Freesco op x486 --> Traag!

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ik heb bij een vriend van mij een server neergezet (486 DX2/66 , 8Mb RAM) met daarop freesco. Dit om Chello-internet te delen voor 5 pc's. Hierin zitten 2 ISA-kaarten met een Realtek 8019 Chippie erop.
Op zich krijgt hij nu wel internettoegang, maar alles is zo traag. :(:( Bepaalde pagina's willen niet eens volledig binnenkomen.
Echter als hij eenmaal een connectie heeft gelegd en bijvoorbeeld begint te downloaden, trekt hij met gemak 100 kb/sec.
Ik heb al vanalles zitten rommelen, maar kan het probleem niet vinden. Het vreemde is dat als ik met dezelfde diskette mijn server opstart (P166 MMX met 32 Mb RAM) waarin 1 realtek 8029 kaart zit en een 3COM dat alles wel snel draait.
Heeft de snelheid van de PC er dan zoveel mee te maken, of ligt het aan de ISA-bus??
Een vriend van mij kwam met de opmerking dat die Realtek-kaartjes de processor gebruiken, terwijl 3COM kaarten alles harwarematig op de kaart 'uitrekenen'. Zou dit een verklaring kunnen zijn??

Oh ja, we hebben ook nog beide ISA kaarten in een P166 gestopt met 16 Mb, zelfs toen was alles nog traag. Ook het installeren van Freesco op de HD maakt weinig uit in snelheid.

Verwijderd

Die nic's gebruiken idd meer cpu dan 3com kaartjes, maar aangezien de verbinding 100 Kb/s aankan ligt het daar dus niet aan.

1) Hoe zijn pingtijden
2) Staan de clients goed
3) Zijn de NIC-kaartjes goed

Als je een bestand upload, en tijdens het uploaden zakt de snelheid steeds meer ineen, is waarschijnlijk je kaart kapot.

Dus:
4) hoe is je upload?

Verwijderd

Ter vergelijking:
Ik heb hier een 386SX16 met 4MB :+ staan als freeSCO-router (vanaf diskette). Er zitten drie 3Com-kaartjes (3C509B) in; een voor @Home en de andere twee met een cross-cable naar de twee PC's (scheelt me weer een hubje).
Is gewoon bloedjesnel; ik merk niks van enige vertraging (paginas laden snel en 150k download).

Misschien dat het dus inderdaad aan je RealTek-dingetjes ligt.

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 15:01 schreef de_GeBo het volgende:
Ter vergelijking:
Ik heb hier een 386SX16 met 4MB :+ staan als Er zitten drie 3Com-kaartjes (3C509B) in; een voor @Home en de andere twee met een cross-cable naar de twee PC's (scheelt me weer een hubje).
Hoe heb je dat in Freesco ingesteld? Het lukt me wel met 2 netwerkkaartjes maar met 3 krijg ik het niet voor elkaar.

Verwijderd

Tijdens de setup vraagt 'ie om het aantal netwerkkaarten (max. drie) ik tiep: 3 en het werkt perfect. Natuurlijk wel voor elke netwerkkaart een eigen ip, subnet enzo, maar hij kan er gewoon drie aan, hoor.
Wel een beperking: één voor de internetverbinding en twee voor intern gebruik, niet omgekeerd.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06
isa kaarten willen vooral nogal veel van je systeem op-eten. ik denk dat je met pci kaarten minder last zult hebben. [of je vervangt er 1 met een pci kaartje] pci realtekjes zijn over het algemeen wel goed. de isa versies zijn leuk maar kunnen in hun 1tje een p3 tot stilstand brengen [onder het kopieeren]

• a3konijn
Dus dan ligt het toch echt daaraan. Het probleem is nu momenteel opgelost door een P166 te gebruiken met 1 PCI kaart (3COM) als internetkaart en een ISA (Realtek) als interne netwerkkaart. Want helaas heeft die 486 dus geen PCI-sloten.

Het vreemde was dat als we (overigens onder win98) de isa kaart als internetkaart instelden en de pci als interne, internet nog traag was. Dus die realtekkaart heeft of slechte drivers of zijn gewoon slecht van kwaliteit.

Wat kan hij beter doen. 2 3COM ISA-kaarten zoeken, die dus geen CPU-belasting vragen, of een moederbord dat PCI ondersteund erin hangen. Die P166 is nl. voor tijdelijk gebruik??

Ik zou zeggen 2 3COM kaarten, want op die 386 van de_Gebo werkt het ook.

Verwijderd

Om je een idee van de capaciteit te geven: ik heb op mijn werk een freeSCO-servertje neergezet met twee 3C509B-kaarten (ISA) in een Pentium-60 met 32MB. Deze verzorgt de internetverbinding via een 2Mbps-verbinding :7 voor een school van 2000 leerlingen.

Ik heb nog geen officiele test gedaan ('het ding' staat er nog maar sinds afgelopen vrijdag), maar de downloadsnelheid is inderdaad dicht tegen de 2Mbps, de pagina's laden snel (ook bij drukte). Ik heb in elk geval niet het gevoel dat deze router (met ISA-kaarten) de beperkende factor is.

Ik zou dus zeker ergens een paar 3C509B-kaartjes vandaan zien te toveren.

• a3konijn
Op zondag 10 juni 2001 20:44 schreef de_GeBo het volgende:

Ik zou dus zeker ergens een paar 3C509B-kaartjes vandaan zien te toveren.
:'( Toveren is ook echt het magische woord. Ik heb net in de pricewatch gekeken en moet zeggen dat ik 105 gulden per kaartje een beetje aan de dure kant vind voor een studentenhuis servertje. :( :( Denk dat het dan toch een pc met PCI sloten wordt. Of iemand moet mij willen sponsoren :z

Verwijderd

Die dingen moet je ook niet nieuw gaan kopen.
'k Heb even gezocht op marktplaats.nl :

ISA - 10 Mbps (3C509 : f. 10,=)
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=hardware&u=netwerk&ID=1982&av=a&fv=&rv=50&pv=&zoek=&oudei=0

ISA - 10/100 Mbps (3C515 : f. 50,=)
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=hardware&u=netwerk&ID=2004&av=a&fv=&rv=50&pv=&zoek=&oudei=0

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Ik geloof niet dat het aan de ISA kaartjes ligt, immers, je haalt er toch 100 kb/s mee. langzaam opgang komen, en daarna pas snel zijn, lijkt mij een typisch geval van je nameservers (DNS) niet goed hebben staan.

Verder gebuiken realtek niet zo gek veel meer of minder CPU dan 3com, kijk maar eens in de sources van die dingen, allebei maar een paar pagina's groot, niet echt veel bijzonders.
De realtek heeft alleen een paar design-fouten (iets met de alignment v.d. buffer) maar daar springen ze wel goed mee om in de linux-kernel.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Op maandag 11 juni 2001 02:03 schreef de_GeBo het volgende:
Die dingen moet je ook niet nieuw gaan kopen.
'k Heb even gezocht op marktplaats.nl :

ISA - 10 Mbps (3C509 : f. 10,=)
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=hardware&u=netwerk&ID=1982&av=a&fv=&rv=50&pv=&zoek=&oudei=0

ISA - 10/100 Mbps (3C515 : f. 50,=)
http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=hardware&u=netwerk&ID=2004&av=a&fv=&rv=50&pv=&zoek=&oudei=0
ISA kaartje zijn inmiddels verkocht ;) (Voor de lan kant van mijn Freesco en de 80486DX4/100 van mijn vriendin.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
heb hier nogel 2x de 3c1515 liggen eventueel voor verkoop..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 15:01 schreef de_GeBo het volgende:
Ter vergelijking:
Ik heb hier een 386SX16 met 4MB :+ staan als freeSCO-router (vanaf diskette). Er zitten drie 3Com-kaartjes (3C509B) in; een voor @Home en de andere twee met een cross-cable naar de twee PC's (scheelt me weer een hubje).
Is gewoon bloedjesnel; ik merk niks van enige vertraging (paginas laden snel en 150k download).

Misschien dat het dus inderdaad aan je RealTek-dingetjes ligt.
Hoe heb je freesco met 4mb aan de gang gekregen? Ik wil het hier ook graag op een 386/25sx met 4 mb draaien, maar hij blijft steeds hangen op de ramdisk (ook met swap)
Pagina: 1