Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Redundant LAG's tussen twee switches zonder stacking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer me een voorstelling te maken hoe je het volgende op zou kunnen lossen (indien mogelijk).

- Je hebt twee hosts met 4 ethernet poorten.
- Je hebt 2 switches (Dell 6024) welke via een LAG/Trunk met elkaar verbonden zijn (poort 20t/m24 op beide)

- Je maakt op iedere host een LAG aan tussen de 4 poorten.

- Host 1 -> Nic1/2 -> Switch 1 -> Poort 1/2
- Host 1 -> Nic3/4 -> Switch 2 -> Poort 3/4

- Host 2 -> Nic1/2 -> Switch 1 -> Poort 1/2
- Host 2 -> Nic3/4 -> Switch 2 -> Poort 3/4

Je zou zeggen je maakt op Switch 1 een lag tussen 1/4 en op Switch 2 een lag tussen 1/4.

Dit kan niet, een host weet niet op welke switch een IP leeft en een Switch snapt dat ook niet.

Kan ik een of andere port failover gebruiken of zou een andere manier zonder stacking mogelijk zijn ?

Het kan mijn inziens niet, tenzij iemand een leuke fix weet die het wel mogelijk maakt!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Laat ik even voorop stellen dat een IP (laag 3) in feite niets met switching / lags te maken heeft want dat is laag 2. Die beredenering volg ik dus even niet :p

Maar wat jij lijkt te willen is dus als ik het goed begrijp een lag over twee losse switches. Dat kan in principe inderdaad niet.

Wel hebben sommige merken hier oplossingen voor. Bij Cisco Nexus heet dit bijvoorbeeld een Virtual Port-Channel (VPC). Daarmee kun je dit soort dingen doen met poorten op verschillende switches of fexen. Op de 6500 serie heb je VSS waarmee dit kan.

Ook bij andere merken heb je dit soort technieken waarmee het kan. Maar hoe dan ook moeten je switches het dus ondersteunen. Die Dell's zullen dat niet doen...

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Als het om hosts gaat, kijk dan ook even naar Multichannel ipv LAG. Dat werkt wel met meerdere switches en heeft voor VM netwerk verkeer bijna hetzelfde effect.

while (! ( succeed = try ()));

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
hans_lenze schreef op zondag 18 mei 2014 @ 22:08:
Als het om hosts gaat, kijk dan ook even naar Multichannel ipv LAG. Dat werkt wel met meerdere switches en heeft voor VM netwerk verkeer bijna hetzelfde effect.
VMware kan inderdaad zelf failoveren, en als je meerdere vm's hebt zelfs loadbalancen zonder ondersteuning op de switch. Maar uiteraard is dat wel wat anders dan een lag / port-channel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgelost met vifs in een multimode en single mode on top of each other.

@ik222: Ik was enigszins bezorgd over eventuele (gecachte) arp tables... vandaar dat ik IP aanhaalde.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2014 01:17 ]