Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Qemu-KVM met Windows 8.1 guest muis probleem

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 18:26
Beste

Ik zit nu al een aantal dagen met het probleem dat de muis van de Windows 8.1 (x64) guest op mijn server (Ubuntu Server 14.04 - Qemu-KVM) stopt met werken. Ik maak gebruik van VNC via Virt-Manager. Ook met andere VNC-clients als Chicken to the VNC krijg ik dit probleem.

Het enige wat dit probleem oplost is een reboot van het os. Het lijkt me daarbij ook meer een os-bug dan een VNC-bug, aangezien alleen een reboot helpt. Reconnecten helpt niet.

Ik weet niet welke informatie ik nog kan/moet geven. Indien nodig kan je het mij gerust vragen.

Ik maak gebruik van een usb-muis en mijn VM heeft tablet-device ingeschakeld om de precisie van de muis te verbeteren (zonder die tablet-device krijg ik hetzelfde probleem). Ook wil ik even kwijt dat tijdens de installatie van Windows 8.1 en kort daarna de muis het gewoon constant deed. Het lijkt te zijn veroorzaakt na de eerste Windows Updates (al kan ik dit niet geheel bevestigen).

Nog een vreemd iets is dat als je de VNC-client opent en gewoon met de muis werkt, deze tot nu toe gewoon blijft werken tot ik een ander programma (buiten de VNC-client) aan klik en daar kort mee bezig ben. Van zodra ik dit gedaan heb blijkt de muis niet meer te werken.

Ik heb tot nu toe altijd VNC-clients vanaf mijn mac gebruikt. Misschien is het wel een Mac-probleem (wat ik betwijfel). Ik wil graag eens proberen via Windows, maar ik moet SSH-tunnel kunnen gebruiken om in de VNC-server te geraken.

Iemand een goede VNC-client voor Windows waarmee ssh-tunnel mogelijk is?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 19:59
Heb je al SPICE in plaats van VNC geprobeerd? Moet je Virt-manager client ondersteuning voor hebben (welk OS draait je virt-manager op?), de serverkant moet dit snappen (Ubu 14.04 standaard geloof ik) en in de Windows guest even de QXL graphics adapter installeren. Dan krijg je een veeeeeel betere performance t.o.v. VNC. SPICE geeft VMware-workstation snelheid van graphics.

VNC is echt zo 1999 :P

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 18-05-2014 17:12 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Qlii256
Mijn virt-manager draad ook op eenzelfde versie van Ubuntu als de host (heb virt-manager express niet op host geinstalleerd omdat die ook Ubuntu-desktop installeert.

Ik ga nu even SPICE proberen. Enkel in Virt-Manager de vnc-server aanpassen naar Spice en dit zou moeten werken?

• gertvdijk
Qlii256 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 17:13:
Ik ga nu even SPICE proberen. Enkel in Virt-Manager de vnc-server aanpassen naar Spice en dit zou moeten werken?
Nee, volgens mij moet je tegenwoordig nog steeds wat packages installeren op de client. Zie mijn antwoord op AU: http://askubuntu.com/a/331280/88802
Dat gaat wel over 12.04, maar volgens mij geldt het nog steeds voor 14.04.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Qlii256
Jammer genoeg wil het niet werken. Ik kan nu ook niet meer inloggen op mijn Ubuntu-vm waarop ik virt-manager geinstaleleerd had. Omdat ik hiervoor X11 gebruikte om via ssh die console te verkrijgen. Maar ik had nu Ubuntu-desktop willen installeren hierop. Maar helaas werkt heel die vm niet meer. Ik krijg nu wel een GUI bij het opstarten, maar inloggen werkt niet. Kom telkens terug in het inlogvenster.

EDIT: Ik ga nu even heel het host-os herinstalleren (natuurlijk eerst alle .img files backuppen zodat ik mijn vm's kan herstellen). Daarna ga ik een nieuwe vm aanmaken met Ubuntu Desktop versie waarop ik dan Virt-Manager ga installeren. Vervolgens mijn Windows guest herstellen en kijken of VNC het dan wel doet.

[ Voor 119% gewijzigd door Qlii256 op 18-05-2014 17:23 ]

• gertvdijk
Qlii256 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 17:20:
Jammer genoeg wil het niet werken. Ik kan nu ook niet meer inloggen op mijn Ubuntu-vm waarop ik virt-manager geinstaleleerd had.
Nou begrijp ik er niks meer van. Je hebt een VM voor virt-manager? Dat is niet echt de bedoeling, aangezien je de VM's moet managen met die applicatie is het niet verstandig in die VMs ook je managementapplicatie te draaien. Ik dacht dat je net zelf zei dat je Ubuntu 14.04 op je machine draaide dus heb je toch geen VM nodig om erbij te kunnen?
Omdat ik hiervoor X11 gebruikte om via ssh die console te verkrijgen.
Dit begrijp ik al helemaal niet. X11 heeft niks met SSH te maken? :?
Ik krijg nu wel een GUI bij het opstarten, maar inloggen werkt niet. Kom telkens terug in het inlogvenster.
Lijkt me totaal niet gerelateerd aan een paar SPICE packages installeren.

Anyway, kan je een wat duidelijker beeld schetsen van je situatie? Want volgens mij heb je wat cruciale dingen weggelaten uit je startpost als ik nu dit lees.
Daarna ga ik een nieuwe vm aanmaken met Ubuntu Desktop versie waarop ik dan Virt-Manager ga installeren.
Waarom? Gewoon Virt manager op je host. Anders heeft SPICE helemaal geen zin en zit je nested te werken; totaal niet aan te raden. Als je dan muisproblemen hebt kan ik me dat wel voorstellen ja. :+

Je begrijpt toch wel het idee dat je Virt-manager dient te installeren op je werkstation en juist *niet* op je KVM server en ook *niet* in een VM?

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 18-05-2014 17:28 ]

• Qlii256
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal proberen het even te verduidelijken.

Ik heb een computer (de host) waarop ik Ubuntu Server 14.04 geïnstalleerd heb. Hierop heb ik vervolgens qemu-kvm geïnstalleerd en daarop nog een Ubuntu Server 14.04 gezet (die dus als guest draait op de host). Op die Ubuntu guest heb ik vervolgens Virt-Manager geïnstalleerd wat het mogelijk maakt mijn virtuele machines beter/makkelijker te beheren. De reden dat ik hiervoor een aparte vm aangemaakt heb is omdat als je Virt-Manager installeert hij hierbij ook Ubuntu-desktop (GUI) installeert. En dit wil ik niet op de host aangezien ik die liever met command line beheer.

Vervolgens connect ik naar die Ubuntu guest waarop Virt-Manager geïnstalleerd staat via het -X (display via SSH, ik gebruik hiervoor x11 op Mac OS X) commando. Hiermee kan ik via de ssh command shell ook GUI-programma's draaien. Ik start vervolgens Virt-Manager op en voeg mijn host-server toe. Die toont na het ingeven van de gegevens en het password ook meteen mijn Ubuntu guest die ik zonet aangemaakt heb.

Vervolgens maak ik via Virt-Manager een nieuwe guest aan met Windows 8.1 erop. De installatie gaat vlekkeloos. Via Virt-Mananger kan ik de installatie doen (via de console) zonder enige problemen. Pas na het installeren van Windows Updates (geen idee of de updates er iets mee te maken hebben) merk ik op dat mijn muis plots niet meer werkt. Ik kan dus wel via de Virt-Manager console de guest booten en vervolgens inloggen. Maar na enige tijd (soms enkele seconden) beweegt de guest-muis niet meer. Ook met een andere VNC-client (zoals Chicken) heb ik ditzelfde probleem.

Ik hoop dat het nu iets duidelijk is.

• Qlii256
Ik heb zonet de gehele host/server opnieuw geïnstalleerd en heb daarbij ook mijn eerste vm (virtual machine) ingesteld waarop Windows 8.1 geïnstalleerd staat.

De vm is nu bezig met de Windows Updates (duurt altijd eeuwen). Na het updaten zal ik even testen of ik nog altijd hetzelfde probleem ervaar dat de muis na enige (inactieve) tijd stopt met reageren. Ik maak opnieuw gebruik van vnc.

Tot nu toe is alles goed verlopen. Ik heb nu ook via VirtualBox op mijn eigen lokale computer Ubuntu Desktop 14.04 geïnstalleerd waarop ik dan vervolgens Virt-Manager gebruik. Dit maakt het iets minder omslachtig dan eerst een vm aan te maken en daarop Virt-Manager te draaien via x11-protocol op mijn Macbook Pro.

• Qlii256
Ik heb nu exact hetzelfde probleem dat mijn muis plots stopt met werken (na het huidige vnc-venster inactief te maken door b.v. op een ander venster/programma te klikken).

Ik weet nu wel wat de oorzaak hiervan is en het heeft (tot zover ik weet) niet met het os te maken. Telkens als ik een externe hdd via USB-passthrough naar de guest instel dan krijg ik dit probleem. Mogelijk heeft dit wat te maken dat de muis via vnc ook USB gebruikt. Ik heb al verschillende USB-poorten gebruikt en niets blijkt te helpen. Ook een andere externe hdd geeft eenzelfde probleem. Ik maak gebruik van USB2 controller.

Iemand die hier een oplossing voor weet? Alvast bedankt!

EDIT: Dit is wat 'lsusb' teruggeeft op de host:

~$ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 03f0:070c Hewlett-Packard
Bus 002 Device 002: ID 1058:1003 Western Digital Technologies, Inc. Elements 1000 GB
Bus 002 Device 004: ID 0bc2:3300 Seagate RSS LLC
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

EDIT:

Ik heb zonet ook ontdekt dat het alleen gebeurt als de usb controller ingesteld staat op usb2.0 en er een usb-apparaat aangesloten (passthrough) wordt. De muis blijft dan werken tot ik het vnc client-venster inactief maak. Wat ik nu opgemerkt heb is als ik het apparaat (de passthrough) dan verwijder, blijkt de muis het plots meteen weer te doen. Er lijkt iets mis te zijn met de usb-'techniek' die windows of Qemu hier gebruikt. Want van zodra er een usb-apparaat (hard drive in dit geval) wordt aangesloten stopt de muis met werken (alleen als ik het vnc-venster inactief maak).

[ Voor 53% gewijzigd door Qlii256 op 25-05-2014 21:59 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik verplaats dit topic naar Serversoftware en Windows Servers omdat het daar beter op zijn plaats is. :)

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:57

Zjemm

...

virt-manager kun je gewoon op je host installeren zonder dat je een GUI nodig hebt hoor.
eventueel met SSH en X11 forwarding start je virt-manager gewoon netjes op :)

opensecure.nl

• Qlii256
Zjemm schreef op maandag 26 mei 2014 @ 07:52:
virt-manager kun je gewoon op je host installeren zonder dat je een GUI nodig hebt hoor.
eventueel met SSH en X11 forwarding start je virt-manager gewoon netjes op :)
Dit is precies de manier dat ik het eerst had. Het probleem dat ik nu nog altijd mee zit is dat de muis stopt met werken zoals hierboven al aangegeven. Ik heb dit iets uitgebreider uitgeschreven op StackExchange (http://unix.stackexchange...hen-using-usb-passthrough). Maar daar komen geen reacties op :(.

Ik hoop echt dat iemand mij kan verder helpen. Het enige wat ik weet is dat de muis pas stopt met werken eens de externe hdd doorgestuurd wordt vanaf de host naar de guest. En het gebeurt pas als ik het vnc viewer-venster inactief maak.

Volgens mij is het toch ergens iets dat Qemu het usb-apparaat dat de muis bedient blokkeert door de usb aansluiting van de hdd.

• Qlii256
Kan niemand mij verder helpen? Ik snap echt niet hoe het kan dat als ik een usb-apparaat toevoeg aan mijn guest dat de muis stopt met werken in de vnc client (gelijkt welke vnc client, alsook gelijk vanaf welke pc ik connect) nadat ik de vnc client langer dan 10 seconden inactief maakt.

Ik snap echt niet hoe dit kan. Meteen als ik het apparaat verwijder werkt de muis terug.

EDIT: Ik heb nog even wat verdere tests gedaan. Wat blijkt is als ik via een andere computer met Windows (dus niet mijn Macbook Pro) een andere vnc client (TightVNC) gebruik, de vnc meteen gedisconnect wordt van zodra ik een usb apparaat aansluit op de guest. Als ik dan opnieuw probeer te connecten wil dit ook niet werken. Volgens mij is er dus een bug in mijn Mac-vnc-client waardoor ik wel kan connected/geconnected blijf als ik een usb-apparaat aansluit waardoor de muis stopt met werken. Maar waarom wordt ik gedisconnect/buitengesloten als ik een usb-device aansluit?

EDIT2: Na verder onderzoek blijft het ook niet nodig om het venster inactief te maken. Eenmaal het usb-apparaat aangesloten is duurt het enkele (10) seconden voordat de muis stopt met werken. Het toetsenbord blijft werken zonder enige problemen. Gelijk welke vnc-client of welke computer dan ook ik gebruik.

[ Voor 56% gewijzigd door Qlii256 op 29-05-2014 17:04 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Heeft het misschien iets met powersaving te maken? Misschien dat je VM denkt dat hij dat er in slaapstand gezet kan worden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Qlii256
Ik heb ondertussen een bug-report aangemaakt bij Qemu en die is beantwoord. Na wat vragen gaan ze dit probleem nu proberen reproducen. Hopelijk kunnen ze dit fixen.

• Qlii256
Ik heb het probleem gevonden! Het heeft namelijk te maken met de power-save feature in Windows 8.1. Ik heb geen idee waarom andere oudere Windows-busturingssystemen dit probleem niet hebben en of het volledig aan Windows ligt of dat Qemu hier ook in het spel komt.

De oplossing is in het Engels omdat ik deze gepost heb al antwoord op mijn Qemu bug-report.

I finally found a fix for this bug/problem! It is in fact a bug, but I don't know wether it is a Windows bug or a Qemu/VNC-bug. After connecting a massive storage device to the Windows 8.1 guest, the mouse stops working because it goes into a sleep-state.

This bug can be fixed by going to WIN + X, Control Panel, Devices and Printers. There you can see the QEMU USB Tablet which is a tablet/mouse device used for the VNC-mouse to work on the guest. Right click it and select Properties. Next click on the tab Hardware. Normally you should see two devices (based on what hardware you assigned to the guest), HID-compliant mouse and USB Input Device.

Now select the USB Input Device and click Properties at the bottom. This will open a new window with the device's properties. Next click on Change settings (you'll need Admin.-powers for this) and go to the Power Management tab on the newly opened window. There you should see an option ticked with the following explanation: Allow the computer to turn off this device to save power.

Unchecking that option and pressing OK solves the problem. This whole route can be done with keyboard-only (as the keyboard still works). Press ENTER to open things, use TAB to move to different menus and press SPACE to simulate a single mouse-click (for unchecking the checkbox).

I hope this helps a lot of people who are suffering from the same issue. I still can't find any related topics of people having the same issues as I did, but it is a bug and should be fixed. I have no idea if it is Windows or Qemu related and I hope that the Qemu-team can further inspect this.

Thanks for all the help!
Pagina: 1