Linux ziet printerpoort niet

Pagina: 1
Acties:

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
Ik draai RedHat linux 6.2 met kernel 2.2.19 op een bak met een MSI-moederbord + duron-processor.

Ik probeer nu al heel lang om mijn printer aan de gang te krijgen onder linux, maar het likt me niet. Hij heeft 't wel gedaan, maar nadat ik het moederbord vervangen heb (oude begaf het) en opnieuw installeren van Linux wil Linux m'n parallelle poort niet meer vinden.

De enige devices die ik hiervoor kan vinden in m'n /dev directory zijn lp0, lp1 en lp2 (lp vreemd genoeg niet). Uiteraard heb ik ondersteuning voor m'n parallelle poort in m'n kernel zitten. Ook PnP staat ui in m'n BIOS en de poort zit gewoon op IRQ 7 en adres 378.

Het ligt niet aan de hardware, want als ik er een DOS-bootflop in duw en vanuit DOS print (echo blaat > lpt1: ) werkt dit gewoon.

Het is ook geen probleem met de printer-spool want ik test of het werk door te doen: echo blaat > /dev/lp0 (ook lp1 en lp2 werken niet op deze manier).

De foutmelding die ik steeds krijg is:
bash: /dev/lp0: No such device

Hoe krijg ik die *** printerpoort aan de praat?

Verwijderd

Nou heb ik nog nooit de behoefte gevoeld om een printer te installeren hier, dus ik zou het niet weten. Toch heb ik wel wat interessant leesvoer voor je.

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Printing-HOWTO/index.html

en dit is ook wel interessant
root@r00tZz:/dev# ls lp
/bin/ls: lp: No such file or directory
Dus wees niet ongerust, ik denk dat het hier gaat om een symlinkje :)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
Bedankt, maar ik heb dit als eens gelezen, als Nederlandse vertaling op nl.linux.org

En jammergenoeg werkt 't nog steeds niet :'(