Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:47
Beste Tweakers,

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een televisie in de woonkamer, op dit moment kijken we namelijk film vanaf een 15,6" laptopscherm op de salontafel :+.

We hebben al bedacht dat 32" een prima formaat is, het moet niet zo worden dat de hele woonkamer om de TV draait. We hebben ook geen tv-abonnement, we kijken meestal alleen maar film en series en de rest is prima te vinden via uitzending gemist, Netflix en dergelijke. Verder heb ik een RPi gekregen waar ik RaspBMC op ga draaien en ik plan om een NAS (Synology DS214 of vergelijkbaar) te gebruiken als download-, backup- en streammachine. Kortom: smart tv is niet noodzakelijk. 3D al helemaal niet..

Eisen:
- 32"
- Full HD natuurlijk
- Minimaal 1 HDMI uitgang
- Goed beeld

Niet belangrijk:
- Smart TV
- 3D
- Audio (want 2.0 B&O setje + panasonic versterker)

Budget:
~ €400, maar minder is altijd beter :9

Die eerste drie eisen liggen redelijk voor de hand en kan je zo aanvinken in de PW, de vierde is waar ik hier voor aanklop. Ik ben trouwens bewust nu op zoek, want met het aankomende WK regent het aanbiedingen natuurlijk.

Op mijn shortlist staan voorlopig:
- pricewatch: Samsung UE32F5000 Zwart
- pricewatch: Samsung UE32F6400 Zwart
- pricewatch: Sony KDL-32W705B Zwart
- pricewatch: Sony Bravia KDL-32R430B Zwart

Vergelijklink van bovenstaande tv's

De eerste drie komen ook op HDTVtest.co.uk goed uit de bus, maar de laatste kan ik niet vinden. Wat ik me voornamelijk afvraag is hoe belangrijk de (paneel)frequentie van 50 of 100 Hz is. Met snelle scènes heb je profijt van de 100 Hz lijkt me. De beeldverbeteraars zijn leuk, maar van 100 Hz kan je allicht meer maken dan van 50.

Hebben jullie suggesties om me van mijn shortlist af te helpen?

• afca020
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08 15:28

afca020

X X X

In dat lijstje zou ik persoonlijk altijd gaan voor de W7 van Sony. Heeft naar mijn mening de mooiste kleurweergave en scherpte, maar dat is natuurlijk ieders eigen mening.

Ben zelf eigenaar van een W6 van Sony (42 inch variant dan) met een 50Hz paneel erin, maar dat vind ik persoonlijk niet hinderlijk. 100Hz paneel schijn je wel te merken in verschil, en deze zit volgens mij ook in de W7. Ik kan je aanraden om gewoon eens in een electronicazaak te gaan kijken.

De W-lijn is overigens gewoon de opvolger van de R-lijn van Sony, dus die laatste zou ik zelf niet snel kiezen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou voor in de woonkamer toch echt minimaal kijken naar 40 of 42 inch. Natuurlijk is dat altijd een persoonlijke keuze maar in mijn omgeving zie ik toch wel dat men vaak een 32 inch koopt en dan een paar weken later toch groter wil. Zeker voor beleving in films e.d.

Just my 2 cents...

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Dat lijkt me goed advies van ik222. Eventueel kun je ook nog naar 39 inch modellen kijken, maar met de huidige smalle dunne tvs lijkt 32 inch me echt klein.

[ Voor 3% gewijzigd door Kasj op 18-05-2014 21:20 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou zelf niet zo snel voor 32 inch kiezen maar voor wat groter gaan. Het went snel.
De Sony lcd's uit de W-lijn zijn erg goede tv's naar mijn mening; van je shortlist zou ik voor de W705B gaan.

• Ravocs
40" zou wel kunnen, maar dan begint het budget toch wel snel een beperkende factor te zijn. En zoals ik zei kijken we sporadisch film en willen we de tv niet het centrum van de kamer maken.

Edit naar aanleiding van hieronder: we zitten ongeveer 3m van de tv af. 40" zou dus qua kijkafstand wel kunnen, maar 10" is ook ongeveer €100,-

[ Voor 28% gewijzigd door Ravocs op 19-05-2014 16:36 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
ik222 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:39:
Ik zou voor in de woonkamer toch echt minimaal kijken naar 40 of 42 inch. Natuurlijk is dat altijd een persoonlijke keuze maar in mijn omgeving zie ik toch wel dat men vaak een 32 inch koopt en dan een paar weken later toch groter wil. Zeker voor beleving in films e.d.

Just my 2 cents...
Grootte is imho volledig gerelateerd aan kijk-afstand. Hoe verder weg, hoe groter het beeld. Een heel groot scherm op kleine afstand maakt het er echt niet mooier op. Zonder kijk-afstand is het dus niet mogelijk om een zinnige conclusie aan de schermgrootte te verbinden.

Wat betreft specificaties van schermen blijft toch altijd het beste om de schermen daadwerkelijk te gaan bekijken. Zelf heb ik uiteindelijk voor Sony gekozen (KDL-40W5500 voor de woonkamer, en KDL-37EX402 voor de slaapkamer) en dit is tot volle tevredenheid moet ik zeggen. Enige echte nadeel dat ik aan Sony heb kunnen ontdekken, is dat hun widgets e.d. een volledig nutteloze toevoeging vormen. Het is relatief traag, wordt amper bijgehouden en de widgets die er zijn, zie ik niet echt het nut van in.

Het beeld van samsung vond ik destijds zeker erg goed (de schermen van Sony en Samsung deden in hun eigen klasses allemaal niet voor elkaar onder in dat opzicht) maar met name vanwege het design van de behuizing is de keuze op Sony gevallen. Daarnaast vond ik de remote van Samsung een beetje goedkoop aandoen.

iRacing Profiel

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:45

Bever!

3

De samsung F6400 is wat beeld betreft de beste keuze, enige met 100hz Panel.

[ Voor 4% gewijzigd door Bever! op 19-05-2014 18:07 ]

• Ravocs
Bever! schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:04:
De samsung F6400 is wat beeld betreft de beste keuze, enige met 100hz Panel.
Dat zou ik zelf dus ook zeggen, maar ga ik daar echt veel van merken? Anders kies ik net zo lief voor de F5000, dan betaal ik ook niet voor 3D en smarttv. Die kan ik bovendien 2ehands krijgen voor €200,-.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:45

Bever!

3

Nee zo groot is verschil niet, 100hz introduceert ook beeldfoutjes bij beweging dus is niet altijd zo fijn kijken.

• Ravocs
Nu toch maar eens de blik wat verruimd (haha) naar ~40". De pricewatch: Samsung UE40F6400 Zwart is ondertussen afgevallen. Leuk en mooi apparaat, maar je betaald wel veel voor de smart-tv (gaan we niet gebruiken), 3D (gaan we waarschijnlijk 3x gebruiken) en 10-punts kalibratie die eigenlijk toch niet werkt (60% aanpassen beïnvloed 50% en 70%, dus je blijft bezig dan)

Nieuwe shortlist:

- pricewatch: Sony KDL-42W655A Zwart (is op V&A voor 350 aangeboden)
Reviews (HDTVtest.co.uk en hier) zijn lovend over het beeld, ong 1 jaar oud (introductiedatum) en in de markt gezet voor €800. Goede prijs/kwaliteit verhouding dus. Voorganger van de W705, die nieuw te duur is, tenzij ik echt een goede deal kan vinden.

- pricewatch: Sony Bravia KDL-40W605 Zwart
W6-serie, dus kleine broertje van de W7. Ook goed gereviewed, maar nog steeds wat aan de dure kant.

- pricewatch: Samsung UE40F5000 Zwart
Veel betere Motion Plus-functie dan de Sony's, prima beeldkwaliteit volgens HDTVtest, wel wat minder dan de Sony's, maar na kalibratie wel goed. Lastig te doen thuis zonder meetapparatuur, maar met hun settings komt het toch wel dicht in de buurt. Lekker cheap.

Op dit moment neig ik het meest naar de W655 of de F5000.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
+1 voor de W655A.

Prima tv en naar mijn mening mooier beeld dan de F5000.

• Ravocs
Het is de F5000 geworden. De W655A-2e-hands-meneer heeft gewoon niet gereageerd en de advertentie is nu verwijderd. Lekker dan.

Bedankt!
Pagina: 1