Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wubbo Ockels overleden

In Amsterdam is Wubbo Ockels overleden. Ockels, die aan kanker leed, is 68 jaar geworden.

Ockels was de eerste Nederlander in de ruimte. Hij werd een nationale beroemdheid toen hij op 30 oktober 1985 met het ruimteveer Challenger werd gelanceerd. Hij verbleef zeven dagen in de ruimte.

Ockels werd op 28 maart 1946 geboren in Almelo. Hij studeerde wiskunde en natuurkunde in Groningen.

Vanaf 1986 was hij werkzaam bij het ruimtevaartinstituut ESA/ESTEC in Noordwijk. Ook was Ockels hoogleraar aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en bijzonder hoogleraar in Groningen.

Nierkanker
In 2008 werd er een niertumor gevonden bij Ockels. Die werd verwijderd, maar vorig jaar werd er opnieuw niercelkanker bij hem gevonden. Ditmaal waren er uitzaaiingen naar de longen.
Het zat eraan te komen, maar wat zonde zeg! :-(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06
Inderdaad. Was te verwachten maar eeuwig zonde. Had mensen nog veel kunnen bijbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

cvs79 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:23:
Inderdaad. Was te verwachten maar eeuwig zonde. Had mensen nog veel kunnen bijbrengen.
Maar gelukkig heeft hij dat ook al bij velen gedaan..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BnpHz5kIgAAV5xF.png

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:01

Pierre

Van nature lui!

Wel heel triest nieuws dit, blijft een held rest in peace

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Toch wel een held idd, eerste Nl astronaut in de ruimte.Een beetje excentriek ;) ,maar ook een enorm positief mens.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
Echt ontzettend sonde! Rest in peace.

Tijdje geleden deed hij nog een lezing over Happy Energy (zoals op zijn shirt staat). Erg indrukwekkend, de ideeën die hij altijd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zeker een verlies voor velen. Zijn colleges waren altijd interessant en inspirerend. Daarnaast was het een echte out-of-the-box denker. Slechts weinig was onmogelijk in zijn ogen. Hierdoor heeft hij vriend en vijand verrast met zijn vaak gewaagde projecten. Veel commentaar op deze gewaagde projecten was er wel, met name van mede hoogleraren die de wetenschap op een wat traditionelere wijze beoefenden. Het was trouwens niet de eerste geboren Nederlander in de ruimte, dit was Lodewijk van den Berg (afhoewel hij precies toen hij de ruimte in ging net geen Nederlands paspoort had).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Triest. Hij deed ook nog mee aan de training van de 'iceman' Wim Hof. Was gaaf geweest als dat nog wat geholpen, een wetenschapper die beter wordt van zo'n alternatieve training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43

Daniel36

vernieuwde formule

Ik schrik ervan zeg. Te jong. RIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Zonde, rust in vrede. Ik ben benieuwd of dit nou komt door de straling uit de ruimte?

Ben nog wel eens bij die superbus van hem wezen kijken toen die gebouwd werd, echt een geniaal bruut apparaat :). (Al sloeg het buisinessplan nergens op imo, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

RIP, helaas nooit college van hem mogen krijgen :'(

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zeer inspirerend persoon; jammer dat vele productieve jaren hem ontnomen zijn. Diep respect voor de man en zijn drang naar vernieuwende energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 17:20

amas

Law of Nature: Chaos

:'( Erg jammer dit. Ik heb zelfs nog een keer een college van hem gehad 2 jaar terug.

Rest in peace!

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens gehoord dat mensen die in space waren een beetje nuts terug kwamen.
In die zin hoop ik dat mensen iets geleerd hebben van Wubbo Ockels.
We hebben maar één planeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RIP. Veel te jong.

Ook op de FP is het nu te vinden: nieuws: Oud-astronaut Wubbo Ockels (68) overleden aan gevolgen van kanker

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RIP. Een (jeugd)held is heengegaan.

Ik zie hem nog zo op televisie na zijn ruimtereis. En niet te vergeten Kijk-TV! Stiekem toch iemand die heeft bijgedragen aan mijn keuze om Beta te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:12

Player1S

Probably out in the dark

Paar jaar terug liep ie op lowlands. Sliep op dezelfde camping als waar wij sliepen. Stond gewoon z'n tanden te poetsen tussen de rest.

Best beschamend hoe weinig mensen hem eigenlijk herkenden.

Vandaag ook nog het bericht dat Sir Jack Brabham is overleden dus in een dag tijd is de aarde 2 helden armer.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

:|

Wat een ontzettend mooi mens. Veel en veel te vroeg, vond hij zelf ook (vorige week woensdag nog interview op BNR).

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Ik kan niet anders dan achter zijn laatste bericht aan ons allen staan.
Het is genoeg, we zijn te ver gegaan!!! De industriële revolutie heeft ons in een ongewenste situatie gebracht. We zijn door de natuur geraasd, we vernietigen onze levensbronnen. We moeten stoppen, we moeten veranderen, we moeten een ander pad kiezen, we moeten onze levens veranderen, en de manier waarop we zaken doen.

Laten we 'het menselijke tijdperk' begroeten. Laten we stoppen met de vernietiging van de aarde, van de mensheid; van ons. Laat het voor iedereen duidelijk zijn: we moeten een nieuwe houding vinden, een nieuwe cultuur, een nieuwe instelling, een nieuwe eenheid van de mensheid, voor ons voortbestaan.

We zijn geen bijen, die zonder bewustzijn een kolonie bouwen. We zijn geen neutronen, die zich niet bewust zijn van wat ze denken. Nee, we zijn intelligente wezens, en kunnen ons gedrag observeren. We zijn ons allemaal bewust van waar de mensheid naartoe gaat. We kunnen de mensheid in een betere richting krijgen, als we samenwerken. We kunnen een nieuwe religie creëren die ons allemaal samenbrengt.

Er zijn veel religies die mensen samen krijgen, maar nooit alle mensen. De verschillende goden waarin mensen geloven, scheiden de mensheid juist in groepen. Dat heeft geleid tot conflicten en zelfs oorlogen. Deze religies zijn niet duurzaam. Maar als we in de mensheid geloven, zullen we geen conflicten meer hebben, omdat we één zullen zijn. We behoren allemaal tot deze mensheid, we kunnen allemaal in deze 'hogere macht' geloven. De God van de mensheid is in ons allemaal. We kunnen ons niet achter deze God verstoppen, omdat het in ons zit. We kunnen ons niet verbergen voor de verantwoordelijkheid voor onszelf.

Geloven in de mensheid is een andere manier van denken. Een bewustzijn van waar we zijn en wat de aarde voor ons betekent. De noodzaak om die aarde te beschermen is een steeds grotere noodzaak geworden. De ruimtevaart heeft ons een spiegel voorgehouden. We zijn nu echt waar we zijn: op een prachtige planeet, waar we niet zonder kunnen. We zijn allemaal astronauten van het Ruimteschip Aarde.

Onze wil is de sleutel. Het geloof in de mensheid zal ons die wil geven. Onze religie zal ons helpen om die wil te uiten. Deze religie moet z'n vorm krijgen: we moeten symbolen, rituelen en kunst maken om ons geloof in de mensheid te uiten. Vooral de jeugd moet aangesproken worden. Zij zijn de toekomst: ze willen genieten van de natuur, en van de aarde. Hun idolen kunnen een voorbeeld zijn. Festivals kunnen de boodschap uitstralen. Artiesten kunnen de juiste woorden vinden, die hun harten raken.

Laat elk van ons helpen om onze religie vorm te geven. Laat elk van ons zijn geloof uitspreken in een duurzame mensheid.
Bron

Voor de mensen die gelijk in een stuip schieten bij de woorden "God" en "religie", Wubbo heeft het hier feitelijk over humanisme; geloven in onszelf.

Rust zacht, (jeugd)held.

[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 20-05-2014 00:04 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27

defiant

Moderator General Chat
Ik heb 't ook gelezen, over de doden niets dan goeds natuurlijk, maar de realist in mij haalt weinig hoop uit die woorden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mindcrash schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 00:00:
Ik kan niet anders dan achter zijn laatste bericht aan ons allen staan.
Ik sta daar ook achter. Het mooiste vind ik de stelling dat we allemaal astronauten zijn.
Nu zijn "echte" astronauten allemaal in een omgeving geweest die extreem dodelijk is en ze hebben ons ruimteschip met het superdunne luchtlaagje kunnen aanschouwen van een afstandje.
Dit is een stukje uit dat luchtlaagje, een cumulonimbus, gefotografeerd uit het ISS.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/acd9i0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wcduck schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:50:
Zeker een verlies voor velen. Zijn colleges waren altijd interessant en inspirerend. Daarnaast was het een echte out-of-the-box denker. Slechts weinig was onmogelijk in zijn ogen. Hierdoor heeft hij vriend en vijand verrast met zijn vaak gewaagde projecten. Veel commentaar op deze gewaagde projecten was er wel, met name van mede hoogleraren die de wetenschap op een wat traditionelere wijze beoefenden. Het was trouwens niet de eerste geboren Nederlander in de ruimte, dit was Lodewijk van den Berg (afhoewel hij precies toen hij de ruimte in ging net geen Nederlands paspoort had).
Overigens was Ockels natuurlijk wel een stuk 'uitvoerender/toepassend' qua wetenschap en minder 'zuiver' fundementeel, iets wat natuurlijk een deel van het verschil verklaard.

Dat laatste + het denken buiten gebaande paden en het denken in dromen ipv onmogelijkheden maakt het toch wel een inspiratie voor mij als ontwerper.
Pagina: 1