Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47
Ik heb thuis 2 schermen op mijn pc. Dit zijn helaas 2 verschillende.
Nu zie ik op beide schermen al een verschil met foto's en voornamelijk bij het bewerken met lightroom, mijn preview op het andere scherm geeft ander beeld als het beeld waar ik op bewerk. Zoals je begrijpt stoort dat enorm.
Ik vroeg me af hoe de rest hier mee om gaat? En dan niet alleen het probleem dat je 2 schermen hebt, maar meer zodat je een redelijk gecalibreerd scherm hebt? Ik zit te zoeken in het low budget segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Het toverwoord hier is calibreren, bijvoorbeeld met een Spyder.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sowieso ga je met een TN scherm het nooit krijgen zoals de kleuren in het echt zijn. Met een IPS scherm kom je een flink stuk verder. Om het scherm te calibreren kan je inderdaad een Spyder gebruiken, maar ook dan is de vraag of je ze gelijk gaat krijgen. Wil je het goed doen zou je 2 gelijke IPS schermen moeten hebben met hetzelfde paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47
Moet je die spyder vaak gebruiken of is 1 maal genoeg, ik bedoel dus of ik mijn scherm moet her-calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Haas_nl schreef op zondag 18 mei 2014 @ 00:37:
Moet je die spyder vaak gebruiken of is 1 maal genoeg, ik bedoel dus of ik mijn scherm moet her-calibreren?
Als je de instellingen niet veranderd is 1x genoeg. Het zou dan alleen veranderen als er iets kapot gaat aan het scherm, verder veranderd er niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je scherm verouderd, niet alleen de pixels maar ook de backlight en heb je na een tijdje toch weer een (kleine) afwijking. Eens per 3 maanden zou voldoende moeten zijn om het gelijk te houden zonder dat je er al te veel werk aan hebt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb een Spyder en het resultaat was hooguit redelijk. Blijkt dat je om een goede calibratie te krijgen mey je Spyder, je de Spyder moet laten calibreren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
PWM schreef op zondag 18 mei 2014 @ 08:03:
Ik heb een Spyder en het resultaat was hooguit redelijk. Blijkt dat je om een goede calibratie te krijgen mey je Spyder, je de Spyder moet laten calibreren 8)7
Ja, daarvoor gebruik ik de colormunki.. Die heeft zo'n ingebouwde calibrator.. Maarja of de resultaten beter zijn dan de spyder heb ik nooit getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

analogworm schreef op zondag 18 mei 2014 @ 09:51:
Ja, daarvoor gebruik ik de colormunki.. Die heeft zo'n ingebouwde calibrator.. Maarja of de resultaten beter zijn dan de spyder heb ik nooit getest..
Ik heb een Spyder gehad en nu een X-rite i1 (zelfde maker als de colormunki en zelfs technisch vrijwel identiek) en ik vind het persoonlijk een hele vooruitgang. Om te beginnen makkelijker in gebruik, voor mij gevoel beter in te stellen, betere software en ook een beter profiel naar mijn idee. Nou was mijn Spyder al wel redelijk oud, dus wellicht dat die ondertussen ook een stuk beter zijn geworden, maar ik denk niet dat ik ooit nog terug zal gaan.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Weakling schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:54:
[...]

Ik heb een Spyder gehad en nu een X-rite i1 (zelfde maker als de colormunki en zelfs technisch vrijwel identiek) en ik vind het persoonlijk een hele vooruitgang. Om te beginnen makkelijker in gebruik, voor mij gevoel beter in te stellen, betere software en ook een beter profiel naar mijn idee. Nou was mijn Spyder al wel redelijk oud, dus wellicht dat die ondertussen ook een stuk beter zijn geworden, maar ik denk niet dat ik ooit nog terug zal gaan.
De colormunki en de spyder zijn colorimeters (een aantal meetcellen met kleurfilters ervoor) en de i1 meters zijn (behalve de display varianten) allemaal spectraalmeters. Helaas hangt daar ook een prijskaartje aan, maar ik kan niet anders zeggen dan dat die beslist beter werken dan de colorimeters. Bijkomend voordeel is dat je ze meteen kunt gebruiken voor printers+inkt/toner+papier te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
kan je met zo'n Spyder of Colormunki er nou ook voor zorgen dat beide schermen echt identiek zijn qua kleuren? Want hoewel je twee identieke IPS panelen hebt, kan het altijd zijn dat de ene bijvoorbeeld net even wat roder is bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pdebie schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:33:
kan je met zo'n Spyder of Colormunki er nou ook voor zorgen dat beide schermen echt identiek zijn qua kleuren? Want hoewel je twee identieke IPS panelen hebt, kan het altijd zijn dat de ene bijvoorbeeld net even wat roder is bijvoorbeeld.
Nope, de spyder brengt je slechts ruwweg in de goede richting. Ik heb een spyder 3 pro en 2 Dell schermen op kantoor waar ik mee werk. En mijn linkerscherm heeft minder roodverzadiging dan mijn rechter. Dat terwijl de schermen beiden IPS zijn (U2711 en U2410)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Je benadrukt hier wel de Spyder. Is dat zo anders dan een Colormunki?

Ik heb zelf sinds kort (4 weken) privé 2 Dell P2414H's (pricewatch: Dell P2414H) namelijk en op het eerste oog lijken ze vrij identiek qua kleuren, maar heb liever het zekere voor het onzekere.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 21-05-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik heb hier ook louter negatieve ervaringen met calibratie devices. ja, het is beter dan niks.
nee, het is niet echt een oplossing.

Mijn oplossing is en blijft met de hand calibreren, of eventueel aanpassen van bestaande calibraties.
Misschien zijn last-gen calibratietools beter dan die van een jaar of 2-3 geleden hoor. Maar ik blijf zweren bij handje contantje :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Ik heb een X-rite i1 en krijg alle schermen gelijk afgesteld, natuurlijk, als je een IPS en een TN scherm hebt blijf je verschil zien.

Maar 2 IPS schermen van het zelfde merk/type krijg ik 100% gelijk.

Maar je moet inderdaad om de 2 a 3 maanden opnieuw calibreren.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
majic schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:44:
Ik heb hier ook louter negatieve ervaringen met calibratie devices. ja, het is beter dan niks.

Mijn oplossing is en blijft met de hand calibreren, of eventueel aanpassen van bestaande calibraties.
Misschien zijn last-gen calibratietools beter dan die van een jaar of 2-3 geleden hoor. Maar ik blijf zweren bij handje contantje :-).
Weet niet wat jij gebruikt maar mijn ervaring is dat je met een X-rite i1Display pro en ColourMunki ook gewoon handmatig je scherm moet aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

majic schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:44:

Klopt. Ik calibreer eerst met mijn spyder de schermen, en daarna finetune ik met de RGB verder met mijn vaste afdrukcentrale ernaast qua proofing. Want uiteindelijk is dat het enige dat telt, dat wat op mijn scherm staat ook in het boek komt bij printen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

PageFault schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:14:
De colormunki en de spyder zijn colorimeters (een aantal meetcellen met kleurfilters ervoor) en de i1 meters zijn (behalve de display varianten) allemaal spectraalmeters.
Excuses, ik was niet duidelijk in mijn vorige post: ik heb de i1 display en ten opzichte van de spyder die ik eerder had werkt die een stuk prettiger en vind ik beter.
analogworm schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:47:
Weet niet wat jij gebruikt maar mijn ervaring is dat je met een X-rite i1Display pro en ColourMunki ook gewoon handmatig je scherm moet aanpassen..
Hoeft niet. Als je monitor het ondersteund kan de i1 display software ook automatisch de instellingen aanpassen.
Nomad schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:07:
Klopt. Ik calibreer eerst met mijn spyder de schermen, en daarna finetune ik met de RGB verder met mijn vaste afdrukcentrale ernaast qua proofing. Want uiteindelijk is dat het enige dat telt, dat wat op mijn scherm staat ook in het boek komt bij printen.
Begrijp ik je nou goed dat je je scherm aanpast aan je printer in plaats van je scherm te kalibreren en vervolgens je printer te kalibreren en zijn eigen profiel te geven?

[ Voor 53% gewijzigd door Plekuz op 21-05-2014 17:26 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
analogworm schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:47:
Ik heb zelf een X-Rite i1Display Pro colorimeter en een i1Pro spectraalfotometer. Als je die gebruikt met de i1Profiler software kan het ook automatisch via DDC/CI, maar ik doe het zelf inderdaad ook altijd handmatig. Dat geeft een veel nauwkeuriger resultaat.

De routine die ik altijd volg is Kid Jansen in "Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2".
Pagina: 1