Ik heb sinds 8 april een vrije sector huurwoning gehuurd van een particuliere verhuurder, met een minimale huurperiode van zes maanden (t/m 8 oktober). Nu krijg ik vandaag een brief (gedateerd op 6 mei, was niet thuis de afgelopen weken), dat de verhuurde de huur met in acht neming van een opzegtermijn van drie maanden per 8 augustus wil opzeggen. De opzegging is gedaan omdat de verhuurder de woning zelf weer wil betrekken.
Nu lijkt mij dat niet te kunnen. In mijn huurcontract staat:
Nu lijkt mij dat niet te kunnen. In mijn huurcontract staat:
Volgens mij staat hier dat na de initiele 6 maanden de verhuurder het huurcontract kan opzeggen mits hij een opzegtermijn van 3 maanden hanteert. Klopt dit?1.5 = 6 maanden
3.1 Tijdens de in 1.5 genoemde huurperiode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
3.2 Indien in 1.5 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig artikel 19 van de algemene bepalingen.
Opzegging is uitsluitend mogelijk:
- bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot en
- tegen het einde van de huurperiode (als bedoeld in artikel 1.5) en
- met inachtneming van een termijn van:
a. Voor de huurder tenminste een volle kalendermaand.
b. Voor de verhuurder tenminste drie volle kalendermaanden, te vermeerderen met een maand
- met een afschrift van de opzegging aan de in artikel 10.1 genoemde bemiddelaar(s)
voor elk jaar dat de huurovereenkomst heeft geduurd, met een maximum van zes maanden.