• Moriar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2025
Beste tweakers,

Een aantal weken heb ik een nieuw moederbord gekocht waar ik ook nieuw RAM geheugen in wil plaatsen.

Ik wil pricewatch: Corsair CMX4GX3M2A1600C7 in de pricewatch: MSI G41M-P33 Combo zetten.

Het forum heb ik doorzocht voor een oplossing, maar ik kan niks concreets vinden.

De één zegt dat het niet mogelijk om 1.65V geheugen op het 1.5V moederbord te plaatsen en de ander zegt dat dit wel mogelijk is zolang je de spanning op het moederbord voor de geheugen slots maar verhoogt tot 1.65V.

Kan iemand mij hierbij verder helpen?

Gegroet,
Maiko

PS: Waarom wil ik juist dat geheugen erop zetten? Omdat ik het tweedehands van een tweaker kan kopen voor een lagere prijs dan 2 totaal nieuwe 2GB sticks.

[ Voor 9% gewijzigd door Moriar op 15-05-2014 16:20 ]

Verwijderd

het kan wel als je de voltages dan maar goed zet

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je echt 1000% zeker wilt zijn, pak dan de QVL erbij. Maar meestal kun je geheugen prima op 1.65V instellen (al is 1.5V de JEDECstandaard). Daarboven kan het wat meer problemen geven, maar gelukkig zie je niet zoveel DDR3 meer op 1.9V.
En vaak werkt het geheugen ook op 1.5V ip 1.65V, als je wat minder strakke timings en lagere snelheden gebruikt.

• Moriar
Hoe moet ik deze timings en snelheden dan omlaag schroeven?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de UEFI kun je dat prima instellen. In veel gevallen kun je het XMPprofiel laden in de UEFI, dan staat gelijk alles zoals het moet staan.

• Moriar
Dankjewel,

Dan ga ik daar dit weekend eens naar kijken hoe dat werk!
Pagina: 1