Toekomstbestendigheid FAT32

Pagina: 1
Acties:

• MrOmegaForce
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb even snel een vraagje over de toekomstbestendigheid van het bestandssysteem FAT32.
Ik heb een 4GB usb stick die geformatteerd is in FAT32, zou ik deze over een periode van maximaal 20 jaar nog kunnen gebruiken?

Dit ivm. een brief die over maximaal 20 jaar weer naar mij terug wordt gestuurd. Hierbij is die usb stick gebundeld.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
In het ergste geval moet je er een iets oudere PC voor pakken of linux. Maar denk dat je hem met een Linux bak tzt nog steeds wel kan mounten. Waarom niet ook nog in een ext4 partitie gooien?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:08

Nakebod

Nope.

Lastig te zeggen. Of eigenlijk, niets zinnigs over te zeggen.

FAT32 is al wel oud, maar ook weer zo gangbaar dat ik verwacht dat het nog wel lang (En al helemaal in Linux distro's) beschikbaar zal blijven.

Kunnen het niet meerdere sticks zijn? FAT32, ExFAT, NTFS, misschien zelfs een CD (CDFS). Of misschien zelfs als Linux ext4?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Ik denk dat je je eerder moet afvragen of een USB-stick uberhaupt 20 jaar kan overleven. Fat32 zal je niet in de steek laten, zelfs al zou het uitgefaseerd worden dan kun je altijd nog een oud (besturings-)systeem opzoeken. Lastiger zal het worden als USB uitgefaseerd zou worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 15-05-2014 15:40 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien moet je je zelfs afvragen of je over 20 jaar nog computers hebt met een USB poort.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De data op een usb stick wordt niet fysiek opgeslagen, zoals bij een HDD het geval is. Als je die stick dus 20 jaar in de la legt, is de spanning wel uit de cellen verdwenen, en daarmee ook je data foetsie.

In het algemeen willen sommige fabrikanten wel beloven dat de data er 10 jaar op blijft staan. Of dat waar is, en of data zelfs langer op de stick blijven staan, is onduidelijk.

@hierboven, ik hoop inderdaad dat we snel van die usb aansluitingen af zijn. Ik zit nog altijd te pielen, zit de stekker toch op zijn kop en moet ik hem omdraaien, past nog niet blijkbaar was ik de eerste keer te snel maar wel goed, of heb ik net weer een usb kabeltje te pakken met een iets ander usb stekkertje enz, Wat een waanzinnig slecht systeem is het eigenlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Reepje op 15-05-2014 15:57 ]

Verwijderd

MrOmegaForce schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:26:
Ik heb even snel een vraagje over de toekomstbestendigheid van het bestandssysteem FAT32.
Dat is het meest gebruikte en universele bestandssysteem van begin 21e eeuw, dus dat zal over 500 jaar als de mensheid dan nog bestaat ook nog uit te lezen zijn.
Ik heb een 4GB usb stick die geformatteerd is in FAT32, zou ik deze over een periode van maximaal 20 jaar nog kunnen gebruiken?
Waarschijnlijk wel, maar de gegevens die erop staan zullen niet of nauwelijks meer uit te lezen zijn. Als je data langdurig wilt opslaan is NAND flashgeheugen niet persé het beste medium om dat te doen. 12 maanden is de gegarandeerde retentietijd; bij Enterprise SSDs zelfs maar 3 maanden. Tot die tijd ben je er redelijk zeker van dat de data zonder fouten is uit te lezen; daarna is het gokken.

Bij een ongebruikte SSD of USB stick is de retentietijd het hoogst; dat kan wel 10 jaar zijn. Een gebruikte stick kan onder de 12 maanden zakken als deze door zijn MWI is gegaan.

Ik vrees dus dat je je plan moet aanpakken. Een USB stick met belangrijke data erop voor 20 jaar in de kluis gooien en daarna foutloos uitlezen, daar kun je zeker niet van op aan.

• MrOmegaForce
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Een USB stick is dus niet de beste optie om gegevens voor een langere tijd op te slaan. Op zich gaat het hier niet om uiterst belangrijke informatie, alleen zou het wel leuk zijn als die informatie rond die tijd nog beschikbaar zou zijn.

Wat zou misschien een betere manier zijn om deze gegevens zo lang te bewaren? De periode zal geen 20 jaar zijn, eerder 10 tot 15 jaar.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-01 15:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Meerdere kopieën houden van het document, of de allerbeste optie, het gewoon uitdraaien en in een brandvaste kluis leggen :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Een cloud backup service.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Tape storage? Een DDS2 / DDS3 oid kan zo`n 4GB op en 8GB compressed expected life van 30 jaar.

http://www8.hp.com/nl/nl/...l?oid=20753#!tab=features

[ Voor 102% gewijzigd door rikadoo op 15-05-2014 18:21 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
rikadoo schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:16:
Tape storage? Een DDS2 / DDS3 oid kan zo`n 4GB op en 8GB compressed expected life van 30 jaar.

http://www8.hp.com/nl/nl/...l?oid=20753#!tab=features
Zat ik ook aan te denken, maar dan DLT, die garanderen zelfs 30 jaar retentie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:24:
[...]

Zat ik ook aan te denken, maar dan DLT, die garanderen zelfs 30 jaar retentie.
Kan ook idd, deze al wat oudere types zijn 2e hands prima te verkrijgen voor wienig, DDS2/3 DLT4k DLt8k. Zelf een LTO1 heb je al voor weinig. Heb nog een VS80 voor je te koop ;) Passen dezelfde DLT tapes in als DLT4k en 8k.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Maar ook daarbij geldt dat je het over 10/15/20 jaar weer moet kunnen lezen. Heb je dan die spullen nog?

Hoe zit het met de levensduur van een cd/dvd? mits goed ingepakt tenminste

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
MrOmegaForce schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:41:
Wat zou misschien een betere manier zijn om deze gegevens zo lang te bewaren? De periode zal geen 20 jaar zijn, eerder 10 tot 15 jaar.
Voor een brief: heel ouderwets papier!

• MrOmegaForce
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 19:31:
[...]

Voor een brief: heel ouderwets papier!
Hehe, daar is al rekening mee gehouden :)

Ik zat net te denken aan een CD'tje. Gaan deze niet erg lang mee? Op internet lees ik dat het rond de 5 jaar is, maar is dat niet als je er elke dag naar luistert?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Al mijn CD's van verschillende merken werken nog prima. Maar: die heb ik gebrand met een PlexBurner. Ik heb sterk het vermoeden dat niet het merk van de CD maar de kwaliteit van de brander uitmaakt voor de levensduur.
Maar voor 20 jaar zou ik ze weinig kans geven. Dan liever een file die je regelmatig backupt.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
Met cd's zowel de kwaliteit van de brander .. kwaliteit van de cd-r's zelf .. alsmede de snelheid waarop gebrand wordt is mijn ervaring. Maar heb toch genoeg brakke cd's of dvd's gehad na verloop van tijd, dus nee helaas ook niet echt stabiel.
Pagina: 1