Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Android] Welke taal is het beste om mijn game te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Aller eerst soort voor mijn nederands, woon in het buitenland en spreek/schrijf voornamelijk engels.

Ik ben bezig met mijn eerste game (lees eerste game, niet eerste app) en heb al veel ervaring mogen opdoen met het maken van android apps maar zou nu graag een game maken. Heb vroeger wel eens wat games gemaakt (vooral PHP - Text based RPG) en zou dit nu graag weer willen doen maar dan voor android.

Nu heb ik al wat ge-googled maar zit nog steeds vast, mijn probleem is dat er verschilende talen worden besproken maar ik wil het in 1 keer goed doen. (measure twice cut once is dan ook mijn motto). Zo heb ik de volgende dingen al gezien maar lijken ze mij niet helemaal juist (correct way)

Sommige praten over flash maar dit lijkt mij iets te zwaar voor een "simpel" text based game. Dus na wat door zoeken kwam ik een post tegen die zij dat je het beste in PHP kan schrijven en dan een soort van webbrowser te maken voor je website... (yeah right)

Dus nu mijn vraag aangezien ik niet meer weet hoe ik het anders moet formuleren om betere resultaten te krijgen in google:

In welke taal kan ik het beste dit soort spelletjes maken (dus niet het favoriete) (zie links einde van de post). Ik zoek geen "how-to" of "How to program for android" aangezien ik daar zeker wel de basis (+) voor weet.
Ik zoek een simpel andwoord zoals: java of C/C++. Zie het als een duw in de juiste richting en dat is de reden waarom ik dit topic het gemaakt.

Link1
Link2

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 15:18 ]

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Tja, dat ligt er aan wat voor spel je wilt gaan maken. Voor simpele 2d puzzelspelletjes heb je amper performance nodig, dus kun je ook heel veel kanten op. Als je echter complexe 3d spellen wilt gaan maken is het misschien slimmer om te kijken naar java icm de native interface, of een game engine zoals Unity.

Zonder te vertellen wat voor soort spel je wilt gaan maken ligt eigelijk alles nog open, zolang het maar Android is.

Verwijderd

Topicstarter
Gleighton schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:22:
Tja, dat ligt er aan wat voor spel je wilt gaan maken. Voor simpele 2d puzzelspelletjes heb je amper performance nodig, dus kun je ook heel veel kanten op. Als je echter complexe 3d spellen wilt gaan maken is het misschien slimmer om te kijken naar java icm de native interface, of een game engine zoals Unity.

Zonder te vertellen wat voor soort spel je wilt gaan maken ligt eigelijk alles nog open, zolang het maar Android is.
Was vergeten de twee links neer te zetten naar soort gelijke games (zie link1 en link2)

Het is echt een text based rpg game met een paar plaatjes, tekst en knopjes.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 22:43
HTML + Javascript, 'verpakken' als app met PhoneGap.

Niets...

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:14
Java. Simpelweg Java. Geen gezeik met dingen verpakken in een webbrowser, of native interfaces aanroepen.

EDIT: Text Based RPGs met simpele knopjes en plaatjes is Android en Java Object Oriented for Dummies. Er is geen enkele reden waarom Java dit niet aan zou moeten kunnen zowel qua performance als structuur en moeilijkheid.

[ Voor 51% gewijzigd door Cilph op 15-05-2014 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
BerendBoon schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:25:
HTML + Javascript, 'verpakken' als app met PhoneGap.
"verpakken"... Zo iets wat ik al in mijn OP heb beschreven. Klinkt alsof het niet de juiste manier is. Correct me if I'm wrong?

[quote]
Cilph schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:25:
Java. Simpelweg Java. Geen gezeik met dingen verpakken in een webbrowser, of native interfaces aanroepen.
Daar kan ik iets mee, Thanks!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 22:43
Hangt er vanaf wat je als "juiste manier" ziet. Als je inderdaad op die manier denkt kan je beter voor Java gaan. Volgens mij weet je zelf al wat je voorkeur heeft.

Niets...

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
HTML + Javascript zorgt er voor dat je je app zeer makkelijk kunt deployen over meerdere platformen zonder je hele game opnieuw te hoeven bouwen. Denk dus aan windows phone 8 en IOS.

Verder biedt java qua performance de beste oplossing. Echter begrijp ik dat jouw game niet performance heavy zal zijn.

Dus ik denk dat de keuze toch vooral bij jou ligt. Wil je je verdiepen in Java dan zou ik dat zeker doen. Zeker als je in de toekomst nog meer voor android wilt ontwikkelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, vrij duidelijk java it is. Zou een mod een slotje erop kunnen gooien. Ik moet weer even verder googlen!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Genoeg C# multi-platform opties zoals Unity en Xamarin.

iOS developer

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 11:40

Ypho

Allround Nerd

Ik weet niet hoe lastig je game is die je wilt maken. Maar met het Titanium Framework kun je een eind komen. Dit is vooral Javascript, maar dat kun je tevens uitrollen naar meerdere platforms (iOS, Android, Blackberry, Web).

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 12:14

diondokter

Dum spiro, spero

Unity is altijd goed XD

Je kunt hierbij c# en javascript gebruiken.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
En anders kan je nog naar Unreal 4 of Havok's Project Anarchy. Die laatste is gratis btw.

*edit*
Excuus, blijkbaar gaat het om een text-based game. Dan zijn bovenstaande engines echt enorm overkill.

[ Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 15-05-2014 23:53 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Toch zou ik het ook in een server-side taal (java/nodejs/php/python/c#) gaan maken en dan enkel een interface in html / js (desnoods verpakken in phonegap).

Dan heb je in wezen alle logica server-side draaien dus elke update is server-side en je hebt niets te maken met store-updates etc. Daarnaast is het in basis al direct multi-platform voor mobile devices.

Je server-side gedeelte heb je toch nodig voor dit soort spellen want je wilt ook friends / chat / stats functies etc aanbieden zodat mensen tegen mensen die ze kennen kunnen spelen.
En met een html/js concept heb je snel iets wat je kan uitrollen en mocht het succesvol zijn dan kan je altijd nog een snellere native-ports gaan beginnen.

Bij dit soort games tellen in wezen maar 2 dingen :
- Server side logica
- Artwork
De app zelf is enkel maar een schil die deze 2 met elkaar moet verbinden. Dus schrijf je server-logica en maak je artwork zo dat je deze overal kan inzetten en dan is het zo om te zetten naar html/js vanuit een app, maar ook vanuit html/js naar een app. Omdat je simpelweg 90% kan hergebruiken.

• willem_liu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 11:01
Ik ben het wel eens met Gomez12.

Zelf heb ik een "appje" gemaakt met PhoneGap/Cordova. Via JavaScript krijg je de mogelijkheid om native functies aan te spreken door middel van PhoneGap/Cordova plugins.
Je kan ook zelf plugins schrijven.

Het voordeel van PhoneGap/Cordova is dat je je app enkel met HTML/JavaScript/CSS kan maken. Met zeer weinig aanpassingen kan je zelfs een website copy/pasten.
De dingen waar je rekening mee zou willen houden is dat je een web API hebt waar de app mee kan communiceren.

Bij het maken van mijn app ben ik begonnen met het schrijven van een web API. Daarna heb ik een responsive website geschreven die daarmee kan werken.
Vervolgens heb ik alle CSS en JavaScript 1 op 1 kunnen gebruiken in mijn app. De HTML vereiste wel wat aanpassing daar ik niet alles van de site wou overnemen (denk aan footer, frontpage etc).
Voor de base URL van de diverse AJAX calls heb ik al rekening gehouden bij het bouwen van de website. Dus ik kon dat door parameters aanpassen.

PhoneGap/Cordova maakt het vervolgens zeer gemakkelijk om de app zonder aanpassing te builden voor de populaire platforms (iOS, Android, Windows Phone).

Nadeel van PhoneGap/Cordova is echter dat je een website aan het maken bent. Het zal altijd aanvoelen als een website en niet als een native app.
Pagina: 1