Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC waarschijnlijk foutief onderdeel

Pagina: 1
Acties:

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Beste medetweakers

Ik heb een week geleden ongeveer voor mijn pa een pc samengesteld en in elkaar gezet.

Deze pc crash altijd binnen 10 minuten met CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT.
Ik heb een hele reeks aan tests uitgevoerd om te kijken of dat aan een bepaald onderdeel kon liggen maar ik kan er maar niet achter komen wat er aan de hand is.

Ik kan binnen 5 tot 10 minuten uitvinden of het normaal werkt door prime95 te draaien, als threads crashen dan werkt het niet, en anders blijven ze rustig doordraaien.

Ik heb de volgende dingen getest:
- RAM geheugen verwisseld met een andere pc en gedraaid (bijde pc's getest) stress threads vliegen er nog steeds uit op de pc, de andere pc waar het geheugen naartoe verwisseld is (mijn eigen pc) blijft het gewoon prima doen.
- Processors verwisseld met een andere pc (m'n zusje's pc, die was t makkelijkste daarvoor te gebruiken), beide pc blijven nu wonderbaarlijk gewoon rustig draaien onder de stresstest. de verwisselde processor is een phenom II quad core.
- Andere voeding gebruikt, stress threads vliegen er nog steeds gewoon uit.

drivers installeren (voor zover dat lukte zonder crashes) maakt ook geen verschil, bios heb ik nog geupdate naar de laatste versie maar doet ook verder weinig.

Het viel me op dat ookal is het een BE het UEFI geeft geen opties voor multiplier in het overclocking tabje

Ik kan me niet meer verzinnen wat het nou is dat niet werkt en wat mogelijk terug gestuurd moet worden.

Heeft iemand nog advies voor me?

PC bevat het volgende:
pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0
pricewatch: Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)
pricewatch: Aerocool V3X Evil Black Edition
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-11 13:11
Ik neem aan dat je je BIOS terug heb gezet naar optimal/default values. Zo niet, probeer het.
Daarnaast kan je nog een BIOS update doen. (ik weet het, je moederbord ondersteunt de processor vanuit de fabriek al http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Pro3%20R2.0/?cat=CPU) maar dan heb je iig een verse BIOS.

Als dat ook niet werkt zou ik je mobo omwisselen. Verder weet ik het ook niet meer. :)

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou inderdaad een BIOS update proberen te doen, gewoon de nieuwste versie en dan weer de test proberen, de CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT betekent dat er iets fout gaat bij het multithreaden van de processor, de processor zelf is het waarschijnlijk niet omdat die wel goed draait op het andere moederbord.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het enige wat ik kan bedenken is dat het mobo, de mosfets, te warm worden, al zou dit plankje opzich een FX-6300 wel overleven, en een x4 is ook niet echt zuiniger dan een FX-6300.

Wat zijn de tempraturen zoal?

People as things, that’s where it starts.

• THEMAN!!
Probeer het wel (als-ie het ondersteunt) via USB te doen. Tegenwoordig worden moederborden uitgerust met opties zoals het updaten van BIOS via de USB.

Als je pc nog steeds uitvalt probeer het absoluut niet in je windows! Dan heb je een corrupte BIOS en ben je nog verder van huis.

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
THEMAN!! schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:53:
Daarnaast kan je nog een BIOS update doen.
Teun. schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:56:
Ik zou inderdaad een BIOS update proberen te doen
bios heb ik nog geupdate naar de laatste versie maar doet ook verder weinig.

• THEMAN!!
Het houdt dan een beetje op qua mogelijkheden.. Dan zou ik het omruilen/retourneren.

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
THEMAN!! schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:03:
Het houdt dan een beetje op qua mogelijkheden.. Dan zou ik het omruilen/retourneren.
Wat precies omruilen? het hele pakket, mobo + processor, of iets anders? Gok dat de webshop waar ik het besteld heb dat niet voor niks zal doen

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:58:
Het enige wat ik kan bedenken is dat het mobo, de mosfets, te warm worden, al zou dit plankje opzich een FX-6300 wel overleven, en een x4 is ook niet echt zuiniger dan een FX-6300.

Wat zijn de tempraturen zoal?
CPUID HWMonitor zegt
SYSTIN 37ºC
CPUTIN 64ºC
AUXTIN 63ºC
TMPIN3 40ºC

AMD FX-6300
Temperatures 60ºC
AMD Radeon HD 6450 53ºC

met de prime95 stress draaiend

• THEMAN!!
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik zou idd eerst het moederbord omruilen. Het kan zijn dat er iets op het moederbord niet goed is. Als je een ander merk/model moederbord neemt en het probleem doet zich nog steeds voor, dan weetje 100% zeker dat het je processor is.

Ik heb niks tegen andere merken, probeer Asus maar ff ipv. AsRock. :)

Edit: de temps onder stress is ok hoor. Zou niet aan de temps liggen imo.

[ Voor 16% gewijzigd door THEMAN!! op 18-05-2014 16:23 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat de temps okay zijn, zou ik niet te hard zeggen. 60 graden is knap heet voor een FX-6300, AMD cpu's worden liever onder de 60 graden gehouden, echter, ik denk niet dat het probleem aan de temps ligt.

Rest van de temps zijn prima.

Mobo omruilen kan, pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P zou ik dan nemen.

People as things, that’s where it starts.

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
DOA (dead on arrival) cpu's zijn zeldzaam dus ik zou eerst mijn pijlen richten op het moederbord. :)

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Bluescreens bij zelfde cpu/mobo combi:

http://www.eightforums.co...hangs-windows-8-1-w7.html

http://answers.microsoft....-90a5-64ee165f5e10?page=2
(die loste het overigens op door z'n wifi-pci-kaart eruit te halen..?)

De adviezen die gegeven worden zijn divers en gaan van cpu-vervangen tot memory-vervangen tot mobo-vervangen. Tip: neem even contact op me die webshop. Weet niet welke je hebt, maar leg de vraag even voor en je dilemma (welk onderdeel moet je nou retourneren). Je hebt een kans dat je verrast word en een kundig iemand aan de lijn krijgt, die bv voorstelt alles op te sturen en dat zij dan even kijken. Ik heb slechte, maar ook dit soort heel goeie ervaringen met webshops.
Pagina: 1