Ratelende harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07-2025
Hoi,

Heb (alweer) een vraag. Vroeg me af of iemand hier antwoord op heeft, google helpt me alweer niet verder.
Heb sinds vanmorgen last van een "ratelende" harde schijf. Hoor hem letterlijk continu.
De harde schijf kocht ik 2 maanden geleden ( nieuw systeem ) en heb hier nooit last van gehad.

Maar goed, wanneer ik een "error check" doe met HD TUNE, hoor ik de harde schijf opeens totaal niet meer, zodra ik stop met die test, is die weer luidruchtig.
Heb al contact opgehad met de webshop en ik ga hem terugsturen, toch vraag ik me echt af waar dit aan kan liggen, vind het een beetje vreemd.

Mocht er iemand een idee hebben wat de mogelijk oorzaak hiervan is hoor ik dit graag.

Het betreft een Toshiba DT01ACA200 en ik gebruik windows 7 64x.

Groeten,

Diablito

[ Voor 4% gewijzigd door BasGit op 20-05-2014 10:32 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoiets kan helaas gebeuren, zoek maar eens op ratelende harde schijf in "OM". Dan zul je genoeg hits krijgen. Je zou eens een SMART test kunnen doen, grote kans op beschadigde sectoren e.d.

Hoe dit kan?
Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Lees hier eerst even verder om je SMART waarden uit te lezen, te posten en te interpreteren.

Verwijderd

Denk dat dat de leeskop is die je hoort stuiteren om een of andere reden. Dat is de enige factor behalve de lagers in zo'n hardeschijf die in mijn beleving zo'n geluid kunnen genereren.
Waarom en hoe is moeilijk te zeggen. Is in elk geval niet goed dus je RMA lijkt me terecht.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2014 11:36 ]

• BasGit
Ja, ik ga hem inderdaad terugsturen.

Dit zijn trouwens de SMART waardes, wordt er op dit moment niet wijzer van, maar ff opzoeken wat nou wat is.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/16pjiu.jpg

Verwijderd

Als je al hebt besloten deze schijf te retourneren; wat wil je dan precies met dit topic bereiken?

• Jolke
Wellicht wijzer worden wat nou precies de SMART waarden vertellen... maar naar dat topic heb ik al een linkje geplaatst :)

• BasGit
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:40:
[mbr]Als je al hebt besloten deze schijf te retourneren; wat wil je dan precies met dit topic bereiken?[/]
Wat jolke al zei, plus ik vroeg me af wat nou precies de reden kon zijn.
Wat ik mij vooral afvroeg was waarom hij tijdens idle nogal aan het ratelen is en tijdens bijv een error check heel stil is.

Of mag ik nou niet eens meer dingen afvragen en evt. bijleren?

Verwijderd

Nou, het punt is dat als je zelf al een keuze hebt gemaakt, dat ik het vreemd vind dat je vervolgens om advies komt vragen. Voor de volgende keer ofzo?

Het lijkt mij logischer dat je eerst komt vragen waar het aan zou kunnen liggen, en daarna pas een besluit neemt. Anders begrijp ik niet direct wat je met het topic wilde bereiken. Een algemene discussie over seekgeluiden? Want met de informatie die jij geeft - een 7200rpm schijf en 'ratelgeluiden' - zou je niet direct aan problemen hoeven te denken. Maar als je zelf al gelijk besluit om hem terug te sturen, heeft het dus ook geen zin om je SMART te bekijken en wat testjes uit te voeren.

Dus nogmaals, wat wil je precies met je topic bereiken?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:02
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:40:
Nou, het punt is dat als je zelf al een keuze hebt gemaakt, dat ik het vreemd vind dat je vervolgens om advies komt vragen. Voor de volgende keer ofzo?

Het lijkt mij logischer dat je eerst komt vragen waar het aan zou kunnen liggen, en daarna pas een besluit neemt. Anders begrijp ik niet direct wat je met het topic wilde bereiken. Een algemene discussie over seekgeluiden? Want met de informatie die jij geeft - een 7200rpm schijf en 'ratelgeluiden' - zou je niet direct aan problemen hoeven te denken. Maar als je zelf al gelijk besluit om hem terug te sturen, heeft het dus ook geen zin om je SMART te bekijken en wat testjes uit te voeren.

Ik vind dat je moeilijk doet. Ik kan mij heel goed voorstellen dat TS voor de werking van zijn PC gewoon snel een werkende schijf wil hebben en dat de Tweaker in hem gewoon heel graag wil weten wat er kon zijn met die schijf. Zolang hij deze nog in bezit heeft en onze suggesties (en tests) wil uitvoeren zie ik het probleem niet om de oorzaak van zijn geratel te ontcijferen?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• BasGit
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:40:

Hij was zelf altijd al stil en heb hem nooit eerder echt gehoord. Nu ratelt hij de hele tijd tijdens idle zijn en tikt ook.
Ik stuur hem idd op omdat vooral ook de webshop erom vroeg, maar dat wil niet zeggen dat ik niet afvraag wat er nou mogelijk mee mis zou zijn.

Wat wil ik met de Topic bereiken? Moet ik mijzelf alweer herhalen? Heb je soms last van het warme weer?
Ik ( diablito) vraag mezelf af, waarom nou een harde schijf tijdens idle opeens tikt en ratelt en tijdens het uitvoeren van een error check, is die weer muisstil.
IK ( diablito ) ben altijd al nieuwsgierig en leergierig geweest.
Als er dus iets niet meer werkt zoals het werkte of hoort te werken, wil IK weten wat er aan de hand is.
Met Google kwam ik er niet achter, via de webshop ook niet. Kreeg de advies om het terug te sturen.

Dit wil dan niet automatisch zeggen dat ik opeens niet meer wil weten wat er nou mis mee is.
Dus nogmaals. Mag ik niet eens meer een vraag stellen? Niemand is verplicht om te antwoorden!
Mijn doel is dus: Totale werelddominantie, jemig hey, wat denk je nou zelf dat mijn doel is?

• BasGit
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:46:
[...]

Ik vind dat je moeilijk doet. Ik kan mij heel goed voorstellen dat TS voor de werking van zijn PC gewoon snel een werkende schijf wil hebben en dat de Tweaker in hem gewoon heel graag wil weten wat er kon zijn met die schijf. Zolang hij deze nog in bezit heeft en onze suggesties (en tests) wil uitvoeren zie ik het probleem niet om de oorzaak van zijn geratel te ontcijferen?
+1 _/-\o_

Verwijderd

Diablito,

Ondanks je negatieve reactie op mijn vraag zal ik je topic voorlopig open laten.

Echter, ik blijf het vreemd vinden dat je om advies vraagt terwijl dat advies niet voor jouw concrete situatie toepasbaar is, omdat je zelf al de keuze hebt gemaakt. Ik help regelmatig mensen op dit forum met problemen zoals die van jou. Zelf vind ik het leuk als mijn advies en inbreng kan leiden tot een positief resultaat, zoals dat iemand van zijn probleem af is. Als dat in jouw geval echter niet de opzet van het topic is, en mijn inbreng niet tot resultaat leidt, dan voel ik daar zelf ook minder motivatie bij om aan te bij te dragen. Kun je daar enigszins begrip voor opbrengen, of heb ik inderdaad last van het warme weer?

Ondanks dat wens ik je succes met je zoektocht naar informatie. Je kunt in het SMART topic ook wat vinden en in de 2e post van het ZFS topic staat ook nog een lang verhaal over de werking van SMART, als dat is waar je naar opzoek bent.

• BasGit
Ten eerste is het niet zozeer advies wat ik vraag maar informatie.
Ik vraag dus bijvoorbeeld ook niet "oh wat moet ik doen", maar vraag ik of er iemand is die een idee heeft wat er met de harde schijf aan de hand zou kunnen zijn.
Als de harde schijf nou gewoon de hele tijd zou ratelen en tikken, had het mij niet eens zo erg geboeid, gewoon terugsturen.
Maar als die nou nota bene tijdens een error check opeens weer normaal doet en helemaal geen geluid maakt, dan gaan daar mijn wenkbrauwen van fronzen en vraag ik me af hoe dat kan komen.
Dat error check was vast iets van een cluster check of wat dan ook, waardoor die hele tijd aan het lezen is, maar dat verklaart niet waarom die dan wel stil is en tijdens idle niet.

En nu even een vreemde voorbeeld/vergelijking maken.
Stel je doet een stunt op de motor en je valt keihard. Wil je dan niet weten waardoor je viel?
Je vliegt rond op je superdeluxe privejet, de motor valt even uit je valt even uit de lucht en plots doet hij het opeens weer. Wil je niet weten wat er aan de hand was? De fabrikant kan de oorzaak niet vinden en vervangt alle motoren. Ben je dan opeens tevreden?
Waarschijnlijk blijf je dan alsnog nieuwsgierig .
Dit was dus misschien appels met wel erg gevormde peren vergelijken, maar je begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel, en dat is dus dat ik nieuwsgierig ben.
Bij mij is dat net als dorst, en waar beter dan Tweakers.net kan ik mijn dorst lessen?

Als dat nou zo een crime is, be my guest to lock the topic.

Verwijderd

Als we analogieën gaan maken dan denk ik eerder aan de client (jij) die bij de tandarts (forum) komt en eerst wilt dat zijn kies (hardeschijf) wordt getrokken (dat besluit ligt vast) en daarna pas advies wilt. Het advies had ook kunnen zijn dat de kies niet hoeft worden getrokken (opgestuurd naar webshop), maar dat zal niet meer mogen baten als de client zijn besluit al op voorhand maakt, en het advies niet wil afwachten.

Het grootste probleem vind ik dat je tijd en energie van mensen vraagt, terwijl je daar op voorhand eigenlijk geen gevolg aan wilt geven. Is de tijd en moeite van de ander het dan waard, vraag ik me af? Maargoed, je hebt je punt gemaakt en ik zal je topic open laten zodat ik je verder niet hinder in je zoektocht.

En - omdat ik echt niet de vervelendste persoon ben die je tegen het lijf kan lopen - ook nog het volgende:
Maar als die nou nota bene tijdens een error check opeens weer normaal doet en helemaal geluid maakt, dan gaan daar mijn wenkbrauwen van fronzen en vraag ik me af hoe dat kan komen.
Dat error check was vast iets van een cluster check of wat dan ook, waardoor die hele tijd aan het lezen is, maar dat verklaart niet waarom die dan wel stil is en tijdens idle niet.
Sommige moderne (2TB+) schijven doen aan BGMS - het 'scannen' van het mediumoppervlakte op de achtergrond. Dat betekent dat dergelijke schijven juist bij inactiviteit kunnen ratelen. Dit wordt onderbroken zodra de host (je computer) de schijf wilt gebruiken, en daarna wordt het ook vrij vlot weer hervat. Het 'scannen' gebeurt zeker niet continu, maar de frequentie en duur hangt af van de firmware en kan sterk verschillen zelfs voor schijven van hetzelfde type.

Omdat het een 7200rpm schijf is, zijn de seekgeluiden mogelijk ook 'harder' en scherper. Zodat je een schijf die aan het seeken is wel goed hoort. Zonder een geluidsopname te hebben gehoord, zou ik denken dat je schijf opzich prima is. Een iets hardere klik kan ook een calibratie zijn, dat hoeft ook niet te betekenen dat je schijf op sterven ligt. Je hebt nu eenmaal een schijf die meer geluid maakt dan andere hardeschijven.

• BasGit
Als eerste wil ik je even bedanken voor de uitleg die je onderaan gaf. Weet niet of het door 'scannen' komt, dit heeft die nooit eerder gedaan en het begon vanochtend voor het eerst. Meerdere reboots gedaan, maar hij blijft gewoon bezig.

Maar goed nu even terug naar het vermakende deel van deze topic.
Ik had de probleem aan de webshop voorgelegd, die wist niet precies een oorzaak voor de probleem, maar wilde dat het opgestuurd werd.

Als we dan toch de tandartsprobleem erbij gaan halen.

Ik vroeg (God) :? de webshop om hulp bij mijn kiespijn. Die zei, dat ik mijn kies moest opsturen en vanuit de hemel niet wist wat er aan de hand was.
Nu het toch om een tand gaat en tweakers een erg goede tandarts is, dacht ik toch wat meer info in te kunnen winnen over mijn kiespijn.
Dus voordat ik mijn kies er zelf uittrek en opstuur naar god, wil ik toch even ( nu ik mijn kies er nog in heb ) naar de tandarts vragen "hey hoe zit dat nou met mijn kiespijn, waarom heb ik er alleen last van als ik niet aan het kauwen ben". |:(
Volg je het nog?

Anyways, blijkbaar is het zo vreemd om wat meer info in te winnen en is het een taboe om nieuwsgierig te zijn.
Ik wil je nogmaals bedanken voor de uitleg die je uiteindelijk gaf, alhoewel ik vrij zeker ben dat het niet daaraan ligt.

Ik heb hier verder geen zin meer in. Wat mij betreft mag je het topic sluiten en mijn account verwijderen.
Mocht je dit laatste niet kunnen, zal ik later in de avond kijken of ik dit zelf kan.
Ik ben er klaar mee.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Als jij zo nieuwsgierig bent... Waarom wachte je dan niet gewoon af wat de webshop te zeggen had...
Die hebben de drive in handen, de meest actuele smart data, enzovoorts...

Tadaa...

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 20-05-2014 16:36 ]

• BasGit
De webshop zegt toch dat ik hem moet opsturen? Tot die tijd moet ik even een back up maken.
Vaak genoeg stuur ik dingen op dat kapot was, wordt dan vervangen. Denk je nou echt dat je overal een gedetailleerd uitleg bij krijgt?
Ik weet niet wat je bedoeld, maar de drive heb ik nog in handen? De smart data enzovoooooooort ook.

Ligt het nou aan het feit dat ik al 10 dagen niet rook dat ik geïrriteerd raak of hebben er hier vandaag meerdere mensen last van een zonnesteek?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je krijgt niet zomaar een gedetailleerde uitleg bij een RMA... Dat doet geen enkele webshop... Omdat de meeste mensen het toch niet snappen en (veel) administratie gastjes bij de webshop het ook niet...

Maar als jij vraagt om de persoon van de technische dienst te spreken, of daar reactie van vraagt... Dan zijn het vaak mensen die heel enthousiast jouw kunnen vertellen wat er aan de hand was.
Omdat de meeste (nog steeds) liefde voor hardware hebben en dit ook wel willen delen.

Maar zoals ik al aangeef, daarvoor moet je enige moeite teweeg brengen, namelijk het doorvragen naar de juiste persoon.
Ik heb zo op die manier van verschillende webshops en zelfs fabrikanten positieve contacten gehad met de mensen van TD.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 20-05-2014 16:47 ]

• BasGit
Ja is goed. Ik wil niet eens meer weten wat er aan de hand was.

[ Voor 15% gewijzigd door BasGit op 20-05-2014 18:39 ]

• Jolke
Jammer, ik was eigenlijk wel benieuwd wat er mis zou zijn met de schijf.

Verder wil ik niet meedoen aan de discussie wat er nou gevraagd wordt en er nou een eventueel antwoord voor of nadat de oplossing er was, maar je kan natuurlijk ook een vraag stellen om in de toekomst beter te kunnen handelen. Ervaring opdoen dus.

• BasGit
Jolke schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:42:
Jammer, ik was eigenlijk wel benieuwd wat er mis zou zijn met de schijf.

Verder wil ik niet meedoen aan de discussie wat er nou gevraagd wordt en er nou een eventueel antwoord voor of nadat de oplossing er was, maar je kan natuurlijk ook een vraag stellen om in de toekomst beter te kunnen handelen. Ervaring opdoen dus.
Jaa, ik vroeg me ook af wat er met de schijf aan de hand is, maar heb er helaas geen antwoord op.
Ik stuur de schijf een dezer dagen gewoon op.
Pagina: 1