Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Mensen,
komende vrijdag trouwt mijn broer en ze hebben me gevraagd om halverwege de dag de fotograaf te vervangen, voor de hobby fotografeer ik wat, en heb er in ieder geval het meeste kijk op binnen mijn familie, maar ik zou mezelf zeker geen expert noemen. Wij hebben een instap-DSLR, en ik weet goed mijn weg in ISO, diafragma, sluitertijd en dergelijke zaken, voor de rest weet ik vrij weinig. Nu kan ik via school wellicht een 5D krijgen, iets wat ik er vet vind, maar ook een beetje eng... Nu is mijn vraag, wat voor lens(en) kan ik hierbij het best gebruiken. Tijdens de kerkdienst maak ik foto's, en ik weet niet wat daar de lichtomstandigheden zijn, maar ik verwacht dat het vrij licht is. Daarna maak ik ook de foto's, wat tijdens de receptie en tijdens het feest zal zijn. Vooral bij het feest verwacht ik dat de lichtomstandigheden toch minder ideaal zijn. Wat voor lens kan ik dan het best voor gaan? Ik wil er in ieder geval graag een macro-lens bij om wat mooie sfeerbeelden te maken...
Dus voor het 'algemene' gebruik overdag en 's avonds, wat voor lens kan ik dan het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Waarschijnlijk kan je het beste gaan voor de 24-70mm f2.8 bij de 5d. Mooi compromis tussen veelzijdigheid en lichtsterkte. Maar misschien zijn er mensen met betere suggesties.

Veel succes in ieder geval. Het is vast een leuke klus om te doen, maar spreek wel goed van te voren de verwachtingen door, om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bio op 19-05-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

Barrycade

Through the...

Je bedoelt komende vrijdag? Dan zou ik niet direct gaan voor een body die je niet eigen bent.

Maar ik heb een aantal bruiloften geschoten met een 17-50 2.8 op een crop. Binnen is het altijd donkerder dan je denkt en je kan niet altijd overal bij,dus dan is een zoom wel zo handig. Aangezien je redelijk dichtbij kan komen is 50 meestal lang genoeg. 2.8 kan je goed genoeg mee isoleren.

Dus eigenlijk 24-70 op FF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik denk dat je het beste kan gaan voor een camera die je kent en waar je op kunt vertrouwen, in plaats van een ander apparaat te pakken.

Overigens is het voor jouw feestje natuurlijk niet zo leuk dat je ineens moet gaan fotograferen, weet je zeker dat je dit wilt? Als mijn broer trouwt ga ik alleen maar gezellig ouwehoeren, alles opeten en opdrinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Als je de kans hebt zou ik kijken of je alvast de locaties even kunt bezoeken om te oefenen.

En ik zou zelf nooit zo'n grote verantwoordelijkheid willen dragen. Stel dat jij perongeluk alles op ISO 3200 loopt te schieten, en de foto's dramatisch mislukt zijn..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fotograferen op een trouwdag is leuk, maar zou ik dan wel voor 'erbij' doen. Mocht het fout gaan, dan zijn tenminste niet alle foto's naar de maan. Bedenk dus wel even heel goed of je die verantwoordelijkheid wel dragen wil, ook al is het goed bedoeld en je broer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Oooh, bij mij ligt dat heel anders, ik heb liever een gewone dag;) Ik vind de bruiloft prima,maar ben blij dat ik wat te doen heb... Verder heeft mijn moeder een Canon instap spiegelreflex, dus ben ik wel bekend in de interface van Canon, ik hoop dat ik de camera de dag van tevoren uitgebreid kan testen. Ik denk overigens dat ik mezelf hierover veel te veel opvreet, de rest van mijn familie heeft er nauwelijks kijk op en zullen de kiekjes al snel prachtig vinden. Maar toch, voor mezelf vind ik het toch een behoorlijke verantwoordelijkheid.

Maar goed, een goede lichtsterkte en enigszins wat zoombereik is wat mij betreft het belangrijkst, dus een 17-50 2.8 lens raad je me aan.

@Thinkpad, het zal me echt niet overkomen dat ik alle foto's op 3200 schiet, ik ben geen expert, maar ook geen kneusje;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 11:27

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Spreek eerst goed af met je broer wat ze willen. Is het meer leuke foto's van het feest en gasten, receptie ed kan kun je met een redelijk normale camera leuke plaatjes schieten.

Ik zou gewoon je eigen camera pakken, want die ken je het beste. Zorg ervoor dat je twee of drie volle batterijen bij de hand hebt en ik denk dat dan wel genoeg hebt.

Maar nogmaals bespreek het met je broer en wees er wel van bewust dat je in plaats van gezellig bij je vriendin/vrouw / gezin zit je dan de hele tijd moet rondlopen.

-edit-

Ik lees net dat je de camera 1 dag van te voren wil testen... :X Als ik jouw was zou ik toch zeker 1 week van te voren lekker alles testen. En zorg voor een spare battery.

[ Voor 15% gewijzigd door Frostbite op 19-05-2014 12:27 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

Barrycade

Through the...

jorrit91 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:24:
Oooh, bij mij ligt dat heel anders, ik heb liever een gewone dag;) Ik vind de bruiloft prima,maar ben blij dat ik wat te doen heb... Verder heeft mijn moeder een Canon instap spiegelreflex, dus ben ik wel bekend in de interface van Canon, ik hoop dat ik de camera de dag van tevoren uitgebreid kan testen. Ik denk overigens dat ik mezelf hierover veel te veel opvreet, de rest van mijn familie heeft er nauwelijks kijk op en zullen de kiekjes al snel prachtig vinden. Maar toch, voor mezelf vind ik het toch een behoorlijke verantwoordelijkheid.

Maar goed, een goede lichtsterkte en enigszins wat zoombereik is wat mij betreft het belangrijkst, dus een 17-50 2.8 lens raad je me aan.

@Thinkpad, het zal me echt niet overkomen dat ik alle foto's op 3200 schiet, ik ben geen expert, maar ook geen kneusje;)
Als je FF (5D) gaat doen, kan je beter die 24-70 2.8 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Al is het alleen al omdat de 17-50mm dan niet past ;)

Wat mij betreft is het echt geen issue om een body pas een dag van te voren in je handen te krijgen. Misschien ben ik extreem handig O-), maar het zou voor mij echt geen probleem zijn om een body te gebruiken als ik er al een paar uurtjes mee in mijn handen heb kunnen zitten. Uiteindelijk zit de sluiterknop en de zoomring op dezelfde plek. De rest moet je een keer uitvogelen, maar dingen als ISO's en modes zijn meestal vrij intuitief. Daarnaast is TS al gewend aan Canon, wat het wennen alleen maar versnelt.

[ Voor 82% gewijzigd door Bio op 19-05-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Nu is het zo dat ik voordat ik die 5D mee kan krijgen van school, ik eerst een toetsje moet maken, wat op zich niet zo erg is, en ik verwacht niet dat deze lastig is. Alleen is degene verantwoordelijk voor die toetsen ziek, daardoor wil ik de boel niet laten verpesten. Een instap DSLR kan ik altijd lenen, mocht het zo zijn dat ik die 5D niet kan krijgen, veranderd dat dan nog iets aan de lensen die ik zou moeten gebruiken (qua kenmerken)? Stel ik heb het te doen met een Canon 1100D, wat voor lensen zou ik daar dan het best voor kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bio, de 17-50 van Tamron past prima op een 5d.

@TS ik denk dat een 5d met 24-70 je wel net dat tikkie kan geven wat de foto's fijner kan maken. Dus als je het kan lenen zou ik het zeker doen. Bovendien is de camera niet ingewikkeld, dus er aan wennen heb je snel gedaan. Zeker de basic instellingen wel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56
Heb je wel beetje ervaring met flitsen?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:48
Ik ben vorig jaar naar een bruiloft geweest waar ook het officiële deel door een professionele fotograaf is gedaan, en de rest door familie, met toch een semi-professionele camera en aardig wat oefening.

Still, het verschil was mind-blowing. Zeker omdat jullie ook een fotograaf hebben is het verschil achteraf waarschijnlijk goed te zien, of je bent een natuurtalent ;)

Zolang je broer zoals eerder genoemd weet wat hij kan verwachten geen probleem, maar spreek dat duidelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:17

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat voor lenzen heb je tot je beschikking? Of kan je vanalles huren?

5D is natuurlijk wel fijn als het allemaal wat donkerder is want je kan de ISO wat hoger gooien dan bij een APS-C.
Welke instapper krijg je dan en welke lenzen zitten daarbij?
Want je hebt echt wel redelijk lichtsterk glas nodig hoor, want in de kerken waar ik kom is het nooit echt bijzonder licht, aardig donker zelfs. Binnen is eigenlijk nooit heel veel licht, op studio's na dan...

Persoonlijk vind/vond ik het verschil met mijn 600D en 5DII van een kennis niet zo heel erg groot en een hele week om aan de camera wennen had ik niet nodig. Denk dat het andersom lastiger is, want dan mis je ineens knopjes. Maar aan de meeste knopjes ben je zo gewend, wel is het misschien handig om dat wennen inderdaad een dag van te voren te doen

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens. Zorg dat je weet wat je broer verwacht en wees objectief over wat jezelf kan leveren en zorg dat je minstens een 2.8 lens hebt of een flitser en weet hoe je daar mee om moet gaan..

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

@Nomad: Ik wist dat ik het verkeerde woord gebruikte. Maar goed, het punt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Mr Pingu schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:08:

5D is natuurlijk wel fijn als het allemaal wat donkerder is want je kan de ISO wat hoger gooien dan bij een APS-C.
Waarom alleen ISO omhoog gooien als wat donkerder is?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:07
Verder is het ook wel van belang of het een 5D mark I, II, of III is. Een 5D mark I zal kwa noise performance niet veel beter zijn dan een moderne instap als een 1100D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 06:45
Ik heb een Mark I, de hogere iso waarden zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ik ga zelf liever niet verder dan iso 1250.

Gebruik dan of licht sterk glas of een flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hamed schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:21:
[...]

Waarom alleen ISO omhoog gooien als wat donkerder is?
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar om de sluitertijden nog goed te houden. En met een 5D kan je nog fatsoenlijke platen maken op 3200. maken, mijn 600D produceert daar niet echt fantastische platen mee. Ja met FF heb je wel minder groot scherptegebied dus dat moet je weer iets compenseren met diafragma, maar als je scherptegebied toch wel groot genoeg is dan kan heb je dus met een FF wat winst. Maar dat wist jij natuurlijk ook al. Dus daarom vraag ik me af of ik je vraag goed begrijp... Of wat wil je me leren/zeggen? :P

edit: Ik baseer mijn iso performance mening op basis van een mark II

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 19-05-2014 13:34 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Maar waarom als wat donkerder is?

Zou je ISO 100 schieten in een zal die al goed belicht is? ikke niet

Waarom?

Normaal met foto's schieten zit constant op AV te kloten. Alleen met flitsen ga ik naar M toe. De reden hiervoor is dat ik alles onder controle wil hebben.

Onderstaande foto had ik op ISO 100 met sluitertijd van 1/200 kunnen schieten. Want ik flits toch. Hij was nog altijd goed geweest dacht ik. Wel met donkere lelijke achtergrond. Mensen op de foto waren wel scherp op geweest. Het was dan een foto geweest zonder sfeer.

Ik heb gekozen voor 1/100 - ISO 2000 - Geflitst met een diffuser - FEC +2/3 omdat ik een mooi belichte foto wou hebben. ISO omhoog gooien heeft niet alleen met donkere omgeving te maken. Ik zit meestal tussen ISO 2000 & 6400 te spelen :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7PfqUgDAKa7vGvj9rCLzjNax/medium.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door Hamed op 19-05-2014 13:47 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Hamed schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:34:
Maar waarom als wat donkerder is?

Zou je ISO 100 schieten in een zal die al goed belicht is?
Dan mag de zaal wel belachelijk goed belicht zijn wil je binnen iso 100 gaan schieten. Wat voor punt probeer je te maken?

Wat voor lenzen heb je uit te kiezen? Ik hoor heel veel mensen 24-70 2.8 roepen, maar is dit ter beschikking of ga je dat dan huren?

Ik gebruik zelf een 35mm f2 en 85mm 1.8 voor bruiloften op een 5dmkII, en ik gebruik geen flitser. Met iso 3200 kom je een heel eind op minder verlichte plekken. Heb wel een flitser mee mocht het nodig zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door hypz op 19-05-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@Hamed, ja als dat mogelijk is wel. Enige waarom ik hem ook nog omhoog zou gooien als ik meer reach voor een flitser wil maar dan is de zaal niet ideaal belicht. :P

Ik ben wel benieuwd wat je punt is :+

edit: Ah je editte je post. Ik begrijp je punt maar dat was dus dan niet een ideaal belichtte zaal.
Ik vond dat ik er niet ver naast zat met deze post. Bedankt voor het stukje theorie (:

[ Voor 31% gewijzigd door Mr Pingu op 19-05-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:58

Grozno

acts without consequence!

Los van alle technische en fotografische tips en dergelijke. Bedenk goed, samen met je broer, of je aanwezig wilt zijn als fotograaf of als broer.
Persoonlijk zou ik als broer bij zo'n aangelegenheid aanwezig willen zijn en er ook zo van kunnen genieten. Door op te treden als fotograaf ga je jezelf buiten de festiviteiten plaatsen.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Woutoud, bedankt voor je tip, maar ik moet me opladen voor een dergelijke dag. Het is absoluut niet zo dat ik hier al tijden naar uitkijk. Begrijp me goed, ik heb een liefdevolle familie, en zie ze graag, maar dit soort dagen is gewoon niet echt mijn ding. Mede hierom hebben ze mij ook gevraagd als fotograaf, 'zodat ik wat te doen heb'. Ik ben daar dan ook liever als fotograaf dan als broer (in de traditionele zin van het woord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:58

Grozno

acts without consequence!

Zolang er maar goed over nagedacht is, en daar lijkt het wel op. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Bij dit soort feesten is het meestal erg donker. Omdat je bij het feest typisch groepsfoto's maakt, is een extreem kleine scherptediepte niet aanvaardbaar, en heb je dus weinig baat bij een snelle lens.

Dan blijft alleen een flitser over. Directe flits is lelijk, maar een indirecte flits of een invul flits kan perfect resultaten opleveren. Indirecte flits moet je mee oefenen.

Als de feestlocatie het toelaat, dan is een indirecte flits je vriend. (Licht plafond en/of wanden, niet te ver weg) Anders eventueel een flits van een andere richting van je camera... maar daar moet je dan wel de apparatuur voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:48
Anoniem: 175233 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 14:18:
Dan blijft alleen een flitser over. Directe flits is lelijk, maar een indirecte flits of een invul flits kan perfect resultaten opleveren. Indirecte flits moet je mee oefenen.
Flitsen is wel the way to go dan inderdaad, zeker als er ook nog eens goed gedanst word enz :P Maar flitsen ga je niet meer leren binnen een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Wat ik uiteindelijk via school kan krijgen is een Canon 60D, met een 50mm 1.8 lens, met dus een vast brandpunt. Op zich misschien geen probleem, maar het liefst zou ik wel IETS zoombereik hebben, met die lichtgevoeligheid van een 1.8 lens, of misschien ietsjes hoger, iig meer dan de 5.6 van mijn standaard objectief. Verder wil ik wel graag in staat zijn om wat macro foto's te maken, niet van de structuur van het tafelblad, maar wel van het mooie decoratiestukje op de tafel als je begrijpt wat ik bedoel.
Als ik dan hier kijk (ik lijk niet op Mount te kunnen specificeren hier), wat voor lens kan ik dan het beste nemen? Ik dacht aan deze of deze, heb ik dat een beetje goed ingeschat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Versie II is een beter als je een goeie te pakken kan krijgen :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:31
even goed bekijken bij de verhuurder, een kapotte of vuile lens mee, en het feest wordt minder.....
En vergeet niet dat je een borg betaalt vooraf, dus een reden om de lens ter plekke te controleren.
Ken de verhuurder niet, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat voor 5D is dat waar je dat op wilt gaan zetten? Mijn ervaring met de 5D (classic) met een 24-70/2.8 is dat de focus bij wat minder licht veel hunten gaf en traag was. Ik zou dan eerder een 50D meenemen dan een 5Dc. Maar goed, dat hangt ook af van wat de 'instap-dSLR' is die de andere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Henkie196, ik heb via school nu een 60D geregeld, het hele 5D verhaal is dus bij deze out of the picture

Edit: ik heb de Canon Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM weten te huren voor slechts 25 euro's, deze kan ik donderdagmiddag ophalen, en zaterdagochtend weer brengen. Lijkt me topdeal nie?

[ Voor 47% gewijzigd door jorrit91 op 19-05-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 11:59
Let wel, 24mm op een 60D is verre van wijd. Dat is bijna equivalent van 40mm op FF. Overzichtshots en shots met meerdere mensen zijn dus wat lastiger, daar heb je veel meer afstand voor nodig. Kan je niet iets als een 17-50 2.8 huren?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Eens met Sjekster. Een groothoek van 24mm op een 60D is een afrader, daar ga je gegarandeerd niet genoeg aan hebben. Een 5D erbij huren is ideaal als je er geen hebt maar er wel mee kan werken, in dit geval lijkt dat op jou ook niet van toepassing te zijn.

Wat ik hier nog niet tegen ben gekomen: ga voor een 18-35 f/1.8 (huren of kopen) en gebruik die 50mm op een tweede body. Flitser inderdaad niet vergeten, die ga je nodig hebben!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
@Tobiasvs, bedankt voor de tip, zou jij de 18-35 f/1.8 aanbevelen boven een 17-50 f/2.8, en zo ja, waarom? Dan ga ik m'n resevering aanpassen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ben ook wel even benieuwd. Heb zelf de nikon versie van de 18-35 op een D7000 voor clubwerk maar snap de meerwaarde even niet in dit geval. Het is een superlens maar in dit geval zou ik hem zeker niet aanraden. Dan is de 17-50 een stuk flexibeler, zeker met flits die je kunt bouncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
jorrit91 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:36:
@Tobiasvs, bedankt voor de tip, zou jij de 18-35 f/1.8 aanbevelen boven een 17-50 f/2.8, en zo ja, waarom? Dan ga ik m'n resevering aanpassen denk ik.
De 18-35 is scherper en is meer dan 1 stop lichtsterker (halve sluitertijd). Uiteraard wanneer de kleinere DoF geen probleem is. Met groepsfoto's met meerdere mensen achter elkaar moet je wel de DoF in de gaten houden (zoals AHBdV al zei). Ik ga met 50mm op full frame dan meestal naar f/4. Op aps-c is dat 35mm f/2.8 ongeveer.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237328

Informeer eens in je omgeving of je ergens een Fuji X100(S) of X-E2 met 18-55mm kan lenen / huren als backup voor de Canon, ik heb zelf eens met m'n X100 foto's op een bruiloft gemaakt om te kijken wat het resultaat was, naast de "echte" fotograaf waren de resultaten zeker niet slecht te noemen bij de slecht belichte ruimtes en allemaal zonder flitswerk. De "echte" fotograaf was onder de indruk van de resultaten in de kerk met de kleine X100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, een f/2.8-zoom op FF geeft net dat extra beetje "pop" qua DoF dat naar mijn mening de standaard foto's een stuk mooier maakt. Als de TS niet genoeg tijd heeft om te leren werken met een 5D, dan is de equivalente APS-C-combi van 60D + 18-35mm het overwegen waard.

Een tweede body zou ik sowieso adviseren bij een bruiloft (op een feestje blijft die misschien in de tas, maar de kerkdienst + middag + avond is neem ik aan meer dan alleen snoeiharde party). Als je een 50mm f/1.8 krijgt bij de 60D dan is dat een prima tweede lens, maar ik zou voor een 70-200 f/2.8 (of de 50-150 van Sigma) gaan. Dan heb je lichtsterke groothoek en lichtsterke tele. Tijdens de kerkdienst heb je een 70-200 namelijk echt nodig, tenzij je in een kapelletje met 20 man te gast bent.

Mijn advies dus: regel 2 bodies. Body 1: 60D + 18-35 f/1.8. Body 2: xxxD (ook van Canon i.v.m. uitwisselen van lenzen) + 70-200 f/2.8 / 50-150 f/2.8. Daarnaast een flitser en als backuplenzen een standaard 18-55 en 50mm f/1.8. En daarbij dus de nodige geheugenkaartjes en batterijen (minimaal 3 per body, just to be safe).

Klinkt dit overdreven? Dat kan en mag iedereen vinden. Besef echter wel dat iemands bruiloft (waarschijnlijk) de belangrijkste dag van iemands leven is. Ík zou me dan op zo'n dag (zeker als amateur) in ieder geval niet beperkt willen voelen door mijn apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Een hoop mooi advies hier, maar misschien zijn de verwachtingen ook wel niet zo super hoog als wij graag denken. Ze hebben de halve dag al een (professionele?) fotograaf, en ze hebben hem gevraagd verder wat foto's te maken.

Misschien overdrijven we hier allemaal wat in het adviseren van allerlei dure zooi, lichtsterk glas, en 3 accu's en memorykaarten per body, en flitstechnieken?

Ik heb 7 jaar geleden ook gefotografeerd op de bruiloft van mijn zus. Toen was ik echt net begonnen met fotograferen en dat was met een nikon D50 met 17-55 en sigma 70-300. Dat zijn echt geen top foto's geworden maar niet iedereen heeft nou eenmaal budget voor een prof fotograaf de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ik ben de fotograaf geweest op de bruiloft van mijn zusje. Mijn broertje was van plan om te gaan trouwen. Heb meteen nee gezegd. Want van de bruiloft van mijn zusje heb ik als grote broer weinig meegekregen. Op de mooiste momenten sta ik niet op de foto. Dik spijt van! Ga nooit meer zoiets met familie doen.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
@hypz, hehe, ik denk wel dat ik dit een stuk serieuzer neem dan mijn broer en z'n eega zelf. Niet dat zij geen goede foto's willen, maar hun definitie van een goede foto zal toch iets anders zijn dan die van mij.
Ik heb nu de aanvraag van de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM geannuleerd, en in plaats hiervan een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM aangevraagd. Een 18-35 f/1.8 was niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op een 60D zou ik eerder een 17-50/2.8 of 17-55/2.8 zetten dan die 16-35/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-07 08:12
Waar je ook op moet letten als je een nieuwere DSLR gewend bent (ervanuit gaande dat het de 5D mk I is); er zit geen auto-iso op. Ik ben een 5D mk II gewend, maar had laatst m'n mk I nodig. Toen zat ik buiten dus lekker op ISO 1000 te schieten. Overigens is het qua noise aardig goed te corrigeren in Lightroom (of andere programma's), maar boven de 1600 schiet ik niet met de 5D.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Wat henkie196 zegt. Dat is net een wat fijner bereik als wanneer je gelimiteerd bent tot 35mm. De 17-55mm heeft dan denk ik nog de voorkeur omdat er stabilisatie opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Helaas kan ik een dergelijke lens niet huren. Het is dus echt de keus tussen een 24-70mm f/2.8 of een 16-35mm f/2.8
Dat is de keuze, wat is dan het verstandigst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, dat lijkt me wel iets dat je zelf zou moeten kunnen beredeneren, heel eerlijk gezegd..
Is het je enige lens? Of heb je nog een tweede camera kunnen regelen? En welke lens gaat daar vervolgens op?

Kort gezegd: 16-35mm heeft meer groothoek ten koste van tele, 24-70 heeft meer telebereik ten koste van groothoek. Tele kan je deels oplossen door te croppen of dichterbij te gaan staan, met groothoek gaat dat wat minder (sta je met je rug tegen de muur van de kerk, dan kan je niet verder achteruit en heb je dus een groothoeklens nodig). Dus sta je er dicht op: ga voor groothoek. Sta je op meerdere meters afstand van het bruidspaar: ga voor de 24-70. Tijdens de dienst heb je waarschijnlijk meer aan een 24-70, tijdens het feest heb je meer aan een 16-35.

Het is aan jou om te bedenken welk bereik je vaak gebruikt en denkt nodig te hebben. Als je twee bodes hebt, zou ik gaan voor een 16-35 op body 1 en een 50mm of andere tele op body 2.

[ Voor 13% gewijzigd door tobiasvs op 20-05-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even los van de objectieven die je gaat gebruiken:

Zorg ajb voor een goede flitser (min. 430EX maar liever nog 550) en zorg ervoor dat je die goed kent!
Dmv inflitsen ben je volledig vrij in keuze van diafragma en sluitertijd en daardoor kun je foto's maken die én goed belicht zijn én ook nog eens de 'juiste sfeer' pakken. Je kunt onderwerpen isoleren van een lichte achtergrond, je kunt juist ervoor zorgen dat de achtergrond nog zichtbaar is etc. etc.

Echt waar, zonder goede flitser begin je helemaal niks. Veel mensen denken dat een flitser alleen gebruikt moet worden als er te weinig licht is, maar het omgekeerde is juist waar: als er onvoldoende licht is moet je dit gaan oplossen met sluitertijden, ISO en/of diafragma, en als er genoeg licht is gebruik je de flitser om de foto naar je hand te zetten.

Tot slot geldt nog: de slechtste foto is de foto die je niet genomen hebt, dus zoveel en zovaak mogelijk 'knippen', beter heb je een kwalitatief slechte foto dan helemaal geen foto.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Als ik het zo inschat heb ik meer aan de groothoek dan aan de tele. Ik kan altijd dichterbij mijn object gaan staan, maar zal er nooit écht ver vanaf staan. Ik laat de reservering van de 16-35mm f/2.8 staan, misschien kan ik hier na afloop wat foto's delen! Ik heb nu dus 1 body, de 60D, met een 50mm f/1.8 objectief en een 16-35mm f/2.8 objectief. Mijn moeder heeft een 1100D welke ze mee zal nemen, dus eventueel kan ik een van de twee lenzen daarop monteren.
Echt KNETTERbedankt voor alle hulp, ik ben goed voorbereid zo, en hoop nadien wat foto's te kunnen posten hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien heb je het nét gemist (gezien het moment van plaatsing en je eigen reply), dus hierbij nogmaals even aandacht voor mijn post. Ik zou het zonde vinden als mijn tips (te) onderbelicht blijven - pun intended-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
@Icephase, hehe, jouw bijdrage zal zeker niet onderbelicht blijven, van school krijg ik ook een externe flitser, welke dit is en wat de specificaties zijn weet ik niet, hoe dan ook zal ik donderdag nog proberen wegwijs te worden in het gebruik van een externe flitser, en hoewel dat misschien onhaalbaar is, ga ik het toch proberen. Gisteren nog even contact gehad met mijn broer en z'n vriendin om de verwachtingen even op 1 lijn te krijgen; ik ben geen fotograaf, weet aardig mijn weg op een spiegelreflex camera, en heb wel oog voor detail, maar meer kan ik niet beloven. Dat was allemaal prima, ze hadden me meer gevraagd voor de creatieve foto's dan voor 'reportage-foto's'. Geeft mij wat rust, en er zullen ongetwijfeld een paar leuke kiekjes tussen zitten.

Nogmaals, iedereen bedankt, ik heb er echt veel aan gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:28

mvh

State Governor

Ik heb laatst een bruiloft-avond gedaan met 5DII, 50/1.4 en (meest) 28/1.8. Op f/2 ISO 1600-3200 is dan net met 1/30s uit de hand te schieten. Op de avond zelf was ik niet zo tevreden met wat ik op mijn scherm zag, maar 'groot' zien ze er wel goed uit wat mij betreft.

Toch had ik achteraf wel even de gedachte dat een flitser een goed idee zou zijn, ook al houd ik niet van frontaal flitsen :)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
jorrit91 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:12:
Dus voor het 'algemene' gebruik overdag en 's avonds, wat voor lens kan ik dan het beste gebruiken?
Paar tips mijnerzijds. (ik fotografeer met regelmaat onder slechte lichtomstandigheden op recepties, of theatervoorstellingen)

1. Gebruik een lens/camera combinatie die een goede autofocus heeft. Zeker als het donkerder wordt wil je niet dat je lens gaat hunten en je een mooi moment mist. Met een onscherpe foto kan je achteraf niks.
2. Lichtsterkte lijkt in eerste instantie belangrijk, maar als je groepjes op de foto zet, wordt bij F=2.8 vaak niet iedereen op de foto scherp, ik fotografeer dus regelmatig op bijvoorbeeld F=5.6. Ook stabilisatie maakt voor mij niet veel verschil, want om beweging van personen te voorkomen (als ze bijvoorbeeld dansen) schiet ik zelden onder de 1/60 seconde)

Tips naast je lensvraag:
3. Schiet in RAW. Zo heb je in de nabewerking veel meer speelruimte en kan je ook na afloop de witbalans nog wijzigen. Zeker dat laatste kan erg handig zijn als het licht slecht is.
4. Gebruik bij recepties een flitser, (maar bij een kerkdienst of theatervoorstelling bij voorkeur niet). Het liefste via een plafond ofzo, maar als het niet anders kan direct. Als je je iso omhoog gooit krijg je vaak ook nog wat mee van de omgeving.
5. Schiet bij voorkeur van leuke momenten meerdere foto's. Je zal altijd zien dat iemand de ogen dichtheeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-07 10:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jorrit91 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:24:

Ik zou gewoon je huidige toestel pakken, ik heb deels de foto's (met m'n pa) van de bruiloft van iemand geschoten met m'n ouwe maar trouwe Canon 300D, gewoon op auto vlemmen en als het nodig is de ISO e.d. wat aanpassen, zo hard kun je het niet verpesten, maak gewoon net zoals mij 3 of 4 foto's achter elkaar zodat je de beste eruit kunt pikken.

En zoals je zegt, veel mensen interesseert het nog niet of ik dingen schiet met m'n Nexus 5, compact of de 300D, ze vinden het allemaal best :'(

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
Zooo. Even een updateje. Het fotograferen ging erg goed, ben er erg tevreden over. Heb eigenlijk alleen de 16-35mm f/2.8 gebruikt, tijdens het feest in combinatie met de flitser. Het gebrek aan zoom merkte ik eigenlijk alleen tijdens de kerkdienst (waar het licht ontzettend kut was, kleine ramen rondom de kerkzaal, waardoor je steeds tegenlicht had), tijdens de rest van de dag kon ik overal eenvoudig bij komen zonder teveel te interrumperen.

Hier wat foto's die ik geschoten heb (in samenspraak met het echtpaar geupload). Klik voor vergroting

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/9kp7cm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/jsn3fs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/mkyb6r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/28txhrm.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door jorrit91 op 26-05-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:48
Ik vind ze best goed hoor!

Er zal best nog wat aan te verbeteren zijn maar boven verwachting. Chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Erg netjes. Leuk dat je ook nog even terugkomt op het topic. Dat gebeurt niet vaak meer als het advies binnen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Leuk :) zou best wat meer willen zien nog wat je gedaan hebt!
Pagina: 1