Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 13:38
Hallo Tweakers!

Vorig jaar - ongeveer - ben ik trotse eigenaar van de Dali Zensor set geworden. De upgrade kwam van één-of-ander kant-en-klaar Harman Kardon set wat ik in 2008 op de kop had getikt.

De Dali set is lekker ingespeeld en we hebben er heel veel plezier mee, maar er is nog één ding wat ontbreekt - een subwoofer.
Nu hebben wij - ik en vriendin - ons oog laten vallen op een SVS PB1000. Ding heeft overal lovende reviews gekregen en iedereen is er razend enthousiast over. Kortom, we willen 'em ook.

Er is echter één klein probleempje, we wonen in een rijtjeshuis op de begaande grond. Kortom, buur links, buur rechts en buur boven. Die willen we eigenlijk niet teveel van last zijn. Nu heb ik nog nooit een fatsoenlijke subwoofer gehad dus ik kan alleen de subwoofer van de HK als meetpunt gebruiken en dat was vooral 'lelijke' klappen. Dat ging door het hele huis heen.

Kan ik met de SVS - mits goed afgesteld - iets anders verwachten? Of gaan mijn buren straks aanbellen met het geringste omdat dat apparaat gewoon 'badass' is?
Ik snap best dat dit allemaal situationeel is en dat er, wellicht, wel weinig over valt te zeggen, maar misschien kan iemand hier wat licht op werpen.

We hebben een vrij kleine kamer ongeveer 5m2x3m2, kunstlaminaten vloer. De subwoofer zal tegen de steunmuur van de buurman en mij zitten. Behoorlijk muur wel, maar toch.

Kunnen jullie hier iets mee of is dit gewoon een kansloze vraag?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:57
Over het algemeen bestaan kant-en-klare setjes uit relatief kleine speakers en een subwoofer. Doordat de speakers klein zijn is er geen ruimte voor een grote unit om laag weer te geven en er is ook geen klankkast om druk op te bouwen. Resultaat is dat veel van dat soort speakers pas rond de 150 Hz beginnen, alles daaronder doet de subwoofer. Je subwoofer wordt op dat moment aangesproken voor het sub-laag (waar hij ook voor is) maar ook voor het mid-laag waar de subwoofer niet voor is. Dit heeft diverse nadelen als dat je de subwoofer op oor kan plaatsen (kan vanaf 100 Hz) maar vooral dat de subwoofer behoorlijk actief wordt en veel speelt. Met je huidige set Zensor zal je de crossover eerder op 60 - 80 Hz zetten. Je kan tevens beter een te grote subwoofer nemen die je wat terug zet qua volume dan een te klein exemplaar die op max af staat gesteld.

Natuurlijk kan je elke set zo afstellen dat deze overlast geeft, maar een goed afgestelde set geeft geen tot miniem overlast bij de buren. Verder speelt ook met het afstellen van de subwoofer de akoestiek mee, plaatsing is nu eenmaal een lastig iets dus van te voren zeggen waar je de subwoofer gaat zetten kan verkeerd uitpakken. Met dingen als spikes (koppelen) dan wel zachte materialen (ontkoppelen) kan je de subwoofer tweaken. Maar let dat dit echt een tweak is, het wordt er geen heel andere subwoofer van.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Top bedankt! Ik had me al een stuk ingelezen maar ik heb nog nooit een goede subwoofer ervaren, behalve in de winkels. En goed, ik weet me weg perfect te vinden in consumentenelectronica de ene verkoper zegt dit de ander zegt dat.

Op een ander forum werd ik er op gewezen dat ik het beste de Subdude erbij kan gooien, goed advies en zal er dan zeker komen. We gaan over twee weken de sub bestellen en testen :)

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
Ik heb nooit last van mn buren en woon in een appartement. BK XXLS400 hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:50

JT

VETAK y0

De benadering van FeaR is technisch en moet je zeker iets mee doen. Wat je ook even moet doen: je buren attent maken op je hobby, vragen tot hoe laat je doorgaans kan rotzooien en aangeven dat het natuurlijk geen 2 uur lange bassinus zal zijn. Als je een keer in het weekend wat later gaat kijken, even melden bij de buurtjes. En vooral zeggen dat ze ff een belletje moeten doen als ze er last van hebben.

Wat je eventueel nog extra kan doen: bij de buren luisteren bij verschillende volumes hoeveel zij ervan horen en wellicht een keer uitnodigen voor film met chips/chocolade + bier/wijn/fris om te laten zien wat je hobby is?

Allemaal dingen waarmee je doorgaans je goodwill dusdanig boost dat je, in combinatie met een beetje nadenken, je buurtjes bijna tot helemaal nooit zult horen met de vraag of het minder kan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik heb ook buren met kinderen. Het is heel erg gehorig. Als je meestal op 'acceptabele' tijden je ding doet en niet om half 3 'snachts, dan is er niet zoveel aan de hand. Het voordeel is dat ze hier ook wel eens saxofoon spelen, dat scheelt dan weer.

Wat zij nog niet weten is dat ik een ruimte specifiek in aan het richten ben voor mijn muzikale hobby; akoestisch drumstel ..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:48
vosss schreef op maandag 19 mei 2014 @ 23:28:
Ik heb nooit last van mn buren en woon in een appartement. BK XXLS400 hier. :)
En zij ook niet van jou? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb een subwoofer gekocht voor ons appartement (boven en benedenburen). geen klachten over. Maar ik heb hem ook zo afgesteld dat je niet doorhebt als ie aanstaat, maar net mist als ie er niet is. Dus hij vult echt alleen aan wat mijn fronts tekort komen.

Verder letten op de plaatsing. Mijn subwoofer staat nu bij een buitenmuur: qua volume niet de allerbeste opstelling, maar bij de achtermuur hoorde ik meer trilling door het huis heen (ook dragende betonnenmuur). dus mijn (wellicht voorbarige) aanname was dat de kans groter was dat buren daar last van hebben, bij de buitenmuur voel / hoor / merk ik geen extra trillingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Een update! Ik hou namelijk niet van incomplete topics. :+

Het is de SVS PB1000, we hebben hem afgesteld en er was toch ergens plek waarvan we hadden verwacht dat het niet zou passen. Op de eerste plek die we hadden bedacht was er teveel 'gain' waardoor alle tonen hetzelfde klonken. :|

Hij klinkt nu helemaal geweldig! Morgen bellen we aan bij de buren om te luisteren of er overlast is/kan veroorzaakt worden met onze huidige instellingen en anders een briefje.

Sowieso was er in het verleden een keer een afspraak gemaakt dat het voor 00:00 allemaal niet zoveel uitmaakt, maar we willen hem vóór 00:00 ook niet al teveel van last zijn.

Tot-nu-toe ben ik héél tevreden met de subwoofer. Voorheen hadden we altijd het idee dat de fronts wel goed genoeg waren, maar als we de woofer nu uitzetten klinkt alles heel plat en vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:41
SacreBleu schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:53:
Hij klinkt nu helemaal geweldig! Morgen bellen we aan bij de buren om te luisteren of er overlast is/kan veroorzaakt worden met onze huidige instellingen en anders een briefje.
Ik vind het heel netjes hoe er aan de buren wordt gedacht, er mogen wel meer mensen zijn zoals jullie :*)
Thumbs up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Goed om te horen :) Ik hou zelf als stelregel doordeweeks een uurtje of 10 aan, weekend 23:00 ongeveer.

Veel plezier ermee!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 16:15
Ik vroeg me af waarom er niet voor de SB-1000 is gekozen? Deze is muzikaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Daar zijn wel redenen voor te bedenken.
1. Jij vindt deze muzikaler maar de TS misschien niet. Of iets mooi klinkt is niet een objectief feit zoals jij het stelt ;)
2. De TS legt de nadruk op films
3. Deze had een strakke prijs in een aanbieding/tweedehands
4. Mooier

Enz.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Sorry! Ik zie nu pas dat er nog wat mensen een reactie achter hebben gelaten!
WK100 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:43:
[...]

Ik vind het heel netjes hoe er aan de buren wordt gedacht, er mogen wel meer mensen zijn zoals jullie :*)
Thumbs up!
Thanks!

Langs geweest, Transformers BD aangezet en geluisterd, het was uiterst stil bij de buren. Sowieso de afspraak gemaakt dat hij altijd mag aanbellen/kloppen of een briefje mag achterlaten als hij iets heeft gehoord/hoort. Daarnaast maakt het ons beiden niet veel uit wat er vóór 00:00 gebeurt. 8)
sip5080 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:39:
Ik vroeg me af waarom er niet voor de SB-1000 is gekozen? Deze is muzikaler.
Hoewel we véél muziek luisteren is dat meer voor de achtergrond/ambiance. Ik hou van mooi muziek maar ik ga er niet 'speciaal' voor zitten. Voor een film en een game doen zowel vriendinlief als ik dit wel. Dan valt de keuze al snel op een gepoorte subwoofer. Daarnaast wilde we ook graag iets 'voelen'.

De SB staat erom bekend iets meer 'accuracy' te geven maar je levert in op 'authority'. Omdat het gevoel van een gepoorte sub mij veel meer aanspraak hebben we besloten eerst voor de PB te gaan. Mocht er dan toch teveel overlast worden veroorzaakt naar de buren toe - of onszelf - dan hadden we hem omgeruild voor een SB. Tot-nu-toe zijn we echter dik tevreden over de PB, hij staat op nét ietsjes meer dan 50% en het ding brult er nu al op los. :9~

We hebben direct onze BD-collectie maar uitgebreid met films waarvan bekend is dat ze een degelijk LFE track hebben en het is nu alleen nog maar genieten geweest.

Pagina: 1