Overclocken mogelijk met deze voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Hiawathay
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 13:03
Ik heb twee hd 6850's overgeclockt van 775MHz naar 790MHz. Toen ik ze ging testen met MSI kombustor viel de pc na twee minuten uit. Ik vermoed dat mijn voeding niet genoeg stroom kan leveren, ik weet alleen niet hoe te berekenen is met welke voeding zou ik wel kunnen overclocken? De CPU is al overgeclockt van 3,2 naar 4GHz. De voeding levert 530W en 35A.

graka's: pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
CPU: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Voeding: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W
Moederbord: pricewatch: ASRock 870 Extreme3

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:53

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Gecombineerd vermogen op de 12V is 420W (35A), niet erg veel maar het zou voldoende moeten zijn.
Normaal gesproken moet je setup onder de 400W blijven, ook met OC.

Kombustor zet echter een onrealistische load op de videokaarten (waardoor ze makkelijk 50W meer verbruiken samen), ik zou een dergelijk programma nooit gebruiken.
Valt ie ook uit als je gewoon gaat gamen? (wat waarschijnlijk de bedoeling is). Als het goed is zit je dan rond de 350W en dat moet prima gaan.

Probeer anders eens de processor terug te klokken (zodat ie minder verbruikt) om het uit te sluiten.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Check ook de temperaturen eens. Metname bij SLI/Crossfire setups wil een van de 2 kaarten vaak de hitte van de andere opzuigen en/of de 2e kaart blokkeert een deel van de luchtstroom waardoor (meestal kaar 1) oververhit raakt.

Verwijderd

PSU calculators werken niet en zullen nooit werken.

De be quiet! Pure Power L7 530W is een simpel EPN/APN design van FSP, die zoals gezegt maar 35A op de 12V kan leveren, dit is vrij laag voor een 530W voeding. De voeding heeft echter ook nog Over Current Protection die er voor zorgt dat de 12V in tweeën is gesplist. De OCP wordt bij jouw voeding getriggered rond de 23/24A voor beide 12V rails. Je kan er vanuit gaan dat beide PEG stroomconnectors voor de videokaarten van één 12V komen, dit is dus maar 276/288W. Zonder overklok trekt een HD6850 max rond de 130W uit de voeding, waarbij je met twee dus tot 260W komt, dit laat dus niet heel veel ruimte voor overkloks. Nu is het wel zo dat de videokaarten ook wat stroom trekken via het PCI-e slot die waarschijnlijk stroom levert via de andere 12V rail, maar er zitten waarschijnlijk ook nog wel meer componenten op de ene rail. Dus ik denk dat je de OCP triggered. Dus geen Kombuster of Furmark gebruiken en dan moet het net kunnen.

• Hiawathay
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 13:03
Ik heb MSI kombustor net eens geprobeerd met zowel de processor als beide videokaarten op standaard snelheid, maar zelfs dan stopt hij ermee na 2-3 minuten. Toch vreemd gezien er deze keer helemaal geen overclock op zat. Op deze manier zou een kleine overclock dus al te veel kunnen worden na een tijdje gamen?
Het ligt ook niet aan de temperaturen, beide kaarten blijven netjes onder de 75 graden. Welke programma's raden jullie aan om mee te testen in plaats van kombustor?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Furemark?

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Hiawathay schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:09:
Ik heb MSI kombustor net eens geprobeerd met zowel de processor als beide videokaarten op standaard snelheid, maar zelfs dan stopt hij ermee na 2-3 minuten. Toch vreemd gezien er deze keer helemaal geen overclock op zat. Op deze manier zou een kleine overclock dus al te veel kunnen worden na een tijdje gamen?
Verbruik van Kombustor is wel een stuk hoger dan een game, dus overklok met game kan best wel lager verbruik zijn.
Welke programma's raden jullie aan om mee te testen in plaats van kombustor?
Het gaat er toch om dat die tijdens games stabiel is? Gewoon gamen dus, loopt die vast of zie je artifacts dan weet je dat de overklok te ver is, valt die uit dan is het de beveiliging van de voeding.
Furmark (zonder e) en Kombustor zijn hetzelfde programma, Kombustor is gebaseerd op Furmark.

• mitsumark
  • Nu online
Exact, als test gebruik je gewoon de software die je ook daadwerkelijk gaat gebruiken.
Stressprogramma's zijn eigenlijk nooit aan te raden.

Zelf pak ik af en toe nog een keer 3DMark, wat redelijk gelijk is aan een game draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2014 18:17 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:07
Pak zelf altijd even Heaven of Valley laat dit een half uurtje draaien en dan gewoon zware games.
Zelfde met de CPU, ben gestopt met AVX2,0 Prime test

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Voor warmte/stabiliteit is Valley een erg goede stresstest. 3DMark is eigenlijk te kort; die is leuk voor scores maar voor een echte stresstest niet; de runs zijn gewoon te kort.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• mitsumark
  • Nu online
Maar waarom zou je een dergelijke lange/zware stresstest willen draaien?
Als een overklok bij 3dmark stabiel is, is hij dat 99/100 keer ook bij een game sessie.

Als je dat risico van 1/100 niet wilt lopen (bv wanneer je 'professioneel' online gamed), moet je niet overklokken imo.
Pagina: 1