Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 21:14
Ik heb sinds 8 april een vrije sector huurwoning gehuurd van een particuliere verhuurder, met een minimale huurperiode van zes maanden (t/m 8 oktober). Nu krijg ik vandaag een brief (gedateerd op 6 mei, was niet thuis de afgelopen weken), dat de verhuurde de huur met in acht neming van een opzegtermijn van drie maanden per 8 augustus wil opzeggen. De opzegging is gedaan omdat de verhuurder de woning zelf weer wil betrekken.

Nu lijkt mij dat niet te kunnen. In mijn huurcontract staat:
1.5 = 6 maanden

3.1 Tijdens de in 1.5 genoemde huurperiode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.

3.2 Indien in 1.5 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig artikel 19 van de algemene bepalingen.

Opzegging is uitsluitend mogelijk:
- bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot en
- tegen het einde van de huurperiode (als bedoeld in artikel 1.5) en
- met inachtneming van een termijn van:
a. Voor de huurder tenminste een volle kalendermaand.
b. Voor de verhuurder tenminste drie volle kalendermaanden, te vermeerderen met een maand
- met een afschrift van de opzegging aan de in artikel 10.1 genoemde bemiddelaar(s)
voor elk jaar dat de huurovereenkomst heeft geduurd, met een maximum van zes maanden.
Volgens mij staat hier dat na de initiele 6 maanden de verhuurder het huurcontract kan opzeggen mits hij een opzegtermijn van 3 maanden hanteert. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 14:48
Inderdaad, volgens punt 3.1 kan hij niks opzeggen binnen die 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:47
En als huurder heb je meer rechten dan je denkt, zelfs in de vrije sector. Ik zou als je twijfelt gewoon naar het juridisch loket bellen.

Die zullen je zeker verder kunnen helpen. Mijn buren huren ook in de vrije sector, en die hebben eenzelfde situatie gehad en konden ook blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:29

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

http://www.huurders.info/...tract/verhuurder-zegt-op/

Voor tijdelijke huurcontracten op grond van de Leegstandswet is de opzegtermijn altijd 3 maanden.
Deze opzegtermijnen zijn dwingend in de wet bepaald. De verhuurder kan hier niet van afwijken, ook niet als in het contract andere opzegtermijnen staan. Als de verhuurder opzegt met een andere opzegtermijn dan moet de opzegging worden opgevat als een opzegging volgens deze wettelijke termijnen.

...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 21:14
ElMacaroni schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 17:29:
http://www.huurders.info/...tract/verhuurder-zegt-op/

Voor tijdelijke huurcontracten op grond van de Leegstandswet is de opzegtermijn altijd 3 maanden.
Deze opzegtermijnen zijn dwingend in de wet bepaald. De verhuurder kan hier niet van afwijken, ook niet als in het contract andere opzegtermijnen staan. Als de verhuurder opzegt met een andere opzegtermijn dan moet de opzegging worden opgevat als een opzegging volgens deze wettelijke termijnen.

...
Dit is geen verhuur onder de leegstandswet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Je kan dit dus opvatten als een opzegging dat je 8 oktober eruit moet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Net briefje terug dat je de opzegging hebt ontvangen en conform artikel 3.1 de woning per 08-10-2014 leeg zal opleveren. Niet meer, niet minder. Gewoon de bal even terug leggen en kijken wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Zelfs als het gaat om verhuur onder de leegstandswet staat daarin altijd een minimale contractsduur van 6 maanden. Zo niet, dan is het al per definitie geen verhuur die onder die wet valt.

Als het niet om leegstandsverhuur gaat heb je gewoon huurdersbescherming, dat nog afgezien van de minimale contractsduur zoals die duidelijk beschreven staat.

Je kunt een contract altijd met wederzijds goedvinden openbreken, maar in dit geval moet jij dan onredelijke verhuis/inrichtingskosten dubbel betalen op korte termijn, plus andere huisvesting vinden. Het is kortom normaal en terecht dat daar een behoorlijke vergoeding tegenover zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renrew81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11-2022
Dwingend eigen gebruik kan een geldige reden zijn om een huurcontract tussentijds te beeindigen. De verhuurder moet dan volgens mij wel aan een aantal voorwaarden voldoen waar ik zelf verder niet mee bekend ben.
Pagina: 1