Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Beste tweakers,

Al enige tijd rest mij de vraag om ervaring in het buitenland op te doen. Door twijfels vanwege sociale aspecten etc. (Vrienden, sport en familie) heb ik het niet gedaan. Nu kwamen er toevallig een paar leuke vacatures voorbij, lees in Amerika en Engeland (toevallig hetzelfde bedrijf) en wil ik
echt stappen zetten (past precies in mijn plaatje)
Mijn vraag is: hoe gaat een sollicitatie in het buitenland in z'n werking?
Moet je ook enkele keren op gesprek komen?
Amerika ligt niet echt om de hoek..... (duur geintje). Engeland gaat nog.... ervaringen hiermee?
Verhuizen? Visa toegankelijkheid (wordt die makkelijk verstrekt?)
Wordt je als buitenlander bij een groot internationaal bedrijf net zo makkelijk "geselecteerd" als enig ander "nationaal" iemand?

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 15-05-2014 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Toen ik bij m'n vorige bedrijf binnenkwam was dat een verhuizing van Nederland naar Zweden. Ze vlogen me over voor een dagje babbelen. Toen ik een interne transfer naar de VS deed ging het via de telefoon. In beide gevallen was ik al een bekende (extern kende men mij al als klant, ten tijde van de interne transfer had ik al een aardige reputatie opgebouwd), dat scheelt.

Voor de VS is het lastig. Aangezien je nog niet voor een buitelandse vestiging/dochteronderneming werkt kun je niet via een intern transfer visum over en dan zit je vast, in high tech in ieder geval, aan het H1B-circus, wat een beperkt aantal visa heeft ieder jaar en wat ieder jaar al snel opraakt.

Ik heb geen ervaring met GB, maar ik denk dat het makkelijker gaat, zeker na openstelling van de Europese markt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 15:49
Solliciteren binnen de EU is gewoon even eenvoudig als lokaal solliciteren. De enige bijkomstige moeilijkheid is dat je er niet "even" naar toe kan. Als de werkgever je wilt doen ze wel een telefonisch interview of vliegen ze je over voor 1 dag op hun kosten...

US is een ander verhaal en zou ik niet aan beginnen zonder een interne transfer te kunnen doen op een L1. Tenzij je de greencard lottery wint of een amerikaanse trouwt is dat quasi ondoenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Skype.

Ik heb meerdere gesprekken gehad met mensen die uit het buitenland wilden overkomen naar Nederland. Denk aan Zuid Amerikaanse landen, Scandinavische landen, et cetera.

Wij bekijken je CV en wij zijn geïnteresseerd in jou als persoon. Daarom willen we je persoonlijk spreken. We spreken een tijd af op Skype en doen een normaal sollicitatiegesprek.

Daarover geef ik terugkoppeling naar de CTO (voor techneuten) of anders de CFO (financieel plaatje bespreken). Die bepalen of het de moeite waard is om meer verder te gaan, en spreken dan nogmaals af met de sollicitant. In dat 2e gesprek wordt gekeken of deze persoon wel of niet binnen het bedrijf gaat passen, onder andere.

Een 3e gesprek wordt gevoerd om een bezoek af te spreken (sollicitant wordt naar Nederland gevlogen op onze kosten), of hij krijgt simpelweg een aanbieding. Daarna regelen de HR mensen immigratie en dergelijke, daar heb ik geen verstand van.

Maar: Skype. Of een andere manier om elkaar te zien en horen. Heen en weer vliegen is nodeloos duur vind ik persoonlijk, maar dat zou een optie zijn voor mensen met een heel bijzondere achtergrond. Maar dan wordt het een situatie waarin wij diegene moeten overtuigen voor ons te komen werken, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Bij ons (ik zit in Canada) beginnen we bij iedereen die niet in de buurt woont (andere stad, provincie of land) met een aantal Skype/Hangout interviews, variërend in diepte. Eerst met HR voor de grove filtering, daarna met wat ontwikkelaars om je kennis te peilen. Als er duidelijk een technologische en culturele klik is vliegen we je in + hotel voor een of twee dagen interviews in persoon en wat ruimte er omheen om de omgeving te proeven.

Als er een bod uit rolt en je accepteert dit wordt er een tijdelijke werkvergunning-procedure gestart wat enkele maanden in beslag neemt, maar grotendeels door de immigratie-advocaten wordt gedaan. Dan mag je in principe 3 jaar bij één specifieke werkgever werken. Daarna kun je een verlenging of wellicht een permanente verblijfsvergunning aanvragen. De werkvergunning krijg je relatief makkelijk in de softwarehoek, omdat er een duidelijk tekort aan ontwikkelaars is.

Ik gok dat bij ons zo'n 30-40% van de ca 200 ontwikkelaars/ops/designers uit het buitenland komt, al dan niet rechtstreeks via ons. Uiteraard kleven er risico's en extra kosten aan iemand die van ver komt, maar aan de andere kant is de nood hoog en je pool met potentiële uitzonderlijk goede mensen groter wordt als je de hele wereld erbij betrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Dankje voor de reacties :)! Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Het is vrij gebruikelijk dat de potentiele werkgever de reis voor je betaalt. Het ligt voor de hand dat je dan wel eerst via skype o.i.d. een eerste gesprek hebt gehad. Je gaat als bedrijf natuurlijk niet elke random figuur overvliegen. Maar als zij denken dat er een 50% kans is dat het ergens heen gaat, dan is een ticket met hotel een keer 800 euro. Dat is voor het met 50% kans binnenhalen van een werknemer peanuts. Je zou eens moeten weten wat een recruiter opstrijkt bij een succesvolle bemiddeling. En afhankelijk van wat je gaat verdienen is het waarschijnlijk nog geen weeksalaris (of in dergelijke orde) van wat je hun straks kost. Kortom, voel je daar niet opgelaten over of onder druk gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de reacties. Nu rest mij een vraag nog waar ik eigenlijk niet over heb nagedacht hoe tactisch het is om 2 sollicitaties (zijn bijna 2 identieke functies) bij dat bedrijf neer te leggen??

Ik wil niet kansloos overkomen, maar wil ook niet mijn geld op 1 paard zetten. Beide functies spreken me namelijk enorm aan!

Edit: heeft daarnaast ook iemand ervaring met amerikaanse bedrijven hier? Ik zou even wat berichtjes willen wisselen.

[ Voor 16% gewijzigd door Squishie op 20-05-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32

Qwerty-273

Meukposter

US is zeer lasting met visa's etc. als je niet voor dezelfde firma/groep al werkzaam bent. Dan moet je echt de meest ideale kandidaat zijn om daar op binnen te komen. In dat geval is de UK veel makkelijker. Ik zou dan ook mijn pijlen richten op de UK positie, en wellicht kan je na een periode intern transferen naar de US als je dat nog zou willen.
Gaat er ook een beetje om wat je zelf wilt. Wil je naar de UK of the US, beide zeer verschillend. En daarnaast is er ook nog een verschil tussen de steden/staten in beide. LA is compleet anders dan Chicago, of Washington, of Columbus (Go Ohio!). En bijvoorbeeld Glasgow is anders dan Manchester of London of York. Waar denk je dat je beter op je gemak zult voelen, UK of US en welke lokale regio? UK is als eerste buitenland ervaring natuurlijk wel een stuk dichterbij. Als je een hechte familie/vriendenband hebt is dat wel een stukmakkelijker om een weekendje over de vloer te komen ipv als je in de US woont. Dan zal je toch langere period's moeten plannen - want om nou voor een weekendje een retourtje te doen over de oceaan is ook een beetje overdreven.

Over de dubbele sollicitatie. Tja dat hangt ook af van het bedrijf en de mensen daar. HR UK en HR US zullen waarschijnlijk niet direct elkaars binnen komende sollicitaties uitwisselen. Maar de overkoepelende manager voor beide functies kan natuurlijk wel dezelfde person zijn. Als je dan een sollicitatie doet voor beide laat dat wel ook zien dat je eigenlijk zelf nog geen keuze hebt gemaakt van waar je nou zelf heen wilt. En dat je wellicht maar "lukraak" wat sollicitaties de deur uit doet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:50:
US is zeer lasting met visa's etc. als je niet voor dezelfde firma/groep al werkzaam bent. Dan moet je echt de meest ideale kandidaat zijn om daar op binnen te komen. In dat geval is de UK veel makkelijker. Ik zou dan ook mijn pijlen richten op de UK positie, en wellicht kan je na een periode intern transferen naar de US als je dat nog zou willen.
Gaat er ook een beetje om wat je zelf wilt. Wil je naar de UK of the US, beide zeer verschillend. En daarnaast is er ook nog een verschil tussen de steden/staten in beide. LA is compleet anders dan Chicago, of Washington, of Columbus (Go Ohio!). En bijvoorbeeld Glasgow is anders dan Manchester of London of York. Waar denk je dat je beter op je gemak zult voelen, UK of US en welke lokale regio? UK is als eerste buitenland ervaring natuurlijk wel een stuk dichterbij. Als je een hechte familie/vriendenband hebt is dat wel een stukmakkelijker om een weekendje over de vloer te komen ipv als je in de US woont. Dan zal je toch langere period's moeten plannen - want om nou voor een weekendje een retourtje te doen over de oceaan is ook een beetje overdreven.

Over de dubbele sollicitatie. Tja dat hangt ook af van het bedrijf en de mensen daar. HR UK en HR US zullen waarschijnlijk niet direct elkaars binnen komende sollicitaties uitwisselen. Maar de overkoepelende manager voor beide functies kan natuurlijk wel dezelfde person zijn. Als je dan een sollicitatie doet voor beide laat dat wel ook zien dat je eigenlijk zelf nog geen keuze hebt gemaakt van waar je nou zelf heen wilt. En dat je wellicht maar "lukraak" wat sollicitaties de deur uit doet.
Thanks voor je reactie. Van wat ik tot nu toe heb gelezen over de verschillende 'bedrijfsculturen' in beide landen spreekt US mij eerlijk gezegd meer aan dan UK. Daarnaast is het weer in de UK minder en ben ik toch wel iemand die van 'prettig' weer houd. Echter lees ik wel overal dat om aan werk in de US te komen het zeeeer moeilijk is. Wat ik opzich wel frapant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Heb je een visum of green card voor de US?

Zo niet, wordt het moeilijk. H1-B toewijzing is net achter de rug, en een bedrijf zal niet veel belangstelling hebben om nu een procedure in te zetten voor een baan die pas in oktober 2015 kan beginnen.

Sorry van het weerbericht, maar UK lijkt het meest kansrijk ;) Eventueel kun je vanuit de UK vestiging in een later stadium een L-1 intra-company transfer doen naar de US afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:45:
Heb je een visum of green card voor de US?

Zo niet, wordt het moeilijk. H1-B toewijzing is net achter de rug, en een bedrijf zal niet veel belangstelling hebben om nu een procedure in te zetten voor een baan die pas in oktober 2015 kan beginnen.

Sorry van het weerbericht, maar UK lijkt het meest kansrijk ;) Eventueel kun je vanuit de UK vestiging in een later stadium een L-1 intra-company transfer doen naar de US afdeling.
Wat bedoel je precies met H1-B? Is dat hetzelfde als E1-B? En nee ik heb geen greencard; dat is onmogelijk als je nog niet in de US bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
H1-B is het visum voor kenniswerkers van tenminste B.Sc. opleidingsniveau. Het probleem is dat er een beperkt quotum is, dat altijd binnen de eerste dagen van de inschrijving (begin april) opgaat. De grootste gebruikers van deze visa zijn de Amerikaanse afdelingen van Indiase consultancybedrijven (TCS, Satyam, etc). Die gebruiken het als een vehikel om engineers in India te recruteren en in de VS uit te huren.

E1-B is voor "Extrordinary", mensen die iets bijzonders toevoegen. Internationaal bekende namen in de kunst, wetenschap, topmanagers of topsporters bijvoorbeeld. Als je die schifting door komt, zit je goed. Waarschijnlijk veel beter dan een immigrant met H1-B; die is namelijk afhankelijk van zijn baan. Raakt de H1-B werker zijn baan kwijt, moet hij snel een nieuwe baan vinden en wederom bij een bedrijf dat het H1-B programma sponsort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:13:
H1-B is het visum voor kenniswerkers van tenminste B.Sc. opleidingsniveau. Het probleem is dat er een beperkt quotum is, dat altijd binnen de eerste dagen van de inschrijving (begin april) opgaat. De grootste gebruikers van deze visa zijn de Amerikaanse afdelingen van Indiase consultancybedrijven (TCS, Satyam, etc). Die gebruiken het als een vehikel om engineers in India te recruteren en in de VS uit te huren.

E1-B is voor "Extrordinary", mensen die iets bijzonders toevoegen. Internationaal bekende namen in de kunst, wetenschap, topmanagers of topsporters bijvoorbeeld. Als je die schifting door komt, zit je goed. Waarschijnlijk veel beter dan een immigrant met H1-B; die is namelijk afhankelijk van zijn baan. Raakt de H1-B werker zijn baan kwijt, moet hij snel een nieuwe baan vinden en wederom bij een bedrijf dat het H1-B programma sponsort.
Okay, bedankt voor deze opheldering. Ik dacht dat het Nederlandse werksysteem al moeilijk was =.=....... valt reuze mee hier dus 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Er zijn inderdaad tig landen waar je een stuk makkelijker binnenkomt als arbeidsmigrant (alle EU landen, om te beginnen). Aangezien je aangeeft dat je "ervaring wil opdoen", ga je geen E1-B visum krijgen in de VS. En op dat nivo kom je juist wél net zo makkelijk binnen bij bedrijven. Denk aan Robbert Dijkgraaf die Princeton leidt, die zal wel een E1-B visum hebben gekregen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1