Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Eerste post!

Ik ben recentelijk afgestudeerd als psycholoog maar overweeg om (gezien de minimale baankansen binnen de zorg) een opleiding te doen tot junior developer (java). Heb altijd affiniteit gehad met software/hardware/internet/apps, eigen website en ik doe atm online codeercurssen om wat voor te bereiden. Nu heb ik enkele opties om hier werk van te maken, en ik ben benieuwd wat jullie zouden aanraden om mee te beginnen:

1. +/- 5 mnd. opleiding tot software developer (klein bedrijfje).

- wordt voor je betaald, terugbetalen gebeurt wanneer je daarna een baan krijgt of een tijdje bij opleider in dienst gaat.
- zelfstudie met bijeenkomsten en werken in groepjes.
- genoeg kennis van java, SQL, Spring, Hibernate om daarna als Junior Developer aan de slag te kunnen.
- software ontwikkelaar certificaat (open universiteit) als resultaat.
- in mijn huidige woonplaats

2. Young professional traject bij een groot ICT-consultancy bedrijf.

- mogelijk na een maand al meewerken aan eerste project.
- al werkend leren.
- veel cursussen om je te verder te bekwamen (certificaten) en persoonlijk te ontwikkelen.
- salaris.
- je vliegt het hele land door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56
Beide sub-optimaal al zou ik in dit geval inhouse sterk prefereren boven detachering (waar billable uren altijd zullen gaan boven studie terwijl je die studie en de tijd ervoor juist nodig hebt wat je niet hebt als je fulltime bij de klant zit of in de auto).

Beter zou ik een fulltime WO of HBO opleiding vinden. Direct daarop volgens zou ik een duale HBO opleiding vinden (bv bij het kleine bedrijf wat je noemt) of een part-time WO of HBO opleiding.

Slechts een certificaaat (OU of intern YP programma) klinkt leuk, maar rendeert op lange termijn waarschijnlijk flink minder.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 15-05-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonder me verdiept te hebben in wat een psycholoog precies allemaal doet, is het misschien mogelijk om je kennis en ervaring van psychologie te gebruiken voor je werk straks in de ICT.
Op die manier combineer je beide vakgebieden en heb je nog wat aan je oude opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Met Rukapul. Als je in de toekomst echt verder wil groeien in de Software Ontwikkeling heb je gewoon meer baat bij een daadwerkelijk diploma in de juiste richting. Natuurlijk is het ook best mogelijk om wat te bereiken als je dat niet hebt, maar het is gewoon een stuk lastiger.

Ik kan mij voorstellen dat je nu misschien niet nog 4/5 jaar full-time een opleiding wil doen, maar dan zou ik voor een duale studie kiezen.

Overigens ben ik niet even overtuigd of het kleine bedrijf beter is dan een grote consulancy toko. Als je bij het goede bedrijfje terecht komt waarschijnlijk wel, maar de kans is natuurlijk ook aanwezig dat de kwaliteit van dat bedrijfje te wensen over laat ( En jij bent nu waarschijnlijk nog niet goed genoeg in staat om dat te beoordelen ;) ). Bij een grotere consultancy toko heb je veel meer bewegingsvrijheid om op verschillende plaatsen terecht te komen, waardoor je ook veel kunt leren. Het is wel zo dat je daar echt voor jezelf zult moeten opkomen, en zelf kansen moet creëren, want billable zijn zal voor het bedrijf zeker op de eerste plaats staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 15-05-2014 11:48 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
Moeilijk.
Ik ben het met m'n voorgangers eens dat een echte studie het beste is. Met een cusrus leer je waarschijnlijk alleen de syntax en wat basis zaken, zodat je snel gedetacheerd kan worden.
Met een goede informatica opleiding leer je hoe je iets goeds op moet zetten. Veel is afhankelijk van je eigen ambities. Is je doel project manager, of account manager, dan is het begrijpen van architectuur minder belangrijk.
Heb een vriend die ook lerend de ICT ingerold is. Dit deed hij door cursussen en heel veel zelfstudie waardoor hij technisch mee kan. Nu bekleedt hij een of andere managersfunctie.
Dit deed hij bij een wat grotere bedrijf. Hij twijfelde enorm of hij voor een kleine of grote bedrijf moest gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat een relevante en volledige HBO/WO studie wsch de beste keus zal zijn, financieël wordt dat lastig voor mij op dit moment (ben al afgestudeerd en tweede master = veel meer collegegeld).

Mijn doel is om uiteindelijk java (+ andere benodigde talen) onder de knie te krijgen en software oplossingen te maken voor bedrijven/klanten. Later zou ik ook apps willen maken en werkzaam willen zijn in de e-health sector (de combinatie tussen psy/zorg en ict zoals Viper al noemde).

M'n gevoel zegt dat ik de opleiding bij het kleine bedrijfje moet volgen. Ik krijg daar basisvaardigheden en kennis en heb waarschijnlijk meer tijd om (in groepjes) te oefenen met invoer en programma's schrijven (vergeleken met een groter detacheringsbedrijf). Wat Rukapul zegt, studie is nu gewoon heel belangrijk. Daarnaast zal ik zelf veel moeten lezen en oefenen met materiaal dat op internet te vinden is. Dat lukt me wsch beter tijdens deze opleiding dan tijdens het fulltime klaargestoomd worden voor detachering binnen een groter bedrijf.

Later zou ik evt. als junior developer alsnog een Young Professional kunnen volgen. Het voordeel is dan dat ik in het begin veel makkelijker mee kan komen en sneller kan ontwikkelen (vakinhoudelijk + persoonlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:22
Ik ben het maar gedeeltelijk eens met de mensen die een tweede opleiding aanraden. Natuurlijk is je positie het best met nog een opleiding maar of het heel veel uitmaakt betwijfel ik. Het leren in de praktijk kan net zo goed. Zelf ben ik op mijn 18e fulltime de ict in gegaan zonder een opleiding afgerond te hebben. Dat was pittig in het begin maar dat kwam vooral omdat ik echt niets had.

Jij hebt al wel een diploma op zak dus je hebt al aangetoond dat je dingen afmaakt. Als je aanleg hebt en genoeg tijd investeerd kom je er ook wel. Als je maar goed in de gaten houdt welke kant je op wil groeien en hier geregeld bij stil staat of dat nog steeds de juiste kant is.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Of je bij dat kleine bedrijfje beter gaat kunnen leren als bij een grote detacheerder is een open vraag.

Je hebt detacheerders die je goed begeleiden, net zoals je kleine bedrijfjes hebt die je na een opleiding van 1-2 weken bij een klant neerploffen (met als melding aan de klant dat je al een dik jaar ervaring hebt)

Altijd leuk om eens de vraag te stellen of je even met een mogelijk toekomstige collega mag spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:58

Rmg

Zelf zou ik persoonlijk een grote detacheerder verkiezen boven een klein bedrijfje als het om een traineeship gaat. Zeker als je al aangeeft het land door reizen je wel leuk lijkt.

Verder heb je natuurlijk wel een vrij interessante opleiding, ook voor in de IT, de kloof tussen developer en gebruiker is nog steeds erg groot. Ik denk dat je ook wel kans maakt om (een niet developer positie) te vinden in de IT/Techniek (Medische hoek bijvoorbeeld, een philips, siemens of bayer bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Rmg schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 20:37:
Zelf zou ik persoonlijk een grote detacheerder verkiezen boven een klein bedrijfje als het om een traineeship gaat. Zeker als je al aangeeft het land door reizen je wel leuk lijkt.

Verder heb je natuurlijk wel een vrij interessante opleiding, ook voor in de IT, de kloof tussen developer en gebruiker is nog steeds erg groot. Ik denk dat je ook wel kans maakt om (een niet developer positie) te vinden in de IT/Techniek (Medische hoek bijvoorbeeld, een philips, siemens of bayer bijvoorbeeld)
Ja kijk vooral eens in het Logica topique, echt waanzinnig enthousisast al die mensen, snap uberhaupt niet waarom je voor zo een grote detacheerder wilt werken, je bent altijd een nul, altijd een moneymachine, en is er geen reorganisatie, dan word je wel op een andere manier genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Ik zit in zelfde schuitje (ba: psychologie en ma: ecomische psychologie afgerond (WO)), er is gewoon geen werk in te vinden als je niet bij de beste studenten hoort. Nu ben ik ook bezig om me om te scholen tot frontend webdeveloper. Ik ben nu zon 3 weken bezig met minimaal 4 uur per dag leren. Hoewel ik nu een aardige basiskennis heb van html, css en javascript, merk ik dat het nog heel wat tijd gaat kosten eer ik css gemastered heb, laat staan javascript. Ik vind javascript echt geweldig en ben erg gemotiveerd om hierin verder te gaan (angular.js, backdoor.js). Ik denk echter niet dat er bedrijven zijn in deze tijd die mensen zoals ik op sleeptouw willen nemen zoals bij de TS.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:22
raptorix schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 23:57:
[...]

Ja kijk vooral eens in het Logica topique, echt waanzinnig enthousisast al die mensen, snap uberhaupt niet waarom je voor zo een grote detacheerder wilt werken, je bent altijd een nul, altijd een moneymachine, en is er geen reorganisatie, dan word je wel op een andere manier genaaid.
Als je al een redelijke ervaring hebt is een grote detacheerder wellicht niet de beste keus maar voor starters ligt dat anders. De opleidingstrajecten zijn wel degelijk goed geregeld. Misschien is logica niet het beste voorbeeld maar als junior bij Ordina is het goed te doen weet ik uit ervaring. Je moet er alleen niet te lang blijven hangen.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik zou nooit in dienst willen bij een bedrijfje dat mensen zonder ervaring in 5 maanden opleidt tot programmeur... denk je die code base eens in; dat moet wel een hel zijn.

Programmeren leer je nou eenmaal niet in 5 maanden. Dat is niet bedoeld om lullig te doen -- goed dat je het wilt proberen -- maar hoe zou je denken over lopen bij een psycholoog die 5 maanden studie heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zoijar schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 08:23:
Ik zou nooit in dienst willen bij een bedrijfje dat mensen zonder ervaring in 5 maanden opleidt tot programmeur... denk je die code base eens in; dat moet wel een hel zijn.

Programmeren leer je nou eenmaal niet in 5 maanden. Dat is niet bedoeld om lullig te doen -- goed dat je het wilt proberen -- maar hoe zou je denken over lopen bij een psycholoog die 5 maanden studie heeft gedaan?
Iedereen moet ergens beginnen.

Sowieso zijn 9 van de 10 kleine softwarebedrijven een soort van sweat shops. Oftewel: maak software met een bepaalde functionaliteit, binnen een gestelde tijd, en het maakt ons geen reet uit hoe je dat doet.

Een net OO design? Test driven development? Agile ontwikkelingsaanpak of ueberhaupt enige structuur? Not gonna happen. Alles is ad hoc en alles draait om geld verdienen.

Aan de andere kant romantiseren we ons vak ook vaak. Dus in hoeverre dit bij grotere bedrijven wel netjes gebeurt, is maar de vraag..
sheez88 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 00:36:
Ik zit in zelfde schuitje (ba: psychologie en ma: ecomische psychologie afgerond (WO)), er is gewoon geen werk in te vinden als je niet bij de beste studenten hoort. Nu ben ik ook bezig om me om te scholen tot frontend webdeveloper. Ik ben nu zon 3 weken bezig met minimaal 4 uur per dag leren. Hoewel ik nu een aardige basiskennis heb van html, css en javascript, merk ik dat het nog heel wat tijd gaat kosten eer ik css gemastered heb, laat staan javascript. Ik vind javascript echt geweldig en ben erg gemotiveerd om hierin verder te gaan (angular.js, backdoor.js). Ik denk echter niet dat er bedrijven zijn in deze tijd die mensen zoals ik op sleeptouw willen nemen zoals bij de TS.
AngularJS is momenteel erg hip en ook gevraagd. Zoek voor de gein eens op monsterboard op die term ;)

Ik ben het zelf ook aan het leren, omdat ik verwacht dat het veel van de huidige web development raamwerken gaat vervangen (en omdat een collega van mij er ook al mee begonnen is het toe te passen en daar mooie dingen mee maakt, zeker icm bootstrap). Tot op zekere hoogte betekent het wellicht het einde voor ASP.NET WebForms, ASP.NET MVC, maar ook aan de Java kant voor JSP/JSF. Er is een duidelijke beweging van code verplaatsen naar de client voor betere performance en een eenvoudiger ontwikkelmodel (ook getuige het grote aantal JavaScript libraries die beschikaar zijn gekomen).

ASP.Net Web API en JAX-RS, en ook andere methodes voor het maken van lichte web services zullen wel in C# en Java gebouwd blijven worden, maar de rest zal vrijwel helemaal in JavaScript gebeuren (bij het maken van web applicaties).

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 16-05-2014 09:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
Rmg schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 20:37:

Ik vind dit wel een goede advies.
IT is meer dan alleen ontwikkeling, je kan een basis opdoen als ontwikkelaar maar met jouw voorkennis ben je waardevoller in een andere traject. Bij een groot IT bedrijf kun je de basis leren en daarna naar een ander bedrijf verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Heb je overigens wel eens overwogen om software tester te worden? Juist als psycholoog heb je daar denk ik toegevoegde waarde, overigens is software testing tegenwoordig ook een groot deel programmeren wanneer je gebruikt maakt van automatische tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede reacties, thx!

@raptorix, wat houdt het precies in (software tester), en wat is de toegevoegde waarde van een psycholoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:12:
Goede reacties, thx!

@raptorix, wat houdt het precies in (software tester), en wat is de toegevoegde waarde van een psycholoog?
Een Software tester test de software :)
Uiteraard kan dit deels handmatig aan de hand van een testplan (welke je dus ook dient op te stellen).
Echter steeds meer testing vind plaats via automatische scripts, deze scripts dienen uiteraard geschreven te woorden, vaak zal dit ook in overleg met developers gedaan moeten worden.

http://www.loi.nl/cursuss...ort_track_test_management

Geloof me er worden op dit moment erg veel testers gezocht, en het vak word steeds serieuser genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 17:57
'verkeerd'

[ Voor 97% gewijzigd door ls789 op 26-05-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:58

Rmg

[...]

Och gras is altijd groener bij de buren. Ik heb ook bij een (heel)klein ontwikkel bedrijfje gezeten na tijdens/studie (deed software ontwikkeling/netwerkbeheer/websites). geld voor een opleiding is er altijd volgend jaar, misschien. Zou je toch die website inelkaar willen bakken ondanks je hebt aangegeven dat niet te willen en secundaire arbeidsvoorwarden? handje contantje is toch een mooie secundaire voorwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
There's no business like showbusiness! ;)

Wat jij beschrijft geld imho voor 99% van de IT bedrijven in Nederland, groot of klein. Uiteindelijk draait het om de centen. Ook kleine bedrijven moeten reorganiseren als het slechter gaat. Ze mogen dan wel kleinere overhead hebben dan een groot bedrijf, maar ze hebben niet genoeg spek op de botten om mensen eindeloos in dienst te houden als die geen geld opleveren.

En in elk topic betreffende een detacheerder hier op GoT heb je fanboys rondlopen die vinden dat hun werkgever geen fout kan doen.

Doorgaans met dingen als Young Professional, Young Potential trajecten (of hoe ze die ook willen noemen) breng je ongeveer de eerste twee maanden door op kantoor. In die tijd krijg je dan een interne opleiding die soms leidt tot een examen voor een officieel erkent certificaat. Ligt een beetje aan het traject, bedrijf en de functie die je moet gaan uitoefenen.

Een voordeel toch van de grote detacheerders is dat je op meerdere sites wel kan kijken om een idee te krijgen hoe het is bij die bedrijven. Het is lastiger meningen te vinden of kleinere organisaties afhankelijk van hoe klein en mogelijk onbekend ze zijn.

Maar wat gebeurt als je bij de kleine software bedrijf geen baan vindt? Heb je dan geen werk en wel een schuld? Bij een detacheerder heb je doorgaans ook een soort schuld na zo'n YP traject die afbouwt over een periode van een X aantal jaar. Maar je weet tenminste wel zeker na die twee maanden van het traject dat je een baan zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
CMD-Snake schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:37:
[...]

There's no business like showbusiness! ;)

Wat jij beschrijft geld imho voor 99% van de IT bedrijven in Nederland, groot of klein. Uiteindelijk draait het om de centen. Ook kleine bedrijven moeten reorganiseren als het slechter gaat. Ze mogen dan wel kleinere overhead hebben dan een groot bedrijf, maar ze hebben niet genoeg spek op de botten om mensen eindeloos in dienst te houden als die geen geld opleveren.

En in elk topic betreffende een detacheerder hier op GoT heb je fanboys rondlopen die vinden dat hun werkgever geen fout kan doen.

Doorgaans met dingen als Young Professional, Young Potential trajecten (of hoe ze die ook willen noemen) breng je ongeveer de eerste twee maanden door op kantoor. In die tijd krijg je dan een interne opleiding die soms leidt tot een examen voor een officieel erkent certificaat. Ligt een beetje aan het traject, bedrijf en de functie die je moet gaan uitoefenen.

Een voordeel toch van de grote detacheerders is dat je op meerdere sites wel kan kijken om een idee te krijgen hoe het is bij die bedrijven. Het is lastiger meningen te vinden of kleinere organisaties afhankelijk van hoe klein en mogelijk onbekend ze zijn.

Maar wat gebeurt als je bij de kleine software bedrijf geen baan vindt? Heb je dan geen werk en wel een schuld? Bij een detacheerder heb je doorgaans ook een soort schuld na zo'n YP traject die afbouwt over een periode van een X aantal jaar. Maar je weet tenminste wel zeker na die twee maanden van het traject dat je een baan zult hebben.
Er zijn genoeg tussenwegen, je hebt in Nederland zat bedrijven in de orde van 60-300 die te springen staan om goede mensen, bedrijf waar ik werk (grootste full service) zitten te springen om mensen, maar kennelijk vinden veel mensen een "Leasebak" interessanter, tjah moet je dan lekker gaan doen, dat je uiteindelijk ongeveer een 3e van je inkomen aan een stuk blik kwijt bent maakt kennelijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
raptorix schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 04:12:
Er zijn genoeg tussenwegen, je hebt in Nederland zat bedrijven in de orde van 60-300 die te springen staan om goede mensen, bedrijf waar ik werk (grootste full service) zitten te springen om mensen, maar kennelijk vinden veel mensen een "Leasebak" interessanter, tjah moet je dan lekker gaan doen, dat je uiteindelijk ongeveer een 3e van je inkomen aan een stuk blik kwijt bent maakt kennelijk niet uit.
Het is persoonlijk. Ik geef zelf geen donder om een lease auto, heb er ook geen een. Maar voor iemand anders kan het belangrijk zijn. Kijk als je jong bent dan is het een geweldig lokkertje. Iemand die net klaar is met zijn HBO die kan geen nieuwe auto betalen. Als jij als detacheerder dan zo'n persoon een nieuwe Clio/Corsa/Polo etc. geeft dan slaan ze achterover. Een eigen auto, die gloednieuw is.

Overigens even als kanttekening, als je echt veel moet rijden voor je baas is het wel handig. Het is een beetje lullig om duizenden km's uit eigen zak te moeten betalen. (19 cent per km is aanfluiting.)
Pagina: 1