Wild camera synchronisatie met RPi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 22:49
Voor een aantal projecten ben ik aan het zoeken naar een goede oplossing om een digitale camera uit te lezen met een Raspberry Pi.

Het volgende is het geval. Wanneer de camera een foto maakt wordt deze opgeslagen op de SD card. Ik wil door middel van een Raspberry Pi de SD card uitlezen en de gemaakte foto's online opslaan.

De connectie en synchronisatie met het internet is geen probleem.

Nu is het geval: de SD card blokkeert wanneer hij in de camera zit. Het is dus niet mogelijk om een foto op te slaan wanneer hij aan de computer gekoppeld is. Ik wil dat de RPi een verbinding maakt met de camera, de foto's kopieert en vervolgens de verbinding met de camera verbreekt, zodat de foto's weer opgeslagen worden op de SD card.

Het is niet mogelijk om door middel van de RPI de foto's te maken.

Ik heb al verschillende dingen gevonden zoals een beveiligingscamera met RPi (d.m.v. Motion), maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Heeft iemand hier ervaring mee, ideeën over? Mijn ideeënbus is leeg......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Ten eerste wat voor camera is het, is het geen optie om via usb aan te sturen of iets dergelijks?
Verder heb je SDwifi kaartjes, met een wifi dongle in de RPI kom je dan misschien ook wel een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor camera is het? Veel DSLR modellen kun je via USB aansluiten in een modus waarbij de foto direct naar de host gaat. De pi in dat geval dus. Denk dat dit met actioncams ook wel moet lukken.

Een picam of webcam (usb) is geen optie veronderstel ik? Daarbij heb je sowieso meer controle over de te nemen foto maar uiteraard mindere kwaliteit van optiek zelf (of beter gezegd vaak geen optiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
Dogooder schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:27:
Ten eerste wat voor camera is het, is het geen optie om via usb aan te sturen of iets dergelijks?
Verder heb je SDwifi kaartjes, met een wifi dongle in de RPI kom je dan misschien ook wel een eind.
Het is geen optie om de camera via usb aan te sturen. Het is geen reflex. Het is een Hunting camera. voor het idee: http://bit.ly/1h3wZd6

Een wifi SD kaart is misschien wel een idee. Ben wel bang dat dit veel energie slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je rpi voor laten doen als een sd kaart? Dan heb je een data stream van de camera, als deze wegschrijft.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Als energieconsumptie ineens belangrijk is moet je toch is het gehele systeem uitleggen. Een RPI is zuinig maar op batterijen doet hij het toch niet zo lang. Ik was er dus vanuit gegaan dat er dus ethernet en power aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoezo kan je niet met de RPI foto's maken? Dat maakt het een stuk makkelijker. Gewoon een bewegingsmelder bordje en een cameraboard pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Waarschijnlijk moeten het nog wel enigszins goede foto's zijn. Dat zijn die camera modules volgens mij niet.
Plus, ik heb het idee dat de wildcamera's al aanwezig zijn,, dan zal er niet overgestapt worden waarschijnlijk.

Als ze met gewone sd kaartjes werken zou je inderdaad van die sd-wifi kaartjes kunnen proberen. Misschien werkt dat wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36
who schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:16:
Nu is het geval: de SD card blokkeert wanneer hij in de camera zit. Het is dus niet mogelijk om een foto op te slaan wanneer hij aan de computer gekoppeld is. Ik wil dat de RPi een verbinding maakt met de camera, de foto's kopieert en vervolgens de verbinding met de camera verbreekt, zodat de foto's weer opgeslagen worden op de SD card.
Ik denk dat ik een stapje mis. Je zegt dat een USB-connectie niet mogelijk is en dat de camera niks op de SD-kaart kan schrijven als de SD-kaart in de computer zit?

Dat laatste lijkt me vrij logisch, de SD-kaart zit dan in de computer en niet in de camera :? Wel vraag ik me af of je überhaupt die SD-kaart in een werkende Raspberry krijgt, de Raspberry gebruikt de SD-kaart namelijk als OS-disk?

Hoe ga je de kaart uit de camera krijgen en in de rPi? Robotje? Of doe je dat handmatig? Want dan is de levensduur van de rPi op batterijen niet zo belangrijk, gewoon de rPi pas aanzetten als je deze nodig hebt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik denk dat hij via usb kan verbinden met de camera, maar op dat moment wordt de sd kaart alleen gebruikt voor IO met de PI. De camera kan er dan niet naar schrijven, dus je kan de usb verbinding niet actief houden.

Hij wil dus iets waarmee hij (alleen op de juiste momenten) de usb verbinding met de camera maakt, foto's eraf haalt en weer verbinding verbreken zodat de camera weer kan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als er wel verbinding mogelijk is via USB dan kun je gewoon verbinding maken, kijken of er nieuwe foto's zijn, deze binnen hengelen en de verbinding verbreken?

Dan kun je (als dat apparaat zo werkt) inderdaad geen foto's maken tijdens de check, maar als dat een gevolg is van überhaupt checken dan is zo ongeveer de enige optie die je nog hebt het emuleren van een SD-kaart door de rPi :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
Paul schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:39:
Als er wel verbinding mogelijk is via USB dan kun je gewoon verbinding maken, kijken of er nieuwe foto's zijn, deze binnen hengelen en de verbinding verbreken?

Dan kun je (als dat apparaat zo werkt) inderdaad geen foto's maken tijdens de check, maar als dat een gevolg is van überhaupt checken dan is zo ongeveer de enige optie die je nog hebt het emuleren van een SD-kaart door de rPi :)
Het is dus inderdaad de bedoeling dat de RPi de foto's binnen hengelt en de verbinding verbreekt. maar ik zit me dus nu af te vragen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Nu weet ik dat de camera actief wordt wanneer de usb kabel onder spanning komt te staan. Ik denk dat wanneer ik een WIFI SD kaartje gebruik dit niet gaat werken omdat de camera na het maken van een foto meteen weer op non actief gaat. Hij schakelt na het wegschrijven van de foto alles uit behalve de PIR sensoren. Maar dit ga ik even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je bent IMHO erg warrig in je omschrijvingen...

De camera wordt 'actief' wanneer de USB-kabel onder spanning komt te staan? Wat houdt dat in? Maakt het ding dan een foto? Gaat hij dan (en niet eerder) kijken of er herten lopen? Is dat het moment waarop de camera juist geen foto's meer kan maken (waardoor IMHO het woordje 'actief' geheel misplaatst zou zijn)?

Als het dat laatste is, de rPi heeft GPIO-poorten. Als je daar een transistor op aansluit en zo de voeding van de USB-aansluiting naar de camera regelt kun je op de rPi bepalen wanneer de USB-aansluiting 'aangesloten' moet zijn.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik snap wel wat hij bedoelt.

Hij heeft het probleem dat de camera, zodra deze via de USB-kabel aangesloten wordt op de Pi, in een stand springt om de SDkaart uit te lezen. In deze stand kun je geen foto's schieten.

Wat hij zoekt is een manier om te zorgen dat de Pi af en toe de verbinding maakt, de camera leegtrekt, en dan weer de boel met rust laat.

Toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zou deze:
Mr_gadget schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:46:
Hoezo kan je niet met de RPI foto's maken? Dat maakt het een stuk makkelijker. Gewoon een bewegingsmelder bordje en een cameraboard pakken..
Er zijn anders camera's die wifi onboard hebben ..

kwaliteit van de foto ligt aan veel factoren, beetje onderzoek doen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Al gedacht aan een wifi SD kaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
WiFi SD kaart kun je vergeten, de camera moet dat ondersteunen. Het is niet zo dat als je die in een apparaat met SD slot drukt, je ineens verbinding met een WiFi netwerk kunt maken.

Als je een USB WiFi stick in een autoradio stopt heeft die toch ook niet ineens WiFi ;) ?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2014 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@thinkpad: dat zou wel handig zijn :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 07:56:
WiFi SD kaart kun je vergeten, de camera moet dat ondersteunen. Het is niet zo dat als je die in een apparaat met SD slot drukt, je ineens verbinding met een WiFi netwerk kunt maken.
...
Dat hangt helemaal af van de SD standaard. Een SDHC/XC kaart werkt immers niet in een SD only slot.
Heb je een SD slot dan zou een oudere Eyefi kaart (lees: kleiner dan 4GB) wel kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

ThinkPadd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 07:56:

Als je een USB WiFi stick in een autoradio stopt heeft die toch ook niet ineens WiFi ;) ?
weer wat geleerd, zo ver gaat mn kennis niet in dat soort kaartjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
sebastius schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:55:
Ik snap wel wat hij bedoelt.

Hij heeft het probleem dat de camera, zodra deze via de USB-kabel aangesloten wordt op de Pi, in een stand springt om de SDkaart uit te lezen. In deze stand kun je geen foto's schieten.

Wat hij zoekt is een manier om te zorgen dat de Pi af en toe de verbinding maakt, de camera leegtrekt, en dan weer de boel met rust laat.

Toch? :P
Je hebt helemaal gelijk!. Ik ben even aan het testen met een camera op de RPi. Wanneer de kwaliteit in de buurt komt van de wildcamera's dan moet het maar op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
En anders zou ik gaan voor het idee van Paul, gewoon een gpio van de pi gebruiken om de usb voeding af te schakelen als de pi niet gaat lezen.
Pagina: 1