Prestaties Win 8.1 met bootcamp op een rMBP late 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-01 11:11
Ik denk erover om een Mac Book Pro Retina 13" (late 2013) aan te schaffen. Voor m'n werk is het nodig dat ik Win 8.1 installeer en die native kan draaien (met bootcamp). Ik heb het review op tweakers.net doorgelezen en ook via google nog extra info gezocht, en kom wat tegenstrijdige informatie tegen (veelal omdat de info die ik via google vindt al wat verouderd lijkt te zijn). Ik hoop dat gebruikers die eenzelfde setup als hierboven gebruiken mij wat meer kunnen vertellen over hun ervaringen en me hiermee helpen een besluit te kunnen maken om het apparaat daadwerkelijk het aanschaffen waard is, of ik beter naar een andere oplossing op zoek kan gaan :)

De grootste 'gripes' die ik op het moment heb:

1. Batterijduur
Bij deze test komt de rMBP op een respectabele 7:46 uit in de browsertest, wanneer je Win 8.1 draait. Echter op andere fora lees ik gerapporteerde tijden van amper 3:30 bij licht tot midden-zwaar gebruik. Wat voor een werkduur op een volle batterijlading halen de meesten van jullie bij webbrowsing, programmeren of een filmpje kijken?

2. Trackpadondersteuning
Ik lees op veel plekken dat de trackpad niet lekker werkt onder Win 8.1 door brakke drivers. Ik verwacht ook niet dat de volle gestures mogelijk zullen zijn, maar is het bijv wel mogelijk om het twee vingers te scrollen, of met drie vingers in de 'exposé' modus te komen en zo?

3. Installatie
Ik lees op veel fora dat de installatie van Win 8.1 onder bootcamp lang niet zo eenvoudig is als het ooit geweest is met oudere windows versies. Is dit nog steeds het geval, of is er in de tussentijd alweer een hoop verbeterd?

4. Any other things I should now? Zijn er nog andere nuttige kanttekeningen die jullie kunnen maken voor het gebruik van Win 8.1 op een macbook?

Alvast bedankt voor any input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een Mid2013 Macbook Air met sinds kort ook Bootcamp met Win 8.1. Dit zijn mijn ervaringen:

1. Accuduur is minder dan onder OS X, maar een volle schooldag is goed te doen. Dus ik houd het op een 5-6 uur.

2. Scrollen ging direct goed, net als de rechtermuisknop.

3. Installatie ging perfect, maar de juiste ISO vinden was bij mij het probleem. Ik had een code via school gekregen, maar de ISO was niet meer te downloaden. Door gebruik te maken van een OEM ISO ging het zonder enkel probleem.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:15

RnB

Op mijn rMBP 13'' late 2013:

1. Accuduur is gehalveerd op Win 8.1 (idd plus minus 3,5 uur).

2. Met wat geneuzel in de instellingen, heb ik zowel mijn Magic Mouse als mijn trackpad prima ingesteld.

3. De installatie van Windows d.m.v. Boot Camp is het meest simpele proces ever. Ik heb wel eerst W8 moeten installeren en daarna 8.1 uit de store moeten halen, omdat ik een W8 serial number heb. Maar ook dit ging zonder enige problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 22:49
RnB schreef op zondag 18 mei 2014 @ 13:34:
Op mijn rMBP 13'' late 2013:

1. Accuduur is gehalveerd op Win 8.1 (idd plus minus 3,5 uur).
Ik haal echt wel meer dan 7 uur uit mijn rMBP 13" (late 2013) met gemiddeld gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Op basis van mijn ervaringen op windows 8.0:

1. Kan ik niks over zeggen, ik werk altijd op de netstroom. Ik schat in dat de batterij 1 tot 2 uur minder lang meegaat dan in OS X.

2. Touchpad werkt op zich, functioneel, scrollen werkt, alleen de 'feeling' is heel anders. Op een slechte manier helaas. Ik heb al te vaak dat hij per ongeluk een aanraking interpreteert als een 'klik'. En de muis beweegt gewoon veel vervelender dan in OS X.

3. In windows 8.0 werken de bootcamp drivers prima, en de installatie was een eitje. Weet niet of dat in 8.1 nog steeds zo is.

4. Als je veel in windows werkt, ga je zeker een externe muis waarderen. En als je moet kiezen tussen de verschillende MacBooks, ga voor eentje met meer dan 128 gb SSD. 128 is al gauw te weinig als je 2 OS'en hebt geïnstalleerd.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:55
Even een schopje...

Ik heb vandaag Windows 8.1 geïnstalleerd op mijn Macbook Pro mid 2014 middels Bootcamp. Alles werkt eigenlijk perfect, behalve het touchpad. Nou vind ik het niet zo'n probleem dat het scrollen niet zo ultra soepel gaat als onder OSX, maar wat ik wel vervelend vind is dat het touchpad een "tik" niet registreert als een "klik". En het vervelende is dat ik in Windows ook geen optie vind om dat alsnog aan te zetten. Ik kan wel instellingen aanpassen voor de muis, maar niet voor het touchpad.

Weet iemand wellicht een oplossing? Google helpt mij tot nu toe nog niet echt...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Wat heb je dan gevraagd aan google ? Ik vind meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:05
Rossi46 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 00:01:
Even een schopje...

Ik heb vandaag Windows 8.1 geïnstalleerd op mijn Macbook Pro mid 2014 middels Bootcamp. Alles werkt eigenlijk perfect, behalve het touchpad. Nou vind ik het niet zo'n probleem dat het scrollen niet zo ultra soepel gaat als onder OSX, maar wat ik wel vervelend vind is dat het touchpad een "tik" niet registreert als een "klik". En het vervelende is dat ik in Windows ook geen optie vind om dat alsnog aan te zetten. Ik kan wel instellingen aanpassen voor de muis, maar niet voor het touchpad.

Weet iemand wellicht een oplossing? Google helpt mij tot nu toe nog niet echt...
Zit onder de instellingen van BootCamp in je taakbalk :)

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:14
Ik ben sinds een paar weken omgeschakeld van een HP laptop met Windows naar een Macbook Pro Retina (MBPr) 13.3". Dus mijn ervaringen zijn op heden nog wat beperkt.

1) Batterijduur is minder wat ook logisch is al is het verschil niet gigantisch. Ik vermoed wel dat sommige lagere tijden hebben doordat er een bug zit in Bootcamp/Drivers/Windows (schrappen wat niet past) nl. dat er bij een verse start er 2 processen zijn (System and System Interrupts) die samen voortdurend 30% CPU verbruiken. Dit is opgelost als je de MBP in sleep zet en vervolgens er terug uithaalt. Het heeft iets met ACPI te maken. Belangrijk om te weten dat dit enkel is als je ge-upgrade hebt naar Yosemite omdat die de BIOS wijzigt (UEFI). Meer informatie op: https://discussions.apple.com/thread/6598184

2) Geen klachten tot hiertoe omtrent trackpad. By default iets gevoeliger ingesteld dan in Mac OS maar kan je dus aanpassen. Ik werk met een externe muis in Windows omdat selecties soms toch lastig zijn wat ik niet ervaar in Mac OS.

3) Installatie zeer vlot. Echter NIET prutsen aan de partities in Mac OS, Bootcamp lijkt daar gevoelig aan. Ook een corrupte Windows gehad doordat ik USB toestellen tijdens installatie had gekoppeld. Blijkbaar ook een no-go bij installatie.

4) Opmerkingen

- HiDPI ondersteuning in Win8 is een pak slechter dan in Mac OS (onbegrijpelijk in feite). Alle applicaties op Windows zijn ook nog niet klaar voor de hoge resolutie van MBPr (Windows en Office 2013 gelukkig wel maar andere niet).

- Dubbel scherm (extension) met een aparte DPI (omdat het een lagere resolutie heeft) werkt slecht in Windows. Ik heb een extern 24" scherm gekoppeld via DVI adapter. De DPI setting op de MBPr scherm is goed (150 of 200%), maar die van het extern scherm is bloated door de hogere DPI instelling. Andersom maakt het scherm van MBPr onbruikbaar. Het werkt maar niet zoals in Mac OS.

- Ook is mijn scherm bij de MBPr meer "fussy" dan bij mijn vorige HP laptop. Ben er nog niet uit of het ligt aan de drivers of aan de DVI-adapter.

- Voor de rest is de user experience identiek aan native Windows. Zeer tevreden van al werkt Mac OS toch net iets fijner (en werk al 20 jaar met enkel Windows). Windows is nu voornamelijk omdat Office 2011 op Mac OS bagger is: geen retina ondersteuning, minder functionaliteit, slechte Sharepoint ondersteuning ... Nu is het wachten op de nieuwe Office release mid 2015.
Pagina: 1