pcmcia vraagjes. 16/32bit?

Pagina: 1
Acties:

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 20:13
ik heb hier een laptopje. van een vaag merk [kapok]. vorig jaar gekocht en toen een 10mbit combo kaartje ingekocht voor netwerk [ik heb thuis coax liggen en UTP op school] maar nou wil ik upgraden naar 100mbit thuis. dus een 10/100 alleen UTP pcmcia kaartje kopen.

MAAR. nou zie ik tot mijn grote verbazing dat veel van die kaartjes 16bit zijn. en de mijne dus ook. als ik iets aan het kopieeren ben over mn netwerk is mn cpu-usage 100%. net als bij isa netwerkkaartjes.

het is een e-tech 10mbit kaartje dus. en als ik naar 100mbit ga wil ik ook een goed kaartje hebben die niet mn hele cpu op eet [hoeveel maakt me niet uit. maar niet alles] en nou zie ik gelukkig ook 100mbit kaartjes die 32bit zijn. ik wil het wel goedkoop houden. rond de 150,- [er onder eigenlijk]

dus de 3coms en de xircoms vallen meteen af.

nou staat in mn windows dat ik 2x cardbus controller heb. en ik weet niet of dat ook 32bit inhoud. [texas instruments pci-1225. dus ik denk het wel]

kan iemand mij een beetje insights geven?
klopt het dat 16bit kaartjes[ik kan ze voor ongeveer 130,- kopen hiero] hetzelfde doen als ISA en gewoon je hele systeem ongeveer stop zetten als ze vol gebruikt worden?

zal ik een 32bit kaartje kopen? is dat duur[der]? [ik hoef geen bekend merk. hij moet het gewoon doen. ik ben een realtek-PCI type :)] ik wil gewoon niet opgescheept zitten met een 10mbit kaart met een 100mbit sticker erop die niet harder gaat omdat mn systeem[of liever gezegd. cardbus-controller] het niet trekt.

ik heb BTW een celly533 met 192mb dus de proccy is zeker niet de bottleneck voor een 100mbit kaartje.

thenks.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Bij Memo (toch niet de goedkoopste) heb je Edimax cardbuskaartjes voor 89,- incl:
EDIMAX 32BIT CARDBUS 10/100M ADAPTER (EP4103)

Das een realtec en 32bit... voor die prijs zit je prima (de 16 bit is zelfs duurder).

Die 16bits kaartjes lopen idd niet hard, maar hebben wel 'het voordeel' dat je met oude laptopjes (met alleen 16bit pcmcia) toch op een 100Mb netwerk kan (weliswaar niet op totale 100Mb snelheid, maar de communicatie lukt wel). Is handig voor als de rest vh netwerk alleen 100Mb is (zoals een pure 100Mb hub).

*insert signature here

• slacksoff
kewlio. thanks. ik zoek eigenlijk iets in groningen. maar hier is vast ook wel een winkel met zoiets. ik zag ook vreemd genoeg al ergens staan dat 16bit kaartjes duurder zijn dan 32bit. mooi :) kan ik misschien hier in groningen ook 1 voor onder de 100,- krijgen.

Verwijderd

16bit=PCMCIA
32bit=Cardbus

allebei fysiek in dezelfde pcmcia-sloten

• slacksoff
kan iemand me verder wat vertellen over die bussen?

16 is dus te vergelijken met ISA?

en 32 dus met PCI?

of ben ik nou verkeerd bezig?

Verwijderd

correct. Snelheden zullen ook varieren, alhoewel notebook-harddisks toch meestal de bottleneck vormen.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
je zult alleen een cardbus kaart niet in een pcmcia slot stoppen, dat past niet. Dus zo kun je al makkelijk testen of je een cardbus slot hebt.

• slacksoff
gelukkig staat er cardbus bij de controller. dus ik denk van wel :-)

dr is gelukkig een winkel in groningen die ze kan bestellen voor 90,- maar dan weet ik niet of er wel een dongle bij zit. [zou toch bijna wel moeten.
Pagina: 1