Duurzame, handige & comfort gadgets voor een (niewbouw) huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Over een tijdje wil ik (het liefst een nieuwbouwhuis) gaan kopen. Daarom ben ik alvast aan het nadenken wat ik duurzame en handige hebbedingen vind die ik graag in mijn nieuwe huis zou hebben. En voor sommige dingen is het het handigst om dat meteen te laten inbouwen, later is het moeilijker of duurder.

De meeste dingen die wil zijn ook duurzaam, daarom dacht het hier het beste zou passen. En meer comfort wil ik ook graag zo zuinig mogelijk. Maar ik ben ook geïnteresseerd in andere handige of leuke dingen. Daarom dit topic, hebben jullie nog leuke ideeën?

Quooker
Lijkt me handig, meteen warm water uit de kraan. En ik drink alleen maar thee, dan heb ik ook geen waterkoker meer nodig die mijn keukenblad ontsiert. En volgens de site is het energie en waterbesparend.

Inductiekoken
Snel, veilig, efficiënt en makkelijk schoon te maken.

Centraal stofzuigsysteem
Ik heb een huismijt allergie, dit systeem kan de lucht meteen naar buiten blazen ipv verplaatsten, wat vooral in de slaapkamer handig zou zijn voor mij. Plus geen gesjouw met de stofzuiger meer (alleen een slang) en het is fluisterstil.

Philips Hue
“Doelgerichte verlichting en gewenste sfeer”, via mijn telefoon of tablet te besturen. En het is te koppelen aan Ambilight van de TV. En de LED verlichting is zuiniger.

Master-slave schakelaar
Heb ik nu op mijn homecinema pc, als ik die aanzet (bijv via het toetsenbord) gaan mijn achtergrondverlichting, DA converter en actieve speakers vanzelf aan.

Vloerverwarming
Onzichtbaar, lekker warme voeten en een goede warmteverspreiding.

Zonneboiler en panelen
Ik vind het fijn om duurzaam bezig te zijn en leuk om bij te houden met een slimme meter hoeveel ik genereer en bespaar. Dat doe ik nu nog met mijn Youless pulsteller.

Spiegelverwarming
Nooit meer een beslagen spiegel in de badkamer.

Gemotoriseerde gordijnen
Tja, ik ben lui, het zou goed zijn om elke dag bijv de slaapkamer gordijnen overdag open te hebben. Huismijt houdt schijnbaar niet van licht.

Douchepijp-warmtewisselaar
Ik douche altijd wat langer dan noodzakelijk, hiermee voel ik me dan minder schuldig ;)

Warmteterugwinunit
Ik heb er nu een van StorkAir in huis hangen. Maar ik weet niet of ik er zo enthousiast over ben, mijn F7 filters voor bij allergie zijn een stuk duurder dan normale G3 filters. En ik lees toch steeds vaker dan balansventilatie niet gezond blijkt. Misschien dat ik binnenkort deze Withings weegschaal bestel, die kan ook de luchtkwaliteit meten.

Warm water op het toilet
Mijn vriendin krijgt meteen koude handen als ze haar handen wast en dan word ik het slachtoffer ;( Maar ik ben er nog niet uit wat hiervoor de handigste (en liefst zuinigste) oplossing is. Een tapwater ringleiding lijkt me een beetje overkill en onzuinig, een Quooker wellicht wat overkill. Ik dacht misschien een mini boiler. Evt samen met het tweede toilet en de badkamer, maar dan wordt de leiding weer te lang vrees ik?

Regenwater toilet
Hier kan ik nog niet echt kant en klare systemen voor vinden. Ik vond deze crowdfunding website. Ik ben alleen bang voor verstoppingen (ik wil voorkomen dat ik alles moet open breken) of voor pathogenen als het regenwater warm wordt en stil staat (ik zag laatst in een uitzending van de kennis van nu dat een toilet in het ziekenhuis zelfs na ontsmetting van de kamer een bron van bacteriën bleek te zijn)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het lijstje is wel aardig compleet zou ik zo zeggen.
Maar misschien moet je ook (alvast) eens rekening houden naar opslag voor je overtollig PV opbrengst overdag (in de zomer veel meer als in de winter), gezien het salderen op gaat houden in de toekomst (hybride omvormer/batterijen/elektrische scooter/auto voor opslag.waterstofproduktie/brandstofcel >:) PV energie omzetten naar warm water in boiler met warmtepomp /tijdens overschot overdag )

Verder heb ik al aangepast in mijn huis het afgelopen jaar:
Quooker
Grohe Red ipv HR cv ketel helemaal vanaf het zolder. Direct kokend water. Standby verbruik: 255 kWh pj

Inductiekoken
Siemens inductie ipv gaskookplaat

Vloerverwarming
Komt er deze zomer nog, inclusief koeling via de nog aan te schaffen lucht/water warmtepomp.
Vind een grondwarmtepomp te duur mede vanwege de hoge kosten voor de boring. Zeker in een bestaande woning.

Zonneboiler en panelen
Zonnepanelen heb ik ruim voldoende voor mijn jaarverbruik, een zonneboiler komt er ook nog in de toekomst. Nu geen dakruimte meer over, misschien nog een terrasoverkapping in de toekomst met zonneboiler en grote opslag (ook voor vloerverwarming). (afhankelijk van de afschaffing van salderen PV)
Verbruik huis en opwek van pv, log ik naar pvoutput.org via 2 youlessen met S0 puls op 2x finder kWh meters

Spiegelverwarming
Als je wtw ventilatie op orde is (RV geregeld), zou je van condens nog weinig last van moeten hebben, lijkt me.

Douchepijp-warmtewisselaar
Heb ik, werkt perfect met enkel een 6000 watt (siemens 7,2 kw/ 230 V) doorstroomverwarmer erachter. (spaardouche 7 ltr/min) ook hierdoor staat de HR ketel dus uit.
Is eigenlijk te zwaar voor de hoofdzekering. Max 8000 watt (=35 Amp/230V) mag er doorheen. Mits de PV geen stroom zou leveren.

Warmteterugwinunit
Er komt hier ooit nog een Orcon wtw unit. RV en Co2 gestuurd.

Warm water op het toilet
Kleine doorstroomverwarmer? Amazone.de ?

Regenwater toilet
Ik ga een zwarte LBC container inbouwen onder de grond met een hydrofoorpomp en geschikte filtering.
Container staat al een jaar te wachten.... :P Gat is al gegraven, Betonstenen staan gereed. Beton in zakken is al over de datum en uitgehard inmiddels. :'(

Goed dat je er alvast over nadenkt.
Vergeet de warmtepomp niet met koeling/verwarming en eventueel zoneregeling met meerdere thermostaten(kamer/slaapkamers/badkamer aparte temperatuur regeling)...... Redelijk veel info over warmtepompen te vinden in de duurzame topics.

Hotfill vaatwasser en wasmaschine via zonneboiler. Maar met overschot aan eventueel PV is dit geen probleem lijkt me.

Horizontale aardcollector via flexibele buizen in de grond, mits je genoeg ruimte hebt.
Dit warmt je verse lucht voor de WTW unit alvast op in de winter. Alleen in de zomer, zeer reele kans op condens in de buizen, men adviseert op afschot te plaatsen om het condens op te vangen.
Combinatie van alles werkt het beste, mits de portemonee het toelaat.

Verder grote raampartij op het zuiden, voor gratis warmte in de winter. Met zonnescherm in de zomer.
HR++ glas of beter triple glas. (duitse leveranciers?)

Voor puur het (schoonmaak)gemak en het risico op kalk in de quooker, heb ik ook een waterontharder.

Suc6!

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2014 00:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Bedankt voor je input AUijtdehaag, vooral die doorstroomverwarmer is inderdaad precies wat ik zoek :D

你还记得吗 记忆的炎夏