Hitte problemen 'oude' Acer desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:31
Hallo,

Voor een kennis, ben ik aan het proberen om de temperaturen van haar +/- 6 jaar oude Aspire een beetje normaal te krijgen.

Dit lukt voor alsnog echter nog niet zo best.

-Standaard gaan de temperaturen van de Processor al heel snel binnen enkele minuten (idle) naar de 80C!!
-Wanneer ik via speedfan de de CPUfan op 100% zet, zit ie binnen enkele minuten 'netjes' onder de 50C, en met +/- 70% blijft ie dat ook.

-Een tweede issue is dat de ICH of MCH veel te warm wordt 93C en ook niet afkoelt als ik de Casefan harder zet.
(volgens 'Speedfan' gaat het om de ICH, volgens 'HWMonitor' is het de MCH)
Beide koelelementen op het Moederbord (welke volgens mij van de nord&South bridge zijn, worden inderdaad
aardig warm ;(

De PC is op zich redelijk netjes van binnen, niet veel stof, en alles draait vrij.
-Nu was ik aanvankelijk van plan om de CPU koeler op nieuw te bevestigen, maar aangezien deze wel netjes koelt wanneer deze wat harder draait, lijkt het mij sterk dat nieuwe koelpasta enig nut gaat hebben.

Wat ik persoonlijk erg vreemd vind is dat ik nergens in het bios echt aanpassingen kan maken omtrent het gedrag van de Fan's. Enkel 'Fan speed Monitor' Enable/Disable.

Is dan echt de enige optie om 'speedfan' altijd maar op 100% te laten draaien?

Het gaat om een:
Aspire M5500-1E77
Phoenix AwardBios
Intel Core 2Quad Q6600

Weet iemand raad?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Koelpasta kan verouderen. Ik zou toch de moeite nemen om er bijvoorbeeld nieuwe koelpasta zoals deze http://tweakers.net/price...hermal-compound-(4g).html of deze: http://tweakers.net/price...hermal-compound-(4g).html op te doen en het koelblok even stofvrij te maken. Eventueel ook nieuwe koelpasta tussen de chipset-heatsinks. Je kan als Speedfan werkt als het goed is ook een fancurve aanmaken, dat 'ie bij een bepaalde temp. harder draait. http://www.almico.com/sfarticle.php?id=5
Misschien kan er nog een extra stille fan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

D4NG3R

kiwi

:)

Nieuwe koelpasta, als het systeem (redelijk) stofvrij is - er verder voldoende ventilatoren aanwezig zouden zijn (In dit systeem is een enkele in- of outtake fan meer als voldoende) is versteende koelpasta de enige logische verklaring.

Of de sensoren zijn naar de klote, maar dan zouden de heatsinks ijskoud blijven.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2014 16:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Oke, bedankt,

Ga ik als eerste toch even de pasta vervangen!
Heb nog Arctic Silver liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Enige wat ik toch niet helemaal begrijp...
Wanneer de heatsinks warm worden, is dit toch juist het trekken dat de pasta nog oké zou zijn?
-de waarmee wordt immers nog doorgeleid.... Of is dit te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:11

Nemesizz

Untouchable

Dat je niks kan aanpassen in de BIOS is vrij gebruikelijk bij OEM PC's, die worden echt van allerlei functies gestript zodat er bijna niks is aan te passen.

De temperaturen, een Northbridge en Soutbridge kunnen vrij warm worden. Heb vaak zat temperaturen gezien/gemeten (met een externe thermometer, niet via sensors) van 50ºC (ietsje meer, ietsje minder). Dat is voor zo'n chip geen probleem, maar als je er met je vingers aan komt voelt het vrij heet aan (je kan het niet lang aanraken).
Als je een ventilator direct op de NB of SB richt, en de temperatuur daalt niet echt, is het gewoon een foute sensor uitlezing.

Ik zou niet zo gauw het koelblok van een NB (en soms) SB loshalen, want vaak werken deze met heatpads ipv pasta. Als je hem los haalt scheuren die pads vaak wat kapot, tegelijkertijd zijn ze vaak ook erg rottig om goed van de heatsink te verwijderen (blijft veel 'rommel' kleven, als het blok niet goed schoon gemaakt word sluit het niet goed meer aan). Vaak zorgen de pads ook dat bepaalde kleine chipjes niet in direct contact komen met de heatsink (dit zie je wel vaker bij chips zonder heatspreader).

Van de processor zelf kun je vaak wel pasta vervangen. Vaak zijn temperatuur veranderingen niet zo drastisch als sommigen hopen, tenzij de oude pasta echt is opgedroogd.
En dat opdrogen is niet eens ondenkbaar, gezien OEM's de neiging hebben om veels te veel koelpasta tussen chip en heatsink te drukken (isoleerd meer dan het helpt, en droogt veel sneller uit dan een dun laagje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 12:13
Stof kan zich ook ophopen in de koeler of onder de koeler. Dit even loshalen geeft je de mogelijkheid dat stof weg te halen en tevens nieuwe koelpasta (ter grootte van een rijstkorrel) te plaatsen. Is maar een minimale investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Zojuist de cpufan los gehad, en nieuwe koelpasta aan gebracht.

Op de CPU zelf geen effect, maar de eerste meting lijkt wel aan te geven dat het probleem met de N/S? bridge wel weg is!!!
Geen 90+ graden meer, maar netjes 45graden.

Wanneer ik Speedfan gebruik om de fans iets harder te laten draaien, kan ik de CPU's ook 'netjes' onder de 60C houden... nog steeds wel wat hoog, maar acceptabel denk ik. ('t is ook geen nieuwe pc)

De fans draaiden standaard slechts 30%(CPU) en 40%(Case) en heb deze nu beide op 70% staan.
(iets meer verbruik, en slijtage wellicht, maar nog altijd beter dan een doorgebrande bak lijkt mij!)

Ga het de komende dagen even in de gaten houden, maar als het zo blijft mag ie weer terug naar de eigenaar! :)

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou er toch over nadenken om een goedkope CPU koeler te kopen, het word (buiten) steeds warmer en de temperaturen zijn nu al vrij hoog ;) .

Voor minder als 2 tientjes heb je genoeg goede koelers, bijv de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo of de pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2.

Er zijn nog goedkopere oplossingen, maar hier heb ik weinig ervaring mee. Gelukkig zijn er genoeg reviews te vinden op het internet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Aj... te vroeg gejuigd... :(
Naar herstart, geven beide programma's toch weer 96C aan.... moet dan toch iets mis zijn met die sensor lijkt mij.

Ga nog even wat laatste stof tussen het koelelement van de cpu weghalen, en dan zal dit het maar zijn denk ik.

Met die verhoogde fan-rpm is de temperatuur van de CPU's in ieder geval met bijna 20C gedaald, de nieuwe pasta lijkt helaas geen effect te hebben. (al heb ik wel eens begrepen dat het ook enkele dagen duurt voor dit optimaal werkt)

Al met al wel wat vooruitgang, geen cpu's met bijna 90 graden meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@D4NG3R
Blijft inderdaad ook een optie, maar ben toch huiverig, of het dan wel opgelost is.
De cooler die er nu namelijk op zit is volgens mij ook al een aardig bakbeest.

Ik had eigenlijk een standaard intel-cooler verwacht, maar deze die er al in zat is op het oog min of meer vergelijkbaar met die je voorstelde... (al zegt t uiterlijk ook lang niet altijd alles...)

Heb hier ook nog wel twee standaard intel-coolers liggen, maar denk dat ik dan eerder hogere temperaturen krijg dan lagere!

[ Voor 14% gewijzigd door P.C_N00B op 21-05-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wellicht een overbodige vraag maar heb je beide monitoring programma's tegelijk aan? Bij mij stoorden ze wel eens op elkaar. Kun je je temperaturen ook in de bios zien? Volgens diverse websites zou er een Geforce 8600 in zitten. Dat zou er eentje kunnen zijn uit een brakke serie, zie dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367618/0. Hoe zijn de temperaturen daarvan?
Heb je ook de Speedstep functie aan in de BIOS en in Windows het energiebeheer op gebalanceerd of energiebesparen schema staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 307266 op 24-05-2014 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 307266 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 00:11:
Wellicht een overbodige vraag maar heb je beide monitoring programma's tegelijk aan? Bij mij stoorden ze wel eens op elkaar.
Onzin, sterker nog: Als je slechts 1 programma gebruikt (en al helemaal speedfan) weet je niet zeker of je de juiste waarden krijgt.

Programmas als HWMonitor, Coretemp, Realtemp en Speedfan lezen de sensoren enkel uit - ze sturen er geen gegevens naartoe en zullen daardoor niet storen. Wat wel eens wil gebeuren is dat een programma (Speedfan staat hier bekend om) de sensor verkeerd uitleest en rare waarden aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4NG3R schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 02:13:
[...]

Onzin, sterker nog: Als je slechts 1 programma gebruikt (en al helemaal speedfan) weet je niet zeker of je de juiste waarden krijgt.
Twee monitoring programma's tegelijk kunnen op elkaar storen. Voorbeeld van de Asus support site: http://support.asus.com/s...73a-4832-aada782414bf&t=2

quote: " FAQ
I recently purchased a new system based on this motherboard. Everything works fine except one peculiarity. When I enable PC Probe II and Everest at the same time, the temperature reading is erroneous. But when I run single software, the reading is correct. Is this normal?
Page Tools
Solution
When you execute two or more hardware monitoring software, such as PC Probe II or Everest, at the same time, the software may read/write from the super I/O chip simultaneously. This simultaneous read/write can induce conflict with the super I/O operations. Consequently, the temperature reading from the super I/O chip is not correct. To work around this issue, it is recommended to run 1 hardware monitoring software at any time."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Meerdere monitoring progs tegelijk geopend lijken verschillende waardes aan te geven , start meerdere keren realtemp op en maak een screenshot , allemaal verschillen in load, tijd en temp.

Wat is de Real temp :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TC4NreE6XMauaXYPu6P0aDFy/medium.png

Een negatieve impact heeft dit niet , alleen met cpu z krijg ik wel hogere DPC latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:11

Nemesizz

Untouchable

D4NG3R schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 02:13:
[...]

Programmas als HWMonitor, Coretemp, Realtemp en Speedfan lezen de sensoren enkel uit - ze sturen er geen gegevens naartoe en zullen daardoor niet storen. Wat wel eens wil gebeuren is dat een programma (Speedfan staat hier bekend om) de sensor verkeerd uitleest en rare waarden aangeeft.
Helemaal onzin is het niet, heb het zelf ook wel eens gezien. Als je programma X (monitoring programma) open had en je startte programma Y (ander monitoring programma) dan kon je een error krijgen en las programma Y niks meer uit. Gebeurt niet vaak geef ik toe (bijna nooit), maar het kan wel degelijk voorkomen.

Speedfan werkt niet al te best meer met recente hardware vind ik, oudjes (Pentium 4 en gelijkwaardig en/of ouder) vaak nog wel, maar beetje alles wat daarna kwam krijg je een boel meuk uitlezingen en waardes die totaal niet kloppen (wat regelmatig bij sommige mensen de nodige paniek reacties veroorzaakt :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-06 14:13

OB1

Je kan ook eens die computer scannen met Malwarebytes: http://www.malwarebytes.org/mwb-download/

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@FlopZ2009
Het probleem kwam eigenlijk aan het licht via de videokaart.
Omdat ze artifacts hadden, vroegen ze mij om hulp... toen bleek ook dat de PC in het verleden al meerder keren spontaan was uitgevallen...
De temperatuur van de GPU lijkt mij echter niet problematisch meestal 59 Graden...
Volgens mij moet ie dat prima kunnen hebben. TOCH?

@DJ Viem
Met Mbam wordt ie regelmatig gescant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@FlopZ2009

De enige instelling met betrekking tot de Fan's in het BIOS die ik kan vinden zijn:
CPU Fan speed monitor & SYS Fan speed monitor.
Beide zijn: 'enabled'

Wanneer ik in het BIOS ben, zijn de Temps: 40 (Sys) & 54 (CPU)
Volgens het BIOS draaien de Fan's dan ongeveer halve kracht, maar ik hoor ze wel duidelijk harder dan wanneer windows is opgestart met de fans op 70%...
Dus volgens mij klopt die weergave in het bios niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
De Vista energie instelling is btw 'geballanceerd'.

Heb de PC inmiddels zo ingericht dat Speedfan automatisch start met een vaste instelling voor de fans.
Niet ideaal, maar de CPU blijft nu in ieder geval netjes 20 graden koeler, en dan kan ie wat langer mee.

Ik ga er voor als nog vanuit dat de melding van de N/S bridge met soms temperaturen van boven de 40 graden, en na opnieuw opstarten ineens tot boven de 100 graden een kapotte sensor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

59 Graden is een veilige temperatuur voor een videokaart. Is dit na belasting of bij gewoon wat internetten? Het kan verder inderdaad zo zijn dat er wat verkeerd uitgelezen wordt. Voordat je de pc teruggeeft is het misschien een idee om de videokaart zelf uit te sluiten om die even te stressen met een 3d spelletje of zo om te kijken of die dan artifacts vertoont. (Anders komen ze weer terug ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
De 59Graden is bij minimale belasting... internet, youtube, etc...
Maar ik weet wel zeker dat de zwaarste game die hiermee gespeeld gaat worden Mahjong is, dus daar maak ik mij niet zo druk over! :)
Pagina: 1