Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De situatie in het kort:

Ik heb tien stuks PLY bestanden (vertices met faces gedefinieerd, voor iedere vertex is er een RGBA combinatie). Ik wil de data in deze tien bestanden in 1 scene weergeven en wel zo dat ook het alpha kanaal van de vertices meegewogen wordt. De point-clouds zijn "omhullenden" van elkaar. De buitenste point-cloud (ik weet altijd op het moment van PLY-schrijven welke dit is) wil ik transparenter maken dan de binnenste.

Ik zoek een Opensource programma waarmee dit mogelijk is.

Tot nu toe heb ik het volgende geprobeerd:

- In Meshlab kan ik probleemloos alle 10 meshes weergeven. Het probleem daarbij is dat het alpha kanaal genegeerd lijkt te worden. Slechts door selecteren van de meshes en de visibility uit en aan te zetten kan ik zo de data zichtbaar maken.

- In Blender heb ik de default cube geexporteert naar PLY formaat. Blender slaat geen kleurinformatie op. Als ik met de hand in het bestand RGBA invoeg wordt dit probleemloos door bijv. Meshlab getoond. De kleuren kloppen, maar het alpha kanaal wordt wederom genegeerd. Heropenen in Blender en de kleurinformatie is weer verdwenen.

- In Blender kan ik een simpele PLY importeren, maar een wat complexere point cloud met kleurinformatie wordt niet juist ingelezen; of in ieder geval, ik zie niks op mijn scherm verschijnen.

Tot nu toe is het me alleen gelukt in MATLAB, maar omwille van de interactiviteit wil ik natuurlijk liever geen MATLAB gebruiken.

Heeft iemand nog tips hoe ik 3D-objecten met alpha kanaal kan weergeven?

Ik ben desnoods ook bereid af te stappen van het simpele PLY formaat; het enige criterium dat ik heb is dat er een relatief eenvoudige manier is het formaat zelf te importeren/exporteren vanuit MATLAB en/of C++.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Ik weet niet helemaal wat je voor elkaar probeert te krijgen en ben helaas niet bekend met Meshlab / blender, maar misschien dat je hier iets aan hebt?:

http://blendersushi.blogs...-vertex-color-solved.html

Het probleem zit hem misschien niet in het importeren van vertex color data d.m.v. PLY files met blender, maar in het exporteren van de vertex color data vanuit meshlab?

gevonden via:

http://blenderartists.org...Blender-with-Vertex-Color