Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• afca020
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08 15:28
Beste Tweakers,

Na de aanschaf van een nieuwe televisie en PS4 console, is het de beurt aan het geluidssysteem om vervangen te worden. Momenteel zit ik nog met een Philips 2.0 setje dat, ondanks de nog goede werking, aan vervanging toe is wegens veroudering van zeker 20 jaar.

Het betreft in dit geval een slaapkamer en ik wil er in eerste instantie een budget van rond de 800 euro voor uittrekken. Het budget is echter redelijk soepel, want in het geval van veel voordelen ben ik best bereid om er meer aan te spenderen. Mijn zoektocht zou moeten leiden naar een 5.1 surround set met een degelijke receiver. Ook 7.1 heb ik een tijdje over nagedacht, maar dat is voor een slaapkamer aardig overkill als je het mij vraagt. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor games, maar ook voor films en muziek.

Wat betreft de receiver: is het slim om een 5.1 set aan een 7.1 receiver te hangen? Treedt er dan geen krachtverlies op omdat er 2 kanalen niet gebruikt worden? Zelf zat ik te denken aan de X2000 of X1000 van Denon.

Qua speakers is het aanbod natuurlijk nog veel groter, wat de keuze niet gemakkelijker maakt. Het liefst zou ik wel voor satellieten gaan, dus geen zuilen, i.v.m. de ruimte. Verder hecht ik waarde aan een krachtige subwoofer. Mijn oog is gevallen op de Harman/Kardon HKTS 16BQ.

Suggesties en verbeteringen zijn zeker welkom, alvast bedankt!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
afca020 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:19:
Wat betreft de receiver: is het slim om een 5.1 set aan een 7.1 receiver te hangen? Treedt er dan geen krachtverlies op omdat er 2 kanalen niet gebruikt worden? Zelf zat ik te denken aan de X2000 of X1000 van Denon.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken om krachtverlies omdat je 2 kanalen niet gebruikt. De receiver zal zelfs makkelijker de speakers aan kunnen sturen en eerder iets meer vermogen afgeven dan minder. Maar eerlijk gezegd is dat een onderwerp waar je jezelf niet al te druk om hoeft te maken. De genoemde Denon's zijn prima receivers.
Het liefst zou ik wel voor satellieten gaan, dus geen zuilen, i.v.m. de ruimte. Verder hecht ik waarde aan een krachtige subwoofer. Mijn oog is gevallen op de Harman/Kardon HKTS 16BQ.
Tja satellietjes... zelf krijg daar behoorlijk jeuk van. Ik snap het ruimtegebrek ergens wel maar de geluidskwaliteit van een satellietjes-set is nu eenmaal behoorlijk onder de maat. Als je het gebruik beperkt tot tv/series/films kijk hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Als je er muziek op gaat luisteren gaan dergelijke setjes echter volledig door het ijs. Satellietjes als rears zou nog wel kunnen maar als fronts zou ik op zijn minst voor een boekenplankmodel gaan.

• afca020
Ik ga proberen om geen satellietspeakers aan te schaffen, maar minstens boekplankmodellen. Momenteel heb ik het onderstaande lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X2000€ 369,-€ 369,-
1Boston Acoustics A 26 set 2.0 (Zwart)€ 85,-€ 85,-
1Boston Acoustics A 225C (Zwart)€ 125,-€ 125,-
1Boston Acoustics A 250 (Zwart)€ 114,74€ 114,74
1Boston Acoustics ASW 250 (Zwart)€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 892,74

De bedoeling is dat de A26 als rearspeakers gaan functioneren, en de A250 zuilen als frontspeakers.

Overigens een ander vraagje: bij Denon (en andere plaatsen) wordt aangegeven dat de X2000 receiver 150W per kanaal levert, terwijl in de Pricewatch maar 95W wordt aangegeven. Is dit mijn gebrek aan verstand over dit onderwerp of klopt er gewoon iets niet?
En is de X2000 krachtig genoeg om een setje van dit niveau aan te sturen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

afca020 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:50:
Overigens een ander vraagje: bij Denon (en andere plaatsen) wordt aangegeven dat de X2000 receiver 150W per kanaal levert, terwijl in de Pricewatch maar 95W wordt aangegeven. Is dit mijn gebrek aan verstand over dit onderwerp of klopt er gewoon iets niet?
Uitgangsvermogen kan je op diverse manieren meten. De meest representatieve manier die veelal wordt gebruikt is om te meten bij 2 kanalen, een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz, bij 8 Ohm en een THD (vervorming) van onder de 0,1%. Echter valt representatief meten lager uit en de gemiddelde consument geilt op hoge getallen. Daarom meten veel fabrikanten ook op een minder representatieve manier. Denk aan op slechts één kanaal meten met veel meer vervorming en bij één toon.

Als je op de site van Denon kijkt zie je de verschillen:

AVR-X1000
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 80 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 120 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 145 W

AVR-X2000
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 95 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 150 W

Er zijn zelfs merken die meten bij 10% THD om nog hogere getallen te krijgen, moge duidelijk zijn dat dergelijke waardes helemaal niets meer zeggen en je er niets mee kan. In hoeverre je überhaupt op cijfers moet letten aangezien het niets over de klank of kwaliteit van de set zegt.

Het is allemaal minder spannend dan het lijkt, want het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan de verschillen tussen de X1000 en X2000. Sterker, je hebt met een paar Watt al genoeg om behoorlijk wat geluid uit speakers te krijgen.
En is de X2000 krachtig genoeg om een setje van dit niveau aan te sturen?
Geluid zal er altijd uit komen, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Er zijn speakers die een behoorlijke voeding nodig hebben om wat losser te komen. Hieronder vallen vooral B&W's en ook deze Boston Acoustics. Maar het is zeker niet zo dat er geen geluid komt als je een wat mindere receiver aan sluit. De verschillen zijn naar mijn mening miniem tot niet aanwezig met receivers van dit segment. En het mooiste is: als je niet weet hoe speakers kunnen klinken mis je het ook niet :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• afca020
FeaR, bedankt voor de waardevolle reactie!

Na wat aanvullende research en passen/meten in de kamer heb ik besloten om niet voor zuiltjes noch satellieten te gaan. De setup die ik nu in gedachte heb zou de A26's van Boston Acoustics als frontspeakers gaan gebruiken, terwijl de A25 als rears moeten gaan fungeren. Als center speaker blijft gewoon A225C staan. De subwoofer twijfel ik nog over omdat er in dezelfde prijsklasse van pakweg 200 euro aardig wat concurrentie bestaat van o.a. Klipsch.

Dit lijkt mij dankzij de boekenplankmodellen een mooie balans van geluid en praktische vormgeving i.v.m. de ruimte. Hoe zien jullie dit? En welke receiver zouden jullie me aan raden in de prijsklasse van de X-2000?

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:59
Hoi

Ik zou idd niet de BA subwoofer kopen, de sub hoeft niet van hetzelfde merk merk te zijn.

Klipsch is een goede keuze, vooral op filmgebied.
Andere merken zijn REl, Bk, SVS

Kijk eens op marktplaats, genoeg keuze
Pagina: 1