MSI Radeon R9 290X Gaming Probleem

Pagina: 1
Acties:

• MikeTensen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2021
Beste tweakers,

Ik merk sindskort dat mijn videokaart (MSI Radeon R9 290X Gaming) vaker vastloopt. Mijn drivers zijn up-to-date. Daarnaast is de kaart slechts 2/3 maanden oud. Er komt geen error in beeld maar het scherm word blauw met een een heleboel herrie. Daarna kan ik alleen nog maar resetten waarna alles weer even werkt. Ik monitor m'n temperatuur tijdens het gamen en deze komt zelden boven de 60 graden uit.

Mijn vraag is dan ook heb ik gewoon een slechte kaart en moet k een andere laten inbouwen of mis ik iets ?

Alle hulp en eventuele ervaringen zijn welkom.

MikeT

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Informatie over je componenten is belangrijk. Wij kunnen nu namelijk niet zeggen of iets conflicteerd. Welke driverversie heb je?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 19:02

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Welke voeding heb je?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 09:52
Inderdaad, welke voeding heb je?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Check your memory!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Er komt geen error in beeld maar het scherm word blauw met een een heleboel herrie
Klinkt een beetje als GSOD (Grey Screen of Death....die ook soms andere kleurtjes kan hebben :P ).

Wat ik zo kan vinden is de MSI R9 290X een factory-oc kaart, wat inhoud dat dat ding vanuit de fabriek al is overgeklokt. Dat wil soms problemen geven, omdat de kaart beter overklokt dan de andere (en sommige willen echt totaal niet), en dan is het (vind ik) dom om die dingen gewoon maar op een hoge kloksnelheid te zetten in en de winkelschappen te mikken en dan 'fingers crossed' dat ze niet terug komen via RMA.

Wat je kan proberen is de kaart 'underclocken' naar normale waardes van een 290x. Wat ik (met enige moete kan vinden) hoort dat geloof ik 4000Mhz effectief voor het geheugen te zijn (bijna iedereen heeft factory-oc kaarten tegenwoordig). De MSI variant draait op 5000Mhz (effectief) en zou dus heel goed kunnen verklaren waarom je zo'n crash krijgt.

Als de kaart op bijvoorbeeld 4Ghz geheugen wel stabiel krijgt heb je waarschijnlijk de boosdoener te pakken (GSOD word veroorzaakt door een te laag voltage terwijl je geheugen kloksnelheid omhoog gaat, vervolgens instabiel word en dan crashed....zonder foutmelding).
Uiteraard koop je niet zo'n kaart om vervolgens te 'underclocken', dus je kan dan ook eventueel RMA sturen. Maar voordat je RMA overweegt eerst dingen goed testen, want soms maken webshops zich er makkelijk vanaf "hij geeft beeld en is goed", woppa onderzoekskosten en verzendkosten en je hebt vervolgens dezelfde niet-goed-werkende kaart terug.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Het is lang niet zo dat iedere fabrikant "finger crossed" overclocked. Tevens is het vandaag de dag ook meer een marketing truc. En daarbij zijn de productie processen tegenwoordig zo nauwkeurig dat het niet meer zo'n Russisch roulette als vroeger is. Ze kunnen een veel homogener product afleveren. Zoals boven genoemd, check je gehele systeem.

• MikeTensen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2021
Systeem:

- MSI R9 290X GAMING 4G
- ADATA Premier Pro SP900 ASP900S3-128GM-C, 128 GB SSD
- Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit
- MSI Z87-G45 Gaming socket 1150
- Intel Core i7-4770K
- Cooler Master Silencio 652
- Cooler Master Hyper T4
- Corsair CX750
- ASUS DRW-24F1ST, DVD-brander
- Eizo FG2421 monitor

Systeem is tot op heden nog helemaal zoals het bij mij geleverd is dus geen overclocks of iets tenzij dat vanuit de fabriek al zo was.

Info videokaart:
Driver Version 13.251.0.0
Adapter Description AMD Radeon R9 200 Series

Wat ik zelf wel merk is dat het in eerste instantie eigenlijk goed gaat. Pas na een uurtje spelen komt de eerste crash voor. Waar ik zelf ook aan gedacht heb is het warme weer. Ik zit op zolder dus het kan hier redelijk warm worden. Toch voor mijn gevoel zou dit niet mogen voorkomen. Ik speel voornamelijk LoL af en toe wat zwaardere games als BF4 of Skyrim.

Het is tot op heden alleen nog maar voorgekomen tijdens het spelen van games. Mijn vermoeden is dan ook dat het aan de driver ligt of toch echt aan de kaart zelf.

Nog een ding om op te merken. Af en toe zonder verklaarbare reden neemt het geheugen gebruik toe tot 95-98%. Dit gebeurt echter wel gewoon in windows. Hele PC word sloom en enige manier om te herstellen voor zover ik heb kunnen vinden is een reset waarna alles weer normaal werkt. Waarschijnlijk niet gerelateerd maar toch maar even melden hier.

MikeT

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 19:02

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Heb je misschien een mine-virus? Probeer eens een uurtje furmark te draaien om te kijken of je dan hetzelfde probleem krijgt.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1