço" (iemand noemde het zelfs Brazilie's Hiroshima :X ).

Saillant detail: Brazilie speelde tot die tijd in een wit shirt met blauwe kraag, maar die werd als ongeluk brengend gezien en vervangen door de kleurencombinatie die ze nu dragen. De spelers van het 1950 Brazilie team werden bijna uitgekotst, velen gingen met pensioen of werden niet meer geselecteerd.

De keeper (Barbossa) was vooral de zondebok, en mocht in 1994 niet eens het Braziliaanse team bezoeken (brengt ongeluk...).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
Misschien wat onpatriottisch, maar ik heb een tijdje terug de beruchte WK-finale van 1974 integraal gekeken. Als je elke Nederlander gelooft die die wedstrijd heeft meegemaakt hebben we toen volledig onterecht verloren en zijn we bestolen, maar ik heb geprobeerd met een wat onafhankelijkere blik te kijken.

Ten eerste de penalties: Natuurlijk, Hölzenbein heeft gewoon toegegeven dat hij is gaan liggen, maar Cruijff ging ook makkelijk naar de grond.

Ten tweede, Nederland viel aan als een malle in de tweede helft maar het had ook zomaar 3-1 kunnen zijn als een loepzuivere goal van Duitsland niet was afgekeurd wegens buitenspel.

Al met al was het een vrij gelijk opgaande wedstrijd waar Duitsland net eentje meer naar binnen schoof. Bestolen? Misschien, maar gezien het spelbeeld was de uitslag niet heel vreemd.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Niet echt een anekdote maar een prachtige foto waar ik pas weer aan moest denken. Jullie weten van wanneer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qARdOIy.jpg

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Toch deze:

Ik ben blij dat er fatsoenlijke doellijntechnologie eraan zit te komen dit WK. Engeland had destijds gewoon moeten winnen :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Laatst online: 09-04-2024

ok, niet echt een anekdote bij deze video maar toch.

eerste WK dat ik min of meer bewust meemaakte..

absoluut wereld doelpunt!

in Schotland hebben ze het er nu nog over.

[ Voor 29% gewijzigd door Phantasmagoria op 11-06-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12
Dat komt zelfs terug in 'n film, dacht dat het Trainspotting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik ben fan 'speciale' vrije trappen. Anders dan het 'recht-toe-rechtaan' werk zeg maar.

Dit vind ik nog steeds een van de briljantste vrije trappen die ik heb gezien. Ik vraag me ook af of er nog eens een moment komt dat deze wordt geïmiteerd of dat ploegen toch iets speciaals instuderen.

deze is me in elk geval altijd bijgebleven :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Geweldig! Voetbal zou nog zoveel toffer worden als er meer uitgebreide set-pieces zouden zijn, net als in rugby en American football.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Hoorde vanochtend Jack van Gelder met de goal van Bergkamp in 98 op de radio. Toch wel kippenvel voor mij, die man doet dat zo verschrikkelijk goed, denk dat ik de radio maar aanzet voor het commentaar dit jaar(mits dat een beetje gelijk loopt)

YouTube: Dennis Bergkamp goal against Argentina - World Cup 1998 (w/ commentary by Jack van Gelder)

Als dit geen kippenvel op je armen doet creëren dan weet ik het ook niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door garriej op 11-06-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
garriej schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:59:
Hoorde vanochtend Jack van Gelder met de goal van Bergkamp in 98 op de radio. Toch wel kippenvel voor mij, die man doet dat zo verschrikkelijk goed, denk dat ik de radio maar aanzet voor het commentaar dit jaar(mits dat een beetje gelijk loopt)

YouTube: Dennis Bergkamp goal against Argentina - World Cup 1998 (w/ commentary by Jack van Gelder)

Nee dus, maar laat het weten als je wel iets vindt. Zelfs in de jaren 90 liep het al niet meer synchroon, toen nog via de kabel radio en tv. Nu met digital Tv is het helemaal huilen met de pet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Sjah schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:19:
[...]

Nee dus, maar laat het weten als je wel iets vindt. Zelfs in de jaren 90 liep het al niet meer synchroon, toen nog via de kabel radio en tv. Nu met digital Tv is het helemaal huilen met de pet op.
Als ik aankom op werk en van FM radio naar internet radio switch loopt internet ook achter. Misschien compenseert het elkaar :9

(digitale tv loopt achter toch?)

[ Voor 4% gewijzigd door garriej op 11-06-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Sjah schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:45:
Dat komt zelfs terug in 'n film, dacht dat het Trainspotting was.
Klopt, erg grappige scene ;)

Hier in Engeland is het volop "They think it's all over ... it is now" dromen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
garriej schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:35:
[...]

Als ik aankom op werk en van FM radio naar internet radio switch loopt internet ook achter. Misschien compenseert het elkaar :9

(digitale tv loopt achter toch?)
Wat ik wel weet, Nos heeft ooit de live stream gedaan, met mogelijkheid om radio erbij aan te zetten, en JA dat loopt wel synchroon.

Alleen bij mij thuis is het niet echt makkelijk om die (flash?) stream op de Tv te krijgen, ook al heb ik een mediaplayer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Sjah schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:42:
[...]

Wat ik wel weet, Nos heeft ooit de live stream gedaan, met mogelijkheid om radio erbij aan te zetten, en JA dat loopt wel synchroon.

Alleen bij mij thuis is het niet echt makkelijk om die (flash?) stream op de Tv te krijgen, ook al heb ik een mediaplayer...
Hmm maar is naar kijken dan, kan natuurlijk gewoon laptop aan de TV hangen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
*knip* troll

[ Voor 93% gewijzigd door gambieter op 12-06-2014 22:17 ]

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
LuNaTiC schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:49:
ik ben fan 'speciale' vrije trappen. Anders dan het 'recht-toe-rechtaan' werk zeg maar.

Dit vind ik nog steeds een van de briljantste vrije trappen die ik heb gezien. Ik vraag me ook af of er nog eens een moment komt dat deze wordt geïmiteerd of dat ploegen toch iets speciaals instuderen.

[video]

deze is me in elk geval altijd bijgebleven :)
Heb het dit seizoen nog gezien, geen idee meer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

als je hem nog vindt, dan houd ik me aanbevolen!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

Deze valt toch ook wel in die categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Redelijk vergelijkbaar concept inderdaad. Die was ik even vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

Dit is nu nog eens een mooi topic. Nice one, gambieter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 12:38
NOS.nl heeft de 40 mooiste WK goals, volgens de NOS, op een rijtje gezet. Over de volgorde kan getwist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
@nummer 33: Dat was lastig TV kijken toen zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Terechte #1, de #3 mag een plekje hoger ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

garriej schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:59:

Vandaag heb ik voor het eerst zo gekeken!
Helemaal niet moeilijk op de computer.

Livestream loopt altijd achter op radio.
Dus je opent de radio 1 stream erbij. --> http://www.radio1.nl/popup/luisterlive

- Luister even naar de stream en ze vertellen wat er op dat moment gebeurt op het veld.
- Zet de radiostream om pauze
- Kijk naar je beeld tot je ziet gebeuren wat net beschreven werd op de radio ... en druk op het juiste moment op play op de radio stream.

Klaar! (uiteraard geluid op de videostream uitzetten)

Commentaar met Jack van Gelder maakt echt zo een verschil ... die gast is zo lekker enthousiast. :)

Ik kan me het Dennis Berg-kramp gebeuren nog goed herinneren.

Ik was 13 en we waren met de hele familie aan de kant van pa bij elkaar in Zeewolde om voetbal te kijken. Het team van "Zeg maar Willy" tegen het team van "Hij is gâââk", maar dat wisten we toen in '98 natuurlijk nog niet. Kleine wazig tv'tje ... 'n klop op de zijkant en hij deed het prima.
Behalve het geluid ... radio dan maar aan. Liep wel een paar seconden voor op het beeld maar onze familie is altijd al langzaam van begrip geweest dus dat kwam prima uit.

De ukkies zaten op de grond (stuk of negen)... de tieners op de bierkratten (stuk of zeven ... en vijf tieners erop waaronder ik) .... de ouders op de stoelen. De vaders allemaal een flesje bier en de moeders keken verveeld. Dan nog de oudere ooms (jongere broers van opa) en tantes aan de tafel want daar stond de Jan Wandelaar. En ten slotte nog oma en opa op de lig-en-zit-bank . Oma sliep (deed ze altijd) en opa wist niet waar hij was (wist ie nooit).

Het hele huis was oranje versierd .. .wat zeg ik ... de hele vinexwijk was oranje. Ik durf te wedden dan Nederland er die dag uitzag als een sinaasappel ... vanuit de ruimte gezien.
Het woord vinexwijk komt trouwens van de "Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra", maar dat even terzijde.

Als je het in een van deze vinexhuizen het voetbal niet volgde wist je toch precies wanneer Nederland scoorde. Daar was niet onderuit te komen. Behalve dan voor oma.

Stand 1 - 1 .... nog een paar minuten te gaan .... doodse stilte .... iedereen is geconcentreerd. Zelfs de moeders hadden in de gaten dat dit niet het moment was om hun mond te openen .... zulke momenten zijn zeldzaam in het leven van een man ... maar de appreciatie van zo'n moment wordt volledig gemist door de spanning.

Aandachtsnichtje maakte van de gelegenheid gebruik om haar rampzalige gevoel voor timing te testen en nog maar eens te bevestigen:

Papa ... ik moet ....

-KIND, HOU JE MOND
-STIL
-ZWIJG
-SSSSHHHHTTTT
-HEEEEEEEY
-GRRRRRRRRRR

Simultaan in 5.1 THX surround sound.

Jack van Gelder is aan het verdrinken in zijn eigen spraakwaterval:

Komt die bal voor, is het -ooooh batistuta net niet, nee niks aan de hand *frt* Frank de boer had er goed het oog op, nederland, nederland gaat in de halve finale komen, ik heb opeens zo'n
GEVOEL
dat we in de halve finale gaan komen, met euh bal bezit voor Frank de Boer

Plots ... Frank de Boer met een schitterende lange dieptepass op Bergkamp ... ooooooooooooh

Frank de boer, speelt de bal, heel goed naar Dennis bergkamp
... bier flesjes stopen hun opwaartse beweging
DENNIS BERGKAMP,
... chips stopt met kraken
DENNIS BERGKAMP NEEMT DE BAL AAN,
... monden zuigen zich open
DENNIS BERGKAMP
*weuh*
... voor bijna 5 seconden dat die pas van Frank door de lucht vloog en de 2 seconde die Bergkamp nodig had om te controleren en binnen te schieten was Nederland even stil en vredig als een overkleurde technicolor Disney film waar bambi net een wietplantage is binnen gehuppeld en ontdekt heeft dat niet elk groen blaadje gelijkwaardig is. Nu ja, geestelijk gezien dan.
DENNIS
BERGKAAAMP
*weuh*
DEEENIS
BERGKAMP
*weuh*
DEEENIS
BERGKAMP
*weuuh*
DEEENIS
BERGKAMP
,*weuuuh*
WHOOOHOHOHO
*weuh*
FRANK DE BOER SPEELT DE BAL NAAR DENNIS BERGKAMP
*weuh*
DIE NEEMT DE BAL FEILLOOS AAN *weuh*
EN DIE SCHIET DE BAL ERIN *weuh*
WE SPELEN NOG OFFICIEEL 20 SECONDEN
*weuuh*

DENNIS BEERGKÂÂÂMP TWEE ÉÉN

Zelfs Oma werd wakker en de lig-en-zit-bank werd sinds die dag hernoemd naar de spring-en-schreeuw-bank. Opa dacht opeens weer te weten waar ie was maar zijn verwarde geest scheen "voetbal is oorlog" en zijn herinneringen aan de tweede wereldoorlog niet goed van elkaar te kunnen scheiden. Ik bedoel ... in Zeewolde ging er in die tijd met oud en nieuw makkelijk een paar ton guldens aan vuurwerk door heen ... per straat. Dat was nog voor "nine eleven" toen we onze moslimmedemens nog aanboden om het lont aan te steken. "Hey Ali" "Nee, doet u maar" "BOEM" "HAHAHAHA" Maar wanneer oranje scoort dan lijkt zo een Chinese rol met een miljoen rotjes, als je vooral van lawaai houdt, in terug blikkende nostalgie toch een beetje een slechte investering.

Die avond keerde de rust weder in de vinexwijk en dus ook in huize Bos.
Tot de ukkies naar bed gebracht werden.
Het duurde maar een minuut of 10 tot er uit de eerste logeerkamer een geluid kwam:
Dennis Bergkaaamp, Deeenis Bergkamp
Kamer twee viel bij in canon:
DEENIS BERGKAMP, DEENIS BERGKAMP
Ik begon ook maar mee te schreeuwen:
WHOOOHOHOHO
FRANK DE BOER SPEELT DE BAL NAAR DENNIS BERGKAMP
DIE NEEMT DE BAL FEILLOOS AAN
EN DIE SCHIET DE BAL ERIN
WE SPELEN NOG OFFICIEEL 20 SECONDEN
DENNIS BEERGKÂÂÂMP TWEE ÉÉN
En ik zweer het je .. een van de schreeuwers was oom Jan.

Volgende morgen bij het ontbijt, een uur of 10. Iedereen zag er een beetje moe uit en ik heb nog nooit zo veel snotneusjes thee met honing zien drinken. The lady folks where not amused
Neefje 1 kijkt rond de tafel, op zoek naar iets om op zijn boterham te smeren.
Hey neefje 2 mag ik de*neefje 3 valt in*ennis Bergkaaamp, Deeenis Bergkamp, DEENIS BERGKAMP,DEENIS BERGKAMP, DENNIS BEERGKÂÂÂMP. Moeders beginnen klappen uit te delen.

Tijdens terugreis van de vijf leden van ons gezin:
Pa tegen ma: Ik heb zo'n gevoel dat ...
Een van de drie paggaders op de achterbank: DAT WE IN DE HALVE FINALE GAAN KOMEN
Alle drie: Dennis Bergkaaamp, Deeenis Bergkamp, DEENIS BERGKAMP,DEENIS BERGKAMP, DENNIS BEERGKÂÂÂMP

Enfin dat was dus de laatste keer dat we de twee-en-half uur durende reis naar Nederland (we woonde in Belgie) maakten om samen met de hele familie voetbal te kijken. :(
Het gebeuren staat bij ons bekend als "Het Dennis Berg-kramp gebeuren".
En elke keer als er nu iemand in onze familie ergens een beetje te enthousiast over wordt dan merkt de leukste thuis droogjes op : "Zie maar niet dat je in een Dennis Berg-kramp schiet!"

En ons gezin is er daarna nooit meer bij geweest. Wat zonde was want tijdens één van de wedstrijden van het Nederlands elftal bij euro 2000 is oma permanent in slaap gevallen en werd, naar horen zeggen, de spring-en-schreeuw-bank voor de laatste keer hernoemd. En dat verhaal had ik ook graag met jullie gedeeld. Maar helaas pinkdakaas. Mijns persoontje was die dag niet aanwezig. :(

Bedankt, Jack van Gelder. Eikel :+

[ Voor 125% gewijzigd door Kain_niaK op 14-06-2014 16:55 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 12:38
Instant klassieker:

[ Voor 9% gewijzigd door Fleximex op 14-06-2014 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
Kain_niaK schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 03:28:
[...]

verhaal
DENNIS BERGKAMP

Mooi verhaal zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Livestream loopt altijd achter op radio.
Dus je opent de radio 1 stream erbij. --> http://www.radio1.nl/popup/luisterlive

- Luister even naar de stream en ze vertellen wat er op dat moment gebeurt op het veld.
- Zet de radiostream om pauze
- Kijk naar je beeld tot je ziet gebeuren wat net beschreven werd op de radio ... en druk op het juiste moment op play op de radio stream.
Ik snap je even niet, die link die je geeft vd radio, geeft tijdens de wedstrijd live beeld erbij zag ik gister, dus waarom dat gedoe met synchroniseren??

Had gister die radio gedaan en gekeken of die toevallig niet al teveel achter liep op mijn Upc ongecodeerde Digitv-signaal, helaas deed die dat wel, en wel 25 sec. ofzo ook. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Oh, niet gezien. Ik kan die video niet zien omdat ik in het buitenland zit. En over VPN werkt het te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 10:39
Deze lijst met landen die in de hele geschiedenis van het WK maar 1x deelgenomen hebben vond ik wel de moeite om na te pluizen...

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Kain_niaK schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 03:28:
[...]

Ik kan me het Dennis Berg-kramp gebeuren nog goed herinneren.

I
Wat een heerlijk verhaal om te lezen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
HellPunk schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:01:
Deze lijst met landen die in de hele geschiedenis van het WK maar 1x deelgenomen hebben vond ik wel de moeite om na te pluizen...
Tx, bij meedere stond ik zo van Wtf, maar bij Israël nog het meest. 1970 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Past wellicht het beste hier:

http://www.economist.com/...c%2Fgoooooaaaaaaaallllll_

Statistieken van ALLE goals op ALLE toernooien :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Er is altijd 1 doelpunt mij bijgebleven, maar ik weet niet meer waarvan of wanneer, een afstandschot van Wim Jonk. Was ver buiten de 16, rechtdoor het doel in. Enige die ik kan vinden is tegen Ierland, maar die raakt de keeper nog aan.
YouTube: Wim Jonk vs Torino (UEFA cup final 92)
Zoiets, maar dan bij Oranje.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Denk dat dat dit is...... Wikipedia: 1994 FIFA World Cup Group F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:42
WK 1998, toen had Oranje Wereldkampioen moeten worden, wat een wereldelftal.
Ik was toen 12 en dat was mijn 1e WK wat ik redelijk bewust mee heb gemaakt, met enkele hoogtepunten:
- De beenbreuk van Bogarde.
- De blinde poule die ik won op schoolkamp tijdens de wedstrijd Nederland - Mexico
- De rode kaart van Kluivert na een aanvaring met Staelens
- De poeier van Davids tegen Joegoslavië in de 8e finale voor de 2-1.
- Natuurlijk de goal van Bergkamp tegen Argentinië. De rode kaart van Ortega & Numan. Batistuta snoeihard op de paal in de 1e helft.

NL-BRA
- De sprint van Davids achter Ronaldo aan en de supertackle, waardoor de bal naast gaat.
- De goal van Kluivert voor de gelijkmaker.
- De niet-gegeven penalty van van Hooijdonk.

Vreemd genoeg weet ik van de penalty's weinig meer te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Niet zozeer een anekedote, als wel een zwaar WTF'je :)

Bahrain speelt een vriendschappelijke wedstrijd tegen togo, en wint verbazing wekkend makkelijk met 3-0.
Nog verbazing wekkender is het als vervolgens blijkt dat het togo team niet eens in het land is :)
http://www.slate.com/arti...cas_soccer_impostors.html

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Mag minder mooie geschiedenis ook? De rest klikken jullie vast zelf wel bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hironshy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06-2023

Hironshy

Orooo!!!

[b][message=42427758,noline]

Vreemd genoeg weet ik van de penalty's weinig meer te vertellen.
Ned verloor 2 wk en 1 ek door penalty nemen na gelijkspel. 1998-2002

En ook ik vond Ned toen een van de beste eltal hebben. Van der Sar, Stam, Davids, Kluivert, Bergkamp, Cocu, de Boer, Bronckhorst. Jammer dat je dan 3 keer eruitgaat door penalty. En die wedstrijd tegen Italie was zoveel pech. Ned domineerde maar kon gewoon niet erinschieten.

[ Voor 48% gewijzigd door Hironshy op 23-06-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

2002 waren we er niet eens bij.

1992 Denemarken, 1996 Frankrijk, 1998 Brazilië, 2000 Italië, 2004 ban gebroken tegen Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:54
SinergyX schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:35:
Er is altijd 1 doelpunt mij bijgebleven, maar ik weet niet meer waarvan of wanneer, een afstandschot van Wim Jonk. Was ver buiten de 16, rechtdoor het doel in. Enige die ik kan vinden is tegen Ierland, maar die raakt de keeper nog aan.
YouTube: Wim Jonk vs Torino (UEFA cup final 92)
Zoiets, maar dan bij Oranje.
Denk dat je deze bedoelt:

YouTube: Nederland - Saoedi Arabie WK 1994

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:15

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Een van de mooiste goals gemaakt op een WK door Nederland

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als Uruguay Costa Rica en Brazilie klopt en wij winnen ook onze twee wedstrijden dan moeten we weer tegen ze. Hopelijk word Suarez alsnog geschorst en ligt Uruguay er de volgende wedstrijd uit.

Het doelpunt van Giovanni is mijn mooiste wk doelpunt allertijden maar ik ben dan ook een groot liefhebber van afstandschoten. Vooral strepen ... gewoon boem ... rechtdoor ... 5 seconden vliegen en dan in de winkelhaak. Heerlijk. Hoe verder hoe beter. Je ziet het helaas steeds en steeds minder terwijl het mij toch wel een uiterst effectief wapen lijkt gewoon de bal over iedereen heen schieten ....

[ Voor 14% gewijzigd door Kain_niaK op 24-06-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:41
Het WK van 1982 was het eerste WK waarbij ik oud genoeg was om alles te kunnen kijken. Dat heb ik dan ook gedaan. Sommige wedstrijden zelfs 2 TV's naast elkaar. Kan mij van dit WK dan ook nog veel dingen herinneren. Wat mij altijd zal bijblijven is het Braziliaanse team wat meedeed. Die waren zo goed dat ze vergaten om wereldkampioen te worden.

[YouTube: http://youtu.be/fVA1JHdDTx0]

Tijdens hetzelfde WK spelen Oostenrijk en Duitsland de meest opzienbare wedstrijd tijdens een WK ooit waardoor ze beide naar de volgende ronde gaan. Diego Maradona krijgt een rode kaart in de wedstrijd tegen Brazilië. Toni Schumacher knalt op een schandalige wijze Battiston onderste boven in één van de spannendste WK wedstrijden ooit.

Brazilie speelde op dat toernooi zo sterk dat,Italie in de tweede poulfase toen ze tegen Brazilie moesten zo zeker waren dat ze zouden verliezen alvast het vliegtuig naar huis hadden geboekt en de koffers mee hadden genomen naar het stadion.

Grote held van het toernooi was uiteindelijk Paolo Rossi die eigenlijk nog geschorst (2 jaar in verband met een omkoopschandaal) was voor het toernooi maar toch mee mocht doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Het juichen van Tardelli blijft mij ook altijd bij. De extase na het scoren krijg er nog steeds kippenvel van. Was 12 jaar toen dus echt heel bewust meegemaakt.
Het tenue van Italie vond ik toen echt een fantastisch shirt. En Dino Zoff, door die die ben ik begonnen met keepen. Grijze Uhlsport handschoenen met de rode binnenkant dat waren mijn eerste.
In het team van Brazilie was Socrates de ster. Zo een goede speler was er toen niet. Zo sierlijk als die speelde. Zo goed de lijnen uitzetten. Helaas is die ook al een paar jaar geleden overleden.
Wat een WK toen.
Quizvraag:
Wat was de grootste uitslag toen op het WK?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dit is wel een interessant (Engelstalig) artikel in the Telegraph: How and why Pele's mystique and reputation as the world's greatest ever footballer has been overhyped.
Jonathan Liew investigates: We are told Pele is the best but his record is overstated - he is a master of self-promotion and circumstance helped him achieve pre-eminence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:41
[b][message=42458423,noline]Quizvraag:
Hongarije - El Salvador 10-1 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@Gambieter: ik snap niet hoe Pele overhypt kan zijn, die kerel heeft een productie in zijn leven van 1250 officiele goals.. (~!!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
HellPunk schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:01:
Canada 1986 mist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sjah schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:10:
@Gambieter: ik snap niet hoe Pele overhypt kan zijn, die kerel heeft een productie in zijn leven van 1250 officiele goals.. (~!!!!)
Was dat niet het totaal van alle niveau's? Ik dacht dat hij maar iets van 400 op het hoogste niveau had gescored?

edit, in het artikel:
Hundreds of Pele’s goals came in friendlies, against up-country teams or down-at-heel invitational sides. Pele scored against the very best, but he scored against the very worst too

Wikipedia: List of top association football goal scorers by country
370 in 450 wedstrijden.

[ Voor 37% gewijzigd door SinergyX op 27-06-2014 12:44 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Sjah schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:10:
Dat wordt ook in het artikel uitgelegd, heb je het gelezen? :)

Ik geef trouwens geen mening of ik het er al dan niet mee eens ben, maar een wat kritische blik mag best.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 27-06-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
8)7 ;( ;) Neuh, TLDR...

[ Voor 31% gewijzigd door Sjah op 27-06-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Sepp14 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:10:
Tellen kwalivicatie wedstrijden ook me?

YouTube: American Samoa vs Australia 0-31

0 - 31

AS Adema – SO l’Emyrne: 149-0

In Madagaskar is de wedstrijd gespeeld met de grootste overwinning ooit in de geschiedenis van het voetbal. Op 31 oktober 2002 eindigde de wedstrijd tussen AS Adema en SO l’Emyrne in de bizarre stand van 149-0. Deze uitslag is tot stand gekomen nadat de trainer van de bezoekende ploeg zijn spelers opdroeg om zoveel mogelijk in eigen doel te scoren, uit protest tegen verkeerde beslissingen van de scheidsrechter.

ahhahaha

[ Voor 44% gewijzigd door garriej op 27-06-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

149 is 90 minuten, dat is kleine 2 per minuut, inclusief teruglopen naar middenstip, starten.. moet je nog flink je best doen ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 21:57

GS88

π raat

Een aantal wedstrijden van NL van de laatste tijd:

ITA-NED 0-3 (2008)
FRA-NED 1-4 (2008)
BRA-NED 1-2 (2010)

En natuurlijk die finale tussen ITA-FRA in 2006 met de kopstoot van Zidane.

Verder kan ik me het elftal van 98 met davids, stam, overmars, cocu en kluivert etc. nog goed herinneren als een ijzersterk team. Andere goede spelers: van Hooijdonk (dé vrije trappenman!) en van Nistelrooij.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Was dat ook niet met de wedstrijd tegen Joegoslavije dat Bergkamp op een speler ging staan? Jankovic of Stankovic was zijn naam.

Edit
Het was Siniša Mihajlović

[ Voor 14% gewijzigd door Sepp14 op 10-07-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Voor de geschiedenis als we later op 2014 terugkijken: Study reveals how teams have been perceived

Een studie waar ze de drie woorden weergeven waar teams mee geassocieerd worden.

Nederland: rampaging strategy stunning
Duitsland: powerful focused committed
Belgium: flair dark horse talent

en de leuke:
Portugal: frustration ego disappointing
Russia: drab error mediocre
South Korea: woeful failure embarrassing
Spain: defensive poor humiliation
Uruguay: bite disgrace do-or-die

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.