Powerline met daarachter router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Momenteel heb ik mijn PC eindelijk verhuist naar de computerkamer. Het probleem is alleen dat deze aan de andere kant van het huis is. Een kabel trekken is geen optie (recht omhoog zit ik in de badkamer, opzij zit ik met allerlei deuren etc) dus zat ik te kijken naar Powerline.

Ik gebruik de standaard UBEE ziggo modem/router nu voor internet, en heb nog een goede router liggen (WNDR-4700). Het liefst wil ik het signaal via powerline naar de computerkamer sturen, en daar de goede router op de powerline aansluiten. Hieraan komen dan de computer en in de toekomst een mediaspeler welke via de NAS zijn video's krijgt.

Mijn vraag: iemand ervaring met een Router achter een Powerline verbinding? werkt dat wat? Internetsnelheid is 30 Mbit dus daar ben ik niet zo bang voor, maar voor NAS/video is het wel handig om genoeg snelheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:07
Werkt prima, wel DHCP uitzetten op WNDR en IP van de WNDR in de range zetten van je UBEE. Anders kun je hem niet meer benaderen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Jim423 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:22:
Werkt prima, wel DHCP uitzetten op WNDR en IP van de WNDR in de range zetten van je UBEE. Anders kun je hem niet meer benaderen.
thnx, dat laatste ben ik ondertussen achter ja ;) dan ga ik een setje powerlines bestellen. momenteel heb ik tussen de 2 en 8 Mbit dus dit zal mij erg blij maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:31
Powerline zorgt 'gewoon' dat je een ethernet-verbinding hebt. Welk netwerk je daar overheen stuurt (internet of LAN) maakt het ding echt echt niet uit :)

Je geeft aan een router op de computerkamer te willen zetten. Wat wil je daarmee precies bereiken? Wil je daar een apparaat met router-functionaliteit neerzetten en dus gescheiden netwerken creëren, of heb je tekort aan netwerkpoortjes of wireless dekking en heb je nog een apparaat wat dat voor je op kan lossen en 'toevallig' (ook) het woordje router op de doos heeft staan?

Die Netgear heeft heel veel functies, maar dat zorgt er ook voor dat er legio manieren zijn om het verkeerd te gebruiken waardoor het niet doet wat jij wilt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Je wilt normaliter max een device die als router werkt in een huis, en wel eentje die bij de eerste aansluiting zit. Daarachter wil je nadrukkelijk geen routers, alleen access points.

Nu is vaak de makkelijkste/goedkoopste manier om een AP te krijgen het kopen van een apparaat wat als 'router' verkocht wordt, maar je wilt hem dus niet als router inzetten. Het uitschakelen van DHCP (en NAT als het kan) is een manier om een router als AP in te zetten. Je kunt ook kant-en-klare AP's kopen. Maar hou dus duidelijk onderscheid tussen hoe een apparaat verkocht wordt en welke componenten jij nodig hebt.

Jij hebt dus niet een router maar een AP nodig! Daarvoor is misschien een router inzetbaar,

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
duidelijk verhaal. Is inderdaad voor de wireless functie (wifi in de tuin/slaapkamer), en dan kan deze als switch dienen (TV op de slaapkamer is aan de andere kant van de muur, dus dat is wel zo gemakkelijk om een lan-kabeltje te trekken).

Zal DHCP en NAT uitzetten. Volgens mij kan dat met 1 instelling (je kan de router instellen als repeater, of als AP dus dat zou het laatste zijn). En in de router zit ook een schijf waar ik de backup van mijn PC opzet. Dus vandaar dat ik deze het liefst wel in het netwerk opneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:31
Dan inderdaad als AP instellen / DHCP+NAT uitzetten.

Afhankelijk van hoe ver ze dat doorvoeren (het feit dat het ding een 'profiel' of net wat heeft voor 'AP' stemt hoopvol...) wordt mogelijk zelfs de 'WAN'-poort omgezet naar 'LAN' zodat je deze kan blijven gebruiken maar meestal kan die poort hierna niet meer gebruikt worden. Als je het niet zeker weet dan dek je die poort gewoon ergens mee af zodat je er niet per ongeluk iets in steekt maar je kunt het ook gewoon proberen en kijken wat er gebeurt :) Ik zou in eerste instantie de uplink en je PC echter gewoon in de LAN-poorten steken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:15
Ik heb het ook een paar jaar zo gedaan. Over de Powerline haalde ik 60MB/s. Eerst een tijdje een GB switch erachter gehangen aan mijn router. Daarna net als jij een router in AP mode gehangen zodat ik beter/meer WiFi bereik had.
Het kwam sporadisch voor dat 3 personen de NAS wilden benaderen voor een filmpje, dat ging niet altijd goed met een Full HD stream. Maar tijdens mijn tests kon ik altijd tot twee streams over de Powerline.
Op een gegeven moment werkte het niet meer goed. Ik weet niet meer wat het was, maar 1 van de apparaten stoorde flink op de Powerline. Uiteindelijk toch maar wat gaten geboord en een kabel getrokken.
Ik gebruikte destijds de tweede generatie van Powerline. Wellicht dat het spul nu wat stabieler werkt en minder last heeft van andere "rommel". Ik wou je in elk geval mijn wisselende resultaten meegeven mocht je soortgelijke resultaten behalen (over een tijdje).

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over de Powerline haalde ik 60MB/s
Dat lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk. 60MB/s = 480Mb/s. Dat is zelfs bruto niet haalbaar met tweede generatie ("200Mbps") powerline :o

Nieuwere powerline kan bij goed signaal hogere snelheden halen (maar nog altijd lang geen 480Mb/s), maar zal bij interferentie/slechte verbindinge net zo brak zijn (vergelijk DSL: VDSL2 is veel sneller dan ADSL1, maar op 3km van de centrale heb je daar niets aan).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58294

Het is in mijn ogen nog even wachten op de volgende generatie powerline, zou graag nog iets meer willen hebben dan 600Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Ik denk dat een volgende generatie er niet meer zal zijn. Heel veel meer kun je niet moduleren op een open stuk koperdraad. Wat ze nu halen is al echt pushing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Hallo tweakers,

Ik heb ook een soort gelijke vraag en denk plaats hem hier ook maar even om geen onnodige topics aan te maken.

Nadat ziggo werd aangelegd bleek meteen dat de ubee router meuk was.
Heb hem in bridge laten zetten en een andere router ervoor gehangen. (WR1043ND)
En met een powerline ervoor gezorgd dat ik rechtstreeks internet op mijn game pc heb.

Echter was dit niet echt een verbetering voor de boven verdieping, dit viel me wel erg tegen...!
Maar we hebben helaas erg last van storende wifi netwerken van de buren. (alle kanalen geprobeerd)
Nu heb ik nog een set powerline adapters gekocht voor de boven verdieping maar schijnbaar kunnen we maar 2 powerline adapters gebruiken op ons elektriciteitnetwerk. Alles geprobeerd maar het werk gewoon niet.....(Die ga ik dan maar terug sturen denk ik!)

Nu heb ik de ubee terug in normale modus laten zetten en die zend uit voor de 'beneden' verdieping.
NU wil ik met de huidige powerline set de WR1043ND boven aansluiten. En met kabels mijn ps4 en pc aansluiten en voor mijn ander kamergenootje wifi laten uitzenden.

Hoe pak ik dit het beste aan? En welke instellingen moet ik gebruiken......
(Ik vermoed zo : http://digitalplace.nl/tu...vergroten-dmv-oude-router )

Alvast vriendelijk bedankt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-k op 12-09-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
Heb nu in het 'how to' topic gekeken maar ik stuit hier steeds op:

Ik gebruik ook zoals velen een TP-Link TL-WR1043ND echter wat moet ik instellen als ip adres? En waar misschien doe ik dat fout...

Ik zet DHCP uit, en hij reboot dan dat werk. Alleen ik moet daar toch ook het ip adres veranderen?
Mijn ziggo ubee modem heeft 192.168.178.1 als ip adres.
Wat vul ik dan in bij start en end ip adres? Volgens mij doe ik het exact goed echter blijft hij aangeven : Error code : 2005 Bad ip adress pool ( The starting or ending ip adress) please input another one....

Wat doe ik nu fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
0) Reset de TP-Link naar fabriekstoestand door de reset knop 30 sec in te houden

1) Voordat je begint kijk je in welke range je router zit. Bij Ziggo is dit inderdaad 192.168.178.1. Log in op je TP-link en verander zijn IP naar 192.168.178.2, dit kan bij Network > LAN.

2) Koppel nu de TP-Link los van het Ziggo modem.

3) Vervolgens doe je een LAN kabel in LAN1 op je TP-Link en je stopt het andere uiteinde in je pc. Je bekabelde netwerkadapter op je PC dien je tijdelijk even een vast IP geven, bijvoorbeeld 192.168.178.200 met subnetmasker 255.255.255.0, gateway en DNS geef je het IP 192.168.178.1 mee.

4) Nu log je via je pc in op je TP-Link en zet je de DHCP server uit. Tenslotte zet je je IP op de computer weer op automatisch en verbind je LAN1 van je Ubee met LAN1 op je TP-Link. De WAN poort gebruik je niet meer, je kan er evt een stukje zwarte ducktape overheen plakken als je vergeetachtig van aard bent zoals ik.

Je hebt nu de TP-Link router ingesteld als AP, alle routeringen worden nu door je Ubee uitgevoerd en alle apparaten zitten in 1 netwerk.

TIP vergeet niet hierna het IP van de netwerkadapter van je pc weer op automatisch/dynamisch te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door andy88 op 12-09-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
Maar jij zegt dat ik hem wel eerst aan het ziggo modem moet hangen? want in de 'HOWTO' staat 'Je hangt je Wireless router NIET op je MODEM/ROUTER/SWITCH.'
en 'Je hangt een PC alleen aan de Wireless router met een UTP-kabel'

Dan haal ik nu dingen door elkaar denk ik, maar dit is het beste volgens jou in mijn situatie? want dan ga ik dat proberen. (Moet ik nog wel even uitvinden hoe ik mijn pc een tijdelijk ip adres geef maar dit google ik wel even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Na de eerste zin zeg ik toch ook: " Koppel nu de TP-Link los van het Ziggo modem."

Vast IP instellen doe je zo

Als je de stappen uit vorige post precies volgt moet je tot een oplossing komen. Ik heb ze nog even verduidelijkt.

[ Voor 52% gewijzigd door andy88 op 12-09-2014 15:23 ]

Pagina: 1