Feedback op stille huis-tuin-en-keuken+Lightroom-PC

Pagina: 1
Acties:

• twbon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-04 11:05
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om mijn mooie MacBook weg te doen en weer over te stappen naar Windows (kan en wil niet wennen aan OSX). Idee is om een degelijke desktop te gaan gebruiken en een tablet of eenvoudige (Atom) hybride. Hier gaat het om de nieuwe desktop. Ik ben geen echte hobbyist/tweaker, maar ik schroef hem waarschijnlijk zelf wel in elkaar.

Gebruik is Office, Internet, Muziek (gebruik niet maken) en Lightroom. Dat laatste lijkt me het enige om qua hardware rekening mee te houden. Belangrijkste eis is: stilte! Ik wil het ding niet of nauwelijks horen. Een kleine kast vind ik ook fijn.

Qua budget is tussen de 400 en 600 'bespreekbaar', als het maar stil, toekomstvast en value for money is. Maar gezien onderstaande lijst vraag ik me wat een systeem van 600 piek me brengt. Dat geld kan ik wrs. beter uitgeven aan betere randapparatuur (scherm, muis e.d.)

Mijn eerste idee zou het volgende systeem zijn (Windows 7 en randapparatuur heb ik al):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 107,-€ 107,-
1ASRock H81M-ITX€ 54,33€ 54,33
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 58,37€ 58,37
1Inter-Tech Mini ITX Q-6€ 47,07€ 47,07
1Crucial Ballistix Sport XT BLS2C4G3D169DS3CEU€ 58,95€ 58,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,62

Enkele overwegingen bij deze samenstelling zijn:
  • kleine SSD plus HDD: Lightroom profiteert van twee drives en alleen OS en APPS hoeven op SSD. Daar zit meest merkbare versnelling (of niet?). Data (RAW-files en muziek hebben toch minder voelbare versnelling door SSD en slokken wel veel GB (en dus €) op)
  • kleine kast: uitbreiden hoeft niet, ik schroef hem het liefst maar één keer dicht, overclocken of whatever tweaks uitgesloten
  • i3 lijkt me voldoende voor mijn gebruik. i5 of quadcore in het algemeen zal wel sneller zijn. Maar vraag me of of dat niet afnemende meeropbrengsten zijn
Vragen die ik nog heb zijn onder meer:
  • Is de voeding voldoende en kan hier nog een USB-optical drive aan of andere USB-gevoede spullen?
  • zijn er nog tips voor kleine kasten, ik vind ze nog dungezaaid (of duur)?
  • wordt het echt veel stiller als ik een Akasa Euler toepas en de i3 passief koel, deze is tenslotte maar TDP35W?
  • Zijn de spullen in de lijst compatibel met elkaar/zit er een enorme bottleneck in?
  • Zijn er argumenten om toch AMD te gaan?
Wil iemand hier eens op schieten en wat tips ter vebetering geven?

Heel erg bedankt alvast en groet,

edit: SSD: Samsung --> Crucial

Verwijderd

Ik zou persoonlijk kiezen voor deze ssd:
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
En ik heb weinig goeds gehoord over bedrijven als inter-tech dus ik zou voor deze kast kiezen:
pricewatch: Silverstone Precision PS09 Black

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2014 16:32 ]

• twbon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-04 11:05
Dank voor je reactie. Wat ik heb aangepast aan opening post is dat ik het liefst ook een kleine kast wil.

v.w.b. SSD: is die Crucial sneller of duurzamer?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
twbon schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:36:
Dank voor je reactie. Wat ik heb aangepast aan opening post is dat ik het liefst ook een kleine kast wil.

v.w.b. SSD: is die Crucial sneller of duurzamer?
Hoe bedoel je duurzamer? Sneller is 'ie niet, maar dat verschil ga je niet merken. De Crucial is vooral goedkoper en heeft stroomuitvalbescherming.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:41
Ik zou toch voor die Samsung gaan. €7 duurder, maar wel veel en veel sneller. Wel minder goede power-loss faciliteiten, maar hoevaak valt de stroom nu uit als je net iets essentieels aan het schrijven bent.

Waarom een T processor? Gewoon lekker een normale nemen, veel meer waar voor je geld. Lawaai zal ie echt niet maken. Ga voor een i3 4130 of een i5 4440.
Je kan ook voor een APU van AMD gaan. Vooral de A10 serie is best leuk.

Voor de rest prima build.

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:12
Als kast kan je eventueel overwegen om voor deze te gaan pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart . Kast is klein, makkelijk in te bouwen en prima geschikt voor de hardware die ik bij jou gekozen zag.
Pagina: 1