Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is het nut van Ah meters op de Steca PR series?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• aard1984
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-11 21:24
Situatie:

Ik heb een Steca PR 1515, een laadregelaar voor accu’s i.c.m. met zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.steca.com/data/media/15/1570_197x315_PR_3030_315px.jpg

- Een zonnepaneel is aangesloten op de 1ste aansluiting van de laadregelaar.
- Een 12 volts hobby accu met een capaciteit van 70 Ah zit aangesloten op de 2e aansluiting.
- Op de 3e aansluiting zitten de verbruikers.
- Op de het lcd scherm is af te lezen dat de geleverde energie aan de batterij (battery charge meter) 220 Ah is.
- Bij de geleverde energie (battery discharge meter) 272 Ah.
- Ook heeft de laadregelaar een mogelijkheid om actuele stroom van het zonnepaneel en de verbruikers weer te geven.
- De laadregelaar kan berekenen hoe vol de accu is, dit wordt SOC (state of charge) genoemd, is weergegeven in een %, en past zichzelf aan naarmate de batterij ouder wordt.

Uitgaande van bovenstaande zou de zon dus 220 Ah geleverd hebben, waarbij 272 Ah verbruikt is, dus 52 Ah uit de accu. Mijn verwachting is dat de SOC (state of charge) die ook af te lezen is, in ieder geval dan een stuk minder zou moeten zijn dan 100%.

Nu de werkelijkheid, de SOC staat momenteel op 100%, dus ik mis ergens 52 Ah. Waar is die gebleven? In de tussentijd geen resets van de meters gedaan.

Toen ben ik eens na gaan denken en kwam ik op het volgende. Even de grondbeginselen van de natuurkunde, P= U*i. En hieruit concludeer ik het volgende. Er vanuit gaande dat de spanning van het zonnepaneel en de accu identiek zouden zijn, zou mijn bovenstaande gedachte kloppen, maar de praktijk is anders. Even uit mijn hoofd doet het zonnepaneel 17,5 V en de accu 13,8 V.

Voor de duidelijkheid, de steca kan zowel actuele A, als Ah weergeven. Alleen vraag ik nu af, wat is het nut van de Ah meters? Ik zie het niet, wellicht was het beter geweest om een kwh meter in de software te zetten?

Anderzijds, ik kan nu ook niet zien hoe gezond de accu is, en wat de capaciteit in Ah is.

Wat is jullie gedachte hierover?

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 09:55
Beetje oud topic, maar ik probeer het toch maar.

Vreemd. Méér verbruik dan opgeleverd. Is het niet andersom?

Kun je bij die steca dan ook apart zien hoeveel de accu is ingegaan en wat er uit is gekomen? Op die manier zou je het rendement en daarmee de veroudering van de accu kunnen bepalen.

[ Voor 24% gewijzigd door mxhans196 op 16-06-2015 17:12 ]

Deze tekst niet lezen !