Toon posts:

Homeserver, kleine webserver met virtuele servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakerts,

Op dit moment host ik een kleine 20 website's op een desktop pc voor voornamelijk familie en vrienden. Om het geheel wat betrouwbaarder te maken en uit te breiden wil ik een servertje samenstellen die op een glasvezel verbinding komt te draaien. Omdat ik niet echt zeker weet wat er nou echt hardwarematig noodzakelijk is heb ik dit topic gestart. Hopelijk hebben jullie wat advies voor mij!
Mijn huidige keuze is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 124,60€ 124,60
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 56,-€ 56,-
1MSI Radeon HD5450 1GB€ 24,-€ 24,-
3WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 54,90€ 164,70
1Xigmatek Talon€ 69,99€ 69,99
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X€ 59,99€ 59,99
1Cooler Master GM G550M€ 50,95€ 50,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,23

Voorwaarden zijn: mogelijkheid om een aantal virtuele servers te draaien, raid 5 opstelling, kast met minstens 6 hd bays. Het besturingssysteem zal ubuntu server edition zijn.
Heeft iemand zelf een server thuis draaien met een substantieel aantal website's er op? Wat is overkill en wat kan beter?

Bedankt voor jullie adviezen!

edit: het is ook de bedoeling hosting aan te gaan bieden met Cpanel

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord wordt Gigabyte GA-970A-UD3P

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kun je niet beter kijken naar Amazon EC2 of een andere cloud oplossing waarbij je per uur gaat betalen en gewoon je gebruik kunt schalen als je meer nodig hebt?

Thuis hosten (en mensen daarvoor laten betalen) was 10 jaar geleden hip en soms zelfs nodig gezien kosten van gemiddelde DC's. Inmiddels zijn de kosten voor het hosten in veel gevallen een stuk hoger wanneer je het thuis doet. En je hebt dan uiteraard geen redundante power, netwerkverbindingen etc. Wat ga je doen als je server er mee op houdt wanneer jij niet thuis bent?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-04 12:11
Hallo rubenkl,

Zelf weet ik niet zoveel van het hosting gebeuren, en hoeveel CPU kracht je nodig bent, maar volgens mij is een 8-core toch wel vrij overkill voor alleen dit. Daarnaast heeft de AMD FX-8320 ook een hoge TDP waarmee je een vrij duur machientje voor je stroomrekening krijgt.

Hier heb je mijn suggestie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85M-HDS€ 45,70€ 45,70
1Fractal Design Define Mini€ 74,95€ 74,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,05

[ Voor 11% gewijzigd door Apart op 16-05-2014 10:33 . Reden: Ander lijstje. ]

https://ko-fi.com/apart

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt ook hosting/resellerpakket nemen en dan ben je vast voor veel minder geld klaar. Zeker als je 600 euro gaat besteden, kun je best wat leuks online vinden voor 200 euro per jaar, wat dus dezelfde kosten per jaar zijn, rekening houdend met afschrijving, maar dan wel met garanties wat betreft uptime en ik praat dan nog niet eens over de electriciteitskosten.

Verwijderd

Topicstarter
De I5 is misschien wel een betere keuze ivm stroomverbruik. Ik wil sowieso alles in eigen beheer hebben ook voor mijn eigen ervaring. Ik laat mijn oude server altijd als backup draaien, afgelopen 3 jaar heb ik een halve dag geen uptime gehad voor mijn website´s, dat is beter dan de meeste hosters.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09
Waarom neem je geen NAS (bijv. een synology) ? Je moet wel hele zware sites draaien met veel bezoekers wil die het niet aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
2 sites hebben nu al 500 bezoekers per dag. Dat wil ik niet op een nas hebben draaien. Zijn er nog adviezen mbt tot de processor en mobo vooral?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09
Das zegt niet zoveel.. ik heb er wat meer met enkele daarvan dat per uur.. zonder de load te weten van een request kun je daar niet veel over zeggen. In mijn geval is de site sinds de pentium3 niet veel anders (in essentie) dus de hudige atoms met meer cpu en memory én verbeterde software geen enkel probleem.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

DukeBox schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 21:20:
Waarom neem je geen NAS (bijv. een synology) ? Je moet wel hele zware sites draaien met veel bezoekers wil die het niet aankunnen.
een normale pc voor dit soort taken is niet duurder dan een nas en heeft veel meer capaciteit (eg snelle processor)
daarnaast is ie makkelijk te onderhouden en of te upgraden

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 17-05-2014 12:23 ]

ora et labora

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
je hoeft zelf zeker geen stroom te betalen ofzo? Voor de prijs van dat apparaat en de stroomkosten kan je 4 VPS'en nemen. Dan heb je ook alles in eigen beheer behalve de hardware.

Als je toch zelf iets wil bouwen voor webhosting zou mijn eerste prioriteit lage stroomkosten zijn. 20 sites waarvan eentje 500 bezoekers per dag is echt peanuts voor iedere CPU.

Je zou naar zoiets kunnen kijken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 49,45€ 49,45
1ASRock AM1H-ITX€ 47,90€ 47,90
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,03€ 62,03
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1339DS1S00€ 54,45€ 54,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,72

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, het mag sowieso zuiniger. Weet iemand wat het echte concrete voordeel van ECC memory is?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Zuinigheid zou ik ook grotendeels op letten idd.

Voor een webserver is weinig CPU kracht nodig, dit verbruikt nauwelijks.

De lijst van Ramon hierboven is een mooie lijst. Ik zou alleen daarnaast nog wat meer HDD's nemen voor de RAID opstelling.
Een SSD is een optie om je OS op te zetten, maar als de PC toch alleen maar stilstaat zonder dat er echt wat op gedaan wordt lijkt de SSD mij wat overbodig.

Ik zou er overigens ook een gold voeding bijnemen voor die zuinigheid: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Is 2 tientjes meer dan de Be quiet voeding.

Succes!

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, zelf zat ik toch te denken om hem bruikbaar voor ECC geheugen te maken met een i3-4360 en ecc geheugen. Ik kan echter geen betaalbare ECC 1150 moederborden vinden. Iemand een tip?

• Ramon
mirno schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:00:
Zuinigheid zou ik ook grotendeels op letten idd.

Voor een webserver is weinig CPU kracht nodig, dit verbruikt nauwelijks.

De lijst van Ramon hierboven is een mooie lijst. Ik zou alleen daarnaast nog wat meer HDD's nemen voor de RAID opstelling.
Een SSD is een optie om je OS op te zetten, maar als de PC toch alleen maar stilstaat zonder dat er echt wat op gedaan wordt lijkt de SSD mij wat overbodig.
Afhankelijk van hoe groot de sites zijn kan de TS ook de sites hosten op een SSD, scheelt weer te moeten wachten op opspinnen van een harde schijf, dus sneller en door het ontbreken van een HDD bespaar je weer wat stroom.
Ik zou er overigens ook een gold voeding bijnemen voor die zuinigheid: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Is 2 tientjes meer dan de Be quiet voeding.

Succes!
Die is zeker prima, maar afhankelijk van hoeveel stroom je PC uiteindelijk gaat verbruiken zul je misschien wel 3 jaar moeten wachten voor je de extra 20 euro terugverdient hebt ;) Het verschil tussen 80 Plus Bronze en Gold is minimaal.
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:30:
Bedankt, zelf zat ik toch te denken om hem bruikbaar voor ECC geheugen te maken met een i3-4360 en ecc geheugen. Ik kan echter geen betaalbare ECC 1150 moederborden vinden. Iemand een tip?
ECC is niet echt relevant voor jou denk ik:
Error-correcting code memory (Error Checking & Correction, ECC memory) is a type of computer data storage that can detect and correct the most common kinds of internal data corruption. ECC memory is used in most computers where data corruption cannot be tolerated under any circumstances, such as for scientific or financial computing.
Van Wikipedia. Ik zou pas aan ECC gaan denken als je 32GB of meer geheugen in je systeem kwijt wilt, wat overkill is voor jou taken.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Ramon, goede duidelijke info! Toch maar weer van dat ECC idee afstappen. Stel dat ik websites's in VM's wil draaien en ook een aantal hostingpakketten wil aanbieden met VM's, heb je dan niet een beetje processor nodig? Bijv. een Opteron 3365 oid?

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03-2025
Persoonlijk zou ik een leuke VPS huren met daarop een webhosting management pakket zoals directadmin of cpanel. In DC's hebben ze goede internetverbindingen en stroomvoorzieningen. Ook heb je geen zorgen over je hardware, als er iets defect is zorgen zij dat dit geregeld wordt, en bij sommige partijen zit hier ook nog redundantie.

Wat is de reden dat je meerdere VM's wilt draaien?

• Ramon
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 13:47:
Thnx Ramon, goede duidelijke info! Toch maar weer van dat ECC idee afstappen. Stel dat ik websites's in VM's wil draaien en ook een aantal hostingpakketten wil aanbieden met VM's, heb je dan niet een beetje processor nodig? Bijv. een Opteron 3365 oid?
Misschien moet je eventjes duidelijk stapsgewijs opschrijven wat je precies wil draaien op de server, dan kunnen we beter advies geven over wat je nodig hebt. Eerst heb je het namelijk over "wat sites voor familie" en nu wil je meerdere VM's gaan draaien, niet erg duidelijk.... Natuurlijk heb je voor 20 sites minder CPU-kracht nodig dan voor 20 VM's dus zal je iets zwaardere CPU moeten kopen. Maar wat wil je gaan doen met die VM's? Wil je VPS'en gaan verhuren ofzo? Hoeveel VM's dacht je te gaan draaien? Wat gaan de individuele VM's doen? Wat is de verwachte load van de VM's?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
MrBrownie12 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 14:00:
Persoonlijk zou ik een leuke VPS huren met daarop een webhosting management pakket zoals directadmin of cpanel. In DC's hebben ze goede internetverbindingen en stroomvoorzieningen. Ook heb je geen zorgen over je hardware, als er iets defect is zorgen zij dat dit geregeld wordt, en bij sommige partijen zit hier ook nog redundantie.
Kan zeker een heel goede optie zijn en zou ik ook zeker aanraden als het betrouwbaar moet. Het kan weliswaar nu 3 jaar lang goed zijn gegaan, maar wat als je internetverbinding eruit ligt om wat voor reden dan ook? Ik gok zomaar dat een redundante verbinding niet aanwezig is, en ook geen SLA waar je aanspraak op kan maken. Hetzelfde geldt voor een noodstroom-voorziening, hardware-failures op onmogelijke tijdstippen etc.
Wat is de reden dat je meerdere VM's wilt draaien?
Daar zie ik dan weer wel een hoop motivatie voor, maar waarom zou je niet gewoon wat rack-space huren en een 1U servertje ervoor in elkaar steken. Zou prima kunnen volstaan dan.,

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idee dat een 1u server kopen veel duurder is en dan komt de rackspace huur er nog bij. Enkele website's zullen op VM's moeten draaien maar dat zullen wss gewoon wordpress of magento website's zijn dus de load zal niet extreem hoog zijn lijkt mij.
Ik begrijp dat huren van een provider betrouwbaarder is maar ik wil zelf wat opzetten voor de ervaring.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:46:
Ik heb het idee dat een 1u server kopen veel duurder is en dan komt de rackspace huur er nog bij. Enkele website's zullen op VM's moeten draaien maar dat zullen wss gewoon wordpress of magento website's zijn dus de load zal niet extreem hoog zijn lijkt mij.
Ik begrijp dat huren van een provider betrouwbaarder is maar ik wil zelf wat opzetten voor de ervaring.
Voor de ervaring maakt het niets uit; immers, je beheert de boel nog steeds helemaal zelf (en in een professionele omgeving is de kans op een vergelijkbare situatie groot). Qua kosten zal je mogelijk inderdaad iets meer kwijt zijn, maar relatief is dat weinig. Immers, je hebt geen verdere kosten aan stroom, ruimte, data-traffic (mits je het niet te gek maakt natuurlijk) of koeling. Daarnaast krijg je er extra dus een geconditioneerde en redundante omgeving voor terug om je server in te plaatsen. Dat je daar iets voor betaald is niet gek dan lijkt me. Voor een 1U servertje dat niet al te gek veel verstookt moet je dan denken aan prijzen vanaf grofweg 30,- per maand.
Als je dat afzet tegen de kosten van 24/7 100Watt verstoken voor een maand, dan ga je ook al gauw naar de 17,50 toe. Zulke heel gekke prijzen zijn het dus allemaal ook weer niet.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt idd gelijk kroegtijger, dat kost eigenlijk helemaal niets. De 1u server vindt ik nog wel iets te prijzig online.

Dit gaat hem eerst worden (ik had nog een coolermasterkast staan kwam ik achter):

#ProductPrijsSubtotaal
1A8-6500T Boxed€ 84,98€ 84,98
1ASRock FM2A88X Extreme6+€ 74,99€ 74,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,01

Ik ga zodra het uit kan over op een 1u server.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2014 16:47 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:40:
Je hebt idd gelijk kroegtijger, dat kost eigenlijk helemaal niets. De 1u server vindt ik nog wel iets te prijzig online.

Dit gaat hem eerst worden (ik had nog een coolermasterkast staan kwam ik achter):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 740 Boxed€ 57,38€ 57,38
1ASRock FM2A88X Extreme6+€ 74,99€ 74,99
1MSI Radeon HD5450 1GB€ 24,-€ 24,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,01

Ik ga zodra het uit kan over op een 1u server.
Een knappe 1u-doos bouwen is inderdaad wel iets prijziger, maar er blijven vaak links en rechts nog wel wat oude cases over waar je wel weer wat uit kan opbouwen. In de V&A komt er zo nu en dan nog wel eens wat voorbij. Die zou je even in de gaten kunnen houden dan natuurlijk.

iRacing Profiel

Pagina: 1