Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Anti-statisch werken

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Ik heb gelezen bij het bouwen van een pc je anti-statisch te werk moet gaan en velen adviseren een anti-statisch polsbandje.

Nou zijn er andere manieren om dit tegen te gaan natuurlijk.

Helpt het om de pc binnen op een vloer met tegels te staan tijdens het in elkaar zetten van de pc (pc staat dan op een houten tafel).
Overigens wel na het ontladen bij de verwarming bijv.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31

D4NG3R

kiwi

:)

Zolang je geen wollen trui draagt of hoogpolig tapijt onder je voeten hebt, is de kans uberhaupt al vrij klein.

Ik plaats meestal als 1e de voeding in de kast en sluit deze aan op een geaard stopcontact (de schakelaar natuurlijk uit laten op de voeding) zo is je behuizing geaard en kan je deze aanraken om te ontladen. Zelfs zonder deze in de behuizing te plaatsen kan je jezelf ontladen - mits aangesloten op een geaard stopcontact.

Een verwarming werkt meestal redelijk goed, maar is soms compleet geïsoleerd van de aarde. Al is dit (zelfs bij nieuwbouw) zeldzaam.

Linus heeft er een video over:

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2014 18:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over het algemeen hoef je je er niet heel erg zorgen om te maken. Een keer de kraan of verwarming aanraken als je al geladen bent is eigenlijk al genoeg.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Oke bedankt!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:22
Vergeet naast je wollen trui ook niet je slippers uit te trekken. Handen vervolgens even op de verwarming leggen en dan is het wel in orde.
Ik heb zo'n polsbandje thuis liggen, maar ik vind het eerder onhandig werken. Heb daarnaast (* Jolke klopt even op onbewerkt hout) nog nooit statische ontlading gehad tijdens het (ver)bouwen van een computer.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Jolke schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:35:
Ik heb zo'n polsbandje thuis liggen, maar ik vind het eerder onhandig werken. Heb daarnaast (* Jolke klopt even op onbewerkt hout) nog nooit statische ontlading gehad tijdens het (ver)bouwen van een computer.
Ik wel! zonde van de videokaart die direct stuk was. sindsdien let ik wel beter op, al heb ik geen polsbandje.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
Een verwarming aanraken is leuk, maar slaat natuurlijk nergens op, de kans dat het stuk elektronica dat je daarna in handen neemt op dezelfde spanning zit als je verwarming is nihil. Ontlading onstaat door verschillen, dus je moet het verschil tussen jezelf en het stuk elektronica zo klein mogelijk zien te krijgen. Dus gebruik je een antistatische mat en een polsbandje, en dat alles op de juist manier aan elkaar en aan de aarde gekoppeld.

Wat verder goed is om te weten, is dat je de meeste statische ontladingen niet eens zit, en dat elektronica daar ook niet direct stuk van gaat. Wat het wel doet, is een kleine beschadiging maken, die de levensduur verkort. Dus ook al denk je nog nooit een statische ontlading te hebben gehad, die geheugenmodule/videokaart/harddisk die na twee jaar kapot ging, bewijst het tegendeel.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Antaresje schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:54:
Een verwarming aanraken is leuk, maar slaat natuurlijk nergens op, de kans dat het stuk elektronica dat je daarna in handen neemt op dezelfde spanning zit als je verwarming is nihil. Ontlading onstaat door verschillen, dus je moet het verschil tussen jezelf en het stuk elektronica zo klein mogelijk zien te krijgen. Dus gebruik je een antistatische mat en een polsbandje, en dat alles op de juist manier aan elkaar en aan de aarde gekoppeld.
Dat moet je toch echt eens wat verder uitleggen, want dit roept bij mij nogal wat vragen op:
- Wat moet je eerst ontladen, jezelf of de elektronica? (en hoe kan je elektronica ontladen zonder het eerst te demonteren / uit de doos te halen, lees vast te pakken)
- Als je de elektronica die zelf een statische lading heeft ontlaadt (door het op een antistatische mat te leggen?), dan is dat in feite hetzelfde effect als wanneer je een ongeladen stuk elektronica beet pakt terwijl je zelf geladen bent? Dus eigenlijk wil je die elektronica helemaal niet ontladen?

En wat is het verschil tussen elektronica ontladen door het op een antistatische mat te leggen en elektronica ontladen door eerst jezelf te ontladen en dan de elektronica beet te pakken?

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2014 12:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-11 21:50
Orion84 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:24:
[...]
Dat moet je toch echt eens wat verder uitleggen, want dit roept bij mij nogal wat vragen op:
- Wat moet je eerst ontladen, jezelf of de elektronica? (en hoe kan je elektronica ontladen zonder het eerst te demonteren / uit de doos te halen, lees vast te pakken)
- Als je de elektronica die zelf een statische lading heeft ontlaadt (door het op een antistatische mat te leggen?), dan is dat in feite hetzelfde effect als wanneer je een ongeladen stuk elektronica beet pakt terwijl je zelf geladen bent? Dus eigenlijk wil je die elektronica helemaal niet ontladen?

En wat is het verschil tussen elektronica ontladen door het op een antistatische mat te leggen en elektronica ontladen door eerst jezelf te ontladen en dan de elektronica beet te pakken?
Een antistatische mat moet via een 1 MOhm weerstand worden verbonden aan een 'schone' aarde. Eigenlijk zou er een aparte aardpen voor moeten worden geslagen wat wel iets overdreven is voor thuisgebruik. Doordat de mat is geaard via een weerstand zal de ontlading van de elektronica geleidelijk gebeuren en zal deze niet beschadigd raken.

Verder is er een verschil in roze en grijze zakjes. De roze zakjes zijn van zich zelf niet ESD veilig, alleen antistatisch. De grijze zakjes zijn ESD veilig en mogen, zolang ze dicht zijn, zonder bescherming worden vastgepakt. Dit zelfde geldt voor de grijze en roze matjes.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
Het is wel belangrijk dat de persoon die daarna de elektronica pakt ook op hetzelfde niveau is als de mat/electronica. Een erg simpele oplossing hiervoor is altijd eerst even de mat aanraken, voordat je de elektronica beet pakt.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-11 21:50
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:45:
Het is wel belangrijk dat de persoon die daarna de elektronica pakt ook op hetzelfde niveau is als de mat/electronica. Een erg simpele oplossing hiervoor is altijd eerst even de mat aanraken, voordat je de elektronica beet pakt.
De polsband moet op hetzelfde aardpunt worden aangesloten als de mat.
gebruik van het een sluit het andere niet uit. Wanneer je er twee personen tegelijkertijd aan het werk zijn aan hetzelfde werk moeten beide een polsband dragen.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
Een polsband is daar inderdaad de beste manier voor. Tenzij je natuurlijk in een ESD veilige zone met een geschikte vloer, schoenen en kleding werkt. Dan is een polsband overbodig omdat alles in die zone op het zelfde niveau werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 20-05-2014 12:57 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Ik raak zelf altijd even de aardig van het stopcontact aan, die doe ik een paar x tussendoor terwijl ik bezig ben.
Heb ook geen polsbandje, dat lijkt me wat onhandig. Maar ik snap als je ooit een keer een onderdeel gesloopt het door middel van statische elektriciteit je wel wat voorzichtiger zou zijn volgende keer.
Probeer overigens van de onderdelen zoveel mogelijk de zijkanten aan te raken, dit verkleint de kans ook.
En mocht een onderdeel toch niet werken kan je hem vaak terug sturen naar de winkel. Omdat deze niet werkt (het kan ook niet door het statische komen)

我的名字是Mirno

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
Antaresje schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:54:

Wat verder goed is om te weten, is dat je de meeste statische ontladingen niet eens zit, en dat elektronica daar ook niet direct stuk van gaat. Wat het wel doet, is een kleine beschadiging maken, die de levensduur verkort. Dus ook al denk je nog nooit een statische ontlading te hebben gehad, die geheugenmodule/videokaart/harddisk die na twee jaar kapot ging, bewijst het tegendeel.
:? Verschillen zo klein mogelijk proberen te krijgen? Dat is dus precies wat je doet met een verwarming aanraken. Verwarming is een groot stuk metaal dat als quasi-aarde beschouwd mag worden, een pin in de aarde - zoals eerder werd genoemd - is voor de puristen maar eigenlijk niet nodig.
Maar goed, ieder zijn ding :) Bij mij gaat het al >10 jaar goed :*)

Met je tweede punt ben ik het wel eens.

.
mirno schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:01:

[...]

En mocht een onderdeel toch niet werken kan je hem vaak terug sturen naar de winkel. Omdat deze niet werkt (het kan ook niet door het statische komen)
Er... dat gaat natuurlijk niet werken als je een nieuwe videokaart in je bestaande PC wilt schroeven. Videokaart kan je wellicht terugsturen, maar je moederbord natuurlijk niet.

edit:
Twee reacties samengevoegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Jolke op 20-05-2014 13:50 ]

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
Jolke schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:48:
[...]

:? Verschillen zo klein mogelijk proberen te krijgen? Dat is dus precies wat je doet met een verwarming aanraken. Verwarming is een groot stuk metaal dat als quasi-aarde beschouwd mag worden, een pin in de aarde - zoals eerder werd genoemd - is voor de puristen maar eigenlijk niet nodig.
Maar goed, ieder zijn ding :) Bij mij gaat het al >10 jaar goed :*)

Met je tweede punt ben ik het wel eens.
Door een verwarming aan te raken, maak je het verschil tussen jou en die verwarming zo klein mogelijk. Niet het verschil tussen jou en het stuk elektronica dat je probeert niet te beschadigen...

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
Ik las er laatst nog een mooie blogpost over: Flake's blog: Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mooi dat iedereen het ontlade/dicharge noemt. De basis is dat er geen potentiaal verschil mag zijn tussem het esd gevoelige object en het opject waarmee het inaanraking gaat komen. dit potentiaal verschil word door het verschil in lading gecreeert.

Je kan wel leuk de verwarming en aarde gaan vastpakken, maar als je eerst je case hebt neergezet (welke dus hetzelfde potentiaal als jouw heeft gekregen. jij de aarde pakt, daarmee een ander potentiaal krijgt dan de case. en met dat verschil een esd object inbouwd loop je al risico's
Beter is dan om de Case en de esd zak vast te houden zodat ej een gelijk potentiaal krijgt.
En dan Liever beide geaard dus de case en jij (evt via de case)

Over aarde en verwarming ga ik geen discussie voeren behalve dat ik wil zeggen dat de verwarming geen aarde is en ook niet alsdien gebruikt moet worden. zie 100 andere topics met de eeuwige aard discussie

Wil je het professioneel doen?

Creeer een gemarkeerd esd gebeid met een geaarde vloer, geaard werkblad, Hielstrips of esd schoenen, esd gereedschap, geaarde esd veilige opslagplaatsen ontlaad wat je gebied inkomt met ionisers, trek een geaarde polsband aan, lang haar opknopen, trek esd kleding aan, dagelijkse zelftest van je materiaal en houd maandelijk een (steekproefsgewijs) een audit of alles nog goed werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 20-05-2014 14:09 ]

Iperf

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Interessant artikel!
Ik studeer ook zelf elektrotechniek, en krijg er wel het een en ander over. Maar nu zie ik dus waardoor dit defect kan gaan!
Ik ga maar een setje aanschaffen!

我的名字是Mirno

Pagina: 1