Toon posts:

1 core veel warmer dan de andere 3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit even met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik heb een pc geschonken gekregen met een intel Q9550 cpu. Alles werkt prima alleen het vreemde is dat de eerste core (in hw monitor) zeker 12 graden warmer word dan de andere 3. Die worden maar 60 graden en die eene core word dik 72 graden tijdens bv LoL.

Wat heb ik zelf al geprobeerd,

Koeler gedemonteerd en stof verwijderd.
Oude koelpasta verwijderd
Nieuwe koelpasta (rijstkorreltje) aangebracht

Maar die eene core blijft veel warmer dan de rest?

Wat kan ik nog meer checken? Of is dit een eigenschapje van de Q9550?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Single core activiteit?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Of de core zit in het midden van de die, waardoor deze van nature warmer wordt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:07
Het lijkt erop dat LoL maar op één core draait. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt met een game die multi-core ondersteunt, en wat als de PC in idle draait.

• C0nscript
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 21:26
Ik heb een Q9550 en hier is core #3 altijd iets warmer. Bijv nu:
#1: 30 graden
#2: 30 graden
#3: 43 graden
#4: 35 graden

Is altijd al zo geweest. In het begin heb ik er wel eens onderzoek naar gedaan, maar ik heb het altijd maar gehouden op een afwijkende sensor.. Kan natuurlijk ook een andere reden zijn.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02 23:49

two

ShitHappens schreef op zondag 18 mei 2014 @ 23:24:
Het lijkt erop dat LoL maar op één core draait. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt met een game die multi-core ondersteunt, en wat als de PC in idle draait.
deze

DatI lijkt me sterk, aangezien de andere 3 cores wel 60 graden worden.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Dat er verschil in zit (1 tot 3 graden) lijkt me niet zo vreemd , maar 12 graden lijkt me wel veel.
Dit verschil was er overigens ook al VOOR dat ik de koeler demonteerde en er nieuwe koelpasta tussen heb gedaan.

Nu is het grootste deel van mijn praktijk kennis gericht op AMD cpu's en daar heb ik dit nog nooit mee gemaakt.

Het zal vast geen kwaad kunnen , maar dan nog...waar zou dit grote verschil vandaan komen?
Dit beperkt natuurlijk ook gelijk weer de OC mogelijkheden van de cpu.

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kan ook te maken hebben met de slechte koelprut die intel tussen de die en de heatspreader smeert. Sommige modellen zijn echter gesoldeerd, ik weet niet zeker hoe het bij deze zit.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

KofjeKoppie schreef op maandag 19 mei 2014 @ 08:42:
Kan ook te maken hebben met de slechte koelprut die intel tussen de die en de heatspreader smeert. Sommige modellen zijn echter gesoldeerd, ik weet niet zeker hoe het bij deze zit.
De Q9000 (Core2Quad) is nog gewoon gesoldeerd. Dat koelpasta prut begonnen ze mee bij Ivy-bridge als ik me niet vergis (Core i 3xxx).

Daarnaast, is een Core2Quad eigenlijk gewoon een dubbele dual-core. Dus niet zoals veel modernere quad's met 4 'native' cores. Dus als er echt iets mis zou zijn met of onder de heatspreader, dan zouden 2 cores erg warm moeten worden (als ik me niet vergis).

Zelf keek ik bij Core2 nooit zo naar de losse cores, bij mij gaven ze vaak een veel te lage temperatuur aan, je kan beter kijken naar de package temperature die is wat accurater in het geval van Core2 CPU's.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 15:13
Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken: 60-72 graden is tijdens het spelen een prima range. Tj max voor Q9550 is 95 °C.
Pagina: 1