980x blijven gebruiken of nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Mijn game computer hapert. Hij wordt niet warm maar hapert, loopt vast en wil dan de schijf niet meer starten. Soms doet hij het een dag wel.

Na dagen van testjes doen met Windows 7 en 8 lijken de losse onderdelen te werken, ik heb meerdere machines en kan onderdelen testen behalve cpu en moederbord. Het lijkt erop dat mijn moederbord niet goed werkt. Ik heb een i7 980x CPU, dat is socket 1366. Moederborden daarvoor zijn zeldzaam geworden door de opkomst van nieuwere processoren zoals de Sandy Bridge en Ivy Bridge.
Is het verstandig om nu nog een 1366 moederbord te kopen of moet ik op zoek naar een andere set.
Ik zou nog een goedkoop 1366 bord kunnen halen om de CPU te testen.

Specs:
cpu 980x
moederbord gigabyte ud7 laatste BIOS
12 gig ddr3 ram triple channel (3x4)
Samsung SSD 512 840 PRO
Nvidea 580GTX videokaart
Antec 1200 watt voeding
NZXT fancontroller
muis RAT7
keyboard CMSTORM trigger Z

Ik speel in een clan en mijn pc moet betrouwbaar zijn.

a. Nieuw 1366 high end moederbord kopen
b. Goedkoper 1366 moederbord
c. Nieuwe CPU en moederbord

Wat is nu wijsheid?

• Ernemmer
  • Niet online
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar als je nog tevreden bent over de snelheid van de computer zou ik een goedkoop 2e hands moederbord kopen en nog een 1-2 jaar met de pc doen.

http://tweakers.net/categ...cAUWWJOUpW0UpGhmZKsbW1tQA

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
Optie b wat mij betreft.
De 980x is nog steeds heel capabel, die zou ik niet vervangen, een tweede hands bordje hoeft niet heel veel te kosten (vergeleken een compleet nieuwe setup).
http://tweakers.net/categ...cAUWWJOUpW0UpGhmZKsbW1tQA

Maar eerlijk gezegd lijkt het me raar dat het moederbord defect is, probeer de schijf (SSD) anders ook eens op een andere sata poort.

• tweakerharrie
Ik heb andere poorten keer geprobeerd maar hielp niet. Hij wil ook geen AHCI meer herkennen. Ik ga een goedkoper 1366 bord proberen, dat kost me hoogstens 75 euro en zou me wel verder helpen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
Hang de SSD iig aan één van de zes Intel SATA-300 poorten en niet op de twee Marvell SATA-600 of Gigabyte SATA-300 poorten.

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 22:28
Windows al eens opnieuw geinstalleerd?

Pc goed gescant op bitcoin / litecoin mallware?

• tweakerharrie
Windows 5 keer opnieuw zowel Windows 8 64 bit als Windows 7 64 bit.

Twee dingen hebben geholpen voorlopig:
De oplossing om de SSD aan te sluiten op de niet intel chips heeft geholpen voor uitvallen van de SSD.

De 580gtx heb ik verwijderd en tijdelijk een 630GT erin hij loopt superstabiel.

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
Als ik zo kijk, klinkt het mij eerder een power issue.

Ik heb zelf een GTX 580, met iets verhoogt voltage, en dan kreng trekt me af en toe een hoeveelheid stroom waar ik hoofdschuddend op toe sta te kijken :p

630GT heeft een stuk lager stroom verbruik, ofc een 1200 watter moet genoeg zijn voor 3-4 GTX 580's, maargoed, misschien is er ergens in dat ding iets defect waardoor de stroomtoevoer niet meer stabiel is?

• tweakerharrie
Beste Zenith,

Er hebben 2 580GTX in gedraaid. Maar power issue zou kunnen maar:
Ik heb nu paar uur non stop een 780GTX draaien en de computer is superstabiel.

Lijkt dus inderdaad dat de 580gtx defect is geraakt.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:20
Probeer eens en tijdje met een HDD, als de problemen dan over zijn koop dan een SSD met een Marvell controller en niet 1 met een Samsung of Sandforce.

Heb zelf ook een X58 bord en toen ik daarop mijn eerste Sandforce based SSD op aansloot niets anders dan problemen, vastlopers en zelfs bluescreens.
Overgestapt op een SSD met Marvell controller en geen enkel probleem meer.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
tweakerharrie schreef op zondag 18 mei 2014 @ 23:03:
Ik heb andere poorten keer geprobeerd maar hielp niet. Hij wil ook geen AHCI meer herkennen. Ik ga een goedkoper 1366 bord proberen, dat kost me hoogstens 75 euro en zou me wel verder helpen.
Als je dit zo zegt, dan klinkt het eerder dat de sata-aansturing stuk is. Wat je kan doen is een andere Sata-controller erin prikken. Al is het om te testen, die dingen hoeven niet duur te zijn, zie http://tweakers.net/price...-+-2x-sata-6gbps-int.html.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-02 00:23

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• tweakerharrie
Ik heb nog steeds een stabiele pc en heb jullie tip van de betere controller opgevolgd. Ik heb beetje gekeken welke op mijn moederbord wou booten en het is de HighPoint Rocket 640L geworden.
Mijn Samsung 840 pro is inderdaad stukken sneller en ik haal goede scores op de benchmarks en de pc, hoewel oud kan nog steeds met de beste mee.

Afbeeldingslocatie: http://besidesdata.nl/windowsindex.png
Pagina: 1