LG LED Monitor 25UM65-P 25"

Pagina: 1
Acties:

• Nelvalhil
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2021
De 25UM65-P is een zeer betaalbaar beeldscherm met een resolutie van 2560'1080.

Ik zoek al een tijdje een nieuw beeldscherm, als snel viel mijn oog op een ultra-HD scherm van AOC met een resolutie van 2560'1440. Maar omdat ik 450 euro eigenlijk iets te veel vond heb ik hem uiteindelijk niet gekocht. Wel wilde ik nog een nieuw beeldscherm, met het liefst een resolutie van boven de 1920'1080. Wat gefilterd in tweakers en toen kwam de LG eruit :P

Het beeldscherm zelf lijkt mij heel interessant mede omdat hij zo betaalbaar is. Én hij heeft een aspect ratio van 21:09. Nu zag ik net wel dat het scherm een reactiesnelheid van 14ms heeft. Nu vroeg ik mij het volgend af: 'Is de 14ms echt belemmerend met het gamen?' Ik speel niet echt hardcore First Person Shooter games. Wel houd ik er soms wel van, hersenloos in het rond schieten. Dat wil ik dan echter wel zonder 'lagg' oid. Doen :)

Ik heb veder niet zoveel ervaring met hoge/lage responsetijden. Ga ik die 14ms echt merken, ga ik het niet merken? Ik speel zelf vaak MMOs/RPGs en RTS games. Wat ik me dan ook afvroeg, want misschien kennen jullie het spel 'StarCraft II' wel. Dat is ook een spel die zeg maar met een hoge snelheid word gespeeld :D Of je daar dan ook weer die 14ms zou gaan merken.

Als PC gebruik ik momenteel een 8core (8350) in combinatie met 16gb 1,337 ghz RAM, een SSD, en de geforce GTX 660ti 2gb videokaart. Ik draai alles wat ik tot nu heb getest op full hd @ extreme settings met een goede FPS. Met uitzondering als Witcher 2, BF4, crysis 3. Dat draait dan weer met 30-35/40 FPS. Spellen zoals LOTRO, Skyrim, StarCraft II draai ik dan weer met 60/70-120/130 FPS.

Zal met de resolutie van de 25UM65 het draaien van de spellen aanzienlijk moeilijker worden voor mijn videokaart. Zal ik nog steeds Battlefield 4 met een soort van aanvaardbaar framerate kunnen spelen? (30+) Of zal ik daarvoor echt de settings moeten reduceren?

TL;DR: Kan ik met een 2560'1080 scherm, op die resolutie met een GTX 660TI 2gb. BF4, Starcraft 2, LOTRO kunnen spelen op een aanvaarbare Framerate?

Is 14ms 'te veel'?

Dank voor het lezen en eventuele reacties! :)

• Nelvalhil
pricewatch: LG 25UM65-P Zwart

Desbetreffend beeldscherm! ^^
Modbreak:Aub niet je topic <24u omhoogschoppen. Als je iets toe te voegen hebt voor iemand op je gereageerd heeft, gebruik dan de 'wijzig' knop :o

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 19-05-2014 23:27 ]

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:39
Wat betreft responstijd/lag, ik heb de 34" variant van deze monitor (met dezelfde resolutie dus) en deze zou ook 14 ms responstijd hebben, maar ik merk niets van lag of ghosting met spellen als battlefield en titanfall. Dus als deze vergelijkbaar is wat dat betreft denk ik dat het meevalt.

anathema

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik heb zelf deze (LG 29EB93-B). Ik vind hem vrij klein nog en is qua hoogte vergelijkbaar met een 23" scherm. Dit scherm had ik gekozen omdat hij volgens reviews 0ms inputlag had, laagste response time (5ms) en 75hz ondersteund. Als ik fanatieke gamers moet geloven, dan is 5ms de bovengrens betreft reactietijd, en alles boven de 0ms inputlag een dikke no-go. Als je veel shooters speelt online dan zou ik daar toch even over nadenken. Waarom de 25" versie eigenlijk? Dit door budget of ruimte die je hebt op je desk? Met de gpu die je hebt is het trouwens helemaal geen verkeerd idee om een leuke 23/24"(16:9) scherm te halen, mijn gpu heeft een dikke 20% overclock nodig om boven het minimum fps boven de 75fps te krijgen. Je moet er rekening mee houden dat je door het gebruik van deze resolutie iets van 30% meer pixels vraagt.

[ Voor 12% gewijzigd door fynrd1 op 19-05-2014 15:33 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Er worden nu 2 zaken door elkaar gehaald:
(input)lag en reactiesnelheid.

Inputlag is de lag tussen je muis beweging en datgene wat je vervolgens op je scherm ziet. Reactiesnelheid is de snelheid waarmee de pixel veranderd van kleur.
Als is je reactiesnelheid 300ms, dat hoeft dan nog niet te betekenen dat je last hebt van inputlag.

Een ander punt: er zijn verschillende manieren om reactiesnelheid te meten. Je hebt de G2G methode en BwB methode. De G2G methode is de mindere maar word vaak gehanteerd omdat de specs er dan beter uit zien (marketing technische is G2G dan weer wel interessant omdat je hiermee de klant flink kan misleiden).
Je zal dus eerst moeten achterhalen met welke meting die 14ms is gemeten.
Is 14ms een bwb waarde, dan zit je redelijk gunstig. Is 14ms een G2G waarde, dan zou ik met een grote boog om het scherm heen lopen.....

Meer info:
Wikipedia: Response time (technology)

Lees vooral even het stukje over bwb en g2g metingen

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

ChojinZ schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:48:
Er worden nu 2 zaken door elkaar gehaald:
(input)lag en reactiesnelheid.

Inputlag is de lag tussen je muis beweging en datgene wat je vervolgens op je scherm ziet. Reactiesnelheid is de snelheid waarmee de pixel veranderd van kleur.
Als is je reactiesnelheid 300ms, dat hoeft dan nog niet te betekenen dat je last hebt van inputlag.

Een ander punt: er zijn verschillende manieren om reactiesnelheid te meten. Je hebt de G2G methode en BwB methode. De G2G methode is de mindere maar word vaak gehanteerd omdat de specs er dan beter uit zien (marketing technische is G2G dan weer wel interessant omdat je hiermee de klant flink kan misleiden).
Je zal dus eerst moeten achterhalen met welke meting die 14ms is gemeten.
Is 14ms een bwb waarde, dan zit je redelijk gunstig. Is 14ms een G2G waarde, dan zou ik met een grote boog om het scherm heen lopen.....

Meer info:
Wikipedia: Response time (technology)

Lees vooral even het stukje over bwb en g2g metingen
Ik haal helemaal niks door elkaar?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• ChojinZ
fynrd1 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:17:
[...]

Ik haal helemaal niks door elkaar?
jij niet, maar de TS wel. ;)
fynrd1 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:30:
Als ik fanatieke gamers moet geloven...en alles boven de 0ms inputlag een dikke no-go.
Geloof die fanatieke gamers maar niet. Is namelijk dikke onzin..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
ChojinZ schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:25:
Geloof die fanatieke gamers maar niet. Is namelijk dikke onzin..
En tussen 60Hz en 120(/144)Hz zit ook geen verschil zeker?

• ChojinZ
pryth schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:33:
[...]

En tussen 60Hz en 120(/144)Hz zit ook geen verschil zeker?
Daarin weer wel. Maar dat is totaal wat anders. ;)

• EG Mike
Responsetijd is wel degelijk van belang. Als je met een degelijke FPS speelt, en je hebt een hoge input lag, wordt je binnen 5minuten gestoord van zgn. Crosstalk.

Boven de 0ms ' een dikke no-go ' is niet waar. Eens. 0ms is theoretisch zelfs onmogelijk. Maar ik zou het proberen om toch onder de 5ms te houden.

• ChojinZ
pryth schreef op maandag 19 mei 2014 @ 17:17:
Responsetijd is wel degelijk van belang. Als je met een degelijke FPS speelt, en je hebt een hoge input lag, wordt je binnen 5minuten gestoord van zgn. Crosstalk.

Boven de 0ms ' een dikke no-go ' is niet waar. Eens. 0ms is theoretisch zelfs onmogelijk. Maar ik zou het proberen om toch onder de 5ms te houden.
Maar ik beweer ook niet iets anders. Ik zeg alleen dat 0ms-no-go onzin is. ;)

Een 120hz scherm doet namelijk elke 8ms een refresh. Als je onder die 8ms zit zal zal de muis beweging vaak moeten wachten op de volgende refresh van het scherm. In sommige gevallen zal je tussen 2 refreshbeelden inzitten waardoor je 1 refresh (van 8ms) inputlag hebt. Maar die ene refresh inputlag merk je niet op een 120hz scherm.

• EG Mike
ChojinZ schreef op maandag 19 mei 2014 @ 17:33:
[...]

Maar ik beweer ook niet iets anders. Ik zeg alleen dat 0ms-no-go onzin is. ;)

Een 120hz scherm doet namelijk elke 8ms een refresh. Als je onder die 8ms zit zal zal de muis beweging vaak moeten wachten op de volgende refresh van het scherm. In sommige gevallen zal je tussen 2 refreshbeelden inzitten waardoor je 1 refresh (van 8ms) inputlag hebt. Maar die ene refresh inputlag merk je niet op een 120hz scherm.
Ah, begreep ik je comment verkeerd. Ik dacht dat je beweerde dat input lag een non-issue was! Forget what I said :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat je hier een flink stuk hoogte mist. Mijn 29" Dell is qua hoogte vergelijkbaar met een 23" scherm. Dit is voor desktop werk niet echt geweldig. Met een 25" scherm zal de hoogte misschien maar iets van 21" zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Dit is een aankoopadviesvraag (een van de betere overigens :) ) en hoort dus in een van de aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• ChojinZ
pryth schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:36:
[...]

Ah, begreep ik je comment verkeerd. Ik dacht dat je beweerde dat input lag een non-issue was! Forget what I said :)
geen probleem! :)

• Nelvalhil
Dank u allen voor de reacties :D Ik ga het scherm gewoon halen, en wat betreft het verlies van 25/35% FPS ivm. mijn GPU, ik ga denk ik er nog een tweede bij halen, of ene ander :P
Pagina: 1