Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Compacte High End Stereo netwerk receiver gezocht tot €2500

Pagina: 1
Acties:

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:42
Goedendag allemaal, ik ben me al een jaar aan het oriënteren met een noemenswaardige vervanger van mijn Marantz M-CR603 all in one media receiver.

Persoonlijk zoek ik een compacte high end stereo netwerk receiver zonder HDMI ingangen.
Ik heb een hekel aan on screen display want de tv moet vaak aan staan eer je het apparaat zo volledig mogelijk zou willen kunnen gebruiken.

Nu heb ik hier thuis een Cambridge Audio Minx Xi te leen.
Hoewel het geluid beter is dan de Marantz M-CR603 die ik bezit, zou volgens de Cambridge Audio qua bediening erg gemakkelijk moeten zijn voor iedereen. Waarheidshalve is dat de Android App geregeld vastloopt of niet reageert op de gekozen functies. Wanneer ik "Afspelen met " van Windows Media Player een muzieknummer kies krijg een foutmelding. Bij mijn Marantz niet.
Verscheidene DLNA servers heb ik geprobeerd om dezelfde "Afspelen met" functionaliteit te krijgen bij de Minx Xi. Echter bij Monkey MediaServer, Plex, Asset kreeg ik deze "Afspelen met" functionaliteit niet te zien. Bij Twonky juist weer wel maar server haperde geregeld of liep vast. De software is gewoon instabiel. Dit ligt niet aan mijn netwerk.
Ik heb alle netwerk sharing instellingen nagelopen en ook op een 2e pc gekeken en kreeg de Minx Xi alleen afspelend vanaf de pc naar de Minx via Twonky. Voor de duidelijkheid van Minx naar pc lukte wel via WMP. De Minx heeft een klein display en ik vindt dat niet fijn werken op grote afstand, aangezien de app op mijn LG G2 niet goed werkt ben ik dus gedoemd op op dat kleine schem te kijken. Beetje krom eigenlijk want het scherm van je pc is wel groot en ik kan dat niet bedienen naar mijn weten.

Vraag aan jullie is het volgende:

Hebben jullie suggesties voor redelijk compacte stereo receiver tot een totaalplaatje van 2600 euro max, (goedkoper mag uiteraard) die beter geluid kan weergeven dan een Marantz M-CR603.
Soms vind ik het een doffe brei wat eruit komt. Het is niet slecht maar het kan beter. De stemmen zijn niet helder. Ik weet dit omdat mijn speakers al op meerdere receivers aangesloten is geweest (o.a.Onkyo TX-8050, Cambridge Audio Minx Xi en bij een audio zaak heb ik op 3000 euro apparatuur nog eens beluisterd, een wereld van verschil). De speakersets die ik heb zijn 2x Monitor Audio Silver 1 a 6Ohm, 1x Dynaudio Excite 12 a 4 Ohm

Vereiste wat ik dus zoek is:
Stabiel apparaat qua software
Internet radio
Windows Media Player "Play to / Afspelen met" functionaliteit heeft, dus vanaf pc naar stereo en niet vanaf stereo naar pc.
Goed overweg kunnen met 4 en 6 Ohm's speakers.
Optische digitale ingang.
2.0 of 2.1 speaker aansluiting.
Gemakkelijke bediening.

Als ik kijk naar mijn ervaring met Marantz is het zo dat ik in Windows 7 naar Apparaten en Printers gaat en dan naar nieuwe apparaten moet zoeken, ik klik op het gevonden apparaat en dan wordt deze geïnstalleerd. Eventueel moet de sharing opties nog ingesteld worden in netwerkbeheer en je bent klaar om muziek af te spelen. Ik werk niet graag met extra onnodige software voor servers en al helemaal niet met Apple software i.v.m. privéredenen.

Mijn zoektocht heeft me na afvallen van de Cambridge Audio Minx Xi gebracht naar de volgende mogelijke kandidaten, waarvan me nog niet bekend is of deze de Play to functionaliteit hebben:
  1. Revox Joy S120
  2. Elipson Music Center
  3. Naim Unicute 2
  4. Rotel RCX1500
Ik hoor graag jullie overige suggesties voor de genoemde en andere soortgelijke apparaten Als er ook andere opties zijn zoals 2 compacte goed klinkende apparaten bij elkaar sta ik ervoor open.

Is het mogelijk wat ik zoek?

p.s. ik heb bekabeld internet.

Kennis begint met informatie vergaren.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hoe compact moet het zijn? Die Rotel is best fors namelijk en als dan 43cm breed eigenlijk ook mag heb je best veel keus, zeker als tweedehands een optie is: Naim Uniti, Linn Majik etc.

Zelf ga ik nog steeds liever voor losse streaming plus goede versterker. Dan kun je zelf je streaming zaken regelen. Van een Mac Mini / ITunes met Remote app tot een zelfbouw Raspberry met Volumio. Wat je maar bevalt.
Het streamer ding mag uit het zicht want werkt met app en dan kun je je eerst op de versterker combi met je speakers richten. Mac Mini plus Naim Supernait beviel me heel erg goed en is tweedehands haalbaar, maar of dat voor jou bij je speakers bevalt?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• aliberto
Sorry ik had erbij moeten schrijven dat dit voor wel een uitzondering was, indien er geen andere alternatieven zijn.

Speakers is een moeilijk ding. Ik heb thuis dus 3 M-CR603's staan, pas heb ik nog een Dynaudio Excite12 set weggegeven (a €850 per paar) aan een bekende omdat deze voor de verkoop te beschadigd waren aan zijkant maar ook omdat deze niet klonken met Marantz. Ik had toen Monitor Audio Silver 1 speakers ervoor terug gekocht. Klonk alwat beter maar nog niet ideaal. Achteraf gezien ligt het dus aan de Marantz.

Ik moet wel eerlijk zeggen ik ben nieuw in het wereldje van (high end) audio. Maar ik weet na het beluisteren bij een echte audiozaak wel dat er wereld van verschil in apparatuur kan zitten ondanks luisteren naar dezelfde bron. Mijn doel is dus dit te evenaren, maar ik heb niet veel ruimte en hoop zo min mogelijk concessies te doen in de zin van extra onnodige afstandsbedieningen.

Het feit is gewoon dat het Play to in Windows Media Player zo'n heilig ding voor me is , kan niet begrijpen dat dit niet overal standaard bij een netwerk speler is. Als ik op pc aan het werken ben, wil ik gewoon de controle hebben op pc en dat dan de stereo's aangaan door signaal te geven over netwerk dat er muziek in aantocht is.

Ik wil het liefste niet via de stereoreceiver muziek moeten zoeken en dan starten. Vaak te klein scherm en soms omslachtig.
Voor mij zal een Mac Mini not done zijn, is een principe kwestie naar Apple toe uit het verleden. Ik zie ook op vele apparatuur dat het allemaal Apple I-apparaat supported i.c.m. Airplay is, maar wanneer je kijkt naar pc gebruikers zijn er best veel mensen die nog op een Windows pc werken en dan is ineens het gebruikers gemak van een receiver ver te zoeken in vergelijking met Apple producten. Alsof Apple monopolie recht heeft.

M.b.t. Raspberry en Volumio daar wil ik nog best even naar kijken en meer over lezen. Zelf heb ik al wel een Mede8er X600X3D wie weet dat het daar ook mee kan. Maar blijft voor alsnog niet mijn ideaalbeeld van 1 apparaat.

De merk Linn kende nog niet, bedankt voor de tip, zo even koekeloeren

[ Voor 11% gewijzigd door aliberto op 18-05-2014 21:21 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25

DjVe

Hatsaflats!

Waarom pak je niet een goede normale versterker + een DAC + Audio streamer. Alles in één is gewoon lastig met jou eisenlijst en het is later aan te passen as er weer iets nieuws/beters is. Daarnaast blijft de restwaarde van een goede normale versterker/DAC wel redelijk stabiel, maar een all-in-one model verouderd veel sneller.

Bijvoorbeeld: Arcam NEO Music + Sonos AMP + SonLink Arcam DAC

Maar er zijn nog meer goede audio streamers op de markt (Bluesound, Raumfeld)

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 19-05-2014 08:36 ]

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:06
Er zijn er inmiddels genoeg te vinden. Van goedkoop tot eh, fors aan de prijs. Van bestaand tot relatief nieuw merk. Bijvoorbeeld Devialet, nieuwe toko puur op streaming gericht, beginprijs tegenwoordig vanaf 5k. Of Dartzeel, de LHC-208 die nog ietsje duurder is.

Ik heb weinig hands-on ervaring met dit soort geintegreerde systemen, dus ik beperk met tot mijn ervaringen met streamers en versterkers van enkele merken: Naim, Linn en T+A.

Overigens, wat je wel even moet bedenken is dat een aantal hifi merken nogal Apple georienteerd zijn. Voor Naim is de app er alleen voor iOS, en ondanks dat ze al jaren een Android versie beloven is deze er nog steeds niet. Nieuwe planning is septemer, maar eerst zien dan geloven.
Prima alternatief is Linn; ook al jaren bezig met streaming. wel een totaal ander type geluid. Niet mijn ding, de keren dat ik Linn heb gehoord moesten ze me na 5 minuten weer wakker schoppen. Kwalitatief hoogstaand, in geluid en constructie.

Overigens, die "play-to" functionaliteit zou elke streamer die ook renderer is moeten ondersteunen.
Ik heb zelf een Naim NDX streamer, en gebruik deze meestal ook in "play-to" modus. Hiervoor gebruik ik J.River Media Center. En bedien deze met de J.River Gizmo app voor Android of met de webclient. Die laatste gebruik ik oa om een Windows tablet.

Hiervoor heb ik een aantal jaren gespeeld met een streamer van T+A. Duits merk, ook al lang met streaming bezig. Met apps voor iOS en Android. Ook in combinatie met J.River gebruikt.
Ze hebben de Music Player en Music Receiver als all in one, net iets boven je budget.
Ruim binnen budget ligt de T+A Cala; 1600 euro.
En ze zullen voor al hun streaming producten dezelfde streaming bordjes gebruiken, dus de 'play-to" zal ongetwijfeld werken. Ook weer hoogwaardige producten, en een prima geluid.

• aliberto
@Streams

Ik wil je alvast bedanken voor de gouden tip van J.River Media Center 19

ik kan nu eindelijk streamen vanaf de pc naar alle netwerk receivers in het hele huis met 1 programma. Dus ook de Cambridge Audio Minx Xi. Kort gezegd goede software is de basis voor gebruikers gemak blijkbaar. Al mis ik nog wel de directe "play to" functionaliteit van Windows Media Player. Nu moet eerst J.River Media Center gestart worden en dan eerst de gewenste audio receiver geselecteerd worden.
Dan kan je de gewenste muziek nummer ernaar toe slepen.

Nadeel van de Minx Xi tegenover de Marantz M-CR603 is dat deze niet automatisch aanspringt als ik een muziek nummer ernaar aanstuur. Eerst moet de Minx Xi aangezet worden en dan kan je pas streamen. Kortom een minpunt voor de Minx Xi. Het geluid is wel helderder maar ik mis wat punch bij de bas weergave met de Monitor Audio Silver1. De Dynaudio's klinken weer voller met basweergave.

Na een weekend klooien met de juiste software vinden en nu eindelijk kunnen genieten van de Minx Xi is mijn oordeel alsvolgt:
De Minx Xi klinkt helderder dan Marantz M-CR603 maar ik vindt de aanschafprijs prijs kwaliteit verhouding van 799 euro niet goed genoeg om deze te vervangen voor huidige Marantz. Tevens zou de Minx Xi iets krachtiger moeten zijn m.b.t. Wattage. Toen ik een Onkyo TX-8050 tot mijn beschikking had (ondanks omslachtige bediening voor mij) had ik wel het idee dat hier veel power in zat en de bas en stem weergave al heel goed en krachtig klonk.

Door mijn luistersessie ben ik dus tot de conclusie gekomen dat ik beter voor meer high end kan gaan dan de Minx Xi en ik zal alle genoemde merken in overweging nemen en deze voorleggen aan de audiodealer. Hopenlijk dat ik dan eindelijk druk van bas op borst kan voelen bij een film zoals ik dat bij de TX-8050 voelde met mijn huidige speakers. Tevens hoop ik ook dat ik dan een perfecte balans is.

Ik was niet bekend met het merk T+A en heb hiernaar gekeken. Moet zeggen dat het zeer mooi en design spul is, past wel in mijn straatje. Alleen had de Cala geen optische ingang (als ik goed had gekeken)

De wensen die ik voor een receiver heb zijn naar mijn inziens niet veel, maar waarschijnlijk best moeilijk, te denken aan streamen vanaf een pc en niet direct vanaf het apparaat. Optische ingang voor tv signaal, Internet radio, krachtig genoeg om 4 Ohms goed aan te kunnen sturen, automatisch aanspringen bij nummer aansturing vanaf pc, makkelijke bediening en compact formaat. DAB+ / FM, USB of Apple producten staan helemaal niet hoog in vaandel.

Verder ga ik me nog volop inleven / oriënteren op streamers en losse versterkers. Tevens ben ik nog niet thuis in DAC apparatuur, ik hoor of lees heel veel over dit soort apparaten maar voor mij is dit nog onbekend terrein. Ik sta nog steeds open voor andere suggesties trouwens.

• aliberto
DjVe schreef op maandag 19 mei 2014 @ 08:35:
Waarom pak je niet een goede normale versterker + een DAC + Audio streamer. Alles in één is gewoon lastig met jou eisenlijst en het is later aan te passen as er weer iets nieuws/beters is. Daarnaast blijft de restwaarde van een goede normale versterker/DAC wel redelijk stabiel, maar een all-in-one model verouderd veel sneller.

Bijvoorbeeld: Arcam NEO Music + Sonos AMP + SonLink Arcam DAC

Maar er zijn nog meer goede audio streamers op de markt (Bluesound, Raumfeld)
Misschien een beetje offtopic, maar als je kijkt naar AV receiver met HDMI aansluitingen dan kom je al snel in aanmerking voor veroudering van HDMI versies (1.3,1.4, 2.0), das voor mij dan ook de reden dat ik dit niet wil en tevens heb je te maken met een on-screen display wat mijn voorkeur niet heeft. Eigenlijk terug refererend naar wat je heb geschreven komt ongeveer op hetzelfde neer. Ik ben bewust van het verouderingsproces maar vind wel dat gebruikers gemak op 1e plek moet staan en dan pas geluidskwaliteit. Tot een zekere hoogte natuurlijk, het moet wel een verbetering zijn tegenover de Marantz M-CR603. Het probleem bij mij is dat ik te onbekend ben in het audio wereldje en open sta voor alle suggesties. Zodat ik er veel over zal gaan lezen en uiteindelijk tot een koop over zal gaan. Wat je al aangaf, dat wat ik zoek bijna onmogelijk is.

Of ik moet meer gaan sparen om mijn doel te kunnen behalen of mogelijk met toch met meerdere apparaten gaan werken.

Ik ben wel erachter gekomen dat als je veel leest dat je soms te veel op specificaties blind staart. Audio moet je echt horen om tot een conclusie te komen. Tevens is audio best persoonlijk.
Zo heb ik laatst een Yamaha receiver gehoord en vond het erg kil klinken met Dynaudio. Onkyo was een veel betere match met Dynaudio.

[ Voor 8% gewijzigd door aliberto op 19-05-2014 14:57 ]

• ray-ban
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik heb sinds enkele maanden de Naim UnitiQute 2 staan in combinatie met een set AudioPhysic Classic 10's en kan niks anders zeggen dan briljant!! Helder, gedetailleerd, een mooie brede soundstage en meer dan voldoende punch in de lage tonen om een subwoofer overbodig te maken.

Maar dat is mijn mening. Mijn advies: niet teveel online kijken, maar gewoon naar een goede winkel gaan en doen waar het om gaat muziek luisteren.

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 22:44
High end met 2500 euro gaat je denk ik niet lukken

Wel kan je kijken naar een mm7055 van marantz. Laat deze tunen door cinemike en je hebt een top versterker. Dan heb je nog wel een goede streamer nodig.
Bovengenoemde naim spullen zou ik persoonlijk links laten liggen. Heb diverse audio shows gehoord van naim en ik ben er nooit van onder de indruk geweest.

Heb wat moois gevonden... de hegel h100. Zo te zien binnen jouw budget

[ Voor 88% gewijzigd door Masterkale1 op 19-05-2014 17:07 ]

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:33

Jag

Hoe is je speaker config eigenlijk?

• aliberto
@Jag

Goede vraag trouwens daar had ik nog niet aan gedacht om dit te vermelden.

Mijn Speaker config is Atlas Equator MK11 i.c.m. Monitor Audio Silver RX1.
Morgen ga ik weer naar de audiowinkel terug en vraag of ik andere kabels mag uitproberen. Tevens lever ik daar de Minx Xi weer in.

Vandaag heb ik met 4 audio kabels getest en ik hoorde duidelijk verschil.

Ik had een budget kabel van 3 euro de meter gepakt en snel geluisterd, maar klonk dof en rommelig.
Ben toen overgegaan naar een Oehlbach kabel (versie weet ik niet) maar klonk nog niet lekker, wederom dof en krakerig.
Daarna ben ik overgegaan naar de Atlas Equator MK11 kabel en deze klonk redelijk helder. De bassen kwamen redelijk goed naar voren en stem redelijk naar voren. Soort van gedetailleerd. Het neigde wel naar richting schel. Vervolgens Atlas Hyper 2.0 kabel getest en deze klonk rustiger en wel gedetailleerd maar toch richting ingehouden. Ik hoop morgen meer kabels te mogen lenen en zodoende meer te testen. ondertussen heb ik wel ondervonden dat banaanpluggen verrekte handig zijn die de Hyper 2.0 heeft, mijn duimen zijn beurs na een dagje testen ;)

De eerder genoemde testen met kabels heb ik ook geprobeerd met Dynaudio Excite 12 speakers, resultaat was ongeveer hetzelfde.

Nog enige tips voor goede speakerkabels?
Natuurlijk is kabel smaak een persoonlijk iets, maar misschien kan de gouden tip er tussen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door aliberto op 19-05-2014 20:50 ]

• aliberto
Masterkale1 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:28:
High end met 2500 euro gaat je denk ik niet lukken

Wel kan je kijken naar een mm7055 van marantz. Laat deze tunen door cinemike en je hebt een top versterker. Dan heb je nog wel een goede streamer nodig.
Bovengenoemde naim spullen zou ik persoonlijk links laten liggen. Heb diverse audio shows gehoord van naim en ik ben er nooit van onder de indruk geweest.

Heb wat moois gevonden... de hegel h100. Zo te zien binnen jouw budget
Waarom ben je nooit onder de indruk van Naim spul geweest als ik het vragen mag?
De Hegel 100 ziet er mooi uit en ik ken het merk niet maar zag 1 groot gemis dat deze geen optische ingang heeft.

• aliberto
ray-ban schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:14:
Ik heb sinds enkele maanden de Naim UnitiQute 2 staan in combinatie met een set AudioPhysic Classic 10's en kan niks anders zeggen dan briljant!! Helder, gedetailleerd, een mooie brede soundstage en meer dan voldoende punch in de lage tonen om een subwoofer overbodig te maken.

Maar dat is mijn mening. Mijn advies: niet teveel online kijken, maar gewoon naar een goede winkel gaan en doen waar het om gaat muziek luisteren.
Ik zag het apparaat ook en qua aansluitingen heeft het apparaat wel wat ik zoek, ik weet niet of de geluidsniveau goed genoeg is voor een oppervlakte van 36m2 (woonkamer). Ik zag dat er ook een eindversterker nog los te koop was, maar dan komt het volgende verhaal, apparaat wordt iets groter dan verwacht. Als ik kijk naar de Revox Joy 120 is het een compact met 2x120Watt.

misschien moet ik me niet te veel blindstaren op specificaties en gewoon luisteren. Al zijn sommige merken hier in Zeeland bijna niet te verkrijgen dus ben denk ik aangewezen op wat een echte audiodealer me kan verkopen.

Kun je me vertellen of je met de Unitiqute 2 in Windows de "Play to" functionaliteit kan gebruiken of moet ik het met aparte software doen? Nogmaals ik vind muziek vanuit pc naar stereo verzenden stukken gebruikersvriendelijker dan vanaf het apparaat naar pc toe.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
aliberto schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:36:
Nog enige tips voor goede speakerkabels?.
Ja. Beter (dubbelblind) testen. De omschrijvingen die je geeft qua klankverschil m.b.t. de verschillende kabels zijn, met alle respect, onzin. Een kabel kan niet die dingen veranderen die je schrijft. Onmogelijk.

De woorden die je gebruikt komen rechtstreeks uit "reviews" van kabels op sites/bladen waar je geen enkele waarde aan moet hechten. Dat soort wollige en nietszeggende teksten worden steevast gebruikt om het verschil aan te tonen van bepaalde componenten. Helaas blijven mensen het blijkbaar geloven ;(

Verder: laat je niet naaien/beïnvloeden in "high-end" audiozaken aangezien de meeste klankverbeterende dingen gewoon pure snake oil zijn. Normale goede receiver, normale goede kabels, klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Brad Pitt op 20-05-2014 09:38 ]

Nickname does not reflect reality

• aliberto
Brad Pitt schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:35:
[...]

Ja. Beter (dubbelblind) testen. De omschrijvingen die je geeft qua klankverschil m.b.t. de verschillende kabels zijn, met alle respect, onzin. Een kabel kan niet die dingen veranderen die je schrijft. Onmogelijk.

De woorden die je gebruikt komen rechtstreeks uit "reviews" van kabels op sites/bladen waar je geen enkele waarde aan moet hechten. Dat soort wollige en nietszeggende teksten worden steevast gebruikt om het verschil aan te tonen van bepaalde componenten. Helaas blijven mensen het blijkbaar geloven ;(

Verder: laat je niet naaien/beïnvloeden in "high-end" audiozaken aangezien de meeste klankverbeterende dingen gewoon pure snake oil zijn. Normale goede receiver, normale goede kabels, klaar.
Helaas heb ik echt moeten constateren (en niet alleen ik maar ook partner) dat er dat er wel degelijk klank verschil tussen kabels zit. Bij de Atlas Equator en Hyper 2.0 was het verschil wel minder groot dan bij de extreem goedkopere kabels van 2 a 3 euro de meter bijvoorbeeld. De Atlas Equator is prijs technisch niet eens een zeer dure kabel 10 euro de meter namelijk.

Ik zou zeggen plaats zelf eens een dunne extreem goedkope kabel en een wat dikkere kwaliteitskabel tussen je receiver/versterker en laat me je bevindingen maar weten.

Vandaag ben ik nog naar de audiowinkel gegaan en mijn bevindingen gegeven over de Minx Xi. Doordat het software gedeelte van Minx Xi niet in orde is voor een Windows gebruiker is het apparaat geretourneerd en verdere koopplannen m.b.t. de Minx niet doorgegaan. De winkelier gaat zoeken naar een product dat relatief in de buurt van mijn wensenpakket komt en ook jullie voorgestelde opties zijn aan bod gekomen zoals de T+A Cala, Linn, Naim UniQute 2 enz.
Wel heb ik de ruimtes van mijn huis gefilmd en deze getoond om idee te geven aan de winkelier hoe het eruit ziet.

Ik ben nog maar 3 jaar bezig met inrichten van huis en ben letterlijk helemaal opnieuw begonnen in mijn leven.
Maar zodra jullie de foto's zien snappen jullie wel waarom ik compacte apparatuur wens. Het huis moet eind dit jaar af zijn met inrichten. Heb niet meer veel te wensen, paar schilderijen , ledstrip verlichting, kleine decoratie en klaar ben ik

Ik weet dat laminaat niet dempt, maar helaas is deze keuze 3 jaar eerder gemaakt omdat ik allergisch ben voor vloerbedekking en tevens vind ik vloerbedekking een vies iets, alle vuil trekt in vloer en je kan stofzuigen maar er blijft altijd wat achter.
Het klinkt ook iets hol in de woonkamer door de laminaat denk ik. Ik ben er aan gewend maar ik hoor het soms wel eens van visite.

foto impressie :

Afbeeldingslocatie: http://img3.uploadhouse.com/fileuploads/19435/19435183-holder-bac2e47f21ba5e4545712fb17f83c8d3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img2.uploadhouse.com/fileuploads/19435/19435182-holder-6df2c24b3c2a3539833fdf3c1e55349f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadhouse.com/fileuploads/19435/19435181-holder-0b80b6857fc8947d35d563008ce417a1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img0.uploadhouse.com/fileuploads/19435/19435180-holder-8bfe4c8e79ca619b873b34f3ded133a0.jpg

Let niet op de Onkyo doos op 1 van de foto's , deze is inmiddels weer terug bij de winkel ;)
Er mist op 1 plank een cactus , deze was terug naar de winkel gegaan i.v.m. schildluizen. Was al blijkbaar bij de aankoop jammergenoeg :'(

[ Voor 45% gewijzigd door aliberto op 20-05-2014 13:01 ]

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Het is ook wel een lastig hoekje voor een HiFi setup. Zou bijna zeggen plaats die rechter speaker rechts van de openhaard. Zul je voor muziek denk ik een vooruitgang boeken maar is wel weer raar met je TV.

Speakers als rechtop en tegen de voorkant van je meubel geprobeerd?

• aliberto
mr.paaJ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:48:
Het is ook wel een lastig hoekje voor een HiFi setup. Zou bijna zeggen plaats die rechter speaker rechts van de openhaard. Zul je voor muziek denk ik een vooruitgang boeken maar is wel weer raar met je TV.

Speakers als rechtop en tegen de voorkant van je meubel geprobeerd?
Wat je nu suggereert heb ik nog nooit aan gedacht, waar ik wel aan het gedacht is 2x vloerstaande speakers van max 20cm breed (meer ruimte is niet aanwezig naast tv meubel), zou mogelijk ook al veel beter geluid moeten geven.

De tv is 65 inch en ik zou deze liever lager willen hangen en dan paar centimeter naar links zodat een vloerstaande speaker mogelijk wel zal gaan. Tevens kijkt het voor mij fijner als de tv wat lager kan hangen.

Dan komen we op het volgende wat je me vroeg m.b.t. recht opzetten van speaker.
Dit heb ik geprobeerd maar zit weer met het probleem van tv kijken en desbetreffende hoogte. Ander alternatief zou kunnen zijn om de speakers aan de muur hangen en naar beneden laten richten.

Dan denk ik dat als het kan een vloerstaande speaker voor alsnog een betere optie zou zijn of toch niet?

[ Voor 4% gewijzigd door aliberto op 20-05-2014 13:00 ]

• Jag

Jag

Ik zou verbetering ook op hele andere manieren proberen te vinden. Het is idd een lastige setup, met eigenlijk net iets te weinig ruimte om je speakers te plaatsen. Sowieso zou ik de speakers zoals je ze nu hebt wat naar voren halen. Vloerstaande luidsprekers is ook een goede optie. Zeker als je wat meer power in het laag wil (of een sub natuurlijk). En dan de rechter speakers naast de openhaard. Qua akoestiek kan je ook veel winst behalen.

Bij akoestiek zijn twee dingen belangrijk: je wilt het liefst niet teveel vroege reflecties. Die komen van de vloer en zijwanden meestal. En de achterwand. Als je geen vloerbedekking / vloerkleed wil, dan zou ik op zijn minst demping toevoegen. Dit kan in de vorm van panelen, kan evt met afbeelding/foto uitgevoerd. Geeft ook veel rust in conversaties als het druk is in huis!

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 20-05-2014 13:03 ]

• ray-ban
aliberto schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:03:
[...]

Ik zag het apparaat ook en qua aansluitingen heeft het apparaat wel wat ik zoek, ik weet niet of de geluidsniveau goed genoeg is voor een oppervlakte van 36m2 (woonkamer). Ik zag dat er ook een eindversterker nog los te koop was, maar dan komt het volgende verhaal, apparaat wordt iets groter dan verwacht. Als ik kijk naar de Revox Joy 120 is het een compact met 2x120Watt.

misschien moet ik me niet te veel blindstaren op specificaties en gewoon luisteren. Al zijn sommige merken hier in Zeeland bijna niet te verkrijgen dus ben denk ik aangewezen op wat een echte audiodealer me kan verkopen.

Kun je me vertellen of je met de Unitiqute 2 in Windows de "Play to" functionaliteit kan gebruiken of moet ik het met aparte software doen? Nogmaals ik vind muziek vanuit pc naar stereo verzenden stukken gebruikersvriendelijker dan vanaf het apparaat naar pc toe.
Ik heb de Qute op mijn Synology Nas zitten en daarbij werkt de "Play to" functie gewoon. Qua vermogen is mijn mening dat je niet teveel op moet blind staren het zegt namelijk niks over de kwaliteit van de gebruikte materialen en schakelingen. De Qute heeft (2x35W - 8Ohm) een liniaire vermogens opbouw waarbij ik bij mijn woonkamer (+/-zelfde oppervlak) niet verder kom dan half vermogen voor de buren er last van beginnen te hebben... Wat betreft kabels, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb gekozen voor Naim NAC A5 kabels omdat het goed past bij de versterker en eventuele Naim eindversterker upgrades in de toekomst, maar dat is geen goedkope oplossing.

• aliberto
Jag schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:02:
Ik zou verbetering ook op hele andere manieren proberen te vinden. Het is idd een lastige setup, met eigenlijk net iets te weinig ruimte om je speakers te plaatsen. Sowieso zou ik de speakers zoals je ze nu hebt wat naar voren halen. Vloerstaande luidsprekers is ook een goede optie. Zeker als je wat meer power in het laag wil (of een sub natuurlijk). En dan de rechter speakers naast de openhaard. Qua akoestiek kan je ook veel winst behalen.

Bij akoestiek zijn twee dingen belangrijk: je wilt het liefst niet teveel vroege reflecties. Die komen van de vloer en zijwanden meestal. En de achterwand. Als je geen vloerbedekking / vloerkleed wil, dan zou ik op zijn minst demping toevoegen. Dit kan in de vorm van panelen, kan evt met afbeelding/foto uitgevoerd. Geeft ook veel rust in conversaties als het druk is in huis!
Bedankt voor het advies,

ik ga binnenkort aan de slag met de rechter speaker naast de haard te plaatsen en dan luisteren hoe hiervan de resultaten zijn. Uiteraard laat ik mijn bevindingen weten hier.
Maar zoals ik het nu hoor komt het erop neer dat het niet alleen bij een goede netwerk receiver blijft, waarschijnlijk dus ook nieuwe speakers, ik mag wel gaan doorsparen, want 5000 euro ben je wel snel kwijt in totaal. Maar goed, het is luxe om elke dag van te kunnen genieten en dat is toch wel belangrijk voor mij.
Als het eindelijk perfect is de setup dan kan je er zeker lang mee doen (te denken aan 10 jaar bijvoorbeeld).

Met betrekking tot inrichting en demping, hooguit wilde ik nog 1 kunstwerk .schilderij in de kamer plaatsen en dan is het voor mij vol genoeg. Je moet het ook allemaal schoonmaken :*)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je opstelling is inderdaad verre van optimaal. Je speakers liggen, wat niet goed is voor de afstraling van je geluid (althans, daar zijn de meeste units niet op ontworpen). Daarnaast heb je een bass reflexsysteem met een poort aan de achterzijde heel dicht op de muur liggen (dat moet bijna wel rommelig klinken in het laag) en liggen de speakers ook redelijk dicht op elkaar.

Ik zou in dit geval niet zoveel geld in een bron/versterking gaan steken, je basis is gewoon al niet in orde. Je behaalt veel meer winst in een andere opstelling. Wellicht dat er anders speakers zijn die hier beter mee overweg kunnen.

edit: Je hoeft echt geen 5000 uit te geven voor een goed geluid. Mijn complete set (5.1) zit in dezelfde klasse en klinkt met muziek geweldig. Ik heb speakers die baat hebben bij wat meer vermogen (B&W CM1) en daar hangt dus een dikke Pioneer LX72 receiver aan met ICEpower (ontwerp van B&O) eindtrappen. En hiervoor speelde ik met een Arcam Solo Music, wat net zo geweldig klonk op die CM1 speakers. Je hele opstelling maakt/kraakt de beleving.

[ Voor 26% gewijzigd door DjVe op 20-05-2014 13:33 ]

• aliberto
ray-ban schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:17:
[...]

Ik heb de Qute op mijn Synology Nas zitten en daarbij werkt de "Play to" functie gewoon. Qua vermogen is mijn mening dat je niet teveel op moet blind staren het zegt namelijk niks over de kwaliteit van de gebruikte materialen en schakelingen. De Qute heeft (2x35W - 8Ohm) een liniaire vermogens opbouw waarbij ik bij mijn woonkamer (+/-zelfde oppervlak) niet verder kom dan half vermogen voor de buren er last van beginnen te hebben... Wat betreft kabels, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb gekozen voor Naim NAC A5 kabels omdat het goed past bij de versterker en eventuele Naim eindversterker upgrades in de toekomst, maar dat is geen goedkope oplossing.
De "Play to" functionaliteit kan dit ook rechtstreeks vanaf pc naar UnitiQute 2 toe? Of is dit een overbodige vraag, ik heb namelijk geen NAS in huis.

De audiodealer kon mogelijk wel een Naim UnitiQute 2 regelen om te testen,s dus binnenkort krijg ik meer te horen hierover.

• aliberto
DjVe schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:26:
Je opstelling is inderdaad verre van optimaal. Je speakers liggen, wat niet goed is voor de afstraling van je geluid (althans, daar zijn de meeste units niet op ontworpen). Daarnaast heb je een bass reflexsysteem met een poort aan de achterzijde heel dicht op de muur liggen (dat moet bijna wel rommelig klinken in het laag) en liggen de speakers ook redelijk dicht op elkaar.

Ik zou in dit geval niet zoveel geld in een bron/versterking gaan steken, je basis is gewoon al niet in orde. Je behaalt veel meer winst in een andere opstelling. Wellicht dat er anders speakers zijn die hier beter mee overweg kunnen.
Helaas biedt mijn huis niet meer mogelijkheden, dus moet met de ruimte doen die er is. Spijtig genoeg in mijn nadeel dus.
Maar dan komt mijn volgende vraag: Welke (type / merk) speakers zouden beter zijn werk kunnen doen in het geval van liggende situatie. Of zou ik er toch beter aan doen om staande speakers te nemen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

In mijn vorige woning had ik minder ruimte en koos ik bewust voor wat kleinere speakers met 10 cm units en een gesloten kast of een reflexport aan de voorzijde. Je kan deze ook ondersteuning geven met een subwoofer.

Edit: Wat zo even in me opkomst is bijvoorbeeld de KEF LS50. Die klinken prima als ze wat dichter op een muur staan.

[ Voor 21% gewijzigd door DjVe op 20-05-2014 13:42 ]

• ray-ban
aliberto schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:29:
[...]

De "Play to" functionaliteit kan dit ook rechtstreeks vanaf pc naar UnitiQute 2 toe? Of is dit een overbodige vraag, ik heb namelijk geen NAS in huis.

De audiodealer kon mogelijk wel een Naim UnitiQute 2 regelen om te testen,s dus binnenkort krijg ik meer te horen hierover.
Kan rechtstreeks. Je kan ook iets van MediaRiver installeren op je pc en dan kan je via de Naim app. muziek spelen.

• aliberto
DjVe schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:37:
In mijn vorige woning had ik minder ruimte en koos ik bewust voor wat kleinere speakers met 10 cm units en een gesloten kast of een reflexport aan de voorzijde. Je kan deze ook ondersteuning geven met een subwoofer.

Edit: Wat zo even in me opkomst is bijvoorbeeld de KEF LS50. Die klinken prima als ze wat dichter op een muur staan.
Mijn levenswijze is richting minimalisme, alles in huis moet wel functioneel zijn. Het liefste zo veel mogelijk functionaliteit in 1 apparaat / product. Het huis moet makkelijk schoon te maken zijn en als ik de keuze heb tussen 2 goede speakers die alles kunnen of 2 speakers en een sub woofer dan is voor mij de keuze makkelijk. Tevens heeft een sub woofer ook extra stroom / stopcontact nodig, dus is weer extra bekabeling die je moet wegwerken.

Ooit heb ik 7.1 set gehad maar werd gek van alle kabelzooi in huis. Ben toen weer terug gegaan naar 2.0 geluid en dit kon mij meer bekoren. Tevens had ik met minder instellingen te maken wat weer gebruikers gemak ten goede komt.

Als ik kijk naar wat ik afgelopen 15 jaar heb gehad dan is het best veel, ik schrik er zelf van.
Denk wel 10 stereo of home cinema setjes. Vandaar dat ik het nu beter wil aanpakken door goed te investeren en dan meer plezier eraan te beleven.
Als je uitrekent wat je afgelopen jaren allemaal heb uitgegeven kom je denk ik ook wel op high end prijzen uit.

Het probleem bij mij is en dat hoor ik van velen, dat dingen zelden goed zijn en altijd richting perfectie streef. Je kan tenslotte maar 1x je geld uitgeven. Sommige mensen kopen impulsief en naar hun mogelijke inkomen van oja dit heb ik vandaag over laat ik maar deze 199 euro kosten audioset kopen.
Bij mij is het zo dat ik me maandenlang aan het oriënteren ben en als ik denk dat ik het gevonden heb, ga ik weer doorlezen en kom meestal weer iets anders in zicht. Maar als ik het dan eindelijk denk gevonden te hebben dan ga ik ervoor sparen. Dit kan maanden of soms wel een jaar duren, maar uiteindelijk loont alle moeite (hoop je). Van de Cambridge Audio Minx Xi had ik ook hele hoge verwachtingen van maar deze zijn door het software technische verhaal niet waargemaakt.

Vandaar dat ik het nu grootser wil aanpakken.
Grootser, dus hogere kostprijs. Vanzelf worden bij mij ook weer de verwachtingen nog hoger.....
Het is niet altijd fijn om een perfectionist te zijn. Maar ja zo ben ik nou éénmaal.

Het is ook zo dat ik vele producten zoals televisies, laptops en andere computer onderdelen binnen 2 jaar afschrijf omdat je altijd weer beter wilt hebben. Noem het een verslaving, maar gezond voor je portemonnee is het niet. Bekenden vragen geregeld aan me of ik nog iets in de aanbieding heb.
Als ik iets aanbiedt dan durven de mensen meestal zonder problemen van me te kopen omdat ze weten dat ik dan alweer iets nieuws heb gezien en met het product niet veel mis is, tevens vertel je ook alle mankementen ervan en is aan hun de keus wel of niet nemen. Voorbeeld, ik had laatst een Panasonic LED televisie verkocht aan bekende maar deze schakelde het beeld niet volledig uit als het geluid alleen afgespeeld moest worden naar de stereo. Er bleef altijd een backlight branden. In mijn visie is het dan een onnodige energie slurper en moet deze z.s.m. de deur uit. De televisie is verder goed maar voor mij niet.
Zo heb ik nog een televisie die een mankement heeft voor mij, deze schakelt niet automatisch over naar HDMI of TV. Dit is voor mij een gebrek aan bedieningsgemak (ben erg lui ingesteld), voor een ander juist weer niet.
De televisie is mijn bemiddelaar in dit verhaal , want de laptop stuurt hdmi signaal naar tv en zend het naar stereo via optische ingang.

Dus kort samengevat,

Perfectie en minimalisme en gebruikersgemak zijn mijn hoofdpunten.
Liever 2.0 met volle klank en geen sub woofer nodig.

De KEF LS50 heb ik 1 keer gezien bij een audio zaak in de buurt, ik zal er binnenkort eens naar toe gaan en kijken hoe deze klinken, bedankt voor de tip

Offtopic:
Vele bekenden om me heen zeggen vaak als grap:
Als je goed spul wilt hebben voor weinig moet je bij hem zijn, mijn halve inboedel is daar afkomstig van. :*)

[ Voor 25% gewijzigd door aliberto op 20-05-2014 17:33 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Klinkt best herkenbaar :)

Maar laten we het nu even omdraaien. Je zoekt dus een set die aan al je wensen voldoet en waar je even mee voorruit kan. Dan zou de meest logische keuze toch juist losse componenten zijn? Je kan zaken aanpassen, weghalen en met hedendaagse afstandsbedieningen en IR verlengkabels is het met één knop te bedienen terwijl alle apparatuur weggewerkt in een kastje zit.

Als je dat echt niet ziet zitten, dan moet je toch eens gaan kijken bij (bijvoorbeeld) B&O. Gaat lang mee (ook qua support en mogelijkheden), stijlvol en is akoestisch gezien wat minder moeilijk te plaatsen en altijd uit te breiden met andere domotica/apparatuur.

• aliberto
DjVe schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:23:
Klinkt best herkenbaar :)

Maar laten we het nu even omdraaien. Je zoekt dus een set die aan al je wensen voldoet en waar je even mee voorruit kan. Dan zou de meest logische keuze toch juist losse componenten zijn? Je kan zaken aanpassen, weghalen en met hedendaagse afstandsbedieningen en IR verlengkabels is het met één knop te bedienen terwijl alle apparatuur weggewerkt in een kastje zit.

Als je dat echt niet ziet zitten, dan moet je toch eens gaan kijken bij (bijvoorbeeld) B&O. Gaat lang mee (ook qua support en mogelijkheden), stijlvol en is akoestisch gezien wat minder moeilijk te plaatsen en altijd uit te breiden met andere domotica/apparatuur.
Daar heb je wel een punt, misschien moet ik ook wel van mijn ideaalbeeld afstappen.
Maar alsnog blijft compact de magische toverwoord voor mij. Omdat ik me voornamelijk de laatste maanden heb georiënteerd op compacte alleskunners is mijn kennis erg nihil bij compacte meerdere componenten van apparaten.
Wat ik al eerder aangaf, ik ben redelijk nieuw in het vak op voor mijn termen high end audio, voor sommigen is 2500 euro voor een versterker (set) juist instap maar ik weet dat voor die prijsklasse dat het geen my first Sony geluid zal zijn waar ik me aan loop te ergeren of vermoeiend klinkt. De smartphones van tegenwoordig hoor je overal muziek tetteren, maar ik kan het geluid niet lang verdragen.

Aan B&O had ik nog niet gedacht, ook hier zal ik even naar kijken, wederom bedankt.
Als er suggesties zijn voor compacte hoogwaardige componenten dan hou ik me aanbevolen.

Even ter extra informatie:

Mocht iemand iets van Sony willen aanbevelen dan heeft dat absoluut niet mijn interesse.
Ik heb 10 maanden lang problemen met Sony gehad tot bijna een rechtszaak aan toe omdat Sony niet zijn support in orde had en mij als leugenaar zag. Zelf liegen en bedriegen ze alles bij elkaar ondanks alle bewijzen die ik kon aanleveren. Het kromme is, ze gaven zelfs hun fouten toe maar deden niets, soort van ik stond erbij en ik keer ernaar. :'(

Om die reden komt Sony bij mij absoluut er niet in.

[ Voor 38% gewijzigd door aliberto op 21-05-2014 10:11 ]

• Brad Pitt
aliberto schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:57:
[...]
Ik zou zeggen plaats zelf eens een dunne extreem goedkope kabel en een wat dikkere kwaliteitskabel tussen je receiver/versterker en laat me je bevindingen maar weten.
Kidding me, no?

Dat er een verschil is tussen een dunne extreem goedkope kabel en een dikkere goede kabel is niet echt nieuwswaardig. Gaat er om dat je een mega verschil hoort tussen een dikke goede kabel en een andere dikke goede kabel. Dat verschil hoor je niet. Is er niet. En zeker niet in de bewoordingen die gebruikt om het verschil aan te geven. Dat zijn puur en alleen maar wollige termen die een kabel helemaal niet kan bewerkstelligen.
Ja, op "high-end" fora, en in "high-end" blaadjes wel. In de praktijk? Nee. Pure nonsens allemaal.

• aliberto
Brad Pitt schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:18:
[...]

Kidding me, no?

Dat er een verschil is tussen een dunne extreem goedkope kabel en een dikkere goede kabel is niet echt nieuwswaardig. Gaat er om dat je een mega verschil hoort tussen een dikke goede kabel en een andere dikke goede kabel. Dat verschil hoor je niet. Is er niet. En zeker niet in de bewoordingen die gebruikt om het verschil aan te geven. Dat zijn puur en alleen maar wollige termen die een kabel helemaal niet kan bewerkstelligen.
Ja, op "high-end" fora, en in "high-end" blaadjes wel. In de praktijk? Nee. Pure nonsens allemaal.
Als ik de verschillen tussen de Atlas Equator en Hyper 2.0 kabel moet vergelijken, kwalitatief redelijk goede kabels, dan moest ik er wel naar zoeken, maar de verschillen waren er wel. Vooralsnog is het zo dat het wel moeilijk te horen is. Dat gezegd hebbende. Maar ik geloof best dat als je extreem goede kabels hebt dus misschien nog een klasse beter dan die ik had dat de verschillen miniem tot nihil zijn.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb hier zelf trouwens een zelfde soort ruimte beschikbaar, 't iets van 1,8/2 meter? Ik heb hier de Monitor Audio GS10 gehad (lijken visueel in ieder geval op de RX1, voorganger van wat je hebt) zoals ik voorstelde: rechtop en voorop het meubel en dat klonk gewoon goed. Probeer het eens, en overweeg dan standaards zodat ze net naast je kast kunnen om niet in je beeld te vallen.

De MCR603 is in principe al een lekker systeem, staat zn EQ uit/neutraal of beter nog in pure direct (weet niet of hij dat heeft, z'n opvolger wel)?

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 21-05-2014 12:27 ]

• aliberto
mr.paaJ schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:53:
Ik heb hier zelf trouwens een zelfde soort ruimte beschikbaar, 't iets van 1,8/2 meter? Ik heb hier de Monitor Audio GS10 gehad (lijken visueel in ieder geval op de RX1, voorganger van wat je hebt) zoals ik voorstelde: rechtop en voorop het meubel en dat klonk gewoon goed. Probeer het eens, en overweeg dan standaards zodat ze net naast je kast kunnen om niet in je beeld te vallen.

De MCR603 is in principe al een lekker systeem, staat zn EQ uit/neutraal of beter nog in pure direct (weet niet of hij dat heeft, z'n opvolger wel)?
De woonkamer afmetingen zijn van linkerkantmuur naar rechterkant schouw 210cm
De tv meubel is 180 cm
muur waar tv aanhangt naar waar de muur waar de bank aan grenst is 410cm.
Dus ja ik moet toegeven dat je met het blote oog heel goed heb geschat _/-\o_

Ik heb net getest met rechtopstaande speakers die 15 a 20 cm van de muur stonden. Het verschil is lichtelijk merkbaar in vergelijking met liggende positie. in de positieve zin.
Maar vooralsnog geeft mijn audio set geen voldoening. Gisteren keek ik naar Assault on Precinct 13 in Blu-Ray formaat.
Er wordt een hoop geschoten, glas gebroken, pistolen herladen, flash granaten die exploderen, maar natuurlijk ook een hoop gesproken. Ik hoor dat wel maar waar is het gevoel alsof het naast je gebeurd? Dus dat het net echt lijkt dat het rechtstreeks naast je gebeurd of dat er een 1 op 1 conversatie met je gehouden wordt. Ik denk dat hier het magische woord voor is realisme.
Het geluid wat ik nu heb is niet slecht maar kan stukken beter voor mijn gevoel. Het klinkt alsof het allemaal wat doffer is, minder duidelijk. Ik heb in de audiozaak dus een receiverset gehoord van 3000 euro(exclusief speakers), welk merk weet ik niet, maar deze stond al op zacht niveau een gitaarnummer af te spelen. Het klonk alsof het direct naast me was. Tevens klonk het heel duidelijk / gedetailleerd.
Bij de Marantz moet ik het niveau hoger zetten wil het wat duidelijker / gedetailleerder / mooier klinken.

De Marantz heeft een simpele equalizer met de volgende functionaliteit:
S.Direct
Extra Bass versterking aan of uit
Trebble tot in de plus 10 of 10 min
Bass tot in de plus 10 of 10 min
Balans van speaker, dus meer geluid naar link of rechts of juist gelijk geluid.

In een ander instellingen optie menu kan je ook nog 4 audio klanken instellen bij Response:
De verschillen zijn wel hoorbaar zoals veel bas geluid en doffe stemmen tot juist het tegenovergestelde.
Hier heb ik wel veel mee geëxperimenteerd, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat als deze instellingen uit staan het geluid ten goede kwam. Wel heb ik de Treble iets hoger ingesteld anders zijn de stemmen niet duidelijk te verstaan.

Qua functionaliteit is de Marantz M-CR603 een geweldig apparaat. Niet altijd even stabiel. Heel soms is hij zijn internetradiozender kwijt of wilt het streamen naar de stereo niet lukken met Windows Media Player, dan moet het apparaat gereset worden door de stekker eruit te trekken en opnieuw erin te doen. De verdwenen radiozender is zo weer gevonden door op laatst gekozen zender te kiezen, maar verder doet het apparaat wat ik wil en is deze zeer gemakkelijk in gebruik.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een beter klinkende apparaat (indien mogelijk) maar met het gebruikers gemak van M-CR603. Het kan ook zijn dat als ik kies voor vloer staande speakers dat ik misschien dan al tevreden ben. Maar het is en blijft gissen. Waar moet ik het zoeken of juist mee beginnen. Soort van kip en ei verhaal. De winkel zei dat het beste was om te beginnen met een receiver. Ik ben wel benieuwd wat jouw of jullie mening hierover is.

Een paar maanden terug heb ik een RX1 set gekocht voor €550 witte variant, ik snapte niet waar het prijs verschil in zat maar bleek een gebruikt model te zijn met een lakbeschadiging op een hoek op 1 van de boxen. Dit hadden ze me niet verteld. Mij werd wel verteld dat de RX1 serie eruit ging omdat de Silver1 op de markt was gebracht. Ik weet niet of je hiervan op de hoogte was. Deze schijnt nog verfijnder te klinken dan de RX1. Ik zou zeggen Google maar eens.

[ Voor 6% gewijzigd door aliberto op 21-05-2014 14:23 ]

• Jag

Jag

Je gaat nooit heel erg gedetailleerd geluid krijgen in zo'n galmbak. Zeker ook met alles in zo'n hoekje. Dat is niet op te lossen met een andere receiver of EQ. Als je echt gedetailleerd / realistisch geluid wil, dan moet je wat aan de akoestiek en opstelling veranderen.

• Brad Pitt
aliberto schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:34:
[...]
Vooralsnog is het zo dat het wel moeilijk te horen is. Dat gezegd hebbende. Maar ik geloof best dat als je extreem goede kabels hebt dus misschien nog een klasse beter dan die ik had dat de verschillen miniem tot nihil zijn.
"Ben toen overgegaan naar een Oehlbach kabel (versie weet ik niet) maar klonk nog niet lekker, wederom dof en krakerig.
Daarna ben ik overgegaan naar de Atlas Equator MK11 kabel en deze klonk redelijk helder. De bassen kwamen redelijk goed naar voren en stem redelijk naar voren. Soort van gedetailleerd. Het neigde wel naar richting schel. Vervolgens Atlas Hyper 2.0 kabel getest en deze klonk rustiger en wel gedetailleerd maar toch richting ingehouden."

Is allemaal pure review site/bladen geneuzel. Een kabel "doet" dit niet met je geluid, da's onmogelijk.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Brad Pitt schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:17:
Is allemaal pure review site/bladen geneuzel. Een kabel "doet" dit niet met je geluid, da's onmogelijk.
Zelf moet ik altijd hartelijk lachten als ik dergelijk review geneuzel lees. Zelf geloof ik helemaal niet in de onzin die verkondigd wordt. Ik kan me nog voorstellen dat een kabel van een schijntje minder zal zijn van kwaliteit en dat je beter wat extra kan uitgeven. Maar extreem dure kabels kopen, vind ik zelf onzinnig. In zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht raakt men er ook niet over uitgepraat. Als mensen er wél in willen geloven, verschil denken te horen en het geld er voor over hebben, zou ik zeggen lekker laten kopen.

• aliberto
Brad Pitt schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:17:
[...]

"Ben toen overgegaan naar een Oehlbach kabel (versie weet ik niet) maar klonk nog niet lekker, wederom dof en krakerig.
Daarna ben ik overgegaan naar de Atlas Equator MK11 kabel en deze klonk redelijk helder. De bassen kwamen redelijk goed naar voren en stem redelijk naar voren. Soort van gedetailleerd. Het neigde wel naar richting schel. Vervolgens Atlas Hyper 2.0 kabel getest en deze klonk rustiger en wel gedetailleerd maar toch richting ingehouden."

Wat laat dan wel het verschil horen als ik continu hetzelfde nummer afspeel met verschillende kabels aan dezelfde receiver i.c.m. dezelfde boxen?
Mijn manier van testen is misschien amateuristisch maar ik deed op linkerkant als voorbeeld hyper 2.0 kabel en de andere kant een andere soort. Toch hoorde partner en ik verschil....

Ook als we het met andere speakers deden testen was het keer op keer raak.
Het is niet dat ik mijn gelijk wil behalen, maar ben benieuwt wat het dan kan zijn.
Zo heb ik keer op keer verschillende geluid gehoord.

Al werd het op den duur tussen de 2 Atlas kabels wel moeilijker om verschil te horen maar waarneembaar wel.

M.b.t. reviews, ik wist persoonlijk niet eens dat er verschil in geluid was bij kabels. Dus heb me hier ook niet goed op georiënteerd, dus alle termen die ik heb opgenoemd zijn mijn eigen bevindingen, niet die van websites.

[ Voor 11% gewijzigd door aliberto op 22-05-2014 18:39 ]

• aliberto
Jag schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:31:
Je gaat nooit heel erg gedetailleerd geluid krijgen in zo'n galmbak. Zeker ook met alles in zo'n hoekje. Dat is niet op te lossen met een andere receiver of EQ. Als je echt gedetailleerd / realistisch geluid wil, dan moet je wat aan de akoestiek en opstelling veranderen.
Vandaag heb ik contact gehad met de audiodealer en ook gevraagd of er een afspraak kon gemaakt worden m.b.t. mogelijke verbeterpunten aan mijn huis voor geluid.

Over 2 weken kan dat pas i.v.m. vakantie van collega. Kan ie niet zo maar weg.
Dan wordt er gekeken wat nou ook verstandiger is, nieuwe speakers of toch de receiver als eerste.

[ Voor 11% gewijzigd door aliberto op 22-05-2014 18:35 ]

• Brad Pitt
aliberto schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:31:
Mijn manier van testen is misschien amateuristisch maar ik deed op linkerkant als voorbeeld hyper 2.0 kabel en de andere kant een andere soort. Toch hoorde partner en ik verschil....
Op die manier heb je getest én kwam bijv. een stem beter naar voren. Waar? Alleen links of rechts of zo?

• aliberto
Brad Pitt schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:21:
[...]

Op die manier heb je getest én kwam bijv. een stem beter naar voren. Waar? Alleen links of rechts of zo?
Als ik kijk naar beste resultaten kwam voor mij de Atlas Equator MK11 er keer op keer beter uit. Het maakte niet uit of het links of rechts was aangesloten. Al kon ik de rust en detail van de Hyper 2.0 wel waarderen maar klonk niet vol.

Om het verhaal wel eerlijk te vertellen moesten we wel vaak met de oren zowat langs de speakers (ongeveer 1 meter afstand) om het verschil te horen tussen de 2 verschillende Atlas kabels. Bij Dance muziek was met de bas heel erg merkbaar verschil te horen tussen de 2 Atlas kabels, in voordeel van de Equator. In deze situatie hoefde je echt niet dichtbij te zitten. Met de 2 andere kabels was het wel heel erg merkbaar.

De 6 nummers waarmee we getest hebben per speakerdraad setup zowel in FLAC als mp3 320kbs, voorbeelden YouTube :
Paul Simon - Homeless
Safri Duo - Played a live
Tina Turner & David Bowie - Tonight
Sinead O Connor - Nothing Compares 2 u
Candy Dulfer / Lilly was here
Therapy? - Diane

Lenny Kravitz met If you can't say no heb ik nog geprobeerd maar ik moet zeggen dat Lenny Kravitz geen goede test muziek is als je 2 verschillende draden gebruikt en dit moet beoordelen. De reden hiervoor is dat Lenny veel gebruik maakt van afwisseling van links en rechts met bepaalde geluiden. Of juist maar een bepaalde pieptoon/klank continu aan de linkerkant laat horen.

• Brad Pitt
aliberto schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 07:28:
[...]
Om het verhaal wel eerlijk te vertellen moesten we wel vaak met de oren zowat langs de speakers (ongeveer 1 meter afstand) om het verschil te horen tussen de 2 verschillende Atlas kabels.
Dus de stemmen kwamen los(ser) van de luidsprekers op een afstand van ongeveer een meter :)

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

De hele kabeldiscussie is op dit moment niet relevant. Het is op z'n best een nuanceverschil, het is nu zeker niet het belangrijkste aandachtspunt voor het probleem en geen van beide partijen zal worden overtuigd.

• Brad Pitt
mr.paaJ schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:40:
De hele kabeldiscussie is op dit moment niet relevant. Het is op z'n best een nuanceverschil, het is nu zeker niet het belangrijkste aandachtspunt voor het probleem en geen van beide partijen zal worden overtuigd.
Natuurlijk is het wel belangrijk. Als er al een (zogenaamd) zodanig kwaliteitsverschil is met kabels. hoeveel beter moet receiver X (van 2500 Euro) dan wel niet zijn t.o.v. receiver Y (van 900 Euro). Zeker als er een "expert" langs komt met allemaal wollige termpjes. Een slachtoffer is dan al snel gevonden.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nee, dat is niet belangrijk. Als TS daar blij mee is, dan is dat toch prima? Het klinkt alsof je je gelijk moet halen. Overigens ben ik het met je eens, maar dat doet er niet toe. Hij vraagt, wij draaien :)

• Brad Pitt
DjVe schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:45:
Nee, dat is niet belangrijk. Als TS daar blij mee is, dan is dat toch prima? Het klinkt alsof je je gelijk moet halen. Overigens ben ik het met je eens, maar dat doet er niet toe. Hij vraagt, wij draaien :)
Dan zijn er ook geen vragen en antwoorden mogelijk. Expert komt langs. Wollig gedoe. Hoge rekening. Zelfde kwaliteit geluid als voor de helft van het geld ook mogelijk was geweest. Winkel blij. Klant blij. Klaar d:)b

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 09:22
Brad Pitt schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:49:
[...]

Dan zijn er ook geen vragen en antwoorden mogelijk. Expert komt langs. Wollig gedoe. Hoge rekening. Zelfde kwaliteit geluid als voor de helft van het geld ook mogelijk was geweest. Winkel blij. Klant blij. Klaar d:)b
Ahaa, dus het is wel een verhoging van kwaliteit, alleen een keer te duur? ;)

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

aliberto schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:17:
[...]
Ik heb net getest met rechtopstaande speakers die 15 a 20 cm van de muur stonden. Het verschil is lichtelijk merkbaar in vergelijking met liggende positie. in de positieve zin.
Maar vooralsnog geeft mijn audio set geen voldoening. Gisteren keek ik naar Assault on Precinct 13 in Blu-Ray formaat.
Er wordt een hoop geschoten, glas gebroken, pistolen herladen, flash granaten die exploderen, maar natuurlijk ook een hoop gesproken. Ik hoor dat wel maar waar is het gevoel alsof het naast je gebeurd? Dus dat het net echt lijkt dat het rechtstreeks naast je gebeurd of dat er een 1 op 1 conversatie met je gehouden wordt. Ik denk dat hier het magische woord voor is realisme.
Het geluid wat ik nu heb is niet slecht maar kan stukken beter voor mijn gevoel. Het klinkt alsof het allemaal wat doffer is, minder duidelijk.
Mooi dat het al verbetering biedt. Ook al met front aan de voorkant gedaan? Dat minimaliseert de reflectie van de kast. Is het al op oorhoogte? Probeer ook misschien een blokje eronder om op goede hoogte te komen. Dof is niet iets wat je doorgaans over Monitor Audio hoort, juist eerder dynamisch/helder/fel.

Uit je beschrijving klinkt het alsof je een bioscoop surround ervaring verwacht? Daarvoor zul je toch aan de surrounds en sub moeten vrees ik. Stereo kan erg goed klinken maar blijft een geluidsprojectie vóór je.
Donderende explosies redt je niet met een monitor speaker, daar kan een vloerstaand model zeker al meerwaarde bieden, maar voor voelbaar laag is eigenlijk een subwoofer nodig.
Misschien ook de TV kast verkleinen, of zit die vol met spul dat echt bij de TV moet staan?
Ik heb in de audiozaak dus een receiverset gehoord van 3000 euro(exclusief speakers), welk merk weet ik niet, maar deze stond al op zacht niveau een gitaarnummer af te spelen. Het klonk alsof het direct naast me was. Tevens klonk het heel duidelijk / gedetailleerd.
Bij de Marantz moet ik het niveau hoger zetten wil het wat duidelijker / gedetailleerder / mooier klinken.
Belangrijker dan gebruikte apparatuur is de plaatsing in de ruimte en de gebruikte speakers. Waren dat de RX1's of een mooie set van de winkel? Het laat je horen wat mogelijk is, maar niet waar nu je beperking zit.
Een paar maanden terug heb ik een RX1 [...] Mij werd wel verteld dat de RX1 serie eruit ging omdat de Silver1 op de markt was gebracht.
Dan denk ik dat ik met mijn GS10 ervaring redelijk in de buurt zit :)
Andere apparatuur maakt (in mijn ervaring, niet blind getest ;)) verschil: een Marantz PM7001 met Hypex eindversterker was geweldig voor dynamiek, detail en controle (als ik vage termen mag gebruiken) maar het karakter blijft redelijk gelijk.
De overstap naar een andere speaker (sprak me qua filosofie erg aan: materiaalkeuze en ontwerp gefocust op stijfheid om afstraling te verminderen. Baspoort onderop om plaatsing wat makkelijker te maken) had vele malen meer invloed, en nu ik laatst heb mogen spelen met mijn huidige spulletjes toen m'n vriendin in het buitenland zat heb ik pas echt ervaren dat er een wereld voor je open gaat als je je set gewoon eens een kwart slag kunt draaien, stukje opzij, naar voren of zelfs een andere plek in huis kunt testen.

Qua belang dus: plaatsing (standaards?) en omgeving (flinke kast), speakers, apparatuur ... kabels.

• aliberto
mr.paaJ schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:57:
[...]

Mooi dat het al verbetering biedt. Ook al met front aan de voorkant gedaan? Dat minimaliseert de reflectie van de kast. Is het al op oorhoogte? Probeer ook misschien een blokje eronder om op goede hoogte te komen. Dof is niet iets wat je doorgaans over Monitor Audio hoort, juist eerder dynamisch/helder/fel.

Uit je beschrijving klinkt het alsof je een bioscoop surround ervaring verwacht? Daarvoor zul je toch aan de surrounds en sub moeten vrees ik. Stereo kan erg goed klinken maar blijft een geluidsprojectie vóór je.
Donderende explosies redt je niet met een monitor speaker, daar kan een vloerstaand model zeker al meerwaarde bieden, maar voor voelbaar laag is eigenlijk een subwoofer nodig.
Misschien ook de TV kast verkleinen, of zit die vol met spul dat echt bij de TV moet staan?

[...]

Belangrijker dan gebruikte apparatuur is de plaatsing in de ruimte en de gebruikte speakers. Waren dat de RX1's of een mooie set van de winkel? Het laat je horen wat mogelijk is, maar niet waar nu je beperking zit.

[...]

Dan denk ik dat ik met mijn GS10 ervaring redelijk in de buurt zit :)
Andere apparatuur maakt (in mijn ervaring, niet blind getest ;)) verschil: een Marantz PM7001 met Hypex eindversterker was geweldig voor dynamiek, detail en controle (als ik vage termen mag gebruiken) maar het karakter blijft redelijk gelijk.
De overstap naar een andere speaker (sprak me qua filosofie erg aan: materiaalkeuze en ontwerp gefocust op stijfheid om afstraling te verminderen. Baspoort onderop om plaatsing wat makkelijker te maken) had vele malen meer invloed, en nu ik laatst heb mogen spelen met mijn huidige spulletjes toen m'n vriendin in het buitenland zat heb ik pas echt ervaren dat er een wereld voor je open gaat als je je set gewoon eens een kwart slag kunt draaien, stukje opzij, naar voren of zelfs een andere plek in huis kunt testen.

Qua belang dus: plaatsing (standaards?) en omgeving (flinke kast), speakers, apparatuur ... kabels.
Wow wat een reacties, allen allereerst bedankt voor jullie reacties.

Zojuist heb ik gebeld naar de audiozaak en verteld over dit topic met vele suggesties tot verbeteren van audiokwaliteit. Ik neem aanstaande dinsdag de Marantz M-CR603 mee naar de winkel en ga daar eens testen met vloer staande speakers om te kijken of mijn beleving van audio anders kan worden. Realistisch gezien is het wel zo dat als het een zodanige verbetering vormt dat dit een goedkopere oplossing voor mij is dan gelijk een nieuwe receiver. Ik moet wel in achterhoofd houden dat daar de akoestiek heel anders is in de winkel dan bij mij thuis.
De afspraak van mogelijke verbeterpunten in mijn huis blijven bestaan. Dus dit duurt zeker nog 2 a 3 weken.
Tevens zei de dealer: We zullen kijken wat de Marantz aankan.

Klonk niet hoopvol.....

Mocht ik overgaan naar vloer staande speakers dan zal ik tijdens aanschaf erop letten dat de bas reflex poort aan de voorkant zit. Bedankt voor de tip trouwens.

Tevens heb ik qua inrichten van het huis het volgende bedacht op eventuele verbeterpunten:
De tv kast meer richting de haard verplaatsen, zodat er aan de in de linkerhoek meer ruimte ontstaat voor plaatsen van staande speaker. De rechter speaker wilde ik dan naar aanleiding van jullie tip tussen de haard en kast plaatsen. De televisie kan ook iets meer richting de haard opgehangen worden zodat je ook tijdens tv kijken iets meer centraler in de woonkamer tv kijkt, het ziet er misschien niet mooi uit, maar is wel functioneler.

De tv kast zit niet vol met heel veel spullen maar is best wel redelijk nieuw, heb hier grof geld voor betaald (over 1000 euro) om die reden zou ik het zonde vinden om de kast te moeten ruimen.

Wel is het zo dat een nieuwe stereo receiver nog steeds niet afgeschreven is, maar moet wel eerst de staande speaker configuratie beluisteren voordat ik overga naar een andere receiver. Dus alle mogelijkheden bewandelen. M.b.t. homecinema set (dus meerdere speakers) is voor mij geen optie, ik weet dat een goede stereo best in de buurt kan komen van realisme en duidelijkheid, mits je bereidt bent om je portemonnee open te trekken. Natuurlijk heb ik een grens. Tijdens Googelen zag ik ook speakers van 60.000 euro, maar dat is voor mij niet toereikend. Ik zat te denken aan max 2500 euro voor receiver en ongeveer 1500 euro per losse vloer staande speaker. Als je het totaalbedrag van 5500 euro samen neemt dan moet er toch wel iets moois uitkomen lijkt mij. Ik ben er wel bijna over uit dat de speakers die ik nu heb wel goed klinken maar niet wat ik gehoopt had.
Tevens verwacht ik geen geluid om me heen zoals home cinemasets dat produceren. ik vind dat zelfs een soort van storende factor, omdat ik het beeld van voren zie en aan zijkant lawaai hoor.
Bij home cinemasets krijg je vaak ook meer opties om geluid te willen afspelen (dolby 5.1,DTS, True audio, stereo enz.) en ook HDMI aansluitingen en de daarbij behorende on screen display die ik niet prefereer. Ik zoek gewoon eenvoud met optische aansluiting en netwerk functionaliteit en goede duidelijke gedetailleerde audiokwaliteit. Door mijn verleden met 7.1 setjes en 5.1 setjes weet ik inmiddels wel dat ik dit niet meer wil en een soundbar is voor mij ook geen optie, ik heb de Yamaha YSP-5100 2 weken in huis gehad maar deze was voor mij te ingewikkeld in bediening. Wilde ik een demo doen, kreeg ik het apparaat niet aan. Tevens klonk het geluid niet vol omdat een sub-woofer ontbrak. Deze had ik nog gekocht maar de bediening bleef vervelend voor mij (netjes gezegd). De soundbar is geretourneerd naar de winkel. Wat me ook opviel is dat het geluid heel vaak speelde met echo om ruimtelijkheid te creeren, wat ik absoluut niet kan waarderen. De beste soundbar blijft trouwens de Bowers&Wilkins Panorama serie. Ik heb deze een keer gezien bij Apollo in Almere.

Even terug naar het verhaal:

De set die ik bij de winkel hoorde van rond de 3000 euro speelde op vloer staande speakers. Ik hoorde deze receiver ook spelen op RX1 maar was al gelijk een wereld van verschil. In de negatieve zin voor de RX1. Het verschil tussen de RX1 met Marantz M-CR603 aangesloten en zijn receiver/versterker i.c.m. RX1 was ook heel goed te horen.

Om iedereen hier gelijk te beantwoorden:

Speakerdraad is maar een kleine factor verschil qua geluid in vergelijking met andere receiver of boxen aan te schaffen. daar ben ik me ook van bewust. Maar als je de puntjes op de i wilt zetten is dat wel 1 van de laatste dingen wat ik dan zou verbeteren. De speakers en receiver hebben mijn eerste prioriteit.

[ Voor 20% gewijzigd door aliberto op 24-05-2014 12:17 ]

Pagina: 1