• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik loop al een tijdje tegen mijn oude ACryan playon hd mini(één) aan te hikken. De software is ontzettend traag en heb de laatste tijd last van vastlopers.

Ik ben opzoek naar een mediaplayer om films en series vanaf mijn synology ds213j af te kunnen spelen. Ook wil ik toekomstbestendig zijn op 3d(als ik een 3d tv koop) en wil ik netflix kunnen gebruiken.
Ik geef de voorkeur aan een HDMI uit voor beeld en een optisch SPDIF of COAX signaal voor de audio.
Ik ga hem via ethernet aansluiten op mijn router, een wifi is niet nodig.
Doordat ik een NAS heb is een harddisk niet noodzakelijk(is toch vaak veel te traag).

Ik merk dat veel mediaplayers toch vrij oud zijn(2011), heeft dit effect op de prestaties en latere ondersteuning? Ik wil absoluut geen buggy software of trage menu's.

Ik neig nu naar de toch wel dure Medi8er 800x3d, ookal heb ik de harde schijf niet nodig. of de Medi8er 600x3dhttp://tweakers.net/pricewatch/322310/mede8er-med600x3d.html(zonder harddisk en zonder usb3.0).

Kijk ik nu in een te duur segment voor mijn wensen? Alle tips zijn meer dan welkom!

Verwijderd

#

[ Voor 200% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 11:14 . Reden: reactie in verkeerde topic ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou eigenlijk willen adviseren om een htpc'tje te bouwen. De kosten ervan kunnen ondertussen goed concurreren met dedicated spelers. Als 3D geen harde eis is, kan het voor grofweg 200,- tot 300,- Wil je per sé 3D, dan is een A6 of i3 nodig, en ga je toch al gauw richting de 300,- tot 400,- (afhankelijk van je eisen uiteraard)

iRacing Profiel

• StecaGrid
kroegtijger schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:18:
Ik zou eigenlijk willen adviseren om een htpc'tje te bouwen. De kosten ervan kunnen ondertussen goed concurreren met dedicated spelers. Als 3D geen harde eis is, kan het voor grofweg 200,- tot 300,- Wil je per sé 3D, dan is een A6 of i3 nodig, en ga je toch al gauw richting de 300,- tot 400,- (afhankelijk van je eisen uiteraard)
Eigenlijk wil ik niet teveel ruimte gebruiken, ben ik opzoek naar een niet te hoog stroomverbruik en omdat ik al een NAS heb, lijkt me een HTPC minder aantrekkelijk voor mij. Ook omdat ik dan zelf aan de gang moet met software (XMBC).
Ik wil een apparaat wat out-of-the-box doet wat ik wil. Films afspelen vanaf mijn NAS via een ethernetkabel met mogelijkheden tot 3d en geschikt zijn voor netflix.

• kroegtijger
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:48:
[...]

Eigenlijk wil ik niet teveel ruimte gebruiken, ben ik opzoek naar een niet te hoog stroomverbruik en omdat ik al een NAS heb, lijkt me een HTPC minder aantrekkelijk voor mij.
Ze kunnen tegenwoordig heel compact en stil zijn (denk aan ThinITX) én met een verbruik dat (aanzienlijk) lager kan liggen dan dat een dedicated mediaspeler verbruikt, mits een beetje slim geconfigureerd (zowel intel als AMD hebben SoC's die heel weinig verbruiken. Haswell's en de nieuwe AMD APU's verbruiken ook relatief heel weinig)
Ook omdat ik dan zelf aan de gang moet met software (XMBC).
Kijk eens naar OpenElec dan. Dat heeft amper configuratie nodig, en wordt heel netjes up to date gehouden. Dedicated machines lopen imho daar perfect mee. Juist het gebruik van XBMC biedt, t.o.v. andere systemen juist enorme voordelen.
Ik wil een apparaat wat out-of-the-box doet wat ik wil. Films afspelen vanaf mijn NAS via een ethernetkabel met mogelijkheden tot 3d en geschikt zijn voor netflix.
Die zijn er ook wel natuurlijk, maar dan kom je al gauw uit bij devices die qua mogelijkheden eigenlijk altijd minder zijn én vaak de hoofdprijs moeten kosten. Nu we het daar toch over hebben; wat is het budget dat er ligt?

iRacing Profiel

• StecaGrid
Het budget ligt op max € 200,-
Als het formaat beperkt blijft (met name de hoogte), het design strak is(staat wel in het zicht) en het verbruik dus ook laag ligt(geen moeilijk configuratiestappen voor nodig zijn) wil ik een HTPC best overwegen.
Is er middels een HTPC dan ook 4k ondersteuning te verkrijgen(toekomst)?

Ik heb geen verstand van welke componenten goed werken voor een HTPC en waar ik op moet letten. Heb je voor voorbeeldconfiguratie die binnen mijn wensen en budget past?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:06
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:26:
Het budget ligt op max € 200,-
Als het formaat beperkt blijft (met name de hoogte), het design strak is(staat wel in het zicht) en het verbruik dus ook laag ligt(geen moeilijk configuratiestappen voor nodig zijn) wil ik een HTPC best overwegen.
Is er middels een HTPC dan ook 4k ondersteuning te verkrijgen(toekomst)?

Ik heb geen verstand van welke componenten goed werken voor een HTPC en waar ik op moet letten. Heb je voor voorbeeldconfiguratie die binnen mijn wensen en budget past?
Qua budget zou ik kijken naar een barebone a la NUC of ZBOX.
Voor 120 euro heb je bijvoorbeeld pricewatch: Zotac ZBOX ID18 of pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH.

Zelf geheugen en een (kleine SSD) toevoegen, OpenELEC erop en voila.

Alleen zal het budget van €200 een beetje krap zijn voor een 4K htpc. Aan de andere kant, als je nu een dedicated media player koopt is de kans op 4K ondersteuning in de toekomst ook nagenoeg nul.

• kroegtijger
Domino schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:49:
[...]

Qua budget zou ik kijken naar een barebone a la NUC of ZBOX.
Voor 120 euro heb je bijvoorbeeld pricewatch: Zotac ZBOX ID18 of pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH.

Zelf geheugen en een (kleine SSD) toevoegen, OpenELEC erop en voila.

Alleen zal het budget van €200 een beetje krap zijn voor een 4K htpc. Aan de andere kant, als je nu een dedicated media player koopt is de kans op 4K ondersteuning in de toekomst ook nagenoeg nul.
:Y bijvoorbeeld inderdaad.
Je zou ook een AM1-based build kunnen overwegen; 4k zal dan niet gaan, net zo goed als BluRay 3D. Als je daar nu toch geen behoefte aan hebt, lijkt het me de meest logische keuze om voor dergelijke builds te kiezen dan.

iRacing Profiel

• StecaGrid
4K is ook absoluut geen must, ik dacht alleen dat 4k een meerwaarde is tov een mediaplayer om voor een htpc te kiezen.
Zijn er nog dingen die ik moet afwegen in het geheugen?
80/120GB SSD en 2GB geheugen voldoende?

• Domino
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:20:
4K is ook absoluut geen must, ik dacht alleen dat 4k een meerwaarde is tov een mediaplayer om voor een htpc te kiezen.
Zijn er nog dingen die ik moet afwegen in het geheugen?
80/120GB SSD en 2GB geheugen voldoende?
2 GB geheugen is meer als voldoende.

Wat wil je met de SSD gaan doen? In de eerste post lees ik dat alle media op een NAS staat.
Dan heb je geheel geen opslag nodig, slechts wat ruimte voor openelec. En dat draait zelfs van een kleine (512 MB) SD kaart. Heb ik zelf ook jaren zo gedaan.

Ben pas overgestapt op een 32 GB SSD omdat het updaten van de XBMC plugins wel irritant traag is/was met een SD kaart. Zo een SSD kost je tussen de 20 en 30 euro maar maakt stiekem toch een wereld van verschil.

• StecaGrid
Domino schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:41:
[...]

2 GB geheugen is meer als voldoende.

Wat wil je met de SSD gaan doen? In de eerste post lees ik dat alle media op een NAS staat.
Dan heb je geheel geen opslag nodig, slechts wat ruimte voor openelec. En dat draait zelfs van een kleine (512 MB) SD kaart. Heb ik zelf ook jaren zo gedaan.

Ben pas overgestapt op een 32 GB SSD omdat het updaten van de XBMC plugins wel irritant traag is/was met een SD kaart. Zo een SSD kost je tussen de 20 en 30 euro maar maakt stiekem toch een wereld van verschil.
Ik las in deze review http://tweakers.net/productreview/91276/zotac-zbox-id18.html dat 2 GB misschien wat weinig was. Maar dit kan er ook aan liggen dat hij het icm windows wilde doen.
Ik wil zo snel mogelijk aan de slag als ik hem aanzet, dus geen 45 sec wachten op een bootscreen. Is een SSD dan niet wat sneller dan een SD-kaart?

Is dit wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac ZBOX ID18€ 114,22€ 114,22
1Crucial CT51264BF160B€ 32,52€ 32,52
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,74

• kroegtijger
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:58:
[...]

Ik las in deze review http://tweakers.net/productreview/91276/zotac-zbox-id18.html dat 2 GB misschien wat weinig was. Maar dit kan er ook aan liggen dat hij het icm windows wilde doen.
2GB voor een (kale) windows 7 of 8 installatie is op zich wel voldoende, maar niet extreem ruim. Voor een OpenElec based install is 2GB heel ruim.
Ik wil zo snel mogelijk aan de slag als ik hem aanzet, dus geen 45 sec wachten op een bootscreen. Is een SSD dan niet wat sneller dan een SD-kaart?
:Y zeker, maar ook een stuk duurder. Een USB3-stick en een SSD maakt niet zo heel veel verschil, maar als je nog geen USB3-stick tot je beschikking hebt, is een SSD misschien wel qua prijs per GB interessanter. Qua performance maakt het weinig uit nadat je eenmaal geboot hebt.
Is dit wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT51264BF160B€ 32,52€ 32,52
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,74
Zoiets zou inderdaad prima kunnen, maar er zijn nog een hoop andere mogelijkheden ook natuurlijk buiten Zotac-boxen. Je kan ook zelf wat in elkaar steken als je zou willen, bijvoorbeeld ivm eigen keuze qua behuizing.
Denk ook aan eventuele bedienings-mogelijkheden. Zelf ben ik altijd wel voorstander van daar waar mogelijk CEC toe te passen.

iRacing Profiel

• StecaGrid
Dan denk ik dat ik eerder voor een kleine SSD ga dan voor een usb-stick.
Ik heb te weinig vertrouwen in mijn eigen capaciteiten om een fatsoenlijke build samen te stellen, tenzij je een mooie basic build hebt die voldoet aan mijn eisen.

HDMI, optischSPDIF/COAX, gigabit en usb 3.0 is dan wel een eis.
ook een laag geluid en stroomverbruik.
een strakke behuizing, bij voorkeur horizontaal.

Ik bedien nu mijn tv via de horizon box. evt via android bedienen icm openELEC kan ook toch?

• kroegtijger
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:15:
Dan denk ik dat ik eerder voor een kleine SSD ga dan voor een usb-stick.
Ik heb te weinig vertrouwen in mijn eigen capaciteiten om een fatsoenlijke build samen te stellen, tenzij je een mooie basic build hebt die voldoet aan mijn eisen.
http://www.openelec.tv
HDMI, optischSPDIF/COAX, gigabit en usb 3.0 is dan wel een eis.
ook een laag geluid en stroomverbruik.
een strakke behuizing, bij voorkeur horizontaal.
Is allemaal zonder enig probleem mogelijk
Ik bedien nu mijn tv via de horizon box. evt via android bedienen icm openELEC kan ook toch?
Uiteraard kan dat, maar CEC elimineert dus die mogelijkheid, omdat het gebruik maakt van je HDMI-verbinding om de stuursignalen over te brengen. Ik neem aan dat je de horizon-box nu met een eigen remote gebruikt, en je TV op een van de HDMI-inputs zet? Bij elke media-speler zal je die dan dus ook aan de volgende HDMI-input op je TV moeten koppelen, en dus zou je via CEC de remote van je TV (niet van je horizon-box dus) moeten kunnen gebruiken.
Alternatief (en imho beter) is nog om alle hardware niet op de TV maar op de inputs van een Receiver te hangen mits je die tot je beschikking hebt, en je TV op de output van je receiver te zetten.

iRacing Profiel

• Domino
Het kan nog ietsjes goedkoper:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston KVR800D3S8S6/2G€ 12,99€ 12,99
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 33,90€ 33,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,11

Openelec/XBMC kan idd makkelijk via een android app aangestuurd worden.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11
Eisen zijn 3d, toekomst misschien 4K?
Hoe zit het met geluid dan? Geen DTS-HD of TrueHD ondersteuning?

Ik heb een een ds212J staan icm een med600x3d, aangesloten via een receiver. Werkt perfect en pakt alles, 3D-bluray met DTS-HD.
Ja, geen 4K, maar heb je op moment kwa aangeboden content geen ruk aan.
139,- out of the box klaar.

(in de 800x3d zit dezelfde chip als in de 600x3d)

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-01 14:23

4bit

Onward, to futility!

Ik ben zelf ook op zoek naar iets gelijkaardigs voor mijn zus.
De NUC DN2820FYKH met een Intel Celeron N2820 en Intel HD graphics, is dat krachtig genoeg om 1080p te decoden (H.264 bijvoorbeeld)?
Indien dat sterk genoeg is, dan koop ik gewoon de NUC+wat geheugen+HDD. Dan Arch Linux en XBMC erop en klaar.

I'll do what I can, but expect very little.

• Domino
baronruud schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:36:
Eisen zijn 3d, toekomst misschien 4K?
Hoe zit het met geluid dan? Geen DTS-HD of TrueHD ondersteuning?

Ik heb een een ds212J staan icm een med600x3d, aangesloten via een receiver. Werkt perfect en pakt alles, 3D-bluray met DTS-HD.
Ja, geen 4K, maar heb je op moment kwa aangeboden content geen ruk aan.
139,- out of the box klaar.

(in de 800x3d zit dezelfde chip als in de 600x3d)
XBMC is veel flexibeler. Een dedicated mediabox is erg statisch qua functionaliteit.

Ik heb ook nog een oude popcorn A110 staan, werkt perfect (speelt alles) maar haalt het bij lange na niet bij een XBMC doos. De interface is traag en grafisch gezien om te janken.

XBMC heeft icm met plugins zowat alles wat je wil.
4bit schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:45:
Ik ben zelf ook op zoek naar iets gelijkaardigs voor mijn zus.
De NUC DN2820FYKH met een Intel Celeron N2820 en Intel HD graphics, is dat krachtig genoeg om 1080p te decoden (H.264 bijvoorbeeld)?
Indien dat sterk genoeg is, dan koop ik gewoon de NUC+wat geheugen+HDD. Dan Arch Linux en XBMC erop en klaar.
Een post op het openelec forum van gisteren (link):
Right....

updated the bios to 28
installed openelec 4.0.1 x64 version to a usb flash drive (will eventually be an ssd)

its all working perfectly so far....
all audio pass through stuff is working
24p is smooth as silk
playing everything i throw at it without issue.

still early days, but i'm pretty impreseds for 100 quid!!
lijkt me dus geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Domino op 15-05-2014 16:12 ]

• StecaGrid
kroegtijger schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:25:
[...]

http://www.openelec.tv

[...]

Is allemaal zonder enig probleem mogelijk

[...]

Uiteraard kan dat, maar CEC elimineert dus die mogelijkheid, omdat het gebruik maakt van je HDMI-verbinding om de stuursignalen over te brengen. Ik neem aan dat je de horizon-box nu met een eigen remote gebruikt, en je TV op een van de HDMI-inputs zet? Bij elke media-speler zal je die dan dus ook aan de volgende HDMI-input op je TV moeten koppelen, en dus zou je via CEC de remote van je TV (niet van je horizon-box dus) moeten kunnen gebruiken.
Alternatief (en imho beter) is nog om alle hardware niet op de TV maar op de inputs van een Receiver te hangen mits je die tot je beschikking hebt, en je TV op de output van je receiver te zetten.
Ik heb nu de mediaplater middels HDMI op mijn TV. Via optisch naar mn home cinema set(geen reciever dus).
Mijn horizonbox heb ik via hdmi op mijn tv. Ik bedien mijn tv(volume, aan/uit en switchten hdmipoort) met de bij de horizon geleverde afstandsbediening.
Ik

Wat bedoel je precies met die link? Ik kan daar geen kant en klare builds vinden?

• kroegtijger
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:33:
[...]

Ik heb nu de mediaplater middels HDMI op mijn TV. Via optisch naar mn home cinema set(geen reciever dus).
Mijn horizonbox heb ik via hdmi op mijn tv. Ik bedien mijn tv(volume, aan/uit en switchten hdmipoort) met de bij de horizon geleverde afstandsbediening.
Ik
Je kan dan ofwel de remote van je TV gaan gebruiken voor je HTPC, of deze van een eigen remote voorzien (via IR bijvoorbeeld, of via app kan natuurlijk ook).
Wat bedoel je precies met die link? Ik kan daar geen kant en klare builds vinden?
:? hoezo niet vinden? Om precies te zijn op http://openelec.tv/get-openelec/download kun je voor de platformen de builds verkrijgen; Generic voldoet voor bijna alles, en voor de Pi, ATV en ION's zijn aparte builds verkrijgbaar.

iRacing Profiel

• StecaGrid
Ik bedoelde een zelfbouw htpc ipv de kant en klare barebones. Mijn fout

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Als 3D een eis is kan ik je de Dune HD-TV303D aanbevelen. Voor net geen 200 euro een hele goede mediaplayer die prima bluray ISO files afspeelt (dus 3D in full-HD kan weergeven). XBMC kan dat helaas niet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• kroegtijger
FatalError schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:58:
Als 3D een eis is kan ik je de Dune HD-TV303D aanbevelen. Voor net geen 200 euro een hele goede mediaplayer die prima bluray ISO files afspeelt (dus 3D in full-HD kan weergeven). XBMC kan dat helaas niet.
Ik heb het niet getest, maar had begrepen dat het in Gotham (XBMC 13) wel mogelijk zou moeten zijn

iRacing Profiel

• kroegtijger
rik11 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:53:
Ik bedoelde een zelfbouw htpc ipv de kant en klare barebones. Mijn fout
http://tweakers.net/pricewatch/

iRacing Profiel

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11
kroegtijger schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 22:28:
[...]

Ik heb het niet getest, maar had begrepen dat het in Gotham (XBMC 13) wel mogelijk zou moeten zijn
Dus de huidige versie van XBMC kan geen ISO van een 3d bluray afspelen? En versie 13 waarschijnlijk wel?
En ook alle HD audio formaten dan?
Pagina: 1