NAS en HTPC, samen of appart?

Pagina: 1
Acties:

• fiepfiep
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
hoi

Ik wil voor mn home cinema graag een NAS maken, waar ik mn films op kan zetten.
Ik plan om er windows 8 op te zetten, of windows server. Linux erop kan ook.

Verder heb ik dan nog een htpc nodig, om films te kunnen afspelen.
Of zou ik hier 1 pc van kunnen maken, dit zou namelijk een stuk goedkoper uitkomen.
Ik vind verbruik ook zeer belangrijk, vandaar de pentium. Een atom leek me iets te licht.
Qua software wil ik er volgende dingen mee kunnen doen:
  • XBMC
  • lichte games
  • torrents remote downloaden (enkel legale uiteraard >:) )
  • backups van mijn windows pc's
Ik dacht aan volgende samenstelling:
  • Intel pentium G3220
  • 4GB ram
  • B85 moederbord van msi
  • 300W bequiet voeding
  • een cheape kast
  • WD red 3TB
  • klein ssdtje om os op te zetten
Wat is jullie idee hierover?

mvg

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Zal prima werken, maar waarom een WD Red 3TB? Gegeven wat je ermee wilt doen zie ik daar weinig meerwaarde in en kan je net zo goed af met een WD Green. Wil je toch wat meer performance, dan zou ik voor een pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB kiezen.
Gegeven dat je wilt gaan gamen ermee, zou ik eerder voor een AMD A6 of A8 kiezen met een A85-chipset bord en een SSD van 120GB. Daarmee kan je wel wat games kwijt naast het OS. Leuke toevoeging kan nog een pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter en/of pricewatch: Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Wit, PC, Xbox 360 zijn.

iRacing Profiel

• fiepfiep
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
wat kan je met die CEC adapter?
En de bedoeling is dat de pc dag en nacht opstaat, een WD red is daar speciaal voor gemaakt, kan een green dat aan?
En ik steek dan liever mn oude hd6850 er bij in ipv een A8 te kopen, dat scheelt me weer wat centjes :p
(en ik vermoed dat deze uitgeschakeld wordt als deze niet nodig is)

• kroegtijger
fiepfiep schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 16:08:
wat kan je met die CEC adapter?
Via CEC kan je met de remote van je TV of Receiver je hardware bedienen, zoals DVD-speler, Settopbox, maar dus via een adapter ook je HTPC.
En de bedoeling is dat de pc dag en nacht opstaat, een WD red is daar speciaal voor gemaakt, kan een green dat aan?
Is geen enkel probleem. De Red-disks zijn gemaakt voor gebruik in een NAS of vergelijkbaar device in een Raid-setup. Wil je echt een disk die gemaakt is voor 24/7 gebruik voor dergelijke situaties, dan zul je naar disks moeten kijken die bijvoorbeeld in HDD-recorders zitten, of die voor video-bewakings-doeleinden zijn. O.a. Seagate heeft deze (VX-disks), maar dit zijn fysiek exact dezelfde schijven als de "gewone" disks. Enige verschil is de firmware die erop zit.
In de praktijk blijkt dat het de meerprijs niet waard is, en dat een gewone desktop-disk voor dit soort doeleinden net zo goed volstaat.
En ik steek dan liever mn oude hd6850 er bij in ipv een A8 te kopen, dat scheelt me weer wat centjes :p
(en ik vermoed dat deze uitgeschakeld wordt als deze niet nodig is)
De HD6850 zou in principe inderdaad sneller moeten zijn ja. Wil je een upgrade van videokaart en toch stil, dan zou een pricewatch: Powercolor R9 270 2GB SCS3 wat kunnen zijn

iRacing Profiel

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De WD Green AV 3TB (WD30EURX) is niet duurder dan de red versie, wel iets duurder dan de normale greens. Ik heb zelf (in mijn HP N40L , misschien ook een optie, maar dan de N54L) de WD30EURS (green AV versie met sata300) en die zijn ook voor 24x7 gemaakt.
Maar eigenlijk moet dit niet veel uitmaken, in een NAS wil je toch dat de schijven spindown gaan als ze niet gebruikt worden.
Verder heb ik zelf nu een raspberry pi met XBMC erop voor het afspelen, goedkoop, makkelijk, zuinig, en voor mij genoeg performance.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• kroegtijger
u_nix_we_all schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 16:44:
De WD Green AV 3TB (WD30EURX) is niet duurder dan de red versie, wel iets duurder dan de normale greens. Ik heb zelf (in mijn HP N40L , misschien ook een optie, maar dan de N54L) de WD30EURS (green AV versie met sata300) en die zijn ook voor 24x7 gemaakt.
Maar eigenlijk moet dit niet veel uitmaken, in een NAS wil je toch dat de schijven spindown gaan als ze niet gebruikt worden.
Dat hangt maar net van het doeleinde af natuurlijk en hoe snel de boel beschikbaar moet zijn. Voor content als films e.d. maakt het niet zo gek veel uit, maar andere processen (zoals VM's bijvoorbeeld) zijn daar een stuk kritischer in en kan het je echt performance kosten als je ze spindown laat doen.
Verder heb ik zelf nu een raspberry pi met XBMC erop voor het afspelen, goedkoop, makkelijk, zuinig, en voor mij genoeg performance.
De Pi gebruik ik (tot heel grote tevredenheid) op de slaapkamer. In de huiskamer staat een volwaardige HTPC. Ik vond de Pi voor de huiskamer net iets te beperkt, maar ik kan me voorstellen dat heel veel eindgebruikers hier prima mee uit de voeten kunnen.

iRacing Profiel

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 23:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik kan alleen maar herhalen wat ik thuis heb staan. Mijn NAS is een atom 330 1.6GHz met 2GB intern geheugen (maar zelfs met 1 GB werkte hij uitstekend). Daarop kon ik moeiteloos files sharen, database draaien, backups laten ontvangen, usenet, rarren en parren, torrents en vervolgens ook nog wat andere (niet heel lichte) services draaien. Het verbaast mij dan ook waarom je denkt dat de Atom te licht is.

De HTPC is trouwens ook een atom. Een ION2 variant met maar 1G intern geheugen. Ook bij dat apparaat zit eigenlijk meer met z'n vingers in de neus.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kroegtijger
Janoz schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 17:04:
Ik kan alleen maar herhalen wat ik thuis heb staan. Mijn NAS is een atom 330 1.6GHz met 2GB intern geheugen (maar zelfs met 1 GB werkte hij uitstekend). Daarop kon ik moeiteloos files sharen, database draaien, backups laten ontvangen, usenet, rarren en parren, torrents en vervolgens ook nog wat andere (niet heel lichte) services draaien. Het verbaast mij dan ook waarom je denkt dat de Atom te licht is.
Het is natuurlijk heel lastig in te schatten op basis van deze informatie hoe zwaar je NAS het te verduren krijgt. Het is nogal een verschil als 1 user een file aanspreekt en alle users hebben full control, of dat 80 users simultaan 200 files aanspreken, rechten op files zijn toegepast en er nog queries op AD moeten worden uitgevoerd om te bepalen of een user recht heeft tot bepaalde mappen. Hetzelfde geldt voor de database(s). Een kleine database met 2 tables die 1x per uur een query moet verwerken is heel iets anders dan een druk bezig zijnde Newznab-databaseserver natuurlijk. En zo geldt dat eigenlijk voor alles wel. Het is niet zo zeer de service die problemen geeft, maar de intensiteit waarmee het gebruikt wordt. Het draait om de verhoudingen dus.
De HTPC is trouwens ook een atom. Een ION2 variant met maar 1G intern geheugen. Ook bij dat apparaat zit eigenlijk meer met z'n vingers in de neus.
Die kunnen, mits goed geconfigureerd (bijvoorbeeld OpenElec erop) dat inderdaad vrij makkelijk afhandelen. 3D kan nog wel eens een probleem geven, maar als daar geen noodzaak toe is, is het een prima machientje voor dit doeleinde.

iRacing Profiel

Pagina: 1