Upgrade: MSI R9 290 op een Asus P8P67 EVO met 2600k ?

Pagina: 1
Acties:

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:40
Beste medetweakers,

Ben niet meer heel actief op dit forum, maar heb na lange tijd toch weer een vraag waarop ik zelf geen 100% sluitend antwoord kan vinden.

Ik gebruik al enkele jaren met veel plezier een systeem met de volgende specificaties:

Moederbord: Asus P8P67 EVO
Proc: Intel Core i7 2600K Boxed (@stock) met Scythe Mugen 2 Rev. B
Mem: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL (2x4GB @ 1600)
Videokaart: MSI R6970 Lightning (@stock)
Opslag: Samsung 840 series 250GB, OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB en Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB
Voeding: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W
Schermen: 3x Samsung 245B (waarbij ik er slecht 1 gebruik tijdens gamen, dus geen eyefinity opstelling)

Dit alles in een zeer goed gekoelde Coolermaster HAF X kast.
Al met al een snelle bak die nog steeds goed kan meekomen, waarbij de videokaart een beetje de beperkende factor lijkt te worden.

Ik overweeg nu dus de 6970 lightning te ditchen en een upgrade te doen naar een MSI Radeon R9 290 Gaming 4G. De intentie is om aankomende titels zoals bijvoorbeeld Watch Dogs en GTA 5 (als die ooit op pc komt) op hoge instellingen te kunnen spelen. Een dergelijke upgrade is relatief goedkoop als ik de Lightning voor een redelijke prijs kan weg doen en zou redelijk effectief moeten zijn, omdat de processor nog goed mee kan komen met nieuwere systemen.

Mijn vraag is eigenlijk simpel. Is de upgrade naar een R9 290 een slimme zet om dit Sandy Bridge systeem weer te laten meekomen voor de komende paar jaar en wordt de R9 290 niet beperkt in prestaties door dit oudere moederbord en processor?

Zijn er eventueel nog betere altenatieven waar ik nog niet aan heb gedacht die dit systeem weer redelijk up to date kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie input :)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05

Zenix

BOE!

Ja het is een slimme zet.
Al zou ik wel die i7 2600K overklokken, je hebt niet voor niks een K variant. Met een kleine overclock is je CPU net zo snel als een nieuwe Haswell.

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:40
Kleine 2600k overklok was ik inderdaad ook van plan. Ik zie dat er een mooi topic over bestaat elders op het forum waar ik me eens goed in ga verdiepen. Mijn voeding trekt het toch makkelijk.

Enige waar ik zelf niet zeker over was is of het p67 moederbord niet een beperkende factor is voor de R9 290. Het is toch een behoorlijke sprong van een 6970 lightning naar een R9 290.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05

Zenix

BOE!

madmenno schreef op maandag 19 mei 2014 @ 14:08:
Kleine 2600k overklok was ik inderdaad ook van plan. Ik zie dat er een mooi topic over bestaat elders op het forum waar ik me eens goed in ga verdiepen. Mijn voeding trekt het toch makkelijk.

Enige waar ik zelf niet zeker over was is of het p67 moederbord niet een beperkende factor is voor de R9 290. Het is toch een behoorlijke sprong van een 6970 lightning naar een R9 290.
Verschil is PCI-Express 2.0 en 3.0, met de R9 290 ga je dat niet merken 2.0 is ruim voldoende :)
Zie hier bijvoorbeeld http://www.pugetsystems.c...n-Gaming-Performance-518/

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 19-05-2014 14:11 ]