Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom Full HD?

Pagina: 1
Acties:

• jan.d.deken
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-11 16:28

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
Hi,

Ik ben aan het rondkijken om een nieuwe laptop aan te schaffen. Om de een of andere reden neig ik steeds naar een toestel met Full HD, maar gezien dit de mogelijkheden wel beperkt besefte ik eigenlijk dat ik niet echt wist waarom ik deze optie zo belangrijk vond.

Wat zijn nu eigenlijk de grootste voordelen van een laptop met Full HD ondersteuning? En ook wat zijn de nadelen die dit met zich meebrengt (bv invloed op accu/prestaties/...)

Ter illustratie ook even schetsen wat ik zoek:
Ik ben op zoek naar een (relatief) draagbare 15" laptop, ik heb thuis echter een desktop staan voor het echte zware werk dus het zou vooral voor schoolwerk, film, en wat lichtere games te draaien zijn. Persoonlijk hecht ik ook wel belang aan snelheid en batterijduur. mijn budget is alles onder €1000 en bij voorkeur tussen €800-€900. Touchscreen is leuk meegenomen maar zeker geen must.

Mijn zoektocht levert me een favoriet toestel op met Full HD, maar ik wil dus ook eens even zien of toestellen zonder Full HD dus ook een kans zouden moeten maken.
Dell Inspiron 7537 (link)
Mijn grootste probleem hierbij is het mankeren van een optische drive. Niet omdat ik zoveel schijfjes wil gebruiken maar vooral omdat ik hier dan geen SSD-cradle in kan onderbrengen

Graag jullie advies!

To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that's all.

• minimdrietekens
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11 20:46
Voor mij persoonlijk geldt dat ik Full HD met name prettig vind voor werken in Office. Onder andere twee pagina's naast elkaar in Word met een goede leesbaarheid. Daarnaast kun je veel cellen in Excel tonen (met goede leesbaarheid) zonder dat de menu's het halve scherm innemen. Op 13 inch vinden veel mensen dit echter gepriegel. Op 15 inch zou ik het persoonlijk zeker aanraden.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Meer schermruimte is imho gewoon erg fijn om op te werken (ik draai zelf meestal 2880x1800 op m'n 15" laptop). Het nadeel is wel dat je vrij goede ogen nodig hebt om dit nog te kunnen zien.

Maar het is volledig je eigen voorkeur, sommige mensen zitten nog heel blij met 1440x900 op een 15" scherm te werken wat ik persoonlijk onwerkbaar weinig ruimte vind. Test de resoluties dus eens een tijdje voor je de keuze maakt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Meer schermruimte kan, maar zelfs als je dat niet doet heb je gewoon meer scherpte. Niet alles hoeft kleiner te worden namelijk ;), in Windows (en Linux Ubuntu waarvan ik het in iedergeval weet) kun je prima schalen. Voordeel is ook nog eens dat die FHD schermen vaak van betere kwaliteit zijn dan die standaard 720p schermpjes.

• minimdrietekens
Bedenk ook hoe vaak je de laptop extern/op de bank gaat gebruiken. Je hebt natuurlijk ook een schermpje thuis staan van je desktop. De luxe zit m dus vooral in de extra resolutie bij het werken op andere locaties.

En zoals eerder genoemd, ga eens langs bij een BCC oid ter vergelijking.

[ Voor 15% gewijzigd door minimdrietekens op 19-05-2014 13:54 ]

• jan.d.deken
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-11 16:28

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Topicstarter
Hmm ok,

Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken :). Ik multitask inderdaad ook wel veel dus het is handig dat ik bv een filmpje kan hebben openstaan en terwijl mijn browser ernaast. Had er niet bij nagedacht dat dit bij een lagere resolutie allemaal net dat iets minder eenvoudig wordt.

Verbazend hoe "weinig" notebooks er worden gemaakt met een FullHD als je bekijkt hoeveel er zijn met een lagere resolutie.

Moesten jullie nog goede notebooks hebben in de trend van die Dell Inspiron mogen jullie die zeker meegeven. Na wat surfen op het forum kwam ik onderstaande laptops nog tegen:
- Asus N56VB
- Acer Aspire V5
- Asus N550LF
- Lenovo Thinkpad S540

To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that's all.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:50
Combinatie van scherpte en ruimte ... en opzich is windows (+ programma's die er op lopen) geen wonder in schalen, dus een veel hogere resolutie hoeft van mij niet aangezien het dan op 15" wel richting onleesbaar gaat.

Ik ben er in iedergeval erg blij mee op m'n Thinkpad W510 .. hiervoor een T61 die had 1680x1050 wat ook prima was, in iedergeval voldoende hoogte.
Belangrijk voor mij omdat alles buiten films (die nogal landscapisch zijn) zoals al het werken met teksten (proggen, tekstverwerken etc) in tegenstelling tot films toch portrait believen ivm het hebben van overzicht.
Maar goed schermverhouding gericht op portrait zijn helaas niet meer te verkrijgen.

• minimdrietekens
Wat versta jij eigenlijk onder schoolwerk? Grafische toepassingen vereisen natuurlijk een stuk meer prestaties. Ditzelfde geldt natuurlijk voor het spelen van spelletjes.

Zelf heb ik inmiddels twee varianten van Asus zijn ultrabooks gehad en tegenwoordig wil ik niet meer anders (op portable gebied). Ik draai de benodigde applicaties soepel en zonder problemen (Ofiice, internet, youtube, beetje webdesign) en thuis heb ik een laptop voor het zwaardere werk staan. Zeker een aanrader als je geen zware grafische applicaties moet draaien en graag niet te veel gewicht hebt i.c.m. boeken e.d.

Kortom: per sé 15 inch, grafische kaart e.d.?

Edit: kwam overigens deze nog tegen:

reviews: Laptop Best Buy Guide: april 2014

Let wel op dat in de tekst een i7 staat en in de specs een i5. Mogelijk dat je hier zelf nog een SSD in kunt zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door minimdrietekens op 23-05-2014 09:52 ]

Pagina: 1