Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Een digibeet wil home systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben totaal nieuw in deze wereld en heb al heel wat ingelezen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag een systeem willen aanschaffen waarmee ik al mijn bestanden op kwijt kan en van overal op kan bereiken. Het moet dus samen kunnen werken met alle computers/laptops tablets en phones in huis. Ik zou ook willen dat het programmeerbaar zou zijn om automatisch films, series en overige te downloaden. Uiteraard zal ik het aansluiten op een smart tv (die ik overigens ook nog moet aanschaffen). Kortom een systeem waar ik veel digi zaken op kan plaatsen, afspelen, lezen en bewerken.

Van de info die ik zelf verzameld had denk ik een htpc + nas + smart tv nodig te hebben. Ow ja, dit is allemaal hardware maar software zal waarschijnlijk ook nodig zijn. Kan iemand mij ajb adviseren wat t beste en qua euros ook voordelig zou zijn? Kwaliteit en gebruiksgemak vind belangrijker dan t geld

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 22:44
Ik zou voor een mediaspeler zoals de popcorn a-410 gaan. Je kan zelfs de popcorn gebruiken als nas en om te downloaden. Er kan slechts 1 schijf in

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Wat heb je zelf al gevonden dan alleen dat je denkt dat je een HTPC, NAS en een smart TV nodig hebt? Wanneer je op tweakers een topic opent, verwachten we dat je zelf al enig onderzoek heb gedaan naar (in dit geval) apparaten die jij denkt nodig te hebben.

Een apparaat waar de meeste functies die je wilt in zitten is een NAS. Ik raad je aan om een NAS te kiezen van het merk Synology. Dit is een erg populair en goed merk. Een voorbeeld is de Synology DiskStation DS112j hierin kan je zelf 1 schijf plaatsen naar keuze. Nadeel is dat wanneer deze schijf defect raakt je ook je bestanden kwijt raakt. Wanneer je wat meer zekerheid wilt van je data, zou je een 2-bay NAS kunnen kopen zoals de Synology DiskStation DS213j. Hierin kan je twee schijven in raid zetten. Deze raid zorgt voor een 1 op 1 kopie. (Let op: raid is geen backup, zorg daarom altijd voor een goede backup van belangrijke data)

Een HTPC is in principe niet nodig, je zou alles vanaf een NAS kunnen streamen naar een smart TV. Voordeel van een smart TV is dat je er bijvoorbeeld een dvd/blue-ray speler in kan doen, een interne hard schijf (je hoeft dus niet te streamen vanaf je NAS wat weer netwerkverkeer scheelt) etc...

Aan software heb je eigenlijk niets nodig, een NAS en smart TV hebben al software en op een HTPC kan je bijvoorbeeld XBMC installeren wat gratis is.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In mijn ogen kun je het beste sowieso een NAS kopen (van Synology of Qnap) waarop je al je bestanden kunt opslaan. Deze bestanden kun je vervolgens met elk device bereiken. Verder kun je met de NAS (automatisch) content downloaden.

Om alle content af te kunnen spelen kun je het beste gebruikmaken van een mediaspeler of htpc. Dit zou eventueel ook kunnen met een "smart"-tv maar dit zou nooit mijn voorkeur hebben. "Smart" is imho zwaar over-rated en deze functionaliteiten kun je via andere devices veel beter gebruiken. Een tv moet goed beeld geven; overige functies zijn niet relevant en doorgaans toch niet fantastisch uitgewerkt.

• Masterkale1
S1NN3D schreef op maandag 19 mei 2014 @ 07:21:
In mijn ogen kun je het beste sowieso een NAS kopen (van Synology of Qnap) waarop je al je bestanden kunt opslaan. Deze bestanden kun je vervolgens met elk device bereiken. Verder kun je met de NAS (automatisch) content downloaden.

Om alle content af te kunnen spelen kun je het beste gebruikmaken van een mediaspeler of htpc. Dit zou eventueel ook kunnen met een "smart"-tv maar dit zou nooit mijn voorkeur hebben. "Smart" is imho zwaar over-rated en deze functionaliteiten kun je via andere devices veel beter gebruiken. Een tv moet goed beeld geven; overige functies zijn niet relevant en doorgaans toch niet fantastisch uitgewerkt.
Dit alles kan ook met alleen de popcorn hour.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• S1NN3D
  • Niet online
Masterkale1 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:40:
Klopt, maar ik zou NAS en mediaspeler altijd apart houden. Laat elk apparaat doen waarin het goed is. Er zijn meerdere mediaspelers waar een harde schijf in kan en die daarmee NAS-functies hebben maar dan nooit zo goed en compleet als een echte NAS van bijvoorbeeld Synology of Qnap. Daarnaast lees ik erg vaak dat eigenaren van Popcorn Hour mediaspelers zich eeuwige beta-testers voelen dus ik heb niet zo veel vertrouwen in hun firmware.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
S1NN3D schreef op maandag 19 mei 2014 @ 07:21:

Hier ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Kleine kanttekening is dat een NAS relatief beperkt is. Voor 99% van de thuis-situaties zal het voldoen, maar een écht veeleisende gebruiker zal liever een servertje neer zetten dan een NAS, maar gegeven de start-post verwacht ik dat een knappe NAS zal volstaan.
Masterkale1 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:40:
[...]

Tuurlijk kan dat, maar is naar mijn mening niet wenselijk. Ten eerste omdat een Popcorn-hour in de basis een mediaspeler is, en niet gericht is op storage. Het is een additionele functionaliteit en geen basis-functionaliteit. Ten tweede omdat de popcorn-hour qua performance en qua mogelijkheden het aflegt tegen een NAS, en ten derde omdat je naar mijn mening storage / diensten centraal moet aanbieden en niet vanuit een client (wat een mediaspeler is).
Daarnaast is een popcorn-hour niet een XBMC-based device (wat imho een heel groot nadeel is), én kan afaik geen SQL-database hosten, wat tegenwoordig toch wel redelijk essentieel aan het worden is.
Wil je dus een gedegen basis voor een netwerk waar je op door kan bouwen, dan is het handiger om het in 1x goed neer te zetten, en dat in de loop der tijd uit te breiden, dan nu een alles-in-1 device te kiezen die later toch weer net niet helemaal is wat je zoekt, en je weer opnieuw kan gaan beginnen met je infrastructuur van je netwerk in te richten.

iRacing Profiel

• Masterkale1
S1NN3D schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:44:
[...]

Klopt, maar ik zou NAS en mediaspeler altijd apart houden. Laat elk apparaat doen waarin het goed is. Er zijn meerdere mediaspelers waar een harde schijf in kan en die daarmee NAS-functies hebben maar dan nooit zo goed en compleet als een echte NAS van bijvoorbeeld Synology of Qnap. Daarnaast lees ik erg vaak dat eigenaren van Popcorn Hour mediaspelers zich eeuwige beta-testers voelen dus ik heb niet zo veel vertrouwen in hun firmware.
Ik heb zelf de nodige popcorn hours gehad en inderdaad de a-110 en a-300 liepen veel vast. De A-410 is wat dat betreft een stuk beter.
Ik heb zelf nooit een nas gehad, maar weet wel dat een NAS stukken sneller is wat betreft downloaden en uitpakken dan een popcorn. Ik gebruik zelf ook gewoon mijn Pc daarvoor.

De optie ligt er wel om beide aan te schaffen

• Masterkale1
kroegtijger schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:47:
[...]

Hier ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Kleine kanttekening is dat een NAS relatief beperkt is. Voor 99% van de thuis-situaties zal het voldoen, maar een écht veeleisende gebruiker zal liever een servertje neer zetten dan een NAS, maar gegeven de start-post verwacht ik dat een knappe NAS zal volstaan.

[...]

Tuurlijk kan dat, maar is naar mijn mening niet wenselijk. Ten eerste omdat een Popcorn-hour in de basis een mediaspeler is, en niet gericht is op storage. Het is een additionele functionaliteit en geen basis-functionaliteit. Ten tweede omdat de popcorn-hour qua performance en qua mogelijkheden het aflegt tegen een NAS, en ten derde omdat je naar mijn mening storage / diensten centraal moet aanbieden en niet vanuit een client (wat een mediaspeler is).
Daarnaast is een popcorn-hour niet een XBMC-based device (wat imho een heel groot nadeel is), én kan afaik geen SQL-database hosten, wat tegenwoordig toch wel redelijk essentieel aan het worden is.
Wil je dus een gedegen basis voor een netwerk waar je op door kan bouwen, dan is het handiger om het in 1x goed neer te zetten, en dat in de loop der tijd uit te breiden, dan nu een alles-in-1 device te kiezen die later toch weer net niet helemaal is wat je zoekt, en je weer opnieuw kan gaan beginnen met je infrastructuur van je netwerk in te richten.
Je hebt gelijk hierin, alleen XBMC is ook niet het neusje van de zalm wat betreft gebruikers gemak.
Bij een mediaspeler is het aanklikken en gaan en bij xmbc is het verre van dat. Op gebruikersgemak wint een mediaspeler hierin weer.

• kroegtijger
Masterkale1 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:50:
[...]

Je hebt gelijk hierin, alleen XBMC is ook niet het neusje van de zalm wat betreft gebruikers gemak. Bij een mediaspeler is het aanklikken en gaan en bij xmbc is het verre van dat. Op gebruikersgemak wint een mediaspeler hierin weer.
Hoe bedoel je dat precies? Het is imho juist super gebruiksvriendelijk als het eenmaal geconfigureerd is. Beter dan wat de meeste dedicated mediaspelers bieden en zeker in een setup waarbij je over meerdere devices beschikt (shared database). Bij een mediaspeler zal je toch ook je sources moeten definieren, en zal je ook de nodige settings moeten / willen aanpassen.
Kies je voor builds als OpenElec, dan is 99% van het configuratiewerk al gedaan en is het alleen nog maar je source aanwijzen en kijken maar. Ik zie dus niet direct een winst-punt hierin voor een dedicated mediaspeler.

iRacing Profiel

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
En daar zeg je het meteen goed. Als het eenmaal geconfigureerd is.

TS geeft zelf aan een digibeet te zijn.

Trouwens, op dat punt lijkt het me handiger dat de TS iemand in de buurt zoekt die de spullen in kan gaan stellen.

Mijn aanraden zou zijn, een NAS (synology of Qnap) en een Mediaspeler (ben zelf gecharmeerd van Dune, maar daar zul je zelf een videowall moeten maken op de pc (met programma's weliswaar).
De Xtreamer schijnt dit automagisch te kunnen en ook XBMC kan dit, maar qua instellen natuurlijk even een probleem.

• Masterkale1
Ik ga met arunia mee... met bovengenoemde punten

• kroegtijger
Arunia schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:05:
En daar zeg je het meteen goed. Als het eenmaal geconfigureerd is.

TS geeft zelf aan een digibeet te zijn.
Maar wat moet je nu helemaal eraan configureren? Een source instellen is voldoende om al te kunnen gaan kijken. Daarnaast zijn er bakken vol met howto's te vinden waarmee zelfs de grootste digibeet uit de voeten zou moeten kunnen. Als dat al niet lukt, dan kan je je imho af gaan vragen of je hier überhaupt aan moet gaan beginnen. Immers, op een dedicated mediaspeler zal je dit toch ook moeten doen.
Trouwens, op dat punt lijkt het me handiger dat de TS iemand in de buurt zoekt die de spullen in kan gaan stellen.
Dat lijkt mij dan ook.
Mijn aanraden zou zijn, een NAS (synology of Qnap) en een Mediaspeler (ben zelf gecharmeerd van Dune, maar daar zul je zelf een videowall moeten maken op de pc (met programma's weliswaar).
De Xtreamer schijnt dit automagisch te kunnen en ook XBMC kan dit, maar qua instellen natuurlijk even een probleem.
Een Synology lijkt op het eerste gezicht inderdaad het meest logische. QNAP ben ik niet zo heel gecharmeerd van, maar zou ook moeten kunnen gaan werken.
Dune mediaspelers zijn zeker goed, maar hebben dus als nadeel niet XBMC-based te zijn. Dan zou ik eerder voor een device kiezen dat dit wel is, zeker als je nog van plan bent om in de toekomst het netwerk uit te gaan breiden met meerdere devices (denk aan de slaapkamer, of een tablet oid). De shared database van XBMC maakt het leven daarin dermate veel prettiger dat die eenmalige configuratie (voor zover het dus een issue zou zijn) het de moeite meer dan waard maakt imho.

iRacing Profiel

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
kroegtijger schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:13:
[...]

Maar wat moet je nu helemaal eraan configureren? Een source instellen is voldoende om al te kunnen gaan kijken. Daarnaast zijn er bakken vol met howto's te vinden waarmee zelfs de grootste digibeet uit de voeten zou moeten kunnen. Als dat al niet lukt, dan kan je je imho af gaan vragen of je hier überhaupt aan moet gaan beginnen. Immers, op een dedicated mediaspeler zal je dit toch ook moeten doen.

[...]

Dat lijkt mij dan ook.

[...]

Een Synology lijkt op het eerste gezicht inderdaad het meest logische. QNAP ben ik niet zo heel gecharmeerd van, maar zou ook moeten kunnen gaan werken.
Dune mediaspelers zijn zeker goed, maar hebben dus als nadeel niet XBMC-based te zijn. Dan zou ik eerder voor een device kiezen dat dit wel is, zeker als je nog van plan bent om in de toekomst het netwerk uit te gaan breiden met meerdere devices (denk aan de slaapkamer, of een tablet oid). De shared database van XBMC maakt het leven daarin dermate veel prettiger dat die eenmalige configuratie (voor zover het dus een issue zou zijn) het de moeite meer dan waard maakt imho.
Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven.
Op al je punten.

Als de TS iemand weet te vinden die het in kan stellen, dan kan hij eigenlijk kiezen wat hij wel. Desnoods meekijken wat er gedaan wordt zodat hij er zelf iets mee kan als diegene er niet is.

Veel tv's bieden ook ondersteuning voor het afspelen van bestanden, maar ik ben daar dan weer niet gecharmeerd van.

Het is dat ik zelf de movie en serie wall maak, maar anders zou ik ook zeker kijken naar een XBMC ondersteunend apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik vind jullie inbreng super! _/-\o_
Ik ga voor een "knappe NAS" wat imho een DS214play is
en daarnaast een XBMC speler met Openelec 4.0 GOTHAM 13.0 XBMC
Is dit wat? 8)7

een vriend van mij vertelde dat ik een nas met een quad core moest hebben maar is dat niet overkill? alle apparaten die ik heb gezien met zulk capaciteit is voor zakelijk gebruik en heel erg duur

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 14:39 ]

• S1NN3D
  • Niet online
De DS214play is op zich een prima NAS waar je goed mee vooruit zou moeten kunnen. Is krachtig genoeg om de door jou genoemde taken uit te voeren. Een quad-core is imho vrij onzinnig. Een mediaspeler met XBMC lijkt me ook een goede keuze.

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Hey, even een klein puntje van mij:

Combinatie nas / mediaspeler met xbmc is idd super . Je hebt dan geen smart tv meer nodig.
Ik gebruik zelf een heel simpel nasje van buffalo. Het is maar hoeveel je te besteden hebt. Ik vind het downloaden vanaf mijn nas niet echt prettig werken, ik werk ook veel met torrents en dan vind ik het gebruikers gemak van mijn desktop toch fijner. maar ieder zijn ding. Ik download wel direct naar mijn nas.

Qua xmbc spelers is er ook weer een enorme wereld waar je je in kan verdiepen :)
ikzelf gebruik een barebone htpctje met idd openelec erop. maar ik zie ook veel mensen gebruik maken van de raspberry pi. Het is maar net hoe snel je het dingetje wil hebben en hoeveel visuele opsmuk je wilt kunnen draaien in de menu's

• S1NN3D
  • Niet online
Torrents downloaden met een Synology NAS gaat erg goed en makkelijk. Niets om je zorgen over te maken.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 21:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aankoopadvies mag in CEA. Ik verplaats je even.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1