Welke windows OS voor streaming-server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:06
Hoihoi,

Inmiddels heb ik dankzij tweakers (en een vriend van me) een mooie servertje samengesteld.

Nu zit ik met het volgende, welke OS kan ik het erbest op laten draaien? Het is een private server, dus niet dat ik vrienden ofzo erop laat.

De server moet het volgende kunnen:
  1. Plex media server kunnen draaien
  2. .NET projecten draaien
  3. Sickbeard sabNZB kunnen draaien
  4. evt kleine servertjes in de toekomst
  5. Philips hue app draaien
mijn server ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 184,90€ 184,90
1ASRock B85M Pro4€ 53,-€ 53,-
1HGST Deskstar NAS, 4TB€ 146,43€ 146,43
1Cooler Master Silencio 352€ 52,-€ 52,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,23

Mijn eigen voorkeur ging uit naar windows server 2012 R2. Maar toen zag ik dat daar ook nog verschillende versies van zijn (http://www.microsoft.com/...ult.aspx#fbid=Cp7GpDX9jsA )

Dus iemand misschien tips? Er komt sws een programma op te staan waardoor ik in de toekomst een 2e OS naast kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou er lekker Vmware ESXi op zetten, kan je virtuele machines mee aanmaken naar hartelust. Ideaal als je met meerdere dingen wilt spelen, zo kan je dan bijvoorbeeld voor 1 server Linux pakken en voor de andere Windows :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
En dat geeft geen complicaties met mijn hardware? Aangezien ik fullhd en 3d local wil gaan streamen ? En de server ook zo nu en dan moet transcoden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou ook voor virtualisatie gaan. Host OS vrij te kiezen (desnoods gewoon win 7) en dan Virtualbox er op ofzo. Kun je naar hartelust draaien wat je wilt :)
Zou er zelf wel wat meer ram in zetten, die 8GB is eigenlijk net iets te krap, liever 16 of 24.

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 14-05-2014 12:48 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Maar een virtueleserver kost toch meer van de cpu/ram. M.a.w. als ik vm erop gaat zetten, gaat dit dan niet ten koste van mijn server? Omdat je dan een dubbele os hebt draaien? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jboy1991 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:53:
Maar een virtueleserver kost toch meer van de cpu/ram. M.a.w. als ik vm erop gaat zetten, gaat dit dan niet ten koste van mijn server? Omdat je dan een dubbele os hebt draaien? Of zie ik dit verkeerd?
Als je Windows 7 als host draait wel, Vmware Esxi (of Xen of Hyper-V) zijn speciaal gemaakt om alleen maar VM's te hosten en hebben tegenwoordig vrijwel geen overhead meer. Kan dus prima. De halve IT draait virtueel dus jouw servertje kan dat ook wel :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
DennusB schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:28:
[...]

Als je Windows 7 als host draait wel, Vmware Esxi (of Xen of Hyper-V) zijn speciaal gemaakt om alleen maar VM's te hosten en hebben tegenwoordig vrijwel geen overhead meer. Kan dus prima. De halve IT draait virtueel dus jouw servertje kan dat ook wel :)
Ja dat zal misschien wel kunnen kloppen. Maar die hebben waarschijnlijk betere specs. En wat bedoel je met windows 7 wel? Dat windows 7 meer kost van mijn cpu? Of dat als ik vm heb en daar windows 7 mee opzet dat dit tenkoste gaat van mijn cpu, maar dit niet het geval is bij windows server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54
Hij bedoelt dat als je Windows 7 als host draait en daaronder via virtualbox je virtuele machines gaat draaien.
ESXi heeft dat nauwelijks omdat die daar speciaal voor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ah kijk nu snap ik het. Het beste is dus om ESXi als HOOFD os te installeren en vanuit daar bijv windows te installeren. Zodat mocht ik in de toekomst linux of mac of wat dan ook er naast hebben willen draaien, dit zonder moeite moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Correct.
Je maakt dan daarbinnen gewoon virtuele machines aan waarin je de andere os'en kunt draaien.
Of dat nu Linux is, of Windows server of whatever, dat kun je zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Is ESXI gratis? ik zie namelijk dit op hun site staan
VMware vSphere® Hypervisor is a free bare-metal hypervisor that virtualizes servers so you can consolidate your applications on less hardware. - See more at: http://www.vmware.com/nl/...isor#sthash.sSKrjwY1.dpuf

Hieruit haal ik dat het gratis is, maar waarom is vmware zelf betalend ? (die windows client )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Ik vraag me af of ESXi voor jou handig is, aangezien je er plex op wilt draaien heb je toch enige mate van hardware-toegang nodig om hardwarematig video te kunnen versnellen en dergelijke. Installeer je gewoon Windows en dan kan je daarna gewoon met de gratis Virtualbox, Hyper-V of VMware player ook allerlei andere OS'en als guest draaien. Met ieder van die pakketten kan je gewoon zonder risico voor je hoofdmachine lekker experimenteren met welk je OS ook wil. Natuurlijk zit daar dan wel enige vertraging bij voor die OS'en die je virtualiseert maar toch heb je dan tenminste een goede HTPC ervaring.

Waarom kijk je trouwens naar Windows Server 2012 en niet naar Windows 7 of Windows 8.1? Met deze twee kan je zonder beperkingen ook .Net dingen doen, eventueel met IIS, en je andere taken kan je met ieder Windows-OS uitvoeren. De enige beperkingen met Windows 7 of 8.1 Pro zijn eigenlijk dat je maar max. 192GB geheugen mag gebruiken en volgens mij niet meer dan 2 CPU's (niet cores).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
De reden dat ik windows server 2012 wil. is omdat dit mij werd aangeraden Aangezien de pc 24/7 aanstaat en windows 2012 zuiniger en beter daar voor schijnt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Dan weet je ook meteen wie je wel en niet om advies moet vragen. :) Ze zijn gebouwd op dezelfde basis en het energieverbruik zal dan ook niet verschillen. If anything zou je kunnen stellen [wat overduidelijk onzin is] dat Windows 8.1 gebouwd is voor tablets en daarom zuiniger is dan Windows Server omdat dat gebouwd is voor servers die vaak veel energie verbruiken.

Hier een thread van iemand die zijn HTPC's wil virtualiseren: http://hardforum.com/showthread.php?t=1744607

Lijkt me erg veel gedoe, als ik eerlijk mag zijn en vraag me af of het gedoe opweegt tegen de voordelen, als die er al zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Hm., ik krijg ESXI niet geinstalleert, beweerd steeds dat er geen network aanwezig is. Nja dan maar andere os installeren en dan denk ik dat ik voor windows 8.1 ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

DeTeraarist

#Boots2Asses

Tsja, wat ik altijd aanraad: Wil je experimenteren, kies dan iets uit wat je leuk lijkt. Wil je gewoon zeker van je zaak zijn, neem dan iets wat je kent.
Zo uit je posts op te maken heb je weinig tot geen ervaring met ESXi/virtualizering, ik zou dan kiezen voor een OS dat je kent. En wil je met ESXi experimenteren, dan kun je dat op een reserve pc ofzo installeren en er dan mee aan de slag gaan. Mocht je dan iets fout doen kun je dat rustig oplossen terwijl je toch nog gebruik kunt maken van je mediaserver.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik denk ook dat voor de TS het totaal niet nodig gaat zijn om ESXI oid te gaan draaien. Gewoon een Besturingssysteem kiezen en gaan.

Ikzelf gebruik WHS 2011 voor mijn thuisserver welke allerlei taken doet.
Zie ook nog niet het nut van virtualiseren voor mijn situatie.
Daarbij draait het ding nu nog op een Atom. :P
Pagina: 1