IIyama: Garantie teruggetrokken na melding probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 14:57
Goedenmiddag,

Momenteel heb ik 2 schermen van IIyama staan. Beide zijn type B2274HDS-1.

Tijdens het installeren van een nieuwe computer met linux heb ik 1 van deze schermen gebruikt waarbij deze wel een tijdje aangestaan heeft (8 tot 10 uur). Toen ik dit scherm wou uitschakelen merkte ik dat het uitschakelknopje best warm was en toen ik mijn hand dicht bij het scherm hield was deze gloeiend heet, zo heet dat het mij verbaasde dat hij niet al uitgeschakeld was door een beveiliging. Aan de achterkant was het scherm nog heter.

De volgende dag constateerde ik een behoorlijke gesmolten stuk plastic aan de bovenkant van de behuizing. Hierop heb ik de servicedesk van Iiyama benaderd om te vragen wat er aan de hand kon zijn. Zij gaven hierop het antwoord dat de foto's indiceerden dat er een lamp dicht bij de behuizing had gestaan en dat dit de oorzaak was, hierdoor konden ze geen garantie over het gehele apparaat meer geven. Op inhoudelijke vragen wordt nu ook geen antwoord meer gegeven.

Zelf ben ik ondertussen gaan kijken of het scherm werkt, en dat deed hij. De instellingen van mijn beide schermen ben ik gaat vergelijken en het bleek dat van het eerste scherm de eco stand niet aanstond. Als ik dat zelfde scherm nu weer aanzet zonder eco stand dan wordt het gesmolten stuk behoorlijk warm binnen 5 minuten, maar met eco stand gebeurd dit niet.

Nu vraag ik mij af, wat moeten mijn vervolg stappen zijn. De rechtsbijstand in schakelen? Consumentenbond inschakelen?

Alvast bedankt,

Hakulaku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
Volgens jouw constatering lijkt het me duidelijk dat het scherm buiten de eco stand niet correct functioneerd.

Mijn advies is om contact met de winkel op te nemen waar je het scherm hebt gekocht. Als dit Ilyama is, dan aangeven dat er geen lamp bij heeft gestaan en aangeven dat het een ondeugdelijk product is, waarbij je dus reparatie of vervanging eist.

Reageren ze niet, dan kun je nog de juridische procedure nemen, een ingebrekestelling etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 15-05-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:28
Ik heb zelf erg goede ervaringen met de service van iiyama, maar wellicht even een duidelijke mail er achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
Draakje5 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:28:
Volgens jouw constatering lijkt het me duidelijk dat het scherm buiten de eco stand niet correct functioneerd.

Mijn advies is om contact met de winkel op te nemen waar je het scherm hebt gekocht. Als dit Ilyama is, dan aangeven dat er geen lamp bij heeft gestaan en aangeven dat het een ondeugdelijk product is, waarbij je dus reparatie of vervanging eist.

Reageren ze niet, dan kun je nog de juridische procedure nemen, een ingebrekestelling etc.
Dit heb ik gedaan, waarna de reactie was (en tevens de laatste reactie)
Beste klant,

Het scherm valt nu buiten garantie. We kunnen niks voor u betekenen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet / Best regards/Cordialement
Naam gecensureerd/ Customer service Team
Is het trouwens wel toegestaan om zomaar de garantie in te trekken zonder fysieke controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Garantie kan volgens mij nooit ingetrokken worden.
Hooguit kan aangegeven worden dat specifieke schade om specifieke redenen niet onder de garantie vallen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
Coach4All schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:46:
Garantie kan volgens mij nooit ingetrokken worden.
Hooguit kan aangegeven worden dat specifieke schade om specifieke redenen niet onder de garantie vallen.
Alleen bij grove nalatigheid of opzet door de consument, dit dient aangetoont te worden door de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Hakulaku schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:44:
[...]

Dit heb ik gedaan, waarna de reactie was (en tevens de laatste reactie)

[...]

Is het trouwens wel toegestaan om zomaar de garantie in te trekken zonder fysieke controle?
Met wie heb je nu gecommuniceerd? Met de winkel (waarmee je zou moeten communiceren), of met Iiyama (die voor zover ik weet geen eigen verkoop hebben, en dus ook niet je eerste aanspreekpunt in deze zijn).

Altijd eerst naar de verkoper toestappen daar dit degene is die in Nederland het wettelijke aanspreek punt is voor garantie (non-comformiteits) vraagstukken. Een fabrikant mag aan zijn eventuele fabrieksgarantie voorwaarden hangen die een verkoper niet mag hanteren. Waardoor het dus kan dat een fabrikant je geen garantie hoeft te verlenen terwijl de verkoper dit wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
Dennism schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:52:
[...]

Met wie heb je nu gecommuniceerd? Met de winkel (waarmee je zou moeten communiceren), of met Iiyama (die voor zover ik weet geen eigen verkoop hebben, en dus ook niet je eerste aanspreekpunt in deze zijn).

Altijd eerst naar de verkoper toestappen daar dit degene is die in Nederland het wettelijke aanspreek punt is voor garantie (non-comformiteits) vraagstukken. Een fabrikant mag aan zijn eventuele fabrieksgarantie voorwaarden hangen die een verkoper niet mag hanteren. Waardoor het dus kan dat een fabrikant je geen garantie hoeft te verlenen terwijl de verkoper dit wel moet.
Dit was met Iiyama zelf, via http://www.iiyama.com/nl_nl/support/service-form/. Zal ook wel contact opnemen met de verkopende partij. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
Iiyama geeft aan dat zij op de foto gezien hebben dat er een lamp te dichtbij stond. Wellicht is het interessant om de gemaakte foto's hier te plaatsen? Ik ben wel benieuwd wat zij als dichtbij beschouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
Je hebt garantie via de verkoper, zou dus in eerste instantie bij hun aan moeten kloppen. Verder vind ik het niet netjes van IIyama dat ze je klacht eigenlijk niet serieus nemen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik lees nergens hoe oud de schermen zijn. Misschien is de fabrieksgarantie niet heel lang en is deze gewoon verlopen. Dan staat Ilyama gewoon in zijn recht.
Niet dat dat veel uitmaakt, je hebt een overeenkomst met de verkoper, dus die moet je gewoon garantie verlenen op het product volgens de wettelijke regels (en zij mogen zich niet achter de fabrieksgarantie van Ilyama "verschuilen"

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Stond er een lamp dichtbij? Want als dat niet zo is is het natuurlijk bullshit wat ze roepen en zeggen ze maar wat.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

rikadoo schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:49:
Stond er een lamp dichtbij? Want als dat niet zo is is het natuurlijk bullshit wat ze roepen en zeggen ze maar wat.
Zo gaat dat meestal, je zult dat commercieel volk echt moeten overtuigen waar je op een begeven moment hoofdpijn van krijgt zo hardnekkig gaat het soms.

Ik zou graag die foto willen zien, en er zou toch iets moeten zijn in dat scherm wat die enorme hitte produceert, misschien een foto opzoeken van de organen van het ding? Misschien zit daar de voeding oid.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/mmafflcej/unnamed.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/bm9gus2ll/unnamed_1.jpg
u_nix_we_all schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:25:

Ik lees nergens hoe oud de schermen zijn. Misschien is de fabrieksgarantie niet heel lang en is deze gewoon verlopen.
Scherm is van december 2012, dus nog geen 18 maanden oud.
Ja, een kapotte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:23
Bij een product ouder dan 6 maanden ligt de bewijslast bij de gebruiker, niet meer bij de winkel. Het lijkt erop dat jij sterke bewijsvoering kan aanvoeren, wellicht zelfs met een filmpje/temperatuur? Hiermee weer naar de winkel gaan. Willen ze niets doen en is de winkel aangesloten bij een organisatie als ICTWaarborg of Thuiswinkelwaarborg, dan zou ik adviseren bemiddeling te zoeken. Heb een tijd op een RMA afdeling gewerkt, dit was meestal de beste weg voor consumenten in termen van uitkomst en snelheid

[ Voor 3% gewijzigd door Snuffert op 15-05-2014 21:28 ]

hmz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niet toevallig de ventilatie openingen afgedekt of dat er iets op lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
Wat doet het andere scherm zonder ecostand? Ik vind het lastig te beoordelen, vooral als het al om een anderhalf jaar oud scherm gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat veel informatie over garantie in de sticky.

Verder is het interessant wat meer info te hebben over de positie van de smelting en eventueel afbeeldingen van het binnenwerk met daarin aangegeven welke onderdelen er op die positie zitten.

De wijze waarop het plastic gebogen is, betekent dat een lamp van buiten er echt ongeveer tegen aan gezeten moet hebben. De stralingswarmte van wat voor gloeilamp dan ook gaat niet zó ver en dan zó nauw dat een smelting als dit kan ontstaan.

Zoals het er uit ziet heeft er dus of direct iets op gelegen, of is iets direct er onder heet geworden. In ieder ander geval was de smelting niet zo klein en scherp geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
Senor Sjon schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:36:
Wat doet het andere scherm zonder ecostand? Ik vind het lastig te beoordelen, vooral als het al om een anderhalf jaar oud scherm gaat.
Inderdaad, lastig te beoordelen adv een foto.

Daarom heeft Ilyama ook geen enkel goed argument.

Ze zouden m.i. de monitor moeten terugnemen en onderzoeken. Als ze tot dezelfde conclusie komen als TS, dat de monitor nu ook buiten ecostand gloeiend heet wordt, lijkt het me logisch dat het smelten niet door een lamp komt.

Dat is de enige manier, ik zeg niet dat TS niet de waarheid spreekt, maar het kan natuurlijk best dat er een lamp bij heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Draakje5 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 08:33:
Daarom heeft Ilyama ook geen enkel goed argument.

Ze zouden m.i. de monitor moeten terugnemen en onderzoeken.
Dat hoeft Iiyama niet te doen, ze hebben immers geen enkele overeenkomst met de TS.
Wat de TS moet doen is dit gewoon bij de winkel neerleggen en die het op laten lossen.

Wie weet is de fabrieksgarantie maar 1 jaar (of hanteren ze die), maar daar heeft de TS weinig mee van doen, die moet bij de winkel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:51

StarWing

Huh ?!?

Kan je niet met een (IR) thermometer een filmpje maken oid ? Zo kan je toch *iets* bewijzen.

Page intentionally left blank.

Pagina: 1