HTPC plus

Pagina: 1
Acties:

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
downloaden, streamen, mediaspeler, lichte games (sims, simcity, age of empires, etc).
later zal ik hiermee ook willen opnemen van 2 camera's (FHD@15fps).

•Wat mag het systeem gaan kosten?
ik zit te denken aan ongeveer 500 euro, met een upgrade later.
dit is wel incl windows, assemblage doe ik zelf.

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik heb nog 2x2 GB 1333 geheugen en een extern dvd spelertje liggen, randapparatuur is ook aanwezig.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie lijstje

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
video+audio moet naar receiver (via hdmi)
mogelijkheid tot het afspelen van 3d
tv kast moet nog aanschaft worden, maar ik denk dat 175mm hoog de max is

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
uiteraard zo zuinig mogelijk in idle, staat 24/7 aan.
het hoeft niet ultra stil te zijn, maar ook zeker geen stofzuiger bij 'idle' gebruik.

•Ga je overklokken?
ik verwacht niet dat dat nodig zal zijn

Lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,70€ 84,70
1ASRock FM2A88M-HD+€ 43,-€ 43,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 149,87€ 149,87
1Silverstone Milo ML03B€ 61,-€ 61,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,05€ 50,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,07

Uitleg:
Niet al te trage quadcore, ik wil later met hetzelfde systeem (tegelijkertijd) ook opnemen van 2-3 beveiligingscamera's.
De interne graphics zijn zeer waarschijnlijk voldoende, zelfs met mijn 1333 geheugen.

Goedkoop bordje maar met alle functionaliteit die ik denk te gaan gebruiken, asrock schijnt doorgaans erg zuinig te zijn.

4TB schijf voor de media, wellicht later nog 1 erbij.
Een SSD koop ik waarschijnlijk later als ik ook ga opnemen (teveel acties op 1 hdd lijkt me niet verstandig).

De Milo ML03B is 1 van de goedkoopste die voldoet aan mn max hoogte eis, met daarbij USB3 aan de voorkant zonder dat er eerst een klepje open moet.
Ik heb ook nog gekeken naar de Grandia GD05B maar die is wat duurder (of zitten daar grote voordelen aan die ik mis?)
Daarnaast heb ik gekeken naar mini ITX kubus kastjes zoals de Sugo SG05 en CM Elite 110, maar die zijn wellicht wat hoog voor de gemiddelde TV meubel en een bijpassen moederbord kost dan weer wat meer.

W8.1 lijkt me prima te werken (vooral qua compatibiliteit), gebruik het op mn andere pc ook.
Ik denk dat ik geen zin/tijd heb om andere (gratis) OS te proberen.

Voeding lijkt me vrij logisch, ik denk dat een pico PSU achtig ding al gauw vermogen tekort komt en de 2 tientjes verschil met een BQ 300W verdien ik wel terug bij 24/7 verbruik.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Op zich prima build, alleen zou ik geen WD Red hiervoor nemen. Green is meer dan genoeg, ook voor opnemen. Het systeem zal daar toch wel een stukje stiller van worden. Hetzelfde geldt voor een aftermarket koeler die je nog niet hebt meegenomen. Wat betreft geheugen kan je beter DDR3-1600 nemen, maar gezien dat je dit nog hebt liggen zou je het hier natuurlijk eerst eens mee kunnen proberen. Als het niet volstaat kan je altijd nog upgraden.
Verder zou je nog iets van bediening eraan toe kunnen voegen.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-04 20:10
Een WD RED is een nas HDD hè, gewoon 5400rpm. Deze zal dus niet luidruchtiger zijn dan een Green versie. Overigens ben ik het met je eens dat een Green versie ook al wel voldoende gaat zijn. Indien het prijsverschil significant is kun je die overwegen. Dan moet je wel even de head parking anders instellen (wordt wel beschreven in de comments van de verschillende WD green HDD's 2 of 3TB modellen uit m'n hoofd).

Qua CPU kan ik je wel volgen. Ik denk alleen dat je de systeemeisen wat overschat bij het opnemen van video. Zolang hij de streams alleen opneemt en niet hoeft te transcoderen is dit niet erg intensief voor de CPU. Echter wel voor de HDD wanneer je dit gaat combineren met het downloaden van materiaal (parren+rarren) en streamen van HDvideo tijdens het afspelen. Meerdere HDD's zijn dan zeker wenselijk/noodzakelijk. Een SSD heeft vooral nut wanneer je meerdere HDD's tijdelijk kunt laten downspinnen om stroom te besparen. Echter neem ik aan dat de HDD('s) die de streams van de camera's opneemt 24/7 in gebruik is waardoor je hem niet kan laten downspinnen. Je moet voor jezelf even uitrekenen of het downspinnen van 1 of meerdere HDD's de aanschaf van een SSD kan compenseren. Daarnaast is de voeding inderdaad een goede. Alleen weet ik niet of deze zichzelf terugverdient bij 24/7 gebruik http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
jaapsander schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:02:
Een WD RED is een nas HDD hè, gewoon 5400rpm. Deze zal dus niet luidruchtiger zijn dan een Green versie. Overigens ben ik het met je eens dat een Green versie ook al wel voldoende gaat zijn. Indien het prijsverschil significant is kun je die overwegen. Dan moet je wel even de head parking anders instellen (wordt wel beschreven in de comments van de verschillende WD green HDD's 2 of 3TB modellen uit m'n hoofd).
Je hebt gelijk; ik dacht dat het een 7200RPM was, maar valt nog wel mee dan inderdaad.
Qua CPU kan ik je wel volgen. Ik denk alleen dat je de systeemeisen wat overschat bij het opnemen van video. Zolang hij de streams alleen opneemt en niet hoeft te transcoderen is dit niet erg intensief voor de CPU. Echter wel voor de HDD wanneer je dit gaat combineren met het downloaden van materiaal (parren+rarren) en streamen van HDvideo tijdens het afspelen. Meerdere HDD's zijn dan zeker wenselijk/noodzakelijk. Een SSD heeft vooral nut wanneer je meerdere HDD's tijdelijk kunt laten downspinnen om stroom te besparen. Echter neem ik aan dat de HDD('s) die de streams van de camera's opneemt 24/7 in gebruik is waardoor je hem niet kan laten downspinnen. Je moet voor jezelf even uitrekenen of het downspinnen van 1 of meerdere HDD's de aanschaf van een SSD kan compenseren. Daarnaast is de voeding inderdaad een goede. Alleen weet ik niet of deze zichzelf terugverdient bij 24/7 gebruik http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bedankt voor de reacties.
Ik vind het gevoel van een jaar extra garantie toch wel fijn (ik heb meerdere keren gehad dat een schijf binnen 3 jaar dood ging, al waren dat samsung spinpoints). Of dat ook 20 euro waard is moet ik nog even bekijken.
Verder zitten er niet echt voordelen aan de Red als ik het goed begrijp, al is plug&play ook wel een pre.

Ik zit te denken aan deze beveiligingscamera's: http://global.level1.com/Fixed-Camera/FCS-5051/p-2951.htm
Staan niet echt system requirements bij, maar ik had ergens anders gelezen dat voor 4 camera's 1080p15 minimaal een Q9550 werd aangeraden (kan de link even niet vinden).
Als ik daarnaast nog simpele spelletjes wil spelen en/of 3d bluray wil afspelen wordt het misschien wat teveel met een mindere processor. Ook al lijkt het er op dat de CPU inderdaad niks hoeft te transcoden.

Ik verwacht dat als ik later (oktober) alles tegelijk ga doen dat de hdd dat niet leuk vindt, waarschijnlijk plaats ik dan een SSD voor OS/downloaden/rarren/parren en de hdd voor streamen/opnemen/opslaan.

Qua bediening denk ik aan een klein rapoo setje
(pricewatch: Rapoo Rapoo 9060 Blade II - Toetsenbord + Muis), maar ik zal eerst gebruiken wat ik nog heb liggen om te zien hoe dat bevalt.
Qua software denk ik niks extra's nodig te hebben.