• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:16
Beste Tweakers,

Ik wil voor in ons studentenhuis een Raspberry Pi aanschaffen voor het streamen van films en series, maar ik heb hier enkele vragen over.

We hebben boven een PC staan die op het bedrade netwerk is aangesloten waar we de content vandaan streamen. Is het voldoende om dan een Raspberry Pi met XBMC aan te sluiten op dit netwerk, om die vervolgens aan de HD-TV aan te sluiten? Of moet ik meer dingen aanschaffen om dit te laten werken?

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
is een chromecast met Plex niets voor jullie. Dat scheelt weer onderhoud aan de raspberry.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
Belecthor schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:36:
Beste Tweakers,

Ik wil voor in ons studentenhuis een Raspberry Pi aanschaffen voor het streamen van films en series, maar ik heb hier enkele vragen over.

We hebben boven een PC staan die op het bedrade netwerk is aangesloten waar we de content vandaan streamen. Is het voldoende om dan een Raspberry Pi met XBMC aan te sluiten op dit netwerk, om die vervolgens aan de HD-TV aan te sluiten? Of moet ik meer dingen aanschaffen om dit te laten werken?
Als je het leuk vind om er een beetje aan te hobbyen en om het te onderhouden en een bedrade netwerkaansluiting bij je tv hebt, zeker doen! Als je dat niet hebt, is een chromecast misschien een beter idee. Als je het toch van een pc af streamt kun je net zo goed plex gebruiken, is wat gebruiksvriendelijker dan een Pi. Maar met de Pi heb je wel een stuk meer mogelijkheden en kun je volledig gebruik maken van XBMC

• Belecthor
Bartske schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:42:
[...]

Als je het leuk vind om er een beetje aan te hobbyen en om het te onderhouden en een bedrade netwerkaansluiting bij je tv hebt, zeker doen! Als je dat niet hebt, is een chromecast misschien een beter idee. Als je het toch van een pc af streamt kun je net zo goed plex gebruiken, is wat gebruiksvriendelijker dan een Pi. Maar met de Pi heb je wel een stuk meer mogelijkheden en kun je volledig gebruik maken van XBMC
Oke, klinkt goed! Hoe speel ik het vervolgens af via Plex naar de TV? Er zit geen internetverbinding in de TV.

Heb ik het overigens goed met de verbinding? Dat de PC en de Raspberry Pi beiden aan het bedrade netwerk zitten en de Raspberry Pi vervolgens met een HDMI-kabel naar de TV? Of moet er dan nog iets anders aangesloten worden, o.i.d?

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:22
Ja, je moet de Pi nog besturen, dus een toetsenbord zou wel handig zijn, of een soort afstandsbediening er bij. Verder gaat het volgens mij goed!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
om de pi te besturen kun je de (gratis) remotes voor smartphones gebruiken, deze apps werken via wifi vaak (ik gebruik mijn android telefoon met de app Yatse om mijn xbmc op mijn raspberry te besturen).

Verder kun je waarschijnlijk gebruik maken van de afstandsbediening van de TV om de Pi te besturen, via het leuke systeempje genaamd HDMI-CEC. Dit geeft signalen van je tv-afstandsbediening door naar je Pi, dus up/down, select, stop,pause, play etc (allemaal via de HDMI kabel die je toch al aan moest sluiten om geluid/beeld naar je tv te sturen)

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 20-05-2014 11:08 ]

• Belecthor
Oke, top! Ik bestel meteen een Raspberry Pi. Hartelijk bedankt voor de reacties! _/-\o_

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Als je doel films kijken is vanaf een server: koop geen Pi maar een wdtv live (of een chromecast)
Als je doel films kijken is vanaf een server + netflix: koop een wdtv live of een chromecast
Als je doel zo goedkoop mogelijk maar ook met veel getroubleshoot (denk aan films die haperen bij bepaalde audio codecs of DVD formaat films waar je een licentie nodig hebt): koop een Pi

Denk ook aan je huidige audio in een studentenhuis. De analoge audio out voor films is best crap op de Pi. Chromecast heeft die niet (behalve via hdmi) en een wdtv live heeft analoog+ digitaal uit

ps: Heb niets tegen de Pi, gebruik hem zelf ook voor airplay receiver op de slaapkamer tv maar ik ben dan ook een nerd en vind het prutsen leuk. Ik moet er niet aan denken om hem aan niet nerd huisgenoten aan te bieden die hier niet op zitten te wachten.

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 20-05-2014 12:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Belecthor
Inmiddels een Raspberry Pi gekocht en XBMC draait goed. Het werkt erg soepel allemaal, maar het enige wat nog niet lukt is het streamen van videobestanden (voornamelijk .mkv) naar de Raspberry Pi. Ik wil via de hardeschijf in de PC die verbonden is aan het netwerk streamen naar de Raspberry Pi. Ik heb de map al gedeeld, maar de Raspberry Pi herkent de PC niet. Ik heb al op Google gezocht naar dit probleem, maar heb nog geen antwoorden kunnen vinden.

Is er iemand die misschien het antwoord op deze vraag weet?

• rienkvanommen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09-2023
Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Eerst een paar check vragen:
- Zijn de videobestanden benaderbaar vanaf een andere pc in het netwerk?
- Welk OS draait op de pc die de videobestanden deelt en is er firewall software geinstalleerd?
- Hoe heb je de pi op het netwerk aangesloten en geconfigureerd?

Grt Rienk

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:30

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je een SMB Client op de RBPI? Wat voor filesharing gebruik je? Windows default? FTP? Wat voor authenticatie/encryptie?

Kan de PC de raspberry pi wel pingen (en vice-versa?)

Kan de Pi de DNS-naam van de PC wel resolven?

SMB.conf kun je on-boot shares in uitvoeren, en anders kan dit je op weg helpen, mogelijk dat je elevated moet zijn:

mkdir /mnt/sharename
mount -t cifs -o user=username //192.168.1.101/share /mnt/linky_share

[ Voor 8% gewijzigd door Umbrah op 05-06-2014 17:40 ]

Pagina: 1