Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Newbievragen over VPN/versleuteling

Pagina: 1
Acties:

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik sprak onlangs iemand op een feestje die al zijn Internetverkeer via VPN laat versleutelen, om meeluisteren, torrents, etc veilig te maken. Hij had het over privatevpn.com. Hoe veilig is dit? Wanneer je met zo'n VPN verbindt, is het dan niet mogelijk dat mensen vanaf de andere kant (de VPN-host) juist weer op jouw computer meekijken en dingen doen?

Ik weet niet precies in welke forumcategorie dit thuishoort, volgens mij komt "Netwerken" het meest dichtbij.

bvd

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op zich een interessante discussie, maar dan verwacht ik wel wat meer inzet van de topicstarter, Heb je hun site al eens bekijken? Daar zal vast een technische uitleg staan. Heb je al eens verdiept in VPN's zelf?

Tijd voor een nieuwe sig..

• DoinkDeClown
Ik heb op hun site gekeken en het zag er netjes uit. Vooral het feit dat hun servers niet in de US maar in SE staan siert ze. Echter, op hun website gaan ze natuurlijk niet de nadelen of risico's aankaarten.

VPN's heb ik alleen basiskennis van (voor mijn werk gebruik ik het weleens). Mijn idee is dat je eigen data naar een tussenstation wordt gestuurd, versleuteld, en vervolgens vanaf het tussenstation naar de eindbestemming wordt gestuurd. En dezelfde manier terug. Dus in mijn beeld is dit veilig. Echter, wat als de VPN boys een soort van backdoor in hebben gebouwd die d.m.v. de data die wordt teruggestuurd naar mijn pc nare dingen kan doen?

Zoals gezegd, ik weet niet zo gek veel van netwerken/IT, vandaar mijn beroep op de Tweaker-Goden die hier rondlopen.

Verwijderd

Waar is dat idee op gebaseerd? Want het klopt niet.

Hoe het wel werkt, is prima zelf uit te zoeken. Tweaker-Goden hebben wel wat beters te doen dan zaken voorkauwen voor mensen die zich niet in de materie verdiepen.

Verwijderd

Het begint ermee dat je je VPN-provider moet kunnen vertrouwen, anders moet je er niet eens aan beginnen.
Hier een prima startpagina om mee te beginnen: Wikipedia: Virtueel Particulier Netwerk

Voorkomt een heleboel basisvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2014 11:16 ]

Verwijderd

Ach, uiteindelijk valt altijd wel te traceren wat je doet. Het enige waar een VPN dus goed voor is is om het directe inkijken door je ISP of een andere partij te blokkeren, en jouw data te verspreiden. Een partij die wil uitvinden wat jij doet zal het dan lastiger hebben met het bij elkaar leggen van de puzzelstukjes.

Het is dus net zoals alle beveiliging: het valt altijd te omzeilen of te kraken, maar de beveiliging moet het jouw "tegenstander" zo lastig maken dat hij het de moeite en tijd niet meer waard vind om te proberen jouw beveiliging te kraken.

En waar jij ook naar moet kijken: je DNS-servers verzetten en de Piratebrowser gebruiken.

• DoinkDeClown
Bedankt voor de link. De Wiki-entry had ik reeds gelezen. Fridgeman, welk deel van mijn begrip klopt niet en hoe is het wel?

Dbshuis: wat ik ervan weet is dat DNS de koppeling tussen IP adres en domeinnaam geeft. Kun je toelichten wat je bedoelt met "DNS servers verzetten"?
quote: Cr0N
]Het begint ermee dat je je VPN-provider moet kunnen vertrouwen, anders moet je er niet eens aan beginnen.
Dat is denk ik de kern van mijn vraag. Degene die ik sprak gebruikte privatevpn.com als zijn VPN, waar je - op een fancy website na - verder niets van weet. In hoeverre zijn er risico's om dat te gebruiken? Ik begrijp dat je niet 100% garantie kunt hebben van privacy, maar kan iemand aan de andere kant van de VPN zaken uithalen om jouw computer te manipuleren of infecteren?

Edit: te vroeg op "send" gedrukt.

[ Voor 34% gewijzigd door DoinkDeClown op 17-05-2014 15:17 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:59

Onbekend

...

Elke aanvraag vanaf jouw internetverbinding is te zien. Of je nu een beveiligde website (https) bezoekt of een vpn-verbinding opzet is gewoon te zien. Alleen de data is wat lastiger voor de ISP.
De verbinding tussen jouw computer en de server waar je informatie vandaan haalt is zo zwak als de zwakste schakel. Vertrouw je wel de server waarvan je de informatie opvraagt? Zit daar geen spyware op die wat gegevens naar de NSA stuurt?

Eigenlijk is de antwoord op jouw vraag:
Wanneer je met zo'n VPN verbindt, is het dan niet mogelijk dat mensen vanaf de andere kant (de VPN-host) juist weer op jouw computer meekijken en dingen doen? JA.
Doordat software nooit waterdicht is, en je niet weet welke lekken de gene aan de andere kant van de VPN misbruikt zou hij spyware op jouw computer kunnen installeren en elke toetsaanslag en muisklik kunnen zien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien is de kern van jouw vraag: Ik wil mijn internetverkeer verbergen voor mijn provider?

Hattrick: Thorgal Eagles

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

reiker

dan jij!

Er zijn overigens ook een hoop sites die verschillende VPN services vergelijken. Zowel op gebieden als prijs en prestaties als ook veiligheid. Google eens met termen als VPN comparison en je komt er wel wat tegen :)

Ik gebruik alleen een VPN verbinding als ik geen andere keuze heb dan een onbekend wifi netwerk te gebruiken voor m'n data, zoals bv in een hotel in het buitenland. Daarvoor heb ik een VPN server ingesteld op m'n eigen router thuis. Enigszins traag omdat m'n upload thuis gewoon tekort schiet, maar wel werkbaar.

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Na het lezen van deze pagina, denk ik dat mensen wel begrijpen waarom men in Nederland een VPN wil nemen:

http://archief.xs4all.nl/...en-onder-de-bewaarplicht/

Dit is wel erger dan de Stasi, KGB, Mossad etc....

Maar dit is jaar 2014. IN de 80-er jaren was dit helemaal geen issue (toen bestond internet nauwelijks).
Pagina: 1